PDA

View Full Version : Mxr Phase 90 en buffer erachter vraag



apekop
8 december 2010, 11:35
Ik heb een Mxr '74 RI Phase 90.
Volgens mijn (zeer kundige) 'effectenman' klinkt deze het beste met een buffer achter het pedaal.
Nu heb ik deze volgorde:
Phase 90-Yamaha UD stomp delay-Boss TU2 tuner (deze als buffer achteraan).

Als ik de volgorde zo heb klinkt de Phase 90 niet goed, veel te weinig volume en te weinig bas frequenties.

Zet ik hem zo:
Yamaha UD stomp-Phase 90-Boss TU2
dan klinkt de Phase 90 wel goed. Veel meer volume (zelfs een lichte boost, maar niet storend) en veel meer bas.

Kan iemand dit verklaren? Het lijkt wel alsof de buffer achteraan alleen maar werkt voor het pedaal wat er pal voor staat en niet voor de andere pedalen. Is dat zo?

Fuhgawz
8 december 2010, 13:31
Niet te lang over nadenken joh. Als het goed klinkt, dan klinkt het goed. Klaar!

zoon van Piet
8 december 2010, 13:43
Ik heb wel wat geëxperimenteerd met mn ( originele script)Phase90 en Korg tuner/buffer. Er zit wel wat verschil in de phasesound, hij reageert iets anders op een gebufferd signaal. Maar het verschil is zodanig klein, dat ik mn tuner er soms gewoon voor zet.
een buffer na de phaser heeft volgens mij geen effect op het signaal. het geluidsverschil dat je ondervindt is waarschijnlijk te wijten aan de Yamaha..

apekop
9 december 2010, 00:32
Een buffer na de Phase 90 heeft wel degelijk een erg groot (en positief) effect. Ik heb het gedaan op aanraden van mijn effecten man, nogmaals een zeer gerenomeerde man.
Ook als mijn UD stomp er niet tussen staat hoor je het overduidelijk.
Dus ook als mijn gitaar rechtstreeks naar de Phase 90 gaat zonder andere pedalen erbij, klinkt hij met een buffer erachter veel beter. Zonder buffer klinkt hij veel te zacht en iel, onbruikbaar voor mij.
Wat ik dus niet snap is dat die buffer (in mij geval de Boss TU-2) alleen effect lijkt te hebben als ik de Phase 90 er pal voor zet. Met de phase 90 eerder in de keten klinkt hij weer net alsof er geen buffer achter staat.


Niet te lang over nadenken joh. Als het goed klinkt, dan klinkt het goed. Klaar!

Ik probeer het te begrijpen, zodat ik er met andere pedalen ook rekening mee kan houden.

apekop
10 december 2010, 10:42
Kennelijk niet veel mensen die dit weten of interessant vinden?

Fuhgawz
10 december 2010, 10:50
Kennelijk niet veel mensen die dit weten of interessant vinden?

Soms beïnvloeden pedalen elkaar. Dit is niets nieuws. Wat je dan doet is testen welke volgorde het beste is. Dit heb je zelf al gedaan en daarmee is de kous eigenlijk af. Meer valt er volgens mij dan ook niet over te zeggen.

Comfortably Daniel
10 december 2010, 10:59
Als je echt een groot volume verschil hebt heeft dit waarschijnlijk met de impendantie te maken. Ik heb dit ook gehad met een Phase90 en de Carl Martin Combinator2. De Phase90 rechtstreeks in een loop ervan gaf bijna nul aan geluid. Een boss pedaaltje erachter(wel in die zelfde loop) en hij deed 't gewoon goed.

