PDA

View Full Version : snaardikte tijdens een optreden



demetalenman
6 december 2010, 15:35
Snaardikte tijdens een Gig.



Ik vraag me af of jullie ook weleens last hebben van het feit dat in het heetst van de strijd je snaren opeens aanvoelen als elastiekjes.

Speel normaal 0.10 snaren op mijn Telecaster. Dit speelt heerlijk wanneer ik thuis een beetje pingel en tevens met de band in de oefenruimte speel.

Echter wanneer ik een optreden heb voelen deze snaren opeens heel slap aan. Dat zal waarschijnlijk komen doordat er adreline door mijn lijf giert en de enthousiasme die ik heb. Bijvoorbeeld wanneer ik een hoge noot opdruk en veel gevoel erin leg, wil ik het weleens presteren om hem opeens een stap hoger op te drukken met hetzelfde gemak waarmee ik normaal de noot zeg maar 1 stap omhoog druk.

Nu ga ik eens een setje 0.11 proberen.

Dus vraag me af of jullie dit bekend voor komt dat tijdens een optreden je snaren ineens als spaghetti aanvoelen. Zo ja, wat doen jullie hieraan en misschien hebben jullie tips. Zo niet, zal ik misschien de enigste zijn met deze afwijking.

HaroldA
6 december 2010, 15:58
Dus vraag me af of jullie dit bekend voor komt dat tijdens een optreden je snaren ineens als spaghetti aanvoelen. Zo ja, wat doen jullie hieraan en misschien hebben jullie tips. Zo niet, zal ik misschien de enigste zijn met deze afwijking.

Heel toevallig heb ik afgelopen zaterdag hetzelfde ervaren! Ik dacht tot 2x toe dat er een snaar gesprongen was, maar ik ramde gewoon te hard ;)

Ik speel overigens in drop C met 010-056 (DR JH-10) op een SG (24,5").

Hiro
6 december 2010, 16:39
ik denk dat het inderdaad overenthausiasme was :P

Had ik ook bij een optreden dat ik veel te makkelijk en te hoog bende, alsof ik weer 0.09 snaren erop had liggen, maar blijkbaar was t de adrenaline haha door de hitte zal t niet komen denk ik

demetalenman
6 december 2010, 21:03
Met andere woorden. We mogen niet meer enthousiast zijn. Haha

Justinschut
7 december 2010, 14:13
Enthousiasme is goed, als je nog maar wel gecontrolleerd speelt :p

Ik heb er volgens mij nooit last van gehad met mn 09's en hou wel van hard spelen. Heb ooit wel een keer gehad dat ik mn eigen gitaar totaal niet hoorde, waardoor sommige bends net niet helemaal lekker zaten (hoorde ik later op de opnames :p)

HaroldA
7 december 2010, 14:16
Enthousiasme is goed, als je nog maar wel gecontrolleerd speelt :p

Ik heb er volgens mij nooit last van gehad met mn 09's en hou wel van hard spelen. Heb ooit wel een keer gehad dat ik mn eigen gitaar totaal niet hoorde, waardoor sommige bends net niet helemaal lekker zaten (hoorde ik later op de opnames :p)

Ik heb ook net de opnames van ons optreden van afgelopen zaterdag teruggezien en ik moet inderdaad minder hard gaan aanslaan. Soms sla ik zo hard aan dat de snaren gewoon vals hard uitslaan...

interessander
7 december 2010, 15:15
Ik heb ook net de opnames van ons optreden van afgelopen zaterdag teruggezien en ik moet inderdaad minder hard gaan aanslaan. Soms sla ik zo hard aan dat de snaren gewoon vals hard uitslaan...

In sommige genres is dat dan weer cool ;) Bijvoorbeeld op het eerste Mastodon album hoor je het goed met de losse snaren.

Maar ik ken het gevoel, thuis gaat alles ietsje stroever met de zelfde set snaren en live gaat het opeens een stuk soepeler, liever zo dan andersom in ieder geval..

Bijl
7 december 2010, 16:28
Ik ken dit, ik heb ook een stevige aanslag, en niet alleen tijdens een optreden. Ik speel in drop C, en ik speel met .012 tot .060.

ThaBluesBreaker
20 december 2010, 00:30
Ik ken het gevoel, soms heb ik ook het gevoel dat mijn plectrum wegsmelt en dat hij opeens van papier is. Ik ben er wel achter gekomen dat ik dan niet relaxed sta te spelen en niet tevreden ben met mijn volume (als in te zacht).

Dan ga ik dus wat harder raggen en het gevoel krijgen dat het niks meer is, probleem oplossen door volume wat op te krikken. Tenminste zo werkt het bij mij :seriousf:

Little Jay
20 december 2010, 10:33
Ik herken het zeker! Vaak last van gehad en nog steeds af en toe!

Mijn oplossing is zoveel mogelijk te ontspannen: diep ademhalen (met je buik), spieren aanspannen en ontspannen, toch maar even een biertje..... dat soort dingen.
'
Want je hebt gelijk: het is puur de stress en adrenaline!

Snijdie
20 december 2010, 10:44
Grote genade, ik voel me al niet op m'n gemak als ik in een grote vriendengroep wat speel. Hopelijk gaat het nog lang duren voordat ik mijn eerste optreden heb :soinnocent:.

HaroldA
20 december 2010, 10:46
Grote genade, ik voel me al niet op m'n gemak als ik in een grote vriendengroep wat speel. Hopelijk gaat het nog lang duren voordat ik mijn eerste optreden heb :soinnocent:.

Nee man, optreden is gaaf!!! :cheerup:

Ik voel me ook veel minder op m'n gemak als er alleen maar vrienden/bekenden staan, maar voor volstrekt onbekende mensen gedraag ik me graag als een achterlijke op de planken!

RB-1
20 december 2010, 12:21
Heb ooit wel een keer gehad dat ik mn eigen gitaar totaal niet hoordeBanjospeler 1/4 slag van je af draaien en zorgen dat deze zo blijft staan, mischien?;)
Van mij hebben ze overigens zelden last, spelen met gevoel da's helemaal mijn ding....:seriousf:

Comfortably Daniel
20 december 2010, 13:04
Nee man, optreden is gaaf!!! :cheerup:

Ik voel me ook veel minder op m'n gemak als er alleen maar vrienden/bekenden staan, maar voor volstrekt onbekende mensen gedraag ik me graag als een achterlijke op de planken!

Inderdaad...Na een paar optredens is de grootste "angst" meestal ook wel over. Althans...dat was bij mij zo.


Maar over de snaren en bends...ik heb het ook weleens. Vooral op m'n Tele. Komt waarschijnlijk omdat ik me daarop nog steeds niet helemaal op m'n'gemak voel, aangezien ik eigenlijk altijd met een Strat speel. Dus ja, bends worden weleens wat over-enthousiast :seriousf:

Justinschut
20 december 2010, 17:05
Banjospeler 1/4 slag van je af draaien en zorgen dat deze zo blijft staan, mischien?;)
Van mij hebben ze overigens zelden last, spelen met gevoel da's helemaal mijn ding....:seriousf:

Dat werkt in de Blue Ridge Mountains misschien, maar wij doen niet aan banjo's :p

Meer drums en harde distortion ;)