PDA

View Full Version : Vergelijken. Kan dat wel?



Olorin
8 december 2010, 11:46
Nou wat is de vraag?
Kun je gitaren onderling vergelijken?

In mijn optiek kan men een Fender Telecaster best met een Fender Telecaster vergelijken, geen enkel probleem.

Een Gibson Les Paul kan men ook zonder moeite met een Gibson Les Paul vergelijken.

Maar.....
Ik zie hier veel topics voorbij komen waarbij men een Fender Stratocaster met een Les Paul vergelijkt. :dontgeti:
Of nog erger een London City Tele met een Fender tele. :dontgeti: (ook dit zijn andere gitaren!)

Naar mijn mening hebben verschillende gitaren (Merk/Type) gewoonweg een andere feel, een ander geluid en kan (mag?) men ze onderling niet eens vergelijken. Ze worden (of kunnen) gewoon voor een andere sound gebruikt, het zijn ANDERE gitaren. :makeup:

Oke, gitaren van hetzelfde merk en type natuurlijk wel, de ene is misschien wel een "maandag morgen" gitaar, en de ander door een doorgewinterde bouwer gemaakt. Dan heeft een vergelijking wel nut.

Ik bedoel dus, je gaat toch ook geen appels met peren vergelijken :???: Het is gewoon een ander soort fruit :ok:

marter544
8 december 2010, 11:48
Wat een onzin.. Tuurlijk kun je dat vergelijken. Ik kan ook prima appels met peren vergelijken, met de conclusie dat ik peren lekkerder vind. Net als wanneer ik een LP met een SG vergelijk, dan vind ik de LP fijner. Dan heb ik ze toch vergeleken? Daarnaast kunnen die peren dan onderling idd ook flink verschillen. Van een hard onrijp apparaat, tot een lekkere zoete, tot een zwarte verotte.

EuroCinema
8 december 2010, 11:50
Naar mijn mening hebben verschillende gitaren (Merk/Type) gewoonweg een andere feel, een ander geluid en kan (mag?) men ze onderling niet eens vergelijken.
Als je ze niet vergelijkt, hoe weet je dan dat ze verschillend zijn?

Midwolda
8 december 2010, 11:53
Precies, Marter. En als je een zwarte peer vergelijkt met een frisse appel, dan neem je die appel, ook al hou je meer van peren.
Ik vergelijk m'n gitaren continue met elkaar, een sterk punt van de ene kan na wat sleutelderij wel eens een verbetering betekenen voor een andere, maar soms ook niet, daar kom ik dan weer achter als ik ze vergeleken heb...

Olorin
8 december 2010, 11:57
Hm, oke.

Meningen. Kan ik zelfs nog inkomen ook :makeup:
Ik zal proberen iets genuanceerder te zijn.

Je kan het geluid van een Strat toch niet met het geluid van een LP vergelijken?
Het is simpelweg een ander geluid/sound, iets totaal verschillend.

Ok, als je ze vergelijkt om te zien welke sound het beste bij jouw past, prima, maar niet om te kijken welke de beste sound heeft, dat is mijns insziens nl niet mogelijk. ;)

D-string
8 december 2010, 12:04
Ik bedoel dus, je gaat toch ook geen appels met peren vergelijken :???: Het is gewoon een ander soort fruit :ok:

Ik denk dat je deels gelijk hebt hierin. Het zou voor mij heel lastig zijn om objectief twee gitaren te vergelijken. Je kan het echter wel meetbaarder maken door de losse onderdelen te beoordelen, de som van deze punten is dan de waardering die je een gitaar geeft. Gitaren kun je dan vergelijken op basis van deze punten.

Als het echter gaat om een gitaar voor jezelf kiezen is het lastiger, je kan het natuurlijk doen op basis van punten maar eigenlijk denk ik dat het meer een gevoel is. Ik denk dat het vergelijkbaar is met het kiezen van een partner. Er zijn mensen die geloven in liefde op het eerste gezicht. Er zijn mensen die één partner vinden en daar genoeg aan hebben voor hun hele leven, maar er zijn ook mensen die eerst veel ervaring met verschillende exemplaren op moeten doen voordat ze tevreden kunnen zijn met hun definitieve keuze.

Zoals ik al liet weten in een ander topic van jou ben ik naar Newcastle gegaan om een gitaar te testen en te kopen. Bij het testen was ik echter niet direct verliefd en ik heb de gitaar dan ook laten hangen.

Zelf denk ik dat je een betere keuze kan maken als je meer ervaring hebt. Namen en uiterlijk zeggen dan niet meer zoveel, maar meer het gevoel wat je erbij krijgt. (Heb ik het nu over vrouwen of gitaren? :P)

Olorin
8 december 2010, 12:10
Ik denk dat je deels gelijk hebt hierin. Het zou voor mij heel lastig zijn om objectief twee gitaren te vergelijken. Je kan het echter wel meetbaarder maken door de losse onderdelen te beoordelen, de som van deze punten is dan de waardering die je een gitaar geeft. Gitaren kun je dan vergelijken op basis van deze punten.

Als het echter gaat om een gitaar voor jezelf kiezen is het lastiger, je kan het natuurlijk doen op basis van punten maar eigenlijk denk ik dat het meer een gevoel is. Ik denk dat het vergelijkbaar is met het kiezen van een partner. Er zijn mensen die geloven in liefde op het eerste gezicht. Er zijn mensen die één partner vinden en daar genoeg aan hebben voor hun hele leven, maar er zijn ook mensen die eerst veel ervaring met verschillende exemplaren op moeten doen voordat ze tevreden kunnen zijn met hun definitieve keuze.

Zoals ik al liet weten in een ander topic van jou ben ik naar Newcastle gegaan om een gitaar te testen en te kopen. Bij het testen was ik echter niet direct verliefd en ik heb de gitaar dan ook laten hangen.

Zelf denk ik dat je een betere keuze kan maken als je meer ervaring hebt. Namen en uiterlijk zeggen dan niet meer zoveel, maar meer het gevoel wat je erbij krijgt. (Heb ik het nu over vrouwen of gitaren? :P)

Kijk, het wordt al iets genuanceerder... mooi.

Tja, die in Newcastle heb je goed aan gedaan, twas ook niet een echte topper om het zo maar eens te noemen.

