PDA

View Full Version : Naar F Tunen



Exi
7 december 2010, 17:05
Het is misschien een stomme vraag, maar better safe than sorry.
Sommige nummers van Airbourne worden in F gespeeld. Bijv. Runnin' Wild.
De vraag is of ik zomaar ongestraft mijn .010-.046 snaren een halve toon hoger kan zetten zonder dat ze knappen?

Ik weet dat ik ook een capo zou kunnen gebruiken, maar dan klinkt het nergens naar, misschien omdat mijn gitaar al een 24.75 scale heeft. het gaat dus heel flubberig (bij gebrek aan beter woord) klinken.

Ik heb er net nieuwe Elixirs opgedaan, dus het zou zonde zijn als ze breken. Daarom deze vraag.;)

Thiez
7 december 2010, 17:20
dat is geen ramp om te doen en kan zonder problemen.
Ik speel in de band met mijn gitaar een halve toon lager gestemd en speel hem zelf een toon hoger. powerchords met rootnote op fret 2 zeg maar. (de normaal gesproken B en F# akkoorden)

-=JEROEN=-
8 december 2010, 02:06
betere kapo gebruiken?

of is 't een excuus en vind je eigenlijk die halve fret verschuiving maar wat verwarrend?

kan ik me goed voorstellen trouwens

Exi
8 december 2010, 14:27
Bedankt voor de reacties.
Nee, het is geen excuus. Met capo klinkt het gewoon niet. Het zou inderdaad aan de capo kunnen liggen, want het is een vrij goedkoop ding. Ik ga maar eens kijken naar een wat beter exemplaar.

Harald
8 december 2010, 14:43
KLinkt idd alsof het aan de capo ligt, tenzij je het ook hebt als je het zonder capo vanuit E A en D akkoorden speelt. Capo kan wel problemen geven met opduwen doordat je de snaar onder de capo door trekt, maar hij niet volledig terugkomt. Clipje op youtube bekeken en daar zie ik geen capo. Maar goed, dat is natuurlijk playback. Zou wel voor het eerst zijn dat ik mensen omhoog zie stemmen voor zo'n toonsoortwissel.

Ik zou het nummer dan gewoon een halve toon lager klinkend spelen eigenlijk. Al dat gedoe voor 1 nummer... En om te oefenen kun je in audacity de mp3 simpelweg een halve toon verlagen.

Exi
8 december 2010, 16:12
Clipje op youtube bekeken en daar zie ik geen capo. Maar goed, dat is natuurlijk playback. Zou wel voor het eerst zijn dat ik mensen omhoog zie stemmen voor zo'n toonsoortwissel.
Inderdaad, daarom had ik ook wat vraagtekens bij het omhoog stemmen.
Ik heb ook wat covers bekeken op youtube en die spelen hem zo te zien ook zoals Airbourne in F. Live spelen ze hem zo te horen in E (?)

@Thiez: Een halve toon lager en met de root op de tweede fret is inderdaad ook een optie. Zo zag ik hem geloof ik ook op Ultimate Guitar staan.
Ik ga hem wel op die manier proberen.:)

Harald
8 december 2010, 16:59
Als ze hem live in E spelen, gewoon ook doen dan. Je ziet wel duidelijk dat hij een kampvuur D akkoord speelt en nog wat van die dingen, partij klinkt ook alsof hij met huis tuin en keukengrepen is gespeeld. Met barrees ga je een heel andere feel krijgen.