PDA

View Full Version : Zwakkere toon met pedalboard



Joris00
7 december 2010, 16:03
Hey allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe versterker, en ben daarbij overgestapt van een transistor naar een buizen versterker.
Een Fender Blues Junior, wel te verstaan.
Voorheen, bij mijn 'normale' versterker, had ik mijn gitaar (Stratocaster) altijd in mijn pedalboard geplugt zitten, en via het pedalboard naar de versterker.

Met deze Blues Junior buizen versterker deed ik dus hetzelfde, maar ik merkte een klein verschil in toon, als ik de gitaar direct in de versterker plugde, of met het pedalboard ertussen.
Het pedalboard 'zuigt' wat van de volle toon weg, merkte ik.
Het verschil is niet heel erg groot, maar toch wel merkbaar.

Nu gebruik ik een Boss BCB-60 als pedalboard, met een Boss DS-2 en een Dunlop Crybaby wah.

Kent iemand het probleem? En weet iemand ook wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt,

Joris00

Rick trodat
7 december 2010, 16:07
Zoeken op tonesuck, buffers en true bypass

HaroldA
7 december 2010, 16:13
Nu gebruik ik een Boss BCB-60 als pedalboard, met een Boss DS-2 en een Dunlop Crybaby wah.

Kent iemand het probleem? En weet iemand ook wat ik hieraan kan doen?

Om te beginnen zou ik de Cry Baby true bypass maken. Is heel simpel te doen, check Google maar eens.

Joris00
7 december 2010, 16:18
Ik las inderdaad ergens dat een wah, die lang niet altijd gebruikt wordt, vaak voor een wat doffer geluid kan zorgen als deze niet true-bypass is.
Maar is het 'by-passen' van een wah ook makkelijk als je redelijk a-technisch bent? ;)

HaroldA
7 december 2010, 16:19
Ik las inderdaad ergens dat een wah, die lang niet altijd gebruikt wordt, vaak voor een wat doffer geluid kan zorgen als deze niet true-bypass is.
Maar is het 'by-passen' van een wah ook makkelijk als je redelijk a-technisch bent? ;)

Ja, check Google maar eens.

Ach, aangezien je onhandig bent heb ik het alvast even voor je opgezocht: http://stinkfoot.se/archives/546 :soinnocent:

Joris00
7 december 2010, 16:28
Ja, check Google maar eens.

Ach, aangezien je onhandig bent heb ik het alvast even voor je opgezocht: http://stinkfoot.se/archives/546 :soinnocent:

Dankje. Ik heb het gelezen. Toch ziet het er in mijn ogen lastig uit.

Is er naast het 'by-passen' van de Crybaby Wah niet iets anders wat ik kan doen?

Maleco
7 december 2010, 16:29
Laten bypassen..

HaroldA
7 december 2010, 16:29
Is er naast het 'by-passen' van de Crybaby Wah niet iets anders wat ik kan doen?

Ja, dit: http://www.glab.com.pl/true_bypass_wah-pad_en

maar die schijnt niet zo heel erg goed te zijn...

Waar woon je? Misschien dat een mede-forummer 'm wel kan fixen voor jou...

Joris00
7 december 2010, 16:36
Ik geloof ook niet dat zo'n By-pass Pad echt goed werkt. Heb er ook weinig goeds over gehoord.
Ik woon in Noord-Limburg, maar aangezien het probleem zich vooral op lagere volumes van m'n Blues Junior voordoet, is het nog geen heel groot probleem. Anders is het nog altijd mogelijk om de Wah uit m'n pedalboard te halen tijdens optredens, aangezien ik maar een paar nummers speel waar hij echt bij van pas komt.

In ieder geval, alvast bedankt voor de reacties!

FruscianteFan
7 december 2010, 16:45
Als het verschil niet zo heel groot is, maakt het bij optredens echt niet uit. Desnoods iets meer gain of bass bijdraaien op je versterker...

DemolitionColorScheme
7 december 2010, 18:09
Gewoon niet moeilijk doen, opsturen naar Bernarduur of Dirk_Hendrik en dan heb je hem vast binnen een week of twee terug, met true bypass mod.

Jan Buurman
7 december 2010, 18:20
Ja, dit: http://www.glab.com.pl/true_bypass_wah-pad_en

maar die schijnt niet zo heel erg goed te zijn...