Maar ik bedoel dus idd dat je vanwege de sound bijv. een Tele niet met een LP kan/mag vergelijken. Die hebben toch gewoon een andere sound, of niet :???:

O. En als je het toch over vrouwen hebt.... tja ik mag van mijn vrouw geen nieuwe exemplaren meer proberen/testen, toch wel een nadeel eigenlijk :seriousf:

6-string
8 december 2010, 12:28
Je moet toch vergelijken om te weten wat jij persoonlijk wil of wat best bij jouw eigen stijl en smaak past? Je zegt dat elke gitaar een andere sound en bespeelbaarheid etc. heeft, dus je vergelijkt met andere gitaren welke jij op dat moment wil, het beste bij je stijl/smaak past.. Daarom zijn de andere gitaren niet noodzakelijk slechter, het is wellicht niet wat je aanspreekt of op het moment zoekt!

Justinschut
8 december 2010, 12:33
Je vergelijkt toch voor wat je zelf wil/mooi vind... Net als 2 mensen die voor een baan solliciteren, dan vergelijk je ook en neem je degene waarvan je vind dat die het beste past bij wat je zoekt. Betekent niet dat het een beter persoon is.

Beter of mooier is een kwestie van smaak, dus in je eigen smaak kan je het vergelijken, maar dan ist geen feit. (Behalve als er zo'n duidelijk kwaliteitsverschil is dat iedereen het er mee eens is dat de een bagger is en de ander goede kwaliteit)

smullie
8 december 2010, 12:41
Mijn visie: ja je kan gitaren met elkaar vergelijken.
Zelfs een basgitaar met een gewone kan je vergelijken: bas heeft minder snaren dan een gewone en klinkt lager...

Of de vergelijking altijd zinvol is, dat is dan weer een andere vraag... :makeup:
Hangt een beetje van de reden van de vgl af zeker. Als je een gitaar gaat kopen en de keuze gaat tussen een LP en een strat, dan vergelijk je de sound en kies je diegene die de sound heeft die je wenst. Gaat de keuze tussen een LP van Epiphone of een van Gibson, dan liggen de aandachtspunten van vergelijking anders...

BTW: als je zegt dat een Les Paul niet te vergelijken is met een Strat omdat ze helemaal verschillend zijn heb je ze net met elkaar vergeleken en dus spreek je jezelf al tegen...

Olorin
8 december 2010, 12:57
Sjit. Niet goed nagedacht dus, of me verkeerd uitgedrukt. :makeup:

Ik zal nog een (1) poging wagen om mijn vraagstelling te verduidelijken.

Er zijn hier een aantal topics gestart waar men een "vergelijking" maakt tussen 2 totaal verschillende gitaren, en dan wel op een manier dat de ene BETER is dan de ander.

En hier zit hem nu de kneep. Een strat = anders dan een LP, en die is weer anders dan een TELE enz. enz. enz.

Ja, gitaren vergelijken om te kijken welke bij jouw past (of bij jouw sound) doe je natuurlijk wel.
Maar om 2 totaal verschillende gitaren te gaan vergelijken welke het beste is.... hm, ik blijf erbij dat is niet mogelijk.

Kijk eens naar de diverse Gibson en Fender aanhangers. Vele zullen nooit toegeven dat de ander ook goed is, maar dat hun eigen merk altijd beter is. En juist die vergelijking gaat mank denk ik.

Zelf heb ik meerdere verschillende gitaren, elk hun eigen sound, hun eigen feel enz. Vergelijk ik deze ? Ja natuurlijk, maar nooit in die mate dat ik zeg dat mijn Tele beter dan mijn Kramer.... die zijn gewoon anders en kan ze derhalve niet op deze manier vergelijken. Ik vergelijk Tele's onder elkaar om te kijken welke Tele bij mij past (gelukkig heb ik die keuze intussen kunnen maken). Maar ik vergelijk geen Tele met een LP om te kijken welke beter is.

Misschien dat dit mijn vraagstelling beter duidelijk maakt, ik denk dat het woord vergelijken hier niet voldoet aan mijn vraag... en derhalve misschien verkeerd gekozen is :makeup:

Kim Wilson
8 december 2010, 13:33
Nee, je kunt een Strat niet vergelijken met een Les Paul om vervolgens een conclusie te trekken dat de één beter voelt en klinkt dan de ander. Verschillende types gitaar met elkaar vergelijken doe je om te bepalen welke gitaar beter bij je eigen smaak past. Als je dat duidelijk hebt kun je pas op kwaliteit vergelijken, maar dan wel met dezelfde types.

Olorin
8 december 2010, 13:44
Nee, je kunt een Strat niet vergelijken met een Les Paul om vervolgens een conclusie te trekken dat de één beter voelt en klinkt dan de ander. Verschillende types gitaar met elkaar vergelijken doe je om te bepalen welke gitaar beter bij je eigen smaak past. Als je dat duidelijk hebt kun je pas op kwaliteit vergelijken, maar dan wel met dezelfde types.

Juist ja. Conclusie.... ik heb mee in 1e instantie verkeerd uitgedrukt.

Mijn oprechte excuses hiervoor :seriousf:

Jilles
8 december 2010, 14:00
.

Je kan het geluid van een Strat toch niet met het geluid van een LP vergelijken?
Het is simpelweg een ander geluid/sound, iets totaal verschillend.

Ok, als je ze vergelijkt om te zien welke sound het beste bij jouw past, prima, maar niet om te kijken welke de beste sound heeft, dat is mijns insziens nl niet mogelijk. ;)

Je kunt ze inderdaad vergelijken om te kijken welke gitaar de sound maakt die volgens jou het beste bij jezelf past.
Welke gitaar de beste sound heeft, is in mijn ogen hetzelfde verhaal.

'De beste sound' bestaat niet. Sound, goed of slecht, is altijd een mening van de consument. Daarom zijn er ook zoveel opvattingen over sound, iedereen heeft een andere mening en daarmee een andere visie op 'de beste sound'.

Jilles

HaroldA
8 december 2010, 14:22
Ik bedoel dus, je gaat toch ook geen appels met peren vergelijken :???: Het is gewoon een ander soort fruit :ok:

Dat vind ik dus de grootste onzin. Appels zijn heel erg makkelijk met peren te vergelijken, net als dat je een Audi met een Ford kunt vergelijken.

Olorin
8 december 2010, 14:36
Oke, het is nog steeds niet duidelijk merk ik.

Als je appels met peren vergelijkt en je vind de appel lekkerder is dat prima.
Maar je KAN NIET zeggen dat die appel dan BETER is. Daar gaat het vergelijken niet op.