Het heeft volgens mij niet zo zeer met de buffer te maken, al kan die wel het signaal wat verbeteren.

zoon van Piet
10 december 2010, 11:08
Razend benieuwd ging ik gisteren repeteren. Meteen geëxperimenteerd met de volgorde en buffers. Ik hoor nauwelijks verschil, zeker niet in basweergave of volume.
het kan aan mij liggen - doof!- of aan mijn originele MXR. Maar bij mij maakt het allemaal nagenoeg niks uit hoe ik het aansluit...

apekop
10 december 2010, 11:10
@C Daniel, dat is zo'n beetje wat ik bedoel denk ik, al is het veschil bij mij niet zo groot als jij omschrijft, maar wel zo groot dat de mxr zonder buffer erachter voor mij onbruikbaar is....volgens mijn effectenman heeft het wel met de buffer erachter te maken. Misschien is door die buffer de impedantie weer goed.

@zoon van Piet: bedankt voor het experimenteren! misschien heeft het ook te maken met welke versie van de Phase 90 je hebt.


Soms beïnvloeden pedalen elkaar. Dit is niets nieuws. Wat je dan doet is testen welke volgorde het beste is. Dit heb je zelf al gedaan en daarmee is de kous eigenlijk af. Meer valt er volgens mij dan ook niet over te zeggen.

Je hebt wel steeds een dooddoener om de discussie stil te leggen!
Ik wil gewoon zoveel mogelijk weten. En 'als het goed klinkt dan is de kous af' daar heb ik niet zo veel aan.

Laat ik mijn vraag anders stellen: heeft een buffer achter een pedaal alleen invloed op het pedaal wat er pal voor staat of ook op pedalen eerder in de keten?

Fuhgawz
10 december 2010, 11:20
Of gebufferd pedaal A invloed heeft op ongebufferde pedalen B t/m Z ligt aan die pedalen. Van sommige pedalen, zoals Fuzz Faces, weten we dat ze slecht tegen een gebufferd pedaal ervoor kunnen. Daar gaan ze heel scherp en dynamiekloos van klinken. Over andere pedalen wordt wel eens gezegd dat ze slecht tegen buffers erachter kunnen. Over Fulltone's OCD wordt bijvoorbeeld wel eens gezegd dat deze scherper en luider wordt met een buffer erachter. Bepaalde andere pedalen worden juist helemaal niet beïnvloed door een buffer ervoor of erachter.

In wezen kun je er dus helemaal geen algemeen verhaal van maken, ook al wil je het blijkbaar heel erg graag. Hoe pedaal A reageert op pedaal B ervoor of erachter hangt echt van die specifieke pedalen af. Je zult dus echt zelf moeten testen met wat je hebt.

Als je iets meer over impedantie wilt weten, dan kun je deze link checken: http://www.muzique.com/lab/imp.htm

Dan nog deze:

Laat ik mijn vraag anders stellen: heeft een buffer achter een pedaal alleen invloed op het pedaal wat er pal voor staat of ook op pedalen eerder in de keten?

Als pedalen A, B en C true bypass hebben en alleen pedaal D gebufferd is, dan kan het inderdaad zo zijn dat pedaal D invloed heeft op pedaal A, ook al staan pedalen B en C ertussen. Je moet een true bypassed effect in bypass stand dan in feite zien als een langere kabel.

apekop
10 december 2010, 11:36
Het vreemde in dit verhaal (en dat was ook de reden van dit topic) is dat
als ik de Mxr pal voor de buffer zet, hij dan beter klinkt (eigenlijk zoals het hoort volgens mij). Maar als ik voor de buffer een ander pedaal zet en dan pas de Mxr dan klinkt hij weer zwakker (dus onbruikbaar voor mij).
Dat is hetgeen ik probeer te snappen.

driftkop
10 december 2010, 14:10
Ik vond mijn Ibanez Phaser nooit echt lekker klinken, dus gisteren naar aanleding van dit draadje hem eens alleen aangesloten, zonder andere pedalen, gewoon tussen de gitaar en versterker. Klonk nu eigenlijk best lekker. :)

Maar ja, ik heb al onderdelen besteld om een Phase 90 achtig pedaal te bouwen en de Ibanez staat al te koop :soinnocent: