PDA

View Full Version : Full-Drive2 vs. TS808



Joris00
8 december 2010, 19:38
Hallo,

In dit topic wilde ik wat meningen en ervaringen horen over de Fulltone Full-Drive2 in vergelijking met de Ibanez TubeScreamer 808.
Ik heb nu (maar tijdelijk) een Ibanez TS808 in huis, en ik vind hem echt heerlijk klinken.
Maar nu werd mij verteld door iemand die zelf ook een TS808 heeft, dat hij wellicht voor een FullDrive-2 zou gaan, als hij nog een keer de kans had.

Wat vinden jullie? Wat zijn de verschillen?

Ik gebruik meestal een Fender Stratocaster in combinatie met de Fender Blues Junior.

Groeten,
Joris00

EuroCinema
8 december 2010, 19:57
Full-Drive - veel instelmogelijkheden, begint echt bij nul overdrive, wat ideaal is als je van low gain boost met randje houdt. Extra boost aan boord is erg handig voor die momenten dat de band losgaat. Geweldig ding!

TS-808 - Ik heb de Maxon 808 gehad en de TS-9 met Keeley Mod, zijn allebei erg dichtbij de Ibanez 808 qua sound. Deze pedalen geven gewoon 1 soort karakteristieke sound. De Fulldrive kan in vintage stand wel een stuk in die richting komen, maar als dit jouw sound is, zou ik zeker voor de "echte" 808 gaan.

DemolitionColorScheme
8 december 2010, 20:03
Full-Drive - veel instelmogelijkheden, begint echt bij nul overdrive, wat ideaal is als je van low gain boost met randje houdt. Extra boost aan boord is erg handig voor die momenten dat de band losgaat. Geweldig ding!

TS-808 - Ik heb de Maxon 808 gehad en de TS-9 met Keeley Mod, zijn allebei erg dichtbij de Ibanez 808 qua sound. Deze pedalen geven gewoon 1 soort karakteristieke sound. De Fulldrive kan in vintage stand wel een stuk in die richting komen, maar als dit jouw sound is, zou ik zeker voor de "echte" 808 gaan.
Mee eens. Als je die TS-808 al zo lekker vindt en je zou eventueel nog een boost willen, dan zou ik gewoon een losse boost kopen of desnoods nòg een TS-808.

the sure thing
8 december 2010, 22:58
Mee eens. Als je die TS-808 al zo lekker vindt en je zou eventueel nog een boost willen, dan zou ik gewoon een losse boost kopen of desnoods nòg een TS-808.+1 !

Maar: de fulldrive is wel zeeer veelzijdig instelbaar, zoals Eurocinema al aangeeft. De "boost" werkt alleen niet in alle "toggle-standen" (dat kleine schakelaartje) even duidelijk. Je zou de fulldrive ook 2e hands kunnen kopen (worden veel aangeboden) voor ongeveer EUR 100,- en dan tzt voor EUR 95,- weer verkopen (als jij het niets vindt).

tillens
9 december 2010, 01:15
ik vond de fulldrive destijds zoon teleurstelling dat ik besloten heb nooit zoon ding te kopen. dat ze daar zoveel poen voor durven te vragen terwijl er legio betere pedalen zijn te krijgen die dat trucje doen. echt mijn hele beeld van een fulldrive met zijn mogelijkheden was aan gruzelementen toen ik het pedaal hoorde.
wil je die overdrive sound van een ts 9 koop die dan, of een 808, evt booster erbij en klaar!

the sure thing
9 december 2010, 07:48
ik vond de fulldrive destijds zoon teleurstelling dat ik besloten heb nooit zoon ding te kopen. dat ze daar zoveel poen voor durven te vragen terwijl er legio betere pedalen zijn te krijgen die dat trucje doen. echt mijn hele beeld van een fulldrive met zijn mogelijkheden was aan gruzelementen toen ik het pedaal hoorde.
wil je die overdrive sound van een ts 9 koop die dan, of een 808, evt booster erbij en klaar!... ik denk toch dat het of een defect exemplaar was, of op een transistorversterker uitgeprobeerd. Omdat ie zo veelzijdig instelbaar is, "moet" je er haast wel goede geluiden uit kunnen halen.

EuroCinema
9 december 2010, 08:22
Misschien was tillens er vroeg bij? Ik ken alleen de latere modellen met compcut, flat mids, vintage en mosfet, en die hebben verschillende geweldige sounds aan boord. Maar de vroegere hadden alleen die 4 draaiknoppen volgens mij.

Toaster
9 december 2010, 08:55
ik heb een paar jaar geleden een fulldrive getest maar ik was niet onder de indruk.