Die appel is gewoon anders.....

- Ik vergelijk een Fender Tele met een Gibson Les Paul. IK vind de Tele meer bij mij passen en bij de sound die ik zoek....

Maakt dat de Les Paul dan slechter ???

Ik weet wat jullie willen zeggen maar kijk maar eens goed rond bij diverse topics, daar wordt vaak beweerd dat de ene gitaar beter is dan de ander terwijl DAT in mijn ogen dus niet het geval is.

Als ik 2 USA Standaard Strats met dezelfde herdware naast elkaar heb, dan KAN ik deze wel vergelijken, welke heeft meer sustain, welke heeft een diepere /vollere klank enz enz enz, en JA DAN KAN ik zeggen de 1e (of 2e) is beter dan de ander want.........

Justinschut
8 december 2010, 14:37
Fender en Gibson is allebei kut.

Einde discussie :D

HaroldA
8 december 2010, 14:43
Als je appels met peren vergelijkt en je vind de appel lekkerder is dat prima.
Maar je KAN NIET zeggen dat die appel dan BETER is. Daar gaat het vergelijken niet op.

Echt wel!

Een appel is beter te verwerken in taarten, stroop, etc dan peren. Zo is een Les Paul ook beter in bepaalde muziekstijlen en een lichte Tele kan beter bij de bouw van een persoon passen.

Een London City Tele is heel goed te vergelijken met een Fender Tele. Hals/klank/gewicht/features/etc.

Domme "discussie". :makeup:

snaarplukker
8 december 2010, 14:57
Gitaren vergelijken kan je het beste met een blinddoek voor. Als je vooraf weet welk merk je in je handen hebt ben je al grotendeels beinvloedt.

Olorin
8 december 2010, 15:06
Echt wel!

Een appel is beter te verwerken in taarten, stroop, etc dan peren. Zo is een Les Paul ook beter in bepaalde muziekstijlen en een lichte Tele kan beter bij de bouw van een persoon passen.

Een London City Tele is heel goed te vergelijken met een Fender Tele. Hals/klank/gewicht/features/etc.

Domme "discussie". :makeup:

?????

Peren zijn niet in taarten te verwerken ? Er bestaat geen peren stroop ?
Wazig :soinnocent:

En een discussie is per definitie nooit dom. Van een discussie kan alleen maar geleerd worden (voor degene die dat wil tenminste :makeup: )

En (nog maar eens) een LC vergelijken met een FT, om te kijken welke bij jouw of je sound past.... prima

Maar aub niet om de reden dat de een beter is dan de ander.....
Ik heb de laatste maanden vele vele telecasters getest, gewoon om het feit dat ik er een zocht die bij mij paste.
Vele voldeden niet aan mijn wensen/eisen. En ja, vele waren gewoonweg slecht. Maar ik kan nog steeds geen A met B vergelijken omdat ze verschillend zijn, een A is een A en een B is een B

Mijn laatste keuze was WEL een vergelijking, 2 USA Texas Specials, idem hardware, idem hout, andere kleur.
Nu is kleur een smaak, daar valt niet over te twisten.
beide de sound die ik zocht, beide dezelfde feel, maar.... 1 was slecht(er) afgewerkt (gaapte een beetje tussen hals en body), dus DAAR heb ik op vergeleken.

Ook heb ik LC's getest (niet vergeleken) maar die hadden niet de sound/feel die ik zocht....... ;)

HaroldA
8 december 2010, 15:09
Peren zijn niet in taarten te verwerken ? Er bestaat geen peren stroop ?
Wazig :soinnocent:

Nee, je leest over "beter" heen.

Olorin
8 december 2010, 15:22
Neu, wel gezien. Maar ik maak (tja meerdere hobby's) ook wel eens taarten en vlaaien, en met peren gaat net zo gemakkelijk als met appels hoor.

Ze smaken alleen anders :seriousf:

barno
8 december 2010, 15:32
natuurlijk kan je gitaren niet met mekaar vergelijken. ervaren muzikanten doen dat nooit. die gebruiken verschillende gitaren in functie van verschillende soorten muziek en that's that. je kan bv wel zeggen dat bepaald merk meestal beter gebouwde gitaren levert dan ander merk, maar dat is tamelijk oninteressant voor de persoon die net zoekt naar het geluid van die prutsgitaar.

maar laten we toch maar afspreken dat gitaren wel verglijkbaar zijn om de bestaansreden van dit forum niet in vraag te stellen...

EuroCinema
8 december 2010, 15:36
Als we tot de conclusie komen dat smaken verschillen en dat het er allemaal maar van afhangt, kunnen we dit forum en 1000 andere wel sluiten inderdaad. Gewoon lekker blijven roepen dat X of Y de allerbeste ís, dus. Dat dat iemands mening is en geen bewezen feit, snapt iedereen wel.

Olorin
8 december 2010, 15:36
natuurlijk kan je gitaren niet met mekaar vergelijken. ervaren muzikanten doen dat nooit. die gebruiken verschillende gitaren in functie van verschillende soorten muziek en that's that. je kan bv wel zeggen dat bepaald merk meestal beter gebouwde gitaren levert dan ander merk, maar dat is tamelijk oninteressant voor de persoon die net zoekt naar het geluid van die prutsgitaar.

maar laten we toch maar afspreken dat gitaren wel verglijkbaar zijn om de bestaansreden van dit forum niet in vraag te stellen...

Goede opsomming (mag ik voorzichtig conclusie zeggen?)

En ik wil best afspreken om enige vergelijkingen te maken (mits het verschil niet al te groot is :seriousf:)

Misschien het woordje "prutsgitaar" weg laten ? Je zou zomaar op zoek zijn naar zoiets :seriousf::seriousf:

Olorin
8 december 2010, 15:40
Als we tot de conclusie komen dat smaken verschillen en dat het er allemaal maar van afhangt, kunnen we dit forum en 1000 andere wel sluiten inderdaad. Gewoon lekker blijven roepen dat X of Y de allerbeste ís, dus. Dat dat iemands mening is en geen bewezen feit, snapt iedereen wel.

Ja hoor. Geen enkel probleem.
De vraag was dan ook hoe anderen er tegenover staan.
En uiteraard als iemand zijn SAGA kitje, met de kwast geverfd de ALLERBESTE gitaar ooit vindt.... prima ;)

HaroldA
8 december 2010, 15:41
En uiteraard als iemand zijn SAGA kitje, met de kwast geverfd de ALLERBESTE gitaar ooit vindt.... prima ;)

Nou, prijs/kwaliteit kan wel eens heel hoog zijn bij zo'n kitje!

