PDA

View Full Version : Op zoek naar een Telecaster...



Omag
7 december 2010, 14:52
Ik ben nu al even aan het rondkijken naar een leuke Telecaster. Budget speelt wel een rol, dus de Amerikaantjes vallen al af. Mijn visie op gitaren kopen is the most bang for my buck.

Budget € 300 à € 500 max. Ik zoek een "oudje", dus geen humbuckers, de klassieke afgeronde slagplaat, blondje met vintage saddles zouden leuk zijn... 't hoeft geen Fender te zijn, maar graag wel de Fender twang. Muziekstijl: blues en indie rock.

Ik neem momenteel volgende types in overweging

- Fender Baja - prachtige gitaar, maar stretcht het budget een beetje

- MIM Standard Telecaster - ik hoor veel over tuningsproblemen - bij mijn strat en PRS heb ik die niet, dus wil ik dat zo houden

- Squier Classic Vibe - wordt dikwijls lovend over geschreven, maar klopt het wel allemaal, vooral opmerkingen over de "bewegelijke hals" doen me wat huiveren, budget is top natuurlijk.

- London City Comet

De merde is dat de Baja, Squier en London City bijna nergens te vinden zijn in de winkels in m'n buurt en ik had ze toch graag eens in mijn handen gehad.

Iemand ervaring met de bovenstaande modellen? Zijn er nog merken en/of modellen die iets kunnen zijn?

Alvast bedankt!

The Unforgiven
7 december 2010, 14:57
Ik zou, zeker als je al een PRS en een Strat hebt, even een paar maandjes doorsparen, het is zonde om nu een gitaar van 400 euro te kopen, waar je over 3 maanden mischien niet meer tevreden over bent, om vervolgens een nieuwe gitaar te kopen. Mijn advies: Doorsparen.

Olorin
7 december 2010, 15:00
Met bovenstaande eens !

Zelf haal ik vandaag (na een lange zoektocht :soinnocent: ) een Texas Special (USA) op.
Betaalbaar en zeker perfect.

JeroenP
7 december 2010, 15:05
Je hebt een PM over een baja;)

Omag
7 december 2010, 15:06
De strat is een Classic Player 60 van zo'n € 550 en de PRS Singlecut SE koste me zo'n € 600... LOL... niet bepaald modelletjes van € 1000+

Kim Wilson
7 december 2010, 15:07
Tweedehands Baja moet zeker lukken binnen je budget, en dan heb je ook wel een gitaar waar je even mee vooruit kunt. Het is geen budget-crappy-kutgitaar. Veel bang for the buck, helemaal tweedehands.

michaelsteen
7 december 2010, 16:10
ik heb een comet, gekocht voor 100 euro 2e hands. Een hele aardige gitaar voor belachelijk weinig geld.. maar ik verwacht dat de baja toch wel een klasse hoger is ( nooit op gespeeld) maar indien je 2e hands gaat kijken hoef je er niet veel op te verliezen mocht het toch je ding niet zijn.

Olorin
7 december 2010, 16:21
De strat is een Classic Player 60 van zo'n € 550 en de PRS Singlecut SE koste me zo'n € 600... LOL... niet bepaald modelletjes van € 1000+

Texas Special -900 en geen 1000+

oke als die voor jouw te duur is, is die te duur:ok:

Tupelo
7 december 2010, 16:38
Forumlid Blend heeft een LC thinline in de aanbieding, persoonlijk ben ik daar best nieuwsgierig naar, maar ik behoef niet nog een gitaar.

D-string
7 december 2010, 16:52
In dit topic: Tele deze Tele zus (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140159)

Hier heb ik een bericht geplaatst over mijn ervaringen met verschillende tele's (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2501307&postcount=28)

Later heb ik nog een tele met 3 PU's getest en de Squier CV. De 3 PU's waren mij teveel strat en de Squier CV vond ik zelf niets (zowel gevoel als geluid), dat kan aan mij liggen, maar ook aan het exemplaar en/of de afstelling. :)

Ik ben zelf nog steeds op zoek naar een nieuwe tele. Gelukkig heb ik recent een nieuwe strat gekregen om het GAS te onderdrukken.