Nou weet ik wel dat ik de geluids smaak van The sure thing redelijk overeenkomt met die van mij.

Wat ík vind van de fulldrive is dat het een lelijk geluidje heeft. Ik heb hem getest in Boekel naast een BD2 en een Red Snapper.

Het is toen een Bleusdriver 2 geworden die ik ook al weer heb weggedaan. Daarna heb ik nog een oude red snapper gehad van Menatone maar die was het ook niet.

Ik zou dus gewoon houden wat je nu hebt. Misschien uitbreiden met een ts 9 achtige eventueel van een andere fabrikant. Maxon, dr moller van t-rex, een signa drive, een barber.

En dat zijn allemaal betere pedalen dan een fulldrive en ook beter betaalbaar.

EuroCinema
9 december 2010, 09:56
De TS-9 heb ik nog (kuch), de Maxon 808, de BD-2 en de T-Rex Moller heb ik lang gehad, stuk voor stuk erg goeie pedalen maar in mijn oren wint de Fulldrive 2 het van allemaal. En het gekke is: de eerste keer dat ik 'm testte was ik totaal niet onder de indruk. Een tijdje later toch nog eens goed gaan zitten en eens gelezen wat de knopjes deden en toen: wauw!

Joris00
9 december 2010, 15:09
Hmm, ik lees veel reacties (niet allemaal) die toch niet zo te spreken zijn over de FullDrive2?
Ik geloof direct dat het meer is dan een standaard overdrive, maar is hij z'n geld dan wel waard?
Een TS808 komt kwa prijs namelijk behoorlijk overeen met de FullDrive-2.

Waar ik zo gecharmeerd van ben, is dat vintage randje wat je met de TS808 aan je toon kan geven. Heerlijk voor in solo's en dergelijke.
Ik heb ook eens geprobeerd om de TS808 als booster te gebruiken voor een mooiere clean sound, maar dat is toch al wat lastiger.
Ik denk dat dat ook wel is wat ik zoek; Dat randje/boost voor zowel lead als solo's.

Alvast bedankt voor de reacties! Het heeft me tot nu toe al wat wijzer gemaakt.

sash
9 december 2010, 15:35
Ik ben geen fan van beide om eerlijk te zijn. Er zijn te veel mooie dingen langsgekomen om nog voor een van die twee te kiezen. Heb ze allebei gehad, maar heb nu een Menatone Red Snapper op m'n board staan.

De TS808 is een te gekke overdrive en vormt natuurlijk zo'n beetje de basis voor alles wat nu op overdrive gebied gemaakt wordt. Heeft een hoop negatieve kanten, maar als je een purist bent is het natuurlijk the way to go.

De Full Drive 2 wint het eigenlijk alleen al op het vlak van de boost functie. Je kan em laten klinken als een tubescreamer maar er zijn veel meer mogelijkheden. Als ik moet kiezen tussen de twee zou ik zeker voor de Full Drive gaan, maar als ik jou was zou ik verder kijken dan de twee populairste. But then again, er zijn gewoon TE VEEL overdrive pedalen op de markt. Je moet maar net de juiste tegenkomen.
Succes!

Fender83
9 december 2010, 16:08
@ TS: zoals je leest zijn er mensen die voor en tegen zijn. Naast t feit dat het gewoon een kwestie van smaak is, hangt het er ook nogal af voor welke versterker ie ligt: zelf testen dus! :)

Ik heb een half jaar een fulldrive 2 mosfet gehad. Tis echt wel een goed overdrive pedaal; er blijft een duidelijke definitie over, reageert lekker op je aanslag, en op de nieuwere (huidige) versies zitten zat knoppen om hem te tunen. Je moet soms redelijk lang zoeken voor jouw sweet spot, volgens mij de reden dat sommige gelijk roepen 'tis niks'.
Ik gebruikte hem zelf op een Hiwatt Higain, die een wat 'kouder' geluid heeft van zichzelf. De FD2 is nogal een transparant pedaal, waardoor ik wat warmte miste.
Neem aan dat je een overdrive pedaal zoekt? Daar is prima in, voor vettige distortion zou ik verder zoeken.

EuroCinema
9 december 2010, 16:15
Hmm, ik lees veel reacties (niet allemaal) die toch niet zo te spreken zijn over de FullDrive2?
Ik geloof direct dat het meer is dan een standaard overdrive, maar is hij z'n geld dan wel waard?

