PDA

View Full Version : talking ragtime blues liedje



charles
8 december 2010, 21:45
Voor de lol heb ik altijd een liedje willen maken zoals "Atlanta Strut" van Blind Willie McTell of "Sea Board Stomp" van Blind Blake (mijn gitaar helden zeg maar).

Helaas kan ik niet zo goed spelen als die lui. Maar ik heb wel een ZoomH2 en een keyboard (en een mandoline en banjo), dus heb ik wat "sound effects" er achter gedaan. Leuk om te proberen, die verschillende klanken.

Mijn stem is niet te best - en ik zing niet eens. Als iemand het wil inspreken, zou ik een collaboratie erg leuk vinden. Of als je een tuba, trompet, bas, enz. hebt, is dat ook van harte welkom (echte instrumenten zijn natuurlijk veel leuker!).

Ik wilde ook een soort liedje maken als afsluiter, dus heb ik een een stukje bedacht dat "Shelia" heet, gezongen door mijn vrouw.

Carlisle Club Carouse (http://www.folkblues.nl/carouse-tekst.mp3)

Duhsjaak
9 december 2010, 01:12
Hi Charley

Als ouwe hippie zou ik een strak plassertje moeten krijgen van alle muziek die langer dan 5 minuten duurt.
Da's toch niet het geval.

Op een heel enkele uitzondering na vind ik dat soort zelfbevredigingdingen stierlijk vervelend.

Op 'Alice's Restaurant' na, die 17 minuten doorrateld op deze manier. Van Arlo Guthrie. Inderdaad zoon van. En als je zou weten hoe vaak die plaat is gedraaid!

Luister er eens naar en besef hoe goed jij dit soort dingen doet.
Alhoewel, mensen die dat weten vaak niet te pruimen zijn.

En humor? Wat hoor ik nou?

Ik denk dat, terwille van je tere ziel, het oordeel moet luiden:
Mmmmmm.... aardig. Zit wel wat in. Rustig door oefenen.

Fijne week EN fijn weekend, want neem de tijd hiervan te genieten.
Groet, Gus

Gert-Jan
9 december 2010, 07:30
Ik vind het briljant. Je stem is super, intonatie, accent is gewoon perfect.

In dit genre zul je je wellicht een vreemde eend in de bijt voelen tussen al het rock en shred geweld....maar dat maakt het des te gedurfder.

Qua gitaarspel is het ok, functioneel, timing is lekker en de stijl zit goed in je vingers.

Dus nogmaals ....petje af!

charles
9 december 2010, 20:58
Bedankt voor het lusiteren en de reacties.

Gus - het is een tijdje geleden dat ik naar "Alice's Restaurant" heb geluisterd, maar ik vind het een heel leuk liedje (vond de film ook altijd leuk). Ben eigenlijk meer fan van zijn vader - hij had ook een paar leuke (en overderven) "talking blues" gemaakt, hij kon heel mooi teksten schrijven, vind ik.

En rustig door oefenen doe ik zeker! Ik ben bijna 40 - misschien te oud om echt veel beter te worden, maar het blijft leuk om te proberen.

Gert-Jan - shredding en rock kan ik waarderen, maar het is me nooit gelukt om iets met een elektrische gitaar te doen (al speel ik in een punk band voor de lol met wat vrienden). Akoestisch vind ik makkelijker - je hoeft niet per sé hoger dan de 5de fret... Deze stijl probeer ik wat te variëren met extra bas noten á la Blind Blake (5, 6 of 7 bas noten in plaats van 4) en ik vind het erg moeilijk. Maar ik blijf oefenen en het is heel leuk om te proberen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

hendrix2
9 december 2010, 21:05
Wederom fantastisch. Blind Willie Mctell is één van mijn grote helden. Net zoals Blind Blake.

Ik ben de laatste maanden meer en meer in deze muziek terecht gekomen en ben helemaal nog geen kenner, maar dit luister ongelooflijk goed weg en ik weet wel zeker dat ik dit nog meerdere malen ga beluisteren.

Je stem past er overigens perfect bij. Gezongen stukje door je vrouw is ook erg mooi.

Petje af.
:ok:

Duhsjaak
13 december 2010, 00:35
Bedankt voor het lusiteren en de reacties.

Gus - het is een tijdje geleden dat ik naar "Alice's Restaurant" heb geluisterd, maar ik vind het een heel leuk liedje (vond de film ook altijd leuk). Ben eigenlijk meer fan van zijn vader - hij had ook een paar leuke (en overderven) "talking blues" gemaakt, hij kon heel mooi teksten schrijven, vind ik.

En rustig door oefenen doe ik zeker! Ik ben bijna 40 - misschien te oud om echt veel beter te worden, maar het blijft leuk om te proberen.




Hallo!!!! Aarde!!!
Sorry dat ik niet duidelijk was. Je hebt Arlo Guthry dubbel en dwars in je zak. Alleen als iedereen dat rechtstreeks zegt, word je zwaar verwaand!!! Wie wil verwaande kwasten?

En dat gun ik jou/mijzelf/de aarde ook weer niet.

Vandaar: Rustig door ademen/oefenen. You've got the world on a string.

Wat zou je nog meer kunnen wensen???
SUUUUUUUUUUUUUUUPER!!! Dan maar.

Pfffffffff. Dat is dan ook weer gezegd.

Tegelijkertijd: Ik ontken alles!
Groet, Gus

Jim Haagmans
19 december 2010, 01:10
ik vind sowieso dat je heerlijk gitaarspeelt, ik hoor ook dat je hart bij een akoestische gitaar ligt. ik ben echt heel kieskeurig wat muziek betreft en ik moet je eerlijk bekennen dat ondanks dat je het goed intoneert het 'praten' voor mij gewoon niet zo werkt (maar dat is over het algemeen en in jouw nummer is het nog te pruimen voor me). maar je gitaarspel zorgde ervoor dat ik de hele track heb afgeluisterd en gelukkig maar want daarom kon ik het laatste stukje horen. Ik wil je echt op het hart drukken daar iets mee te doen! vind dat je vrouw een prachtige stem heeft, de bezieling druipt er van af en het combineert heel mooi met je gitaarspel.

wilde ik in ieder geval gezegd hebben.

Jim Haagmans
19 december 2010, 01:21
ah ik kwam net ook summer rose tegen, dus jullie hebben gelukkig al meer samen gemaakt. ik vind ook die heerlijk en je composities en eenvoudige keuze van instrumenten te gek.