PDA

View Full Version : Snaren brekerij



Kars-
7 december 2010, 18:38
Hoi,

2 maanden geleden begonnen mijn laagste (EAD) snaren van mijn OLP MM1 steeds te breken bij de zadels. Er brak toen ongeveer 1 snaar per week. Hier werd ik natuurlijk een beetje moe van en ben gaan zoeken op gitaarnet. Ik checkte de zadels op bramen, en ja hoor, die zaten er. Ik dus die voorzichtig wegvijlen. Paar dagen erna weer een snaar door bij het zadel.

Even later naar Dirk Witte (amsterdam) gegaan, en die zeiden dat het waarschijnlijk aan mijn zadels lag en dat ik hem een keer moest langs brengen bij hun repateur op vrijdag. Na Dirk Witte ben ik nog naar Sacksioni gegaan, en die beweerden dat het aan mijn D'addario snaren lag, de kwaliteit van die snaren was bedroevend slecht geworden door de jaren heen. Ernie ball snaren zouden de oplossing zijn. Ik dus Ernie ball snaren kopen maar dat hielp ook niet.

Toen dacht ik, ok dan koop ik wel die befaamde Graphtech zadels, die staan erom bekend dat je snaren minder snel breken bij de brug dan 'normale' zadels. Die zadels kwamen vorige week binnen, dus die heb ik er meteen opgezet met een nieuw setje Ernie ball regular slinky's (010). Na 4 dagen spelen brak mijn A snaar bij het zadel.... De afdruk van de snaar is duidelijk te zien in het zadel

Bij mijn andere gitaar (goedkopekutstrat) heb ik dit probleem niet. Het ligt dus niet aan de positie van mijn plectrum. Waar het wel aan kan liggen (maar dat zou ik belachelijk vinden), is aan de tremelo arm. Op de OLP zit een tremelo arm (geen FR) die ik veel gebruik (a la Eddie van Halen), maar op die goedkope poep strat heb ik de tremelo vastgezet en gebruik ik hem daarom niet.

Wie kan mij iets wijs vertellen?
http://i55.tinypic.com/14d21w0.jpg

roger
7 december 2010, 19:13
Vreemd...sinds ik graphtec zadels gebruik (als een jaar of 8...) heb ik nooit meer een snaar gebroken. Ik gebruik Elixer snaren.
Breken ze elke keer op dezelfde plek? Dus zoals op de foto "op" het zadel?

Fireburst
7 december 2010, 19:35
Vreemd. Normaal is het niet en dan moet je meestal logisch redeneren. Ik denk bv dan wel direct aan het gebruik van de tremolo. Je hebt al verschillende merken snaren geprobeerd, je hebt de brugzadels vervangen door kwalitatief betere,... schiet niet veel over dan.
Voor EVH stuff zou je misschien wel beter een Floyd hebben, denk ik.

Ik zou eens een weekje spelen zonder tremolo, zien of de snaren dan wel heel blijven. Dan : een sessietje hevig over-the-top tremologebruik en als ie dan al na 5 minuten breekt weet je genoeg... :ok:

barno
7 december 2010, 19:41
snarenbrekerij ligt meestal aan speltechniek (als de rest in orde is). Ik kan het weten want heb vroeger massa's snaren gebroken en nu nogmaar zelden; en niet dat ik vroeger metal speelde en nu kleinkunst ofzo.

iets zegt me dat je minder speelt op je goedkope kutstrat dan op je OLP en het statistisch normaal is dat je daar minder snaren op breekt. mss ook verschil in stand van de zadel (hoe meer naar achter, hoe scherper hoek na zadel bij stringthrough)

oh ja: mijn techniek is nu beter maar wat het juist is dat voor minder snarenbrekerij zorgt, weet ik ook niet :) meer controle in de aanslag waarschijnlijk

Kars-
7 december 2010, 19:50
@roger: De snaren breken indd altijd op dezelfde plek.
@Fireburst: Goeie tip! Ga ik zeker uitproberen
@barno: Die strat was 2 jaar lang mijn enige gitaar, en braken de snaren nooit bij de zadels. Laatst heb ik 3 weken lang alleen maar op die gitaar gespeeld (mijn enige andere gitaar (OLP) was 'stuk'). Bij de OLP staan zelfs de zadels meer naar de nek toe dan bij de strat.

Het vreemde is dat dit probleem zich nu plotseling plaatsvindt, ik heb die OLP nu bijna een jaar en in het begin was alles gewoon normaal...

Aca Ilic
7 december 2010, 21:03
Heey Kars,

een ding is duidelijk: jouw snaren breken niet op de zadel zelf maar precies op het punt waar snaar via tremolo gat naar buiten komt. Deze plek is heel vaak oorzaak van genoemde probleem. Ik heb het zelf ook eens gehad, en ik heb het met dremel verholpen. Als je een precisie tool met fijn spits slijpsteentje hebt, dan kun je voorzichtig een flauwe V (precies op het punt waar snaar rand raakt en richting brug gaat) slijpen.
Als je het niet hebt, er zla zeker iemand van je vrienden of kenissen hebben, leen eens , snaren en zadels eraf halen, en tegenaan;-)

cheers
Alex

Kars-
7 december 2010, 22:06
Hey Alex, het zou best kunnen, ik heb me snaar losgehaald en ik zie indd op de hoogte van waar me snaar uit me tremelogat komt een soort scheurtje zitten. Echter is de snaar echt doorgebroken op de plek van mijn zadel (zoals op de foto is te zien)

Voor de zekerheid, we bedoelen dit met het tremelogat? (het gat zit dus in die stalen plaat, onder het zadel)
http://i53.tinypic.com/678h90.jpg

Aca Ilic
7 december 2010, 22:49
Hey Alex, het zou best kunnen, ik heb me snaar losgehaald en ik zie indd op de hoogte van waar me snaar uit me tremelogat komt een soort scheurtje zitten. Echter is de snaar echt doorgebroken op de plek van mijn zadel (zoals op de foto is te zien)

Voor de zekerheid, we bedoelen dit met het tremelogat? (het gat zit dus in die stalen plaat, onder het zadel)
http://i53.tinypic.com/678h90.jpg

ja dat bedoel ik mee. Je denkt dat snaar op je brugzadel afknapt, maar het lijkt alleen maar zo. Snaar is door tensie uitgerekt en het lijkt dat je brugzadel soort "breekpunt " is.
Geloof me, boosdoener is de gat in de stalen plaat van tremolo. In 99 % van gevallen is dit probleem. Die 1 procent is aan slechte brugzadels te wijten.....
.......als je Graphtech zadels hebt, dan is het (bijna) onmogelijk om snaar te breken. Ik heb het al twee jaar, daarvoor had ik een paar snaar na twee optredens naar de haaien. Eenmaal gedremeld en Graphtech zadels geplaatst, probleem opgelost;-)
Iemand heeft het al aangegeven, Elixir snaren en Graptech zadels zijn goeie combi. Ik zou het niet anders willen..