Een goeie overdrive (die echt bij jou past) is altijd z'n geld waard, al is het een boutique geval van 500 euro. Anders blijf je toch maar kopen en verkopen/inruilen. Zoek het onderwerp "jouw drive-geschiedenis" oid maar eens op. We draaien er hier collectief vele duizenden euro's aan gainpedaaltejs doorheen. Dan liever in 1 keer raak. Maar koop die 808 nou maar, als je daar enthousiast over bent, is die Fulltone niet wat je zoekt.

DemolitionColorScheme
9 december 2010, 19:31
Maar koop die 808 nou maar, als je daar enthousiast over bent, is die Fulltone niet wat je zoekt.
Precies. Klinkt cliché, maar doe wat je gevoel zegt. Als je bij de TS-808 voelt dat het klopt, dan is dat het.

the sure thing
9 december 2010, 23:53
Precies. Klinkt cliché, maar doe wat je gevoel zegt. Als je bij de TS-808 voelt dat het klopt, dan is dat het.+1. Maar: probeer de Fulldrive wel een keer uit?

Vanavond weer gerepeteerd en omdat ik een Barber Super Sport heb voor de stevig crunch, krijgt de Fulldrive weer een andere functie: die van clean met een randje. En ook hier weer alleen maar een blij gezicht: wederom een heerlijk (veelzijdig) pedaal!

Ergens is al wel genoemd: de Fulldrive is in die zin een "koud" pedaal: hij kleurt erg weinig. Dus op een kut-set van gitaar en versterker zal de Fulldrive zeker niets toevoegen (dus koud/kil gaan klinken). De TS808 voegt ook "kleuring" toe, waardoor er "warmte" gecreeerd lijkt te worden. Maar: is je basisgeluid goed (en warm!), dan kan het IMHO bijna niet zo zijn dat de Fulldrive niet goed inzetbaar is.

Joris00
11 december 2010, 17:32
...
Neem aan dat je een overdrive pedaal zoekt? Daar is prima in, voor vettige distortion zou ik verder zoeken.

Ik zoek inderdaad een overdrive pedaal, een distortion voor de 'high gain-dingetjes' heb ik namelijk al.

Ben het helemaal eens met het feit dat je moet kopen waar je oor/hart naar uitgaat. Maar door de vele smaken en meningen, ontstaat er toch altijd weer een twijfel. Het aanbod is ook zo groot ;)

Mijn versterker heeft van nature een heel 'warm' geluid, dus zou een transparant pedaal als de FullDrive-2 wel een optie kunnen zijn.
Ik werd vooral aan het twijfelen gebracht door de 'clean boost' functie, wat mij ook wel erg handig lijkt.
Maar ik zou eventueel ook zo'n clean boost pedaal erbij kunnen kopen.. Al wordt de prijs dan weer wat hoger.

toneblo
11 december 2010, 17:40
Heb een fulldrive en gt-500 gehad, beiden niet echt smooth, hebben een nare ontwikkeling in de hoge tonen wanneer je echt op volume gaat spelen.
Voor mij blijven nog steeds de door DH aangepakte ts09 en zijn twoverdrive staan als een huis.
Maarja, da's persoonlijk he..

the sure thing
11 december 2010, 18:01
Ik zoek inderdaad een overdrive pedaal, een distortion voor de 'high gain-dingetjes' heb ik namelijk al.

Ben het helemaal eens met het feit dat je moet kopen waar je oor/hart naar uitgaat. Maar door de vele smaken en meningen, ontstaat er toch altijd weer een twijfel. Het aanbod is ook zo groot ;)

Mijn versterker heeft van nature een heel 'warm' geluid, dus zou een transparant pedaal als de FullDrive-2 wel een optie kunnen zijn.
Ik werd vooral aan het twijfelen gebracht door de 'clean boost' functie, wat mij ook wel erg handig lijkt.
Maar ik zou eventueel ook zo'n clean boost pedaal erbij kunnen kopen.. Al wordt de prijs dan weer wat hoger.De boost van de Fulldrive is GEEN cleanboost. Is zelfs niet apart te bedienen. MAW: de boost is alleen te gebruiken als het pedaal al ingeschakeld is.

EuroCinema
11 december 2010, 18:05
Dat smoothe van een tubescreamer is het verschil tussen asymetrisch en symetrische clipping als ik goed begrijp. Met de boost aan op mosfet wordt de groffe korrel een stukje glad gestreken, maar niet zo glad als een tubescreamer. Is inderdaad persoonlijk, het past niet bij mijn stijl als het te glad/zingend wordt, dan klinken die jazz.funk dingen opeens heel 90s acid jazz/fusion :-0

Het is dus NIET zo dat een Fulldrive een overdrive en een cleanboost tegelijk kan bieden. Je kan 'm wel instellen als cleanboost óf als overdrive. Daarnaast zit er een boostknop op, waarmee je extra overdrive (en afhankelijk van de stand volume) kan toevoegen. In praktijk heb je dus óf een overdrive met 2 stappen, óf een cleanboost met 2 stappen, maar niet een gescheiden overdrive en een cleanboost naast elkaar.

