PDA

View Full Version : bas, amp, speaker: kan deze combi?



Midwolda
8 december 2010, 22:04
Heren bassisten, dames ook,

Na vele jaren gitaarspelen besefte ik me ineens dat ik eigenlijk nog nooit een bas in handen heb gehad.
Natuurlijk meteen die fout hersteld: een SX P-bass is al onderweg (als de TNT even doorwerkt tenminste).
Een shortscale, want ik en mijn handen zijn niet al te groot, en het zal al wennen genoeg zijn.
Ik heb al eerdere positieve ervaringen met SX, prima spul voor een prima prijsje, ben erg benieuwd...

Nou heb ik hier als main amp een door CMW gebouwde 5E3 staan, 2x 6L6WGC, ca. 18watt.
Daarbij heb ik een flinke 1x12" closedback cab met een nieuwe Celestion G12H30 (http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=7) Made in UK, 55-5000Hz.
Super combi voor m'n gitaren, maar ik ga daar dus ook over bassen...
Ik speel nooit echt heel hard, de volume en master staan allebei max op de helft.
Wellicht moet ik de volume-master verhouding wat cleaner zetten...

Of raden jullie dit sowieso af? Lijkt mij dat die speaker wel wat moet kunnen hebben?
Over de amp maak ik me eigenlijk geen zorgen, ouwe Fenders kunnen goed bassen toch?

Kan ik ook m'n gitaar effecten gebruiken?
Bijvoorbeeld een MXR M-134 Stereo Chorus, een Washburn analoge delay...
kan toch geen kwaad, het is toch gewoon stroom? Of ben ik nu te :chicken: ?

(Ik beloof dat als ik het bassen leuk vind, dat ik dan echt basspul ga kopen. :ok: )

Mr.Bluesbreaker
9 december 2010, 00:20
Als je met het volume oppast, komt het wel goed met je Celestion. Een gitaarspeaker die het echt niet meer trekt met een bas, klinkt ook heel anders dan met je bas op je amp op stand 1 a 3. Je kunt naar hartelust allerlei gitaareffecten toevoegen, soms geeft het juist wel een toffe sound op bas.

Tunes
9 december 2010, 10:13
De versterker mag geen probleem, ik zou met de speaker toch heel erg uitkijken.
Het gaat hierbij jniet om volume (okee deels wel) maar om de uitslag van je speaker, bij bas heb je nu eenmaal een speaker nodig die verder kan uitslaan.
Waarom niet een klein cabje kopen of bouwen met een basspeaker erin, komt je geluid ook nog is heel erg ten goede.

Persoonlijk vind ik mensen die zeggen "als je met het volume uitkijkt kan het prima" onverantwoord bezig naar de vraagsteller.

caliban
9 december 2010, 13:40
Cheapo tweedehands cabje zoeken zou ik eigenlijk doen. Gaat denk ik ook beter klinken dan door een gitaarspeaker.

JazzBass
9 december 2010, 16:59
Alles wat je zegt, kan, maar is niet het meest wenselijk.
Voor basgitaar heb je vaak meer vermogen nodig dan met gitaar voor hetzelfde effect.
Qua speaker moet je inderdaad rekening houden met de uitslag van de speaker, de xmax. Basspeaker is hier dus veel beter op berekend.
Effecten zelfde verhaal: vaak verlies je erg veel (sub-)laag door effecten. Op de gitaar merk je hier niets van omdat die frequenties meer bij basgitaar voorkomen. Maar bij een gitaar-effect over een basgitaar merk je dat vaak wel, daarom zijn er ook speciale bas-uitvoeringen van gitaar-effecten.

Dus, ff lekker leren bassen over je huidige set-up en vooral het volume laag houden. En zodra je het tof vind, ff rondkijken voor een goed bas-setje!
Veel plezier gewenst alvast! :rockon:

Midwolda
9 december 2010, 17:45
Thanks guys!
Die laatste opmerking van JazzBass, dat is eigenlijk precies hoe ik het voor ogen had.
Eerst voor de volle 135 euro kijken of ik het wat vind, en zo ja, dan verder groeien.
De SX is inmiddels binnen (de TNT werkt dus toch goed door, hulde) en ligt nu op temperatuur te komen.
Heb ook al wat opmerkingen gelezen over het vervangen van de brug en de pickup,
en met een goede set snaren zou deze bas dan een prima player zijn...
nah, we zien wel, zometeen eerst uitpakken en controleren en stemmen en dan :???: :cooler: ;)

Midwolda
9 december 2010, 23:15
http://www.musicmol.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/x/sx_spb57-34_2ts.jpg

Keurig plankje hoor! Alleen de-bij-mij-afgeleverde heeft een meer Fenderish headstock,
een ander type-logo (Junior Bass) en een 1-ply witte slagplaat.
Dat laatste vond ik jammer want 3-ply is sjieker maar ach, het werkt voor nu.
Afwerking is prima, wat ik al hoopte, alleen de afstelling is een ramp, maar ik ben een Pietje P.

Wel wennen, smallere hals, verder weg, meer ruimte tussen de snaren...
Komt allemaal goed, het is gewoon een basgitaar, niks bijzonders toch?
Ik stond alleen niet lekker rustig te pielen toen ik 'm in m'n CMW/Celestion had geprikt.
Als daar wat mee gebeurt, jongen, ik vergeef het mezelf nooit, die hou ik voor de zessnarigen.
Gelukkig had ik op zolder nog een SP10 bakje liggen, die mag wel in de brand gespeeld worden.
Bassen is eigenlijk best relaxed... :D

JazzBass
10 december 2010, 11:10
Oke dan, mooi dat je nu al doorhebt hoe tof bassen is! :ok:
Ik ben de gek die de andere kant op is gegaan, van basgitaar naar gitaar.. :p
Heb nu zelf laatst ook een SX besteld, een EG6 (Gibson es335 kopie). Ik herken precies hetzelfde verhaal, goed afgewerkt maar de afstelling is echt ruk. Ben nog steeds bezig om de topkam goed te krijgen.