PDA

View Full Version : Gitaar maakt raar geluid



rbergh
8 december 2010, 18:51
Hee Allemaal,
Ik heb een vraagje en ik dacht misschien kunnen jullie mij helpen.
Als ik de a en de g aansla op mijn akoestische gitaar,
klinkt het geluid heel raar.
Het lijkt net alsof er iets meetrilt ofzo,
alleen als ik hem een stuk hoger draai gaat het weg.

Herkent iemand dit probleem of weet hij waar het door komt?
Graag een reactie!

Groetjes Roos

ABM
8 december 2010, 18:58
hoogstwaarschijnlijk een bracing binnenin die gelost is.
Simpelweg lijmen kan helpen. Als je niet weet hoe, best even een winkel of luthier passeren. Succes!!

Jedeel
8 december 2010, 19:10
alleen als ik hem een stuk hoger draai gaat het weg.


Roos, je bedoelt dat als je de snaren wat hoger (strakker) draait, dan is het weg?

Misschien heb je last van fretbuzz (ratelen van de snaren tegen de frets aan).

rbergh
8 december 2010, 19:20
Roos, je bedoelt dat als je de snaren wat hoger (strakker) draait, dan is het weg?

Misschien heb je last van fretbuzz (ratelen van de snaren tegen de frets aan).

Hee Jedeel, dankje voor je reactie. Dat hoorde ik ook al van een paar vrienden, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is! Inderdaad als ik hem strakker draai gaat het weg, maar ook als ik goed kijk zie ik dat hij er niet tegen aan trilt! Of kun je dit niet met het blote oog zien? En als het wel een fretbuzz is wat moet ik dan doen? Dankjewel!

LaurentB
8 december 2010, 19:24
Wat je ook eens kunt proberen is alle mechanieken vast te houden, soms is er eens schroefje van een daarvan wat losgeraakt.
Bij mijn eigen gitaar rammelt volgens mij de trussrod in de hals af en toe mee. maar dat is een zelfbouw, dus eigen schuld :(

--=HANS=--
8 december 2010, 19:28
Ik zou niet in eerste instantie aan een los balkje denken. Probeer eerst eens te lokaliseren waar het geluid vandaan komt. Als je goed luistert is dat normaal gesproken goed te doen. Er is ook nogal wat verschil in geluid tussen iets wat meezingt/resoneert buiten de gitaar of iets binnen de gitaar.
Gezien het feit dat het geluid verdwijnt als je de snaren strakker draait verwacht ik ook dat het "gewone" fretbuzz is en dat is met een simpele afstelbeurt prima te verhelpen.

rbergh
8 december 2010, 19:33
Ik zou niet in eerste instantie aan een los balkje denken. Probeer eerst eens te lokaliseren waar het geluid vandaan komt. Als je goed luistert is dat normaal gesproken goed te doen. Er is ook nogal wat verschil in geluid tussen iets wat meezingt/resoneert buiten de gitaar of iets binnen de gitaar.
Gezien het feit dat het geluid verdwijnt als je de snaren strakker draait verwacht ik ook dat het "gewone" fretbuzz is en dat is met een simpele afstelbeurt prima te verhelpen.

Hee LaurentB en Hans,
ik ben pas net begonnen met gitaar en heb dus niet heel veel verstand van al die termen! Wat ik wel kan zeggen is dat het geluid van de kam af (als ik het goed zeg) komt, dus waar de snaren aan vast zitten onder het gat zegmaar.
En Hans, waar kan je zo'n simpele afstelbeurd laten doen? Dankjulliewel voor de hulp,

ABM
8 december 2010, 19:55
Wat ik wel kan zeggen is dat het geluid van de kam af (als ik het goed zeg) komt, dus waar de snaren aan vast zitten onder het gat zegmaar.
En Hans, waar kan je zo'n simpele afstelbeurd laten doen? Dankjulliewel voor de hulp,

Bracing volgens mij.
Met de bracing bedoelt men de verstevigingsbalkjes binnenin de gitaar.
Die komen weleens los, maar zijn gewoon te lijmen hoor.
Ga gerust eens langs in de winkel waar je de gitaar kocht, zij kunnen al eens kijken of ze iets vinden en dit eventueel verhelpen.
Succes!

--=HANS=--
8 december 2010, 21:26
Hee LaurentB en Hans,
ik ben pas net begonnen met gitaar en heb dus niet heel veel verstand van al die termen! Wat ik wel kan zeggen is dat het geluid van de kam af (als ik het goed zeg) komt, dus waar de snaren aan vast zitten onder het gat zegmaar.
En Hans, waar kan je zo'n simpele afstelbeurd laten doen? Dankjulliewel voor de hulp,

Afhankelijk van waar je ergens in het land woont zijn er meerdere goede adressen waar mensen met verstand van zaken je probleem kunnen oplossen. Ik kom zelf uit Brabant en heb goede ervaringen met Chris van Luthiers Gitaren uit Den Bosch maar er zijn er nog veel meer. Als je de zoekfunctie gebruikt kun je hier vanalles over vinden.

Plant
8 december 2010, 21:27
Heeft deze akoestische gitaar een element? B.v. zo'n piëzostripje in de brug. Zo ja, dan rammelt mogelijk het kabeltje binnen de klankkast ergens tegenaan.

En anders idd de bracing.

LaurentB
8 december 2010, 21:29
Heb je eigenlijk stalen of nylon snaren? In het laatste geval wil het losse uiteinde van het lusje waarmee een snaar vastzit wel eens tegen het bovenblad aantrillen.

wietse
8 december 2010, 22:27
ik heb dit ook al eens meegemaakt bij een cheapo western, me het rambam gezocht, bleek dat de kam bij de G snaar ingesleten was, minimaal maar, maar net genoeg om de hoek waarin de snaar over die brugkam liep te klein te maken en dat had ook zo'n onvindbaar bijgeluid tot gevolg.
dacht eerst ook fretbuzz iets dat meetrilde etc, maar nee dus, kam vervangen, aktie iets hoger en probleem was opgelost.

Jedeel
12 december 2010, 10:35
Zhengwei, ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen, maar jouw reactie staat bij 10 verschillende topics (gekopieerd)?
;)
(En in dit topic sowieso off-topic.)

LaurentB
12 december 2010, 11:12
Zhengwei, ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen, maar jouw reactie staat bij 10 verschillende topics (gekopieerd)?
;)
(En in dit topic sowieso off-topic.)

Jedeel, bedankt voor je oplettendheid!
Laurent