PDA

View Full Version : toneschakelaar ipv tonepot



nak
8 december 2010, 17:40
ik zie dat mijn tonepot in serie staat met de condensator en dat hele zaakje weer paralel aan mijn volumepot.
Zou het ook mogelijk zijn voor de tonepot een standenschakelaar te gebruiken met verschillende condensatoren.
Weet niet precies wat het met de impedanties doet en uiteindelijk met mijn volume.
Zoals ik het nu zie zal met de tonepot op 0 de hogere frequenties die de condensator doorlaat worden kortgesloten. een laagohmige impedantie dus.
Voor de lager frequenties bepaald de volumepot grotendeels de impedantie, toch.
Met een standenschakelaar wordt de impedanties mede door de condensator bepaald.
maar ja of dat werkt

cluseau
8 december 2010, 20:23
maar ja of dat werkt

Dat werk idd. In duurdere amps wordt dit zelfs zo toegepast. Er worden dan steeds verschillende caps parallel gezet om zo een diversiteit in de toon te krijgen.

In de dure hifi klasse zie je wel eens volume regelaars welke zijn opgebouwd met een meerstanden schakelaar en losse weerstanden. Sneaky variatie daarop is de gewone potmeter met een veer welke de pot in de omtrek in een aantal standen dwingt. Hiermee wordt dus onterecht de illusie gewekt dat je met een schakel regeling te maken hebt. Zal wel een chinese uitvinding zijn :seriousf:.
Frans.