PDA

View Full Version : Volumepot straffeloos verwijderen?



peter_heijnen
6 december 2010, 11:46
Ik ga vandaag de kapotte preamp in mijn akoestische gitaar wisselen voor een nieuwe. De nieuwe preamp heeft een volumeregelaar, twee dunne kabeltjes verbinden de preamp en de volumepot.

Nu heb ik ik die regelaar eigenlijk niet nodig en streef ik naar zo weinig mogelijk 'gedoe' in mijn akoestische gitaar. Kan ik die twee kabeltes straffeloos doorknippen en doorverbinden, maw volume 10 anytime?

BVD! ;)

tommus42
6 december 2010, 11:59
Ja, het geluid zal er niet minder op worden:D
Kan gerust, maar een goede pot is niet duur.

peter_heijnen
6 december 2010, 12:25
Ok, thx tommus.

Duur of niet, het is zo'n platte pot van b-band, ik zal hem sowieso bewaren. ;)

Mephistocles
7 december 2010, 13:38
Mocht je preampje oversturen (of mocht hij dan gewoon te hard staan), even één of twee weerstandjes ertussen plaatsen. Bij een 500k potmeter een 500k weerstandje naar aarde.

Of als je m op 90% wil hebben 50% in serie met daarachter 450k naar aarde. Of om in de E reeks te blijven zou ik bijv. 27k of 33k en 470k gebruiken.

Kortom: gewoon doen en als ie raar doet zoals oversturen van je preampje even replyen dat 't niet goed is, dan helpen we je verder. Succes.

oigun
7 december 2010, 15:12
Of misschien een trimpotje met een stukje dubbelzijdig tape in je gitaar vastplakken?

Mephistocles
9 december 2010, 12:39
Bijvoorbeeld.

peter_heijnen
11 december 2010, 08:28
Of misschien een trimpotje met een stukje dubbelzijdig tape in je gitaar vastplakken?
Zo is het originele systeem (b-band) en van die kabel naar de pot wil ik nu net af. Dank allen iig voor de goede raad!

Echter, ik zag bij nadere beschouwing dat er niet twee maar drie draden naar de pot gingen. Ik heb inmiddels eindelijk ook een antwoord gekregen op twee mails hierover aan b-band en ik kan de boel idd gewoon afknippen, twee van de drie kabels moet ik dan doorverbinden.