Olorin
8 december 2010, 15:53
Nou, prijs/kwaliteit kan wel eens heel hoog zijn bij zo'n kitje!

Nou daar kom ik dan binnenkort wel vanzelf achter. Er staat nl nog een LP setje op de planning van Vox Humana....... ben benieuwd. ;)

Bijl
8 december 2010, 16:13
Toen ik mijn eerste elektrische gitaar ging kopen zag ik een Jackson met EMG's, een Ibanez Universe 7snaar en een Les Paul. Gelukkig wist ik toen nog niet dat je die helemaal niet met elkaar mag vergelijken, want dan was ik meteen terug naar huis gegaan zonder een keuze te maken. :???:

Bovendien kan je alle gitaren met elkaar vergelijken, zolang het gaat om meetbare zaken.

smullie
8 december 2010, 17:05
Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat Olorin wil zeggen , maar dat ze met zijn ... euhm ... voeten aan het spelen zijn... :soinnocent:


Allez ja, zo was mijne reply toch bedoeld... :seriousf:

Nobler
8 december 2010, 17:23
Ik denk dat het neerkomt op het verschil tussen objectiviteit en subjectiviteit en de vraag welke conclusies je daaruit mag trekken en welke niet volgens de wetten van de logica. Objectief ben je als je dingen vergelijkt die iedereen op dezelfde manier zal vast stellen. Bijvoorbeeld “deze gitaar weegt 4,2 kilo terwijl die andere 3,8 kilo weegt”. Daaruit mag je dan bepaalde conclusies trekken, zoals “deze gitaar is zwaarder dan de andere”. Een verdere conclusie die je wel mag trekken is dat je van de zwaardere gitaar eerder last van je nek, schouders en rug zult krijgen dan van de lichtere. Wat echter te ver gaat is als je concludeert dat de ene gitaar een betere sustain zal hebben omdat hij zwaarder is. Dat is fout als je dat alleen uit het gewicht afleidt omdat dit van meer factoren afhankelijk is. Pas als je dezelfde dikte snaren monteert en iets verzint om dezelfde snaar met dezelfde kracht aan te slaan (denk aan een Mythbusters achtige machine), en je meet hoe lang de toon hoorbaar is, kun je zeggen welke gitaar de meeste sustain heeft.

Subjectief is wat je er zelf van vindt. Dat is het probleem bij de meeste vergelijkingen hier: ze zijn zo subjectief als de pest en er zitten veel aannames tussen die volgens mij allemaal flink beïnvloed worden door onze voordelen: “ik ben altijd een Fender-man geweest, dus no-way dat ik zal toegeven dat deze Gibson eigenlijk lekkerder speelt dan mijn favoriete Strat!”. Verder zijn meningen hoe lekker een gitaar speelt, aanvoelt en klinkt natuurlijk puur subjectief. Je zou dus alleen mogen zeggen IK VIND dat deze gitaar lekkerder klinkt of speelt dan die andere. Dat impliceert dat iemand anders, die hele andere voorkeuren heeft, misschien wel precies het omgekeerde vindt.

Vergelijken kan en mag dus altijd, maar kijk uit hoe je jouw bevindingen presenteert.

Olorin
9 december 2010, 07:44
Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat Olorin wil zeggen , maar dat ze met zijn ... euhm ... voeten aan het spelen zijn... :soinnocent:


Allez ja, zo was mijne reply toch bedoeld... :seriousf:

Og ja, lig er niet wakker van (gelukkig)
maar het ging mij idd simpelweg om het feit dat er hier soms vergelijkingen plaatsvinden die kant nog wal raken.

Ik zal nog eens een drumstel met een gitaar vergelijken.... gewoon.... omdat het kan :seriousf:

joke
9 december 2010, 07:54
het is gewoon wat je wil en mooi vind maar zeker ook waar ga je het voor gebruiken. Rory Galagher zou heel anders geklonken hebben met een les paul en dat geld ook voor een gitarist als Peter Framton en zijn eeuwige black beauty .
die zullen thuis ook uiteraard meerdere gitaren hebben maar hun sound is meestal die vaste gitaar denk aan Hank B Marvin of john fruisiante (goed geschreven ?) status quo om maar eens wat te noemen. zouden met gibsons heel anders geklonken hebben.
ik denk dat een les paul brom en storingsvrij kan scheuren en de classic rock sound tevoorschijn toverd en de fender een meer dunne en dynamische en expressievere klank kan voortbrengen ...
waqnt zeg nou zelf ; stevie ray vaughn met een les paul?

Kim Wilson
9 december 2010, 08:46
Niet mee eens. Mark Knopfler gebruikt heel verschillende gitaren, maar hij klinkt altijd als Mark Knopfler. In feite zit het verschil in geluid tussen de diverse types gitaren behoorlijk in de nuance. Timing, techniek, notenkeuze, dat soort dingen bepaalt veel meer je eigen stijl. Natuurlijk kun je met een bepaald type gitaar wat meer je overall sound bepalen, maar Status Quo zou ook prima op een SG kunnen, of zelfs een LP.

Mitch
9 december 2010, 10:02
Nee nee Kim, een SG en een Les Paul in één zin, dat komt te dichtbij hoor! Dat mag niet!
Wat een zaadtopic zeg...

Olorin
9 december 2010, 10:51
Ha, sarcasme, dat ken ik nog.

Maar je moet toegeven, er wordt iig over nagedacht.
Zie bijv http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=141533 deze thread.

Een zelfbouwer die zijn eigenbouw vergelijkt met een Fender Strat. Lees eens alle reacties.
Over het algemeen staat daar dus glashard dat hij zijn zelfbouw niet mag vergelijken met een Fender strat. (tenminste door een aantal reageerders)
Is dit hypocrisie in al zijn eenvoud ? Je mag wel vergelijken maar alleen wanneer het voor de lezer het beste uitkomt ?

Als je volgens de meeste reacties hier dus WEL mag vergelijken is de zelfbouwstrat van voornoemde waarschijnlijk net zoveel waard als een echte Fender strat (misschien zelfs wel meer :???: )

HaroldA
9 december 2010, 10:54
Ik zal nog eens een drumstel met een gitaar vergelijken.... gewoon.... omdat het kan :seriousf:

Inderdaad, dat kan gewoon. Net als dat je drummers en muzikanten met elkaar kunt vergelijken.