Dirk_Hendrik
11 december 2010, 19:04
Voor mij blijven nog steeds de door DH aangepakte ts09 en zijn twoverdrive staan als een huis.
Maarja, da's persoonlijk he..

Dank je wel :ok:

EJPostema
11 december 2010, 19:29
ik heb een maxon od-9 met analog man mod.

Deze moet qua sound erg overeen komen met de vintage ts-808, al kan en heb ik dit zelf nooit vergeleken.

Ik vind hem iig fantastisch. Gebruik hem voornamelijk voor een randje, omdat ik op dit moment ook in bezit ben van een BD-2. Deze heeft wat meer gain.

Overigens klinken de pedalen in combinatie, od-9 voor de BD-2, ook erg fijn

Demian
12 december 2010, 15:32
Ik zou zelf voor 90 € een BYOC Overdrive 2 (of voor veel minder 2e hands) in elkaar knutselen. Superflexibel ding, is naar de specs van een TS808 en heeft verschillende clipping modes waaronder ook Mosfet en 3 bass settings om de standaard mid hump evt. af te vlakken. Daarnaast heeft ie ook een clean boost (Mosfet of gewoon linear boost). Sowieso kan je op diverse punten in het circuit aanpassingen maken die je later weer makkelijk kan wijzigen. Of niet natuurlijk en gewoon een standard build doen.
Ik had zelf ook nul ervaring in solderen ed maar het ging in een keer goed. Je bent alleen een hele avond (als het goed gaat) kwijt met knutselen.

tillens
12 december 2010, 18:22
De Fulldrive die ik probeerde had volgens mij zoon klein toggle switchje, plus ook een boost. Die boost deed alleen geen ene donder in mijn gehoor. Werd iets vetter misschien maar wat je zou willen is aan de ene kant een drive die goed klinkt en als je een lead wil spelen dit te doen door de boost in te schakelen. Nou dat gebeurde niet.

EuroCinema
12 december 2010, 19:16
Hoe ik 'm gebruik:
- slag-> uit
- solo -> drive aan
- drummer gaat op z'n bekkens tekeer, hammondman gooit leslie open -> boost erbij

Zo is-ie ook bedoeld volgens mij, niet links slag/rechts solo.

Brewskie
12 december 2010, 19:43
...en als je een lead wil spelen dit te doen door de boost in te schakelen. Nou dat gebeurde niet.

Maar een boost inschakelen moet dan niet met een toggle, want dan ben je altijd te laat. Dat moet je met je hoeven kunnen doen.

Joris00
12 december 2010, 21:21
De boost van de Fulldrive is GEEN cleanboost. Is zelfs niet apart te bedienen. MAW: de boost is alleen te gebruiken als het pedaal al ingeschakeld is.

Nee, dat had ik inderdaad door. Excuses als dat niet zo overkwam.

Ben ook tot de conclusie gekomen dat het overdrive pedaal wel goed moet klinken in combinatie met m'n andere pedalen.
De TS-808 die ik momenteel geleend heb, voegt in het solo gebeuren niet zoveel toe in combinatie met m'n Boss DS-2.
Het zijn tot nu toe nog geen vrienden van elkaar, voor zover ik wat heb uitgeprobeerd.

Ik weet niet of ik het al ergens vermeld had, maar ik wil de overdrive dus gebruiken voor lead en/of solo's door een mooi randje eraan toe te voegen. Niet per sé voor ritme, maar dat is altijd mooi meegenomen als dat ook goed kan.

Tot nu toe bedankt voor de reacties!

the sure thing
12 december 2010, 22:36
(...) Ik weet niet of ik het al ergens vermeld had, maar ik wil de overdrive dus gebruiken voor lead en/of solo's door een mooi randje eraan toe te voegen. Niet per sé voor ritme, maar dat is altijd mooi meegenomen als dat ook goed kan. (...) Ja dat kan prima. Zolang je maar geen zware oversturing verwacht. En nogmaals, de boost "boost" niet in alle standen even stevig.

Bouke
14 december 2010, 10:42
...maar heb nu een Menatone Red Snapper op m'n board staan. ...

hehehe en ik heb nog steeds jouw oude Red Snapper op mijn plankje :D Blijft een wereld ding icm met mijn Super Reverb!!