ThomasPF
7 december 2010, 17:15
- MIM Standard Telecaster - ik hoor veel over tuningsproblemen - bij mijn strat en PRS heb ik die niet, dus wil ik dat zo houden


Ik heb een MIM Std Telecaster en ben daar erg tevreden mee! Geen tuningsproblemen, integendeel: ik hoef hem bijna nooit te stemmen, hij ontstemt amper.

Orbis
7 december 2010, 18:21
Ik heb een MIM Std Telecaster en ben daar erg tevreden mee! Geen tuningsproblemen, integendeel: ik hoef hem bijna nooit te stemmen, hij ontstemt amper.

Yup, ik kan dit onderschrijven. Nu de temperatuur op mijn kamer erg hevig schommelt moet ik eens in de 3/4 dagen stemmen, maar dat lijkt me alleszins acceptabel. Voor het zo waardeloos koud werd, was eens in de +/- 10 dagen stemmen voldoende.

Ik moet alleen wel zeggen, het geluid is wat vlakkig. Ik ben nu ook serieus aan het nadenken over nieuwe pickups. Ik heb mij laten vertellen dat die in de Baja beter zijn.

Kim Wilson
7 december 2010, 21:21
Ontstemmen is niet bepaald het grootste probleem van Standaard Mex'en. De Std's die ik heb gehoord, waren bijna allemaal dooie planken. Ook akoestisch al, dus daar kan een set pickups ook weinig aan veranderen.

macwilliams
7 december 2010, 21:53
Ontstemmen is niet bepaald het grootste probleem van Standaard Mex'en. De Std's die ik heb gehoord, waren bijna allemaal dooie planken. Ook akoestisch al, dus daar kan een set pickups ook weinig aan veranderen.

Hoe zijn de mim bajas dan?

Kim Wilson
7 december 2010, 21:58
Die klinken een stuk beter. Is ook een andere serie, en kost iets meer. Vooral akoestisch heeft die Baja veel meer karakter, meer twang en meer bite.

macwilliams
7 december 2010, 22:03
Die klinken een stuk beter. Is ook een andere serie, en kost iets meer. Vooral akoestisch heeft die Baja veel meer karakter, meer twang en meer bite.

Er staat er een vlak bij mij in de buurt te koop, maar ik twijfel tussen deze en een squier uit '85.

Kim Wilson
7 december 2010, 22:07
Gewoon testen dat ding. Als je met een dikke hals overweg kunt, zijn het echt meer dan prima gitaren voor hun geld.

macwilliams
7 december 2010, 22:17
Gewoon testen dat ding. Als je met een dikke hals overweg kunt, zijn het echt meer dan prima gitaren voor hun geld.

Als die baja een dikkere hals heeft dan de squier dan word de baja het.

Kim Wilson
7 december 2010, 22:27
Nou, dat moet wel haast. Een Baja heeft echt een hals als een knuppel.

macwilliams
7 december 2010, 23:21
Nou, dat moet wel haast. Een Baja heeft echt een hals als een knuppel.

Ik heb nog gezocht naar de specs maar.....

Wat is meestal de radius en de nut width?

macwilliams
8 december 2010, 07:27
Nou, dat moet wel haast. Een Baja heeft echt een hals als een knuppel.

En de baja die ik gevonden had is inmiddels verkocht. Voor weinig, niet aan mij. :(

Kim Wilson
8 december 2010, 08:33
Ik heb nog gezocht naar de specs maar.....

Wat is meestal de radius en de nut width?
Het is niet de radius (9,5") of de nut width (41,3 mm) die de hals zo dik maakt. Het is een behoorlijk diepe V-shaped hals.

Wel balen dat ie al weg is. Maar als je eens een Baja wil testen moet je het even zeggen. Zo ver wonen we niet van elkaar af. :ok:

macwilliams
8 december 2010, 09:49
Zal ik onthouden. Thanks:ok:

Omag
8 december 2010, 11:31
Baja blijft me het meest aanspreken. Gisteren eens gaan zien bij Key Music Gent, maar ze hadden enkel Mim's en Amerikanen. Ga verder moeten zoeken.

De thinline ziet er anders ook bijzonder sexy uit in blank hout.