Olorin
9 december 2010, 11:04
Inderdaad, dat kan gewoon. Net als dat je drummers en muzikanten met elkaar kunt vergelijken.

Nou die vergelijking maak ik al jaren, drummers zijn lastig en eigenwijs en meppen te hard, bassisten spelen altijd te hard en zijn lelijk, gitaristen willen alleen zichzelf horen, en zanger(s)essen moeten nodig lessen gaan volgen.

O ja, muzikanten.... dat zijn die conservatorium gasten toch die denken dat zij de enige muzikanten zijn en de rest alleen maar prutsers :makeup:

Je bedoelt zoiets ????

Luke-wannabe
9 december 2010, 11:11
Ik vind het raar. Je kunt toch een Les Paul en een Strat vergelijken om vervolgens tot de conclusie te komen dat het twee compleet verschillende gitaren zijn?

HaroldA
9 december 2010, 11:12
Nou die vergelijking maak ik al jaren, drummers zijn lastig en eigenwijs en meppen te hard, bassisten spelen altijd te hard en zijn lelijk, gitaristen willen alleen zichzelf horen, en zanger(s)essen moeten nodig lessen gaan volgen.

O ja, muzikanten.... dat zijn die conservatorium gasten toch die denken dat zij de enige muzikanten zijn en de rest alleen maar prutsers :makeup:

Je bedoelt zoiets ????

Nee: je hebt drummers en muzikanten. Dat is de grap al. Zo te merken is hij saai. :makeup:

Net als: hoe heten die mensen die altijd rond muzikanten hangen? Groupies? Nee: drummers. Ook saai. Excuses hiervoor...

Liquid_Metal
9 december 2010, 11:22
Nee nee Kim, een SG en een Les Paul in één zin, dat komt te dichtbij hoor! Dat mag niet!
Wat een zaadtopic zeg...

Ik wilde juist verkondigen dat ik het een leuk topic vind. Eindelijk weer eens een topic waar een forum voor bedoeld is: op het randje van degelijkheid je mening geven, maar wel met een nuttige kern.

Om nog een beetje ontopic te blijven: ik ben van mening dat je alles met elkaar kan vergelijken als het om je eigen voorkeur gaat. Maar zodra je het gaat hebben over 'de beste gitaar' gaan bijvoorbeeld prijsklasse een rol spelen. En dan zijn een Ibanez RG en een PRS Custom opeens lastig te vergelijken.

Kim Wilson
9 december 2010, 11:30
Ook niet mee eens. Prijs heeft er niks mee te maken. Er zijn sommige Japanse en Mexicaanse Fenders die sommige USA Standards de baas zijn op kwaliteit, afwerking en sound. Ja, een Squier zal het waarschijnlijk afleggen tegen een Customshop, maar dan kun je ze nog steeds prima vergelijken.

JohnLord
9 december 2010, 11:33
O ja, muzikanten.... dat zijn die conservatorium gasten toch die denken dat zij de enige muzikanten zijn en de rest alleen maar prutsers :makeup:

Je bedoelt zoiets ????

Nee, als je conservatorium geschoold bent mag/moet je jezelf musicus noemen.

SEAL
9 december 2010, 11:38
goed vergelijken kan niet, daarom is het zo leuk om het te doen :)

Olorin
9 december 2010, 11:40
Nou vroeg of laat komen we nog eens ergens.

de ene vind dat sarcasme mag, maar herkent het niet als het terug gekaatst wordt, hm jammer, ik zal er zelf meer op letten :dontgeti:

de meeste vinden dat je alles mag vergelijken maar als het ff niet uitkomt voor het bepalen van de waarde van een gitaar mag het weer niet ......?

JA je mag 2 verschillende gitaren gerust met elkaar vergelijken (de ene is mooier dan de ander, de ene is duurder dan de ander enz.)

Maar als je een goede en eerlijke vergelijking tussen 2 gitaren wil maken zul je toch 2 min of meer identieke gitaren moeten vergelijken en geen 2 verschillende.

O, en vind je het draadje niet leuk (of zuigen of..... whatever) ... je HOEFT niet te reageren. Dat is een keuze :ok:

Harry
9 december 2010, 11:44
over keuzes qua gitaren; ik speelde op een strat, totdat ik een Les Paul tegenkwam, maar die werd vervolgens aan de kant gezet toen ik bij mijn huidige Dearmond terecht kwam. Appels, peren, reep chocola... alles is te vergelijken!

Liquid_Metal
9 december 2010, 12:45
Ik ben het met je eens, Kim, dus laat ik het anders formuleren. Zoals SEAL al zei, GOED vergelijken kan niet. Waar baseer je op dat een vergelijking goed is? Wat mij betreft op de uitkomst. Ik heb mijn ultieme gitaar gevonden in de Mayones Setius en daarvoor heb ik heel veel dingen geprobeerd. Gitaren die 10x zo goedkoop zijn, maar ook veel duurdere modellen. Ook verschillende houtsoorten, pickups, enzovoorts.
Ik denk dat het erom gaat wat je voor resultaten wilt. Dat bepaalt wat je gaat testen en dan kunnen we heel simpel zijn: als je wilt weten wat het beste fruit is, laat je de groentes achterwege.

TimoSomers
9 december 2010, 12:50
Dus je mag niet zeggen dat een 2359 euro customshop fender beter is dan een 12 euro huishoudpakket van de lidl brandhout les paul?

Olorin
9 december 2010, 12:52
Uiteindelijk komen we er wel.

A) Je kan/mag alles vergelijken met elkaar. Zelfs een vrouw met een gitaar, of mijn auto met jouw huis. (alhoewel ik er het nut niet van inzie)

B) Je mag/kan 2 totaal verschillende gitaren met elkaar vergelijken om te bepalen wat het beste bij jouw past (sound/feel/kleur/vorm.....) -> is geen vergelijken maar bepalen a.d.h.v. testen iets bepalen

C) Je kan/mag een zelfbouw gitaar met een merkgitaar vergelijken om te bepalen of de zelfbouw enigzins voldoet aan de merkgitaar (behalve wat de prijs betreft want zo zijn "we" dan wel weer) --> hypocriet, en hier wordt dan wel een zelfbouw strat/tele/lp met een merk strat/tele/lp vergeleken

D) Jullie zeggen dus dat men een Les Paul kan/mag vergelijken met een Jack&Danny en dan evt. (let op EVT.) zeggen dat de Jack&Danny beter is (als dat de mening is van degene die de vergelijking maakt! anders zou de vergelijking weer niet opgaan...)

