PDA

View Full Version : stroeve volume knop



apekop
6 december 2010, 12:36
Op mijn Parker Fly gaat de volumeknop erg stroef. Ik ben de volume knop van mijn strat gewend en deze gaat erg soepel.
Ik speel veel volume swells met mijn pink en dat gaat bijna niet op de Parker.
Ik heb al het schroefje van de volumeknop wat losser gedraaid maar dat helpt niet.
Het lijkt meer of het binneste deel (dat ijzer waar de knop opzit) stroef gaat. Ik weet dat echter niet zeker.
Moet er nu een andere volume knop op of iets anders? of hoe kan ik het (laten) oplossen?

Het gaat om zo'n soort volume knop:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://i19.photobucket.com/albums/b160/CaptainCutthroat705/Parker_FLY.jpg&imgrefurl=http://www.ckyalliance.com/forum/lofiversion/index.php%3Ft2983-50.html&usg=__zOvCiBQVMvFTGjEF2PJW28VdRYw=&h=338&w=450&sz=116&hl=nl&start=0&sig2=Z4iED0vxs66K_ivqI6G_cQ&zoom=0&tbnid=rTYaoIkbv96AUM:&tbnh=95&tbnw=127&ei=UMv8TNOSBNGeOrralOcK&prev=/images%3Fq%3Dparker%2Bfly%2Bvolume%2Bknob%26hl%3Dn l%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1680%26bih%3D831%26tbs%3Disch: 1%26prmd%3Divfd0%2C20&itbs=1&iact=hc&vpx=717&vpy=218&dur=2893&hovh=95&hovw=127&tx=95&ty=58&oei=UMv8TNOSBNGeOrralOcK&esq=1&page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:3,s:0&biw=1680&bih=831

cluseau
6 december 2010, 12:44
Moet er nu een andere volume knop op of iets anders? of hoe kan ik het (laten) oplossen?

druppeltje peut op de potmeter as.

Frans.

apekop
6 december 2010, 14:29
Kan het niet aan het soort knoppen of potmeter as liggen? de andere knoppen gaan ook zo stroef.

wat voor spul precies zou ik er moeten opdruppelen?

cluseau
6 december 2010, 14:33
Kan het niet aan het soort knoppen of potmeter as liggen? de andere knoppen gaan ook zo stroef.

wat voor spul precies zou ik er moeten opdruppelen?

Knopje even eraf halen en direct aan de as draaien, waarschijnlijk gaat dat net zo stroef en is te wijten aan het vet wat dik is geworden. Hier heb je met name in de kou last van.

Beetje peut aan een speld en op de as druppelen. Peut is verfverdunner ofwel lampeolie, peterolie, whatever.

Frans.

ellisvertellis
6 december 2010, 14:57
Heb er ook last van. Kan je die knoppen er gewoon af trekken? Of moet je ze eerst verwarmen of iets dergelijks?

cluseau
6 december 2010, 15:04
Heb er ook last van. Kan je die knoppen er gewoon af trekken? Of moet je ze eerst verwarmen of iets dergelijks?


Verwarmen lijkt me niet de oplossing, geen schroefje te zien? Normaal gesproken kun je ze er zo aftrekken maar ik weet niet exact wat je voor je hebt. Wellicht weet apekop dat wel. Kamer temperatuur zou moeten werken.

Frans.

apekop
7 december 2010, 09:19
Bij mij zit de knop met een klein (inbus) schroefje vast, maar op bijvoorbeeld een strat is het weer anders.
Ik had nog nooit van peut gehoord trouwens, kan het ook gewoon met wat olie?
Dus je hoeft de as er niet af te draaien?

cluseau
7 december 2010, 09:23
kan het ook gewoon met wat olie?
Dus je hoeft de as er niet af te draaien?

Bij voorkeur peterolie (of contact spray). Het is juist de bedoeling de aanwezige olie een beetje op te lossen omdat dit is ingedikt.

Ehhh, nee de as hoeft er niet af...kan helemaal niet.

Frans.

MaBerY
7 december 2010, 09:24
Bij mij zit de knop met een klein (inbus) schroefje vast, maar op bijvoorbeeld een strat is het weer anders.
Ik had nog nooit van peut gehoord trouwens, kan het ook gewoon met wat olie?
Dus je hoeft de as er niet af te draaien?

beetje wd40 op de as en draaien maar.
Als hij dan nog niet soepel wordt, vervangen die hap.

ghost-rider2006
7 december 2010, 10:16
knoppen kunnen er af door hard naar boven te trekken nageltjes eronder

Of ze zitten met een imbusje vast

beter zwaar er af dan licht anders speel je straks ergens zonder knoppen..

Dan zijn ze er ineens vandoor ..

By the way gebruik niet TE veel olie. en dunne olie

naaimachine olie is ook goed..

The Bertman
7 december 2010, 12:45
Nee, geen olie, ook geen dunne olie. Olie is vet, en dat is waarschijnlijk net het probleem. Wat al gezegd werd, peut, verfverdunner, petroleum, dat zijn allemaal vetoplossers, die moet je hebben.
Een spuitbus contactspray zou ook wonderen kunnen doen.

Mephistocles
7 december 2010, 13:27
Jah ach, zoals frans zegt, die weet t.

Verder kan zou ik zeggen: potmeter vervangen door een fender-potmeter. Maar ik heb een mim strat van welke de potmeters zeer soepel gaan, en ik heb fender usa potmeters gekocht en die gaan stroever. ideaal voor de tonepots, maar de originele houd ik voor volume. Succes

ghost-rider2006
7 december 2010, 13:44
het beste is denk ik toch de wd 40
makkelijk te krijgen en zal best wel makkelijker gaan

apekop
8 december 2010, 09:17
bedankt voor alle tips! Ik ga er mee aan de slag.