PDA

View Full Version : Waarom booster en overdriver apart?



Matthijs24
7 december 2010, 17:15
Hallo,

Ik merk dat veel bluesspelers (VOORAL bluesspelers, niet alleen) 2 overdrive pedalen hebben. 2 Tubescreamers of 2 Boss SD-1 pedalen bijvoorbeeld. Of een combinatie van 2 andere pedalen. Maar dan word gezegd: De ene gebruik ik met het level helemaal omhoog en de gain (bijna) dicht, dat is om de versterkers overdrive beter te laten horen en te boosten. En dan de 2e om de boel nog extra te laten piepen (schreeuwen/overdriven) met de gain hoger. Maar dan vraag ik me af? Waarom 2 pedalen? Je kan toch met 1 pedaal boosten en dan nog die gain bij datzelfde pedaal gebruiken voor het piepen? Waarom nog een extra pedaal?

Fuhgawz
7 december 2010, 17:24
Misschien heb jij zin om halverwege een nummer aan de gainknop te draaien om hem meer te laten "piepen", maar voor de meeste gitaristen is dat gewoon niet praktisch.

Matthijs24
7 december 2010, 17:24
Maar is dat de enige reden dan?

tomdiedom
7 december 2010, 17:26
Misschien een andere sound per pedaaltje? Maar dit zijn toch dingen die je zelf wel kan bedenken?

roger
7 december 2010, 19:21
Ik heb wel eens een gitarist gezien met een stuk of 5 tubescreamers achter elkaar! Ik meen Bas Paardekooper?

Zelf heb ik een OCD die bijna altijd aanstaat als basisgeluid, daarachter een SHO voor solovolumeboost en een TS808 ervoor voor extra "scheur" (allemaal DIY) werkt voor mij perfect! De SHO en OCD heb ik in een pedaal gebouwd.

dus: gitaar > TS808 > OCD > SHO > versterker

Midwolda
7 december 2010, 19:56
Cleanboost doe ik met een compressor, randje met een BluesDriver en lead met een SD-1.
Soms is combineren ook lekker hoor. Of wil jij de hele avond maar èèn soort drive?

Fuhgawz
7 december 2010, 20:22
Maar is dat de enige reden dan?

Hoezo "enige reden"!? Je gaat toch niet tijdens een nummer vlak voor de solo bukken en aan je pedaaltje draaien. Dat werkt toch voor geen meter man! Of doe jij het wel met veel succes live?

Matthijs24
7 december 2010, 20:46
Sorry hoor. Ik dacht dat er misschien nog een andere reden was. Want het gaat me er niet eens om of er geschakeld word voor solo sound. Alleen waarom ze verschillend pedaal hebben voor boost of gain. En dan kan je toch nog wel normaal reageren?:???:. Als iemand iets niet snapt hoef je toch niet te doen alsof diegene een mongool is? Misschien vat ik het verkeerd op maar je komt redelijk bot over. Roger en Midwolda reageren toch ook normaal? Bedankt trouwens.

Kim Wilson
7 december 2010, 21:38
Boost is om het volume op te krikken, gain is om wat meer crunch te krijgen. Zo moeilijk is dat toch niet? Voor solo's wil je graag wat meer volume, dus gebruik je de booster. En sommige nummers klinken mooier met een lichte crunch, dus gebruik je een overdrive.

Plant
7 december 2010, 21:53
Misschien heb jij zin om halverwege een nummer aan de gainknop te draaien om hem meer te laten "piepen", maar voor de meeste gitaristen is dat gewoon niet praktisch.

Gewoon de gain standaard wat hoger zetten en de volumeknop op de gitaar wat terug. Die regelaar zit er niet voor niks.
Voor meer "piep" draai je het volume dan wat op. Op het podium word dus niet gebukt ;)