PDA

View Full Version : iemand die 110V machines gebruikt?



Cocobolo
7 december 2010, 08:56
Hoi,

Er is volgens mij al wel vaker gesproken over 110V machines gebruiken in Nederland. Ik weet dat je een step-down-converter kunt gebruiken van 220V naar 110v. Ik weet ook dat er een verschil is in Herz (US=60Hz, Nederland=50Hz). Ik gebruik zelf al de nodige jaren een amerikaanse Nintendo met zo'n step-down-converter zonder problemen. Hetzelfde met een dremel. Maar dat zijn lichte machientjes.

Ongetwijfeld zal het gebruiken van een (krachtige) Amerikaanse bovenfrees ook technisch gezien gewoon werken, maar ik vraag me af of het iets met de machine doet (kortere levensduur, minder snel draaien). Ik meen dat er hier op het forum wel een paar mensen zijn die 110V machines hebben, ik ben dus gewoon nieuwsgierig naar de langere-termijn ervaringen hiermee. Is er iets op tegen?

gengar
8 december 2010, 18:46
Hoi, ik heb er geen behalve Hifi, maar ik heb er wel over gelezen, ik geloof in een topic op het MIMF forum, en daar was de conclusie dat het prima ging, terwijl het theoretisch niet zo prima zou moeten gaan.. Ik zou nog eens even daar zoeken, kom je het vast weer tegen.

superfly
8 december 2010, 21:34
Mattia heeft Porter Cable bovenfrezen die zijn vast en zeker op 110 volt.

Cocobolo
9 december 2010, 09:06
Mattia heeft Porter Cable bovenfrezen die zijn vast en zeker op 110 volt.

Aha, ik zal Mattia ook even vragen, en ook even op MIMF zoeken. Dank :cheerup:

Mattia
10 december 2010, 21:17
Zoals ik al in een PM heb gezegd: het werkt prima. Niet alle apparaten hebben een '50-60 Hz' rated motor, maar de meesten wel (zit binnen de margen). Ze maken iets minder koppel, iets meer hitte, maar ik werk al jaren met vier amerikaanse bovenfrezen en een Festool excenterschuurmachine (kost de helft). De ene technical helpdesk zegt 'nee, kan niet', de andere zegt 'officieel zeggen we van niet, maar in wezen kan het gewoon wel'.

Kostentechnisch is het vaak de moeite, zeker als je op bezoek gaat naar de VS; het prijsverschil bij een Bosch bovenfrees (de 1617EVS, oftewel GMF1400 in europa), bijvoorbeeld, is enorm; rond de 400 euro, of 150 dollar. Daar kan dan 50 dollar verzendkosten en 40 euro invoerrechten bovenopkomen, maar het is nog steeds iets minder dan de helft.

Komt er nog bij dat ik amerikaanse bovenfrezen qua design handiger/beter vind - ronde motor, en goede non-plunge basis. Plunge routers heb je in de gitaarbouw eigenlijk nauwelijks ergens voor nodig, hooguit pickup cavities, en zelfs dan is het min of meer facultatief. Mijn 'arsenaal' is een PC690, een refurbische Bosch 1617 EVS (plunge en fixed), een PC 310 voor het kleine grut (ik zou een bosch colt kopen als die kapot zou gaan) en een Triton monster van 3 paardekracht in de freestafel (de enkele plunge-only bovenfrees die ik heb). Daar zit in totaal misschien 500 euro in; daar koop ik hier in Europa hooguit de helft voor. Omvormers heb ik ooit via een surplus winkel aangeschaft, drie stuks voor 25 Euro p/s.