Zoals in mijn eerste post al gezegd, vergelijken mag mits de vergelijking wel steek houdt. En dat kan in mijn optiek als de 2 dingen (kan alles zijn) dan ook daadwerkelijk vergelijkbaar zijn. Bij optie B) maak je eigenlijk geen vergelijking in de ware zin van het woord maar test je eenvoudig een aantal zaken. Miniem verschil... maar toch.

Olorin
9 december 2010, 12:55
Dus je mag niet zeggen dat een 2359 euro customshop fender beter is dan een 12 euro huishoudpakket van de lidl brandhout les paul?

Hier zit al een bepaalde kern in waar ik naar toe wil.

Waarom "vergelijk" je die Custom Shop Fender dan niet met een "huishoudpakket" gebaseerd op die Fender. Strat met strat en Tele met Tele
Waarom met een LP?

Olorin
9 december 2010, 12:57
Ik ben het met je eens, Kim, dus laat ik het anders formuleren. Zoals SEAL al zei, GOED vergelijken kan niet. Waar baseer je op dat een vergelijking goed is? Wat mij betreft op de uitkomst. Ik heb mijn ultieme gitaar gevonden in de Mayones Setius en daarvoor heb ik heel veel dingen geprobeerd. Gitaren die 10x zo goedkoop zijn, maar ook veel duurdere modellen. Ook verschillende houtsoorten, pickups, enzovoorts.
Ik denk dat het erom gaat wat je voor resultaten wilt. Dat bepaalt wat je gaat testen en dan kunnen we heel simpel zijn: als je wilt weten wat het beste fruit is, laat je de groentes achterwege.

En hier wordt de spreekwoordelijke spijker op de kop geslagen. Als je wilt weten (vergelijken) wat het beste fruit (lees bv Telecaster) is dan laat je de groentes (lees strats/lp's enz.) achterwege

HaroldA
9 december 2010, 13:01
En hier wordt de spreekwoordelijke spijker op de kop geslagen. Als je wilt weten (vergelijken) wat het beste fruit (lees bv Telecaster) is dan laat je de groentes (lees strats/lp's enz.) achterwege

Nee, groente = huis en fruit = alle gitaren. Ik kan best een strat met een LP vergelijken.

Als ik een nummer speel met m'n LP en daarna met m'n SG heb ik een heel mooi vergelijk tussen die verschillende gitaren. Dito voor een strat/tele/RD/etc hell, je mag zelfs een holle gitaar met een solid vergelijken!

Liquid_Metal
9 december 2010, 13:09
Nee, groente = huis en fruit = alle gitaren. Ik kan best een strat met een LP vergelijken.

Als ik een nummer speel met m'n LP en daarna met m'n SG heb ik een heel mooi vergelijk tussen die verschillende gitaren. Dito voor een strat/tele/RD/etc hell, je mag zelfs een holle gitaar met een solid vergelijken!

Klopt, maar je vergelijking gaat dan van "wat is de beste stratocaster" naar "wat is de beste gitaar". En da's natuurlijk persoonlijk.

Ik bedacht me net het volgende: je komt in bladen of op internet vaak vergelijkend warenonderzoek tegen. Je wilt daar een objectief oordeel lezen (ik kan even niet op het juiste woord komen, ik wilde eerst zelfs mening schrijven), maar ik ben aan het verkondigen dat vergelijken zeer subjectief is. Hoe makkelijk zijn dan de vergelijkende warenonderzoeken?

Kim Wilson
9 december 2010, 13:19
Dus je mag niet zeggen dat een 2359 euro customshop fender beter is dan een 12 euro huishoudpakket van de lidl brandhout les paul?
Tuurlijk mag je dat zeggen. Maar niet voordat je ze ook werkelijk vergeleken hebt.

Op papier zou je zeggen dat een Gibson Les Paul van €1800 beter zou moeten zijn dan een Epiphone die rond de €600 kost. Maar het tegengestelde zou in de praktijk zomaar voor kunnen komen.

Ik vind mijn Baja Tele beter dan de USA Standard Tele die ik met de Baja heb vergeleken. Terwijl de USA 2 keer zo duur is. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de '52 AVRI nog beter was.

Afijn, mijn punt is dat prijs niet alles zegt.

TimoSomers
9 december 2010, 13:31
Precies!
Maar er wordt een beetje geimpliceerd dat je dat vergelijk dus niet 'mag' maken omdat het 2 verschillende gitaren zijn.
Maar mijns inziens is kwaliteit gewoon kwaliteit, ongeacht het merk, type gitaar (strat/tele/whatever) en prijs.
Dus daarom vind ik dat je wel verschillende types gitaren kan vergelijken, puur op 'kwaliteit' van sound en andere dingen.

Olorin
9 december 2010, 13:46
Precies!
Maar er wordt een beetje geimpliceerd dat je dat vergelijk dus niet 'mag' maken omdat het 2 verschillende gitaren zijn.
Maar mijns inziens is kwaliteit gewoon kwaliteit, ongeacht het merk, type gitaar (strat/tele/whatever) en prijs.
Dus daarom vind ik dat je wel verschillende types gitaren kan vergelijken, puur op 'kwaliteit' van sound en andere dingen.

Poging: Je test verschillende gitaren op hun kwaliteit enz.

Dat kan, mag en moet zelfs.
Maar als je a.d.h.v. deze tests nu eens een keuze hebt bepaald ? Wat dan ?

Stel je hebt 20 verschillende gitaren getest en bent tot de conclusie gekomen dat je een bepaald type wilt bezitten, laten we zeggen een Flying V van Gibson....

Dan ga je toch verschillende Flying V's vergelijken om te kijken welke dat je exact wil hebben of niet?

Je eerste actie is testen geweest je tweede vergelijken (het zit allemaal maar in het woord, niet meer niet minder, en je opvatting van dat woord)

M.a.w. het vergelijken doe je pas met vergelijkbare type's gitaren en niet met verschillende type's (maar ik moet wel toegeven dat het misschien muggeziften is, maar het gaat mij gewoonweg om het simpele feit dat er hier vaak 2 totaal verschillende gitaren met elkaar vergeleken worden en dat kan volgens mij niet in deze context)

Ik zal eens een voorbeeld proberen te maken wat hier op gitaarnet blijkbaar nogal vaak gebruikt wordt....... TETTEN

Stel je wil weten welke tetten je het liefste in je handen hebt...

