PDA

View Full Version : Heeft een stekkerdoos ook invloed op brom/ruis?



carbon_hill
8 december 2010, 23:50
Om financiële redenen heb ik besloten om m'n effecten voortaan nog even te blijven voeden met adapters i.p.v een power supply, maar aangezien ik vrij veel last heb van brom bij bepaalde effecten vroeg ik me af of het ook belangrijk is wat voor soort stekkerdoos ik gebruik? of ligt het alleen aan de adapters?

robert-gitarist
8 december 2010, 23:54
Yep, kan zeker een oorzaak zijn. Ik weet uit ervaring dat de combinatie stekkerdoos-wah pedaal geen prettige combi is :D
Ikvoed mijn pedalen ook met een stekkerdoos en adapters maar ik heb tegenwoordig wel mijn stekkerdoos een stukkie van het board liggen. In iedergeval niet in de buurt van mijn wah.

Verder, als je last heb van brom, kijk dan al je kabels even stuk voor stuk na. Kan soms ook wel eens helpen ;)

Succes!

carbon_hill
9 december 2010, 00:24
thnks voor de snelle reactie. Zijn er ook 'specifieke stekkerdozen' die meer geschikt zijn voor effecten/adapters dan de andere of is een stekkerdoos gewoon een stekkerdoos als het ware? :p

Outline
9 december 2010, 00:29
'n stekkerdoos is en blijft 'n stekkerdoos. En hecht niet te veel waarde aan 'commerciële' stekkerdozen die magische effecten op je geluid zouden hebben. Zelfs de ontstoorde stekkerdozen hebben marginaal effect op de aanwezige ruis/brom.

Zorg er eerst maar 'ns voor dat alles wat aan randaarde moet hangen, ook aan randaarde hangt. Dat levert veel meer op...

marter544
9 december 2010, 00:39
Wat Outline zegt, en je moet zorgen dat je adapters niet te dicht bij je pedalen liggen, dat kan ook voor een ontzettende brom zorgen. Helemaal wanneer je schakelende adapters gebruikt

carbon_hill
9 december 2010, 00:42
Zorg er eerst maar 'ns voor dat alles wat aan randaarde moet hangen, ook aan randaarde hangt. Dat levert veel meer op...

Die term zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Bedoel je dat verschillende stekkerdozen verschillend geaard zijn en dat sommige adapters een andere stekkerdoos nodig hebben of begrijp ik dat verkeerd? ik heb hier helaas bar weinig verstand van :P

marter544
9 december 2010, 00:48
http://www.brigatti.nl/contents/media/CABLE-703.jpg

Die metalen dingetjes aan de zijkant, dat is de aarde. Je adapters zullen dat (hoogstwaarschijnlijk) niet hebben. Je amp wel! Zorg dan ook, dat je je amp op een stopcontact aan sluit, die daar connectoren voor heeft zitten.

Outline
9 december 2010, 02:16
http://www.brigatti.nl/contents/media/CABLE-703.jpg

Die metalen dingetjes aan de zijkant, dat is de aarde. Je adapters zullen dat (hoogstwaarschijnlijk) niet hebben. Je amp wel! Zorg dan ook, dat je je amp op een stopcontact aan sluit, die daar connectoren voor heeft zitten.

^^^ Wat hij zegt. Tenzij hij 'n Cube oid heeft. In ieder geval dus alle stekkers die er zo uit zien in 'n geaard stopcontact steken.

Geaarde stopcontacten zijn die stopcontacten die ook van die metealen pinnetjes hebben en waar je stekker dus helemaal in valt.

nico verduin
9 december 2010, 07:27
't is altijd grappig hoe we in de versterkers voedingen trachten te maken die zo goed mogelijk afgevlakte DC hebben, terwijl je vaak in die adapters, niet meer tegenkomt dan een bruggelijkrichter en elco'tje.
Vervolgens gebruiken ze een stukje parallel snoer waardoor beide draden als antennes rond zweven om rommel op te pakken en in je pedaal te voeden.

Nielsje
9 december 2010, 12:45
Yep, kan zeker een oorzaak zijn. Ik weet uit ervaring dat de combinatie stekkerdoos-wah pedaal geen prettige combi is :D


Hoe kan een stekkerdoos nou storen? Ik denk eerder dat het de adapter die in de stekkerdoos zit die zorgt voor je storing. Een stekkerdoos is toch niets anders dan een parallelle verdeelmogelijkheid van je netstroom. Dan zou 'ie ook moeten storen als je 'gewoon' een netstroom snoer langs je pedalen legt.

HaroldA
9 december 2010, 13:28
Vervolgens gebruiken ze een stukje parallel snoer waardoor beide draden als antennes rond zweven om rommel op te pakken en in je pedaal te voeden.

Bedoel je daarmee tweelingsnoer?

http://www.kenteurope.com/photos/v1318.jpg

Is draad met mantel dan beter voor DC?

http://www.cdxetextbook.com/images/shielding.jpg

Outline
9 december 2010, 14:35
Hoe kan een stekkerdoos nou storen? Ik denk eerder dat het de adapter die in de stekkerdoos zit die zorgt voor je storing. Een stekkerdoos is toch niets anders dan een parallelle verdeelmogelijkheid van je netstroom. Dan zou 'ie ook moeten storen als je 'gewoon' een netstroom snoer langs je pedalen legt.

Ik geef je gelijk. Maar leg er geen stroomkabel langs waar 'n dimmertje oid aan hangt wat half open staat of 'n slechte gefabriceerde voeding. Mag ik je nog even herinneren aan de brom bij DB's? Daarnaast kunnen slechte, geschakelde voedingen ook 'n hoop HF rommel er uit gooien.

Mooi voorbeeld: zoek maar 'ns naar de ervaringen met de eerste serie Synq Digit-versterkers.

Nielsje
9 december 2010, 14:38
Ik geef je gelijk.
Ik had natuurlijk niet anders verwacht..



Mag ik je nog even herinneren aan de brom bij DB's?
Dat was ik die aan het zeiken was over kut-Chinezen :)

Outline
9 december 2010, 15:09
Dat was ik die aan het zeiken was over kut-Chinezen :)

Vandaar dat de brom erger werd toen jij binnenkwam! ;)

De eerste brom had ik al herleid naar 'n cheapo dimmer die lag te janken alsof de wereld verging. En ik had eigenlijk zo goed als alles op 100% staan en wat niet vol open stond, stond ver boven de 50% (=probleemzone voor goedkope dimmers. heeft met fase-aansnijding e.d. te maken).