Ik heb er twee en ik ben er erg over te spreken!! D_H heeft er één van mij te logeren gehad en doorgelicht. Het is inderdaad geen echte True Bypass maar het werkt prima! Ik heb het getest met een Looper en er is geen hoorbaar verschil. De tonesuck van de Wah ben je kwijt én het is Touch and Play!

driftkop
7 december 2010, 18:48
Gebeurde dit ook met je vorige versterker, of alleen met de nieuwe? Misschien ligt het wel aan iets anders dan de Wah.

the sure thing
7 december 2010, 18:59
Je eigen WAH bypassen is voor een leek wel ingewikkeld.

Ik zou het LATEN doen. Genoeg forummers hier die het kunnen en voor een luttel bedrag dat ff kunnen fixen.

Joris00
7 december 2010, 19:50
Gebeurde dit ook met je vorige versterker, of alleen met de nieuwe? Misschien ligt het wel aan iets anders dan de Wah.

Nee, bij mijn vorige versterker was me dat totaal niet opgevallen. Maar nu ik over ben gestapt op buizen, viel het me wel op.

Ik zal de optie om mijn Wah te bypassen eens overwegen. Wellicht vraag ik het eens na aan een bevriende gitarist, die er heel veel vanaf weet.

Tot nu toe heel erg bedankt. Ik sta nog altijd open voor andere reacties!

Outline
8 december 2010, 23:15
Zeg jongens, vergeten we die Boss niet? Boss staat ook bekend om tonesuck.

DemolitionColorScheme
9 december 2010, 09:22
Zeg jongens, vergeten we die Boss niet? Boss staat ook bekend om tonesuck.
Eigenlijk valt dat reuze mee. Velen BOSS pedalen hebben best degelijke buffers en sommigen in de serie worden nu netjuist gebruikt omdat ze een buffer hebben, zoals de TU-2 / TU-3. De FZ-2 schijnt een hele fijne buffer te hebben zelfs (ik zal het deze week ondervinden omdat ik die zelf binnenkrijg).

EuroCinema
9 december 2010, 10:03
Eens met DCS. Veel gitaristen verwarren "het hoog dat ik verloor door lange kabels, is terug dankzij een buffer" met "de buffer klinkt schel". :ok:

Kim Wilson
9 december 2010, 10:05
Zeg jongens, vergeten we die Boss niet? Boss staat ook bekend om tonesuck.
Nounou, dat valt ook wel wat mee. Ja, als je 10 Boss pedalen op rij zet, dat ga je wel merken. Maar alleen een DS-2 zou niet merkbaar mogen sucken. Ik merk het met mijn pedalboard met BD-2 ook niet.

Ik zou mijn geld op de Crybaby zetten als het om tonesuck gaat, niet op één Boss pedaaltje.

HaroldA
9 december 2010, 10:31
Ik zou mijn geld op de Crybaby zetten als het om tonesuck gaat, niet op één Boss pedaaltje.

Het is ook makkelijk te testen, toch?

Kim Wilson
9 december 2010, 11:23
Lijkt me wel ja.

Outline
9 december 2010, 14:23
Ach, ik gaf alleen maar aan dat het daar aan kan liggen maar niet hoeft.

'n slechte kabelverbinding kan bijvoorbeeld ook hetzelfde probleem geven. Denk aan 'n slecht contact wat 'n hoge weerstand oplevert waardoor het signaal minder wordt.

Het zal de jankende Baby wel zijn, maar hou altijd alle andere optie's open. Daarnaast: waarom heeft TS het niet eerst zelf even geprobeerd voordat hier om hulp werd gevraagd? Er is nog zoiets als zelfwerkzaamheid...

Joris00
12 december 2010, 21:11
Het is ook makkelijk te testen, toch?

Omdat er blijkbaar door sommigen wordt gedacht dat ik te lui ben om ook maar een klein testje uit te voeren.. heb ik verlossend nieuws.

Heb de Crybaby uit m'n board gehaald, en warempel, de toon verbeterde.
Na de vele reacties dat het om de Crybaby ging, was dat ook wel te verwachten.
Nu laat ik hem er maar even uit, tot ik een passende oplossing heb gevonden..

HaroldA
12 december 2010, 21:15
Nu laat ik hem er maar even uit, tot ik een passende oplossing heb gevonden..

Nou, wie woont er in Noord-Limburg en kan voor Joris er een andere schakelaar in zetten?