Eerst ga je testen of je tetten uit de categorie 16 jarige tot 21 jarige wilt zien, vervolgens 22 jarige tot 40 jarige, en als laatste 41 jarige tot 100 jarige.

Je maakt je keuze (zeg 16 tot 21 jarige) en dan pas ga je testen (vergelijken) welke 16 tot 21 jarige tetten je het liefste in je handen zou willen hebben. Hier ga je dus geen 41 tot 100 jarige tetten meer in betrekken.

Verschil tussen testen en daadwerkelijk vergelijken :cooler:

Mitch
9 december 2010, 14:08
Uiteindelijk komen we er wel.

A) Je kan/mag alles vergelijken met elkaar. ...

B) Je mag/kan 2 totaal verschillende gitaren met elkaar vergelijken om te bepalen ...

C) Je kan/mag een zelfbouw gitaar met een merkgitaar vergelijken om te bepalen of ....

D) Jullie zeggen dus dat men een Les Paul kan/mag vergelijken met een Jack&Danny en dan ...

-lang verhaal-.
Dit bedoel ik dus. Waarom noem ik het een zaadtopic? Omdat het nergens over gaat. Als topic starter blijf je sturen in je topic en wil je tot een soort conclusie/synthese/consensus komen. Je gaat het zelfs onderverdelen! Dit wel, dat niet, blablabla.
Je kan stellen dat het hele forum nutteloos is, maar om tot een soort werkafspraak te komen welke gitaren je wel of niet met elkaar mag vergelijken omdat het dan 'niet reëel' of 'niet eerlijk' is... kom op zeg. Dat is écht volstrekt zinloos. Alsof straks iemand nieuw op het forum komt en eerst op de hoogte moet worden gesteld van de gemaakte afspraken omtrent het vergelijken van Amerikaanse en MExicaanse Telecasters. Dat -ie daar dan geen topic over mag starten omdat in het topic van Olorin is geconcludeerd dat.... :stop:

TimoSomers
9 december 2010, 14:10
Poging: Je test verschillende gitaren op hun kwaliteit enz.

Dat kan, mag en moet zelfs.
Maar als je a.d.h.v. deze tests nu eens een keuze hebt bepaald ? Wat dan ?

Stel je hebt 20 verschillende gitaren getest en bent tot de conclusie gekomen dat je een bepaald type wilt bezitten, laten we zeggen een Flying V van Gibson....

Dan ga je toch verschillende Flying V's vergelijken om te kijken welke dat je exact wil hebben of niet?

Je eerste actie is testen geweest je tweede vergelijken (het zit allemaal maar in het woord, niet meer niet minder, en je opvatting van dat woord)

M.a.w. het vergelijken doe je pas met vergelijkbare type's gitaren en niet met verschillende type's (maar ik moet wel toegeven dat het misschien muggeziften is, maar het gaat mij gewoonweg om het simpele feit dat er hier vaak 2 totaal verschillende gitaren met elkaar vergeleken worden en dat kan volgens mij niet in deze context)

Ik zal eens een voorbeeld proberen te maken wat hier op gitaarnet blijkbaar nogal vaak gebruikt wordt....... TETTEN

Stel je wil weten welke tetten je het liefste in je handen hebt...

Eerst ga je testen of je tetten uit de categorie 16 jarige tot 21 jarige wilt zien, vervolgens 22 jarige tot 40 jarige, en als laatste 41 jarige tot 100 jarige.

Je maakt je keuze (zeg 16 tot 21 jarige) en dan pas ga je testen (vergelijken) welke 16 tot 21 jarige tetten je het liefste in je handen zou willen hebben. Hier ga je dus geen 41 tot 100 jarige tetten meer in betrekken.

Verschil tussen testen en daadwerkelijk vergelijken :cooler:

Ja, maar ik heb helemaal schijt aan het type, let alleen op de sound.
Dan vergelijk ik dus wél de verschillende types en niet verschillende gitaren binnen die types.

Tunes
9 december 2010, 14:16
Je mag en kan prima vergelijken en verdomd met een beetje mazzel komt er ook nog een beste gitaar uit.
Alhoewel hooguit hardware en bouw kwaliteit echt te vergelijken is.

MAAR !!!! dan heb je de beste gitaar, dat wil helemaal niet zeggen dat dat jouw gitaar is, daar komt heel iets anders bij kijken dan beste hardware of bouw kwaliteit. Hoe voelt hij, hoe speelt hij , sluit hij aan op jouw lichaam, vind je hem mooi enz enz.
(mag ook zij zijn).

Basileia
9 december 2010, 14:18
Poging: Je test verschillende gitaren op hun kwaliteit enz.

Dat kan, mag en moet zelfs.
Maar als je a.d.h.v. deze tests nu eens een keuze hebt bepaald ? Wat dan ?

Stel je hebt 20 verschillende gitaren getest en bent tot de conclusie gekomen dat je een bepaald type wilt bezitten, laten we zeggen een Flying V van Gibson....

Dan ga je toch verschillende Flying V's vergelijken om te kijken welke dat je exact wil hebben of niet?

Je eerste actie is testen geweest je tweede vergelijken (het zit allemaal maar in het woord, niet meer niet minder, en je opvatting van dat woord)

M.a.w. het vergelijken doe je pas met vergelijkbare type's gitaren en niet met verschillende type's (maar ik moet wel toegeven dat het misschien muggeziften is, maar het gaat mij gewoonweg om het simpele feit dat er hier vaak 2 totaal verschillende gitaren met elkaar vergeleken worden en dat kan volgens mij niet in deze context)

Ik zal eens een voorbeeld proberen te maken wat hier op gitaarnet blijkbaar nogal vaak gebruikt wordt....... TETTEN

Stel je wil weten welke tetten je het liefste in je handen hebt...

Eerst ga je testen of je tetten uit de categorie 16 jarige tot 21 jarige wilt zien, vervolgens 22 jarige tot 40 jarige, en als laatste 41 jarige tot 100 jarige.

Je maakt je keuze (zeg 16 tot 21 jarige) en dan pas ga je testen (vergelijken) welke 16 tot 21 jarige tetten je het liefste in je handen zou willen hebben. Hier ga je dus geen 41 tot 100 jarige tetten meer in betrekken.

Verschil tussen testen en daadwerkelijk vergelijken :cooler:

Jij test 20 typen gitaren, en zonder ze te vergelijken kies je er een, wat is dan het nut van de test?
Vervolgens vergelijk je er nog 20 binnen dit type zonder te testen. Hoe vergelijk je ze dan?

Pure onzin natuurlijk, je test, en vergelijkt de uitslagen van die testen om tot een oordeel of conclusie te komen. Ook binnen een type gitaar is er meestal niet een objectief "beste" gitaar. De een houdt van een dikke hals, de ander van een dunne, etc.

Liquid_Metal
9 december 2010, 14:20
@ Mitch: eens. Ik heb ook niet het idee dat de ts hier richtlijnen mee wil creëren maar het voor zichzelf niet helder heeft.
Wat mij betreft is discussiëren niet alleen een middel, maar ook een doel. En vaak is een forum daar toch voor bedoeld.

Olorin
9 december 2010, 14:40
Jongens jongens, niet zo moeilijk doen.

Mijn vraag was of je 2 verschillende zaken (gitaren) kan vergelijken.

Enige nuance hierin was/is noodzakelijk. (appels / peren, tele / lp)
Iedereen heeft een eigen mening. (gelukkig)

Helaas is aan het doel voorbij geschoten want niemand snapt de bedoeling nog.

Ik kan het ook niet anders/beter uitleggen.
Als je wilt vergelijken moet iedereen dat lekker zelf weten.


Ik wil niemand iets opdringen maar wil gewoon weten als men A wil of men dan A met B kan gaan vergelijken om een goede A te vinden, tjezus is dat zo moeilijk te snappen?
In mijn ogen kan dat nl NIET, wat je zelf vind... jouw keuze

Justinschut
9 december 2010, 15:36
Hoe komt dit zwakzinnige topic op 7 pagina's ? :p

HaroldA
9 december 2010, 15:38
Hoe komt dit zwakzinnige topic op 7 pagina's ? :p

Bij je foruminstellingen kun je "40 reacties per pagina" instellen, dan zit je nog maar aan de 2.

guitarkid
9 december 2010, 15:41
Misschien gaat deze discussie een andere kant op als we de term "beter" vervangen door "geschikter" en niet de term "vergelijkbaar" gebruiken, want dat impliceert dat ze gelijkwaardig zijn. Je kunt gitaren wel "vergelijken", om er dan evt. achter te komen dat ze niet vergelijkbaar zijn!
Zoals Barno al aangaf gebruiken veel gitaristen verschillende gitaren om te bereiken wat ze willen. Ik ben daar ook één van omdat ik tot nu toe geen gitaar heb gevonden die alles kan wat ik zoek en dat hoeft ook niet!
Ergo: mijn LP is niet beter dan mij Tele of Strat of andersom. Ze verschillen en dat maakt dat je voor een bepaalde gitaar kiest bij dat ene nummer of muziekstijl.
Overigens, ik vind i.t.t. Olorin wel dat je bijv. Tele's van LC, Fender (of welk merk dan ook) kunt vergelijken. Sterker nog: dat gebeurde onlangs weer op de Tele-meeting. Het zijn gitaren met een zelfde principe en dus juist zeer goed te vergelijken, maar ze waren niet allen vergelijkbaar! ;)

Gr. C.

PS:

Hoe komt dit zwakzinnige topic op 7 pagina's ? :p

Door posts als die van jou...??? :seriousf:

B0UDEWIJN
9 december 2010, 15:55
Jij test 20 typen gitaren, en zonder ze te vergelijken kies je er een, wat is dan het nut van de test?

Volgens mij zit het hem inderdaad hierin. Op het moment dat je kiest voor de Flying V, heb je dus de 20 gitaren al onderling vergeleken, anders zou de test nergens op slaan.
Je kunt wel blijven roepen dat je strats met strats moet vergelijken, maar om te weten welk gitaarmodel je bevalt moet je toch ook strats met teles vergelijken?

Noid
9 december 2010, 17:31
Jongens jongens, niet zo moeilijk doen.

Mijn vraag was of je 2 verschillende zaken (gitaren) kan vergelijken.

Enige nuance hierin was/is noodzakelijk. (appels / peren, tele / lp)
Iedereen heeft een eigen mening. (gelukkig)

Helaas is aan het doel voorbij geschoten want niemand snapt de bedoeling nog.

Ik kan het ook niet anders/beter uitleggen.
Als je wilt vergelijken moet iedereen dat lekker zelf weten.


Ik wil niemand iets opdringen maar wil gewoon weten als men A wil of men dan A met B kan gaan vergelijken om een goede A te vinden, tjezus is dat zo moeilijk te snappen?
In mijn ogen kan dat nl NIET, wat je zelf vind... jouw keuze

Tsja, in dit geval geldt "de vraag stellen is de vraag beantwoorden". Ik ben het met je eens dat het vergelijken als een tang op een varken slaat en in die zin is het antwoord NEE. Maar ja, da's een mening en zie mijn relativerende onderschrift ... succes met deze discussie :)

Gearjunkie
9 december 2010, 18:48
Misschien dat Olorin bedoelt dat het soms niet eerlijk is om te vergelijken. Als je de afwerking van twee gitaren beoordeeld en concludeerd dat de Gibson LP custom mooier is afgewerkt dan de Keiper LP heeft 'ie wel een punt. Maar tja, vergelijken zul je altijd doen...

En nee, ik snap niet dat jij een A en een B vergelijkt, terwijl je naar een A op zoek bent. Voorbeeld:
Ik wil graag een Strat, dus ik vergelijk een Fender Strat met een Fender Rhodes...

nickofzo
9 december 2010, 18:57
je kan ook 2 dezelfde types met elkaar vergelijken.. zelf ooit 3 epiphones g1275 vastgehad, en de ene speelde wat lichter dan de andere.. ene was weer zwaarder (gewicht) dan de andere.. 1 hals was boller dan de andere

dus oook zelfde gitaren kunnen verschillen

SEAL
9 december 2010, 23:39
je kan niet goed vergelijken, maar dat maakt het juist zo leuk om het te doen
:hippie:

Justinschut
10 december 2010, 11:48
Hoe komt dit zwakzinnige topic op 7 pagina's ? :p


Door posts als die van jou...??? :seriousf:


http://www.mediabistro.com/agencyspy/files/original/beavis.jpg

eeeehhmm.... oh yeah :D

Mr Orange
10 december 2010, 14:22
daarom moet je ook zo veel mogelijk gitaren hebben , ze zijn allemaal anders :ok:

:grouphug: