PDA

View Full Version : ruis probleem marshall



llahsraM
6 december 2010, 11:34
Ik heb sinds kort last van een ruis probleem op me marshall. Het begon eigenlijk bij een ander probleem naar mijn idee.

Iedere keer als ik mijn versterker aandeed en dan van standby hoor je door de speakers een klap ("" elektromagnetisch klap"").

Na het inbouwen van een master volume (LAR MAR PPIMV) is er nog een probleem bijgekomen.

Als de versterker dan aanstaat en van standby hoor je een ligte ruis en knetter in het geluid. Blijft net zo hard als je het volume opendraait.

Maar nu sinds gister is er weer een ruis bijgekomen. Hele vervelende zelfs. Nu als je aan het volume draait komt er een vervelende ruis. Ik heb even een geluidsbestand erbij gedaan zodat jullie het kunnen horen. Volume gaat van 0 naar 2.

Wie kan mij helpen of heeft een idee wat het kan zijn?

link (http://www.mediafire.com/?nqldb49vega3ojm)

nak
6 december 2010, 12:15
heb je misschien nog wat meer gegevens.
welk type marshall en wat is er precies gemod met de master volume.

cluseau
6 december 2010, 12:21
Als de versterker dan aanstaat en van standby hoor je een ligte ruis en knetter in het geluid. Blijft net zo hard als je het volume opendraait.

Hmmm, klinkt als een zomerse waterval, lekker om bij in slaap te vallen. Maar goed.....je probleem zit dus na de volumepot zeg je maar aan de ruis te horen heeft de volumestand wel degelijk invloed. Wat het probleem zelf betreft kan dat natuurlijk overal zitten of dat nou voor of na de volpot zit. Je vraag kan ik niet zomaar even te beantwoorden adh van een geluidsfragment, sorry.

Frans.

flo123
6 december 2010, 15:30
Je zou de (preamp) buizen eruit kunnen trekken en ze dan van "achter" (phase splitter) naar "voren" (V1) weer terug kunnen zetten terwijl je luistert wanneer de ruis weer terug komt.
Zo kun je uitzoeken in welke trap het probleem ontstaat.

llahsraM
6 december 2010, 20:35
Oke ga ik ook is proberen. Of zou het misschien komen omdat ik de master volume potmeter boven de eindbuizen heb geïnstalleerd? (waar eigenlijk de impedantie schakelaar zit).

cluseau
6 december 2010, 21:32
.........zou het misschien komen omdat ik de master volume potmeter boven de eindbuizen heb geïnstalleerd?


Niet echt waarschijnlijk. Op een schaal van 1tot 10? 0,000000001% kans. ;)

Mephistocles
7 december 2010, 13:29
En de potmeter zelf? Misschien ff een schema posten? Defecte potmeter? Ik zit op school, ik kan de soundfile niet horen, maar als ie ruist en knettert als je aan de volumepot draait, zou het eventueel aan de potmeter kunnen liggen.

llahsraM
18 januari 2011, 15:11
Probleem is weer terug :S tijdje geleden een hoop onderdelen vervangen. Ik heb het gevoel dat het de schermrooster weerstand(en) is/zijn.(die had ik ook vervangen, maar nu is het weer terug). Is dat mogelijk dat dit die ruis veroorzaakt? Misschien iets slecht gesoldeerd?

Het is nu meer een kraak eigenlijk geworden. Het maakt nu niet uit hoe hoog het volume staat. (dicht of helemaal open is hetzelfde).

hoor maar, volume staat hele tijd op 0. link (http://www.mediafire.com/?80mbdfsrmm7gea7)

cluseau
18 januari 2011, 15:20
Ik heb het gevoel dat het de schermrooster weerstand(en) is/zijn.(die had ik ook vervangen, maar nu is het weer terug). Is dat mogelijk dat dit die ruis veroorzaakt?

Schermroosterweerstanden is zeer onwaarschijnlijk, zeker als je ze vervangen hebt. Dit is echt een geduld klusje maar niet onmogelijk.

Frans.

guitarnijboer
18 januari 2011, 16:43
Ik heb het gevoel dat het de schermrooster weerstand(en) is/zijn

Ruis en kraakgeluiden kunnen veel oorzaken hebben uiteenlopend van een defecte buis tot en met een lekkende koppelcap en natuurlijk vuile contacten, slechte solderingen etc. Met een gevoel kom je doorgaans niet veel verder. Als er nog een gedegen beredenering aan ten grondslag zou liggen... Anders zou ik zeggen: pak een scoop!

llahsraM
18 januari 2011, 18:19
mmm... het zou misschien ook een buis kunnen zijn. Als ik tegen de buizen tik hoor ik geen gekke geluiden, maar dat zegt niets toch?

Net ff onder de motorkap gekeken:
Koppelcaps meten de juiste waardes. Weerstanden ook.
Elco's zijn 3 maanden oud ofzo en zien er goed uit. Eigenlijk ziet alles er goed uit.

Ik kan me alleen nog wel herinneren dat ik met het solderen van de bright cap op de volume potmeter een stukje tin wat afbrokkelde in de potmeter zag vallen. Ik heb toen met de stofzuiger erop gezeten en gedraaid aan de potmeter tot die schoon is. Hij kraakt niet als ik aan het volume draai.

Verder is het wel een beetje een draden zooi maar daar moet die brom toch niet in één keer van ontstaan?

Scoop heb ik niet :( ik probeer de buizen nog ff en anders moet die naar een tech ben ik bang voor.

Zie hier wat foto's van de versterker van binnen. Misschien zien jullie iets geks. (het is wel een beetje een puinhoop,, sorry)

http://img64.imageshack.us/g/dsc06878a.jpg/

cluseau
18 januari 2011, 18:45
Verder is het wel een beetje een draden zooi maar daar moet die brom toch niet in één keer van ontstaan?


Ehhhh brom? Je had toch last van een ruis? Wat ik in de mp3 hoor zou iig heel goed een buis kunnen zijn. Maar ook andere componenten staan op de nominatie. Kortom alles kan.

Puinhoop valt wel mee hoor, heb wel erger gezien.

Frans.

llahsraM
18 januari 2011, 19:30
Ehhhh brom? Je had toch last van een ruis? Wat ik in de mp3 hoor zou iig heel goed een buis kunnen zijn. Maar ook andere componenten staan op de nominatie. Kortom alles kan.

Puinhoop valt wel mee hoor, heb wel erger gezien.

Frans.

Ik bedoel ruis sorry. Maar er is soort van geknetter bijgekomen. Geen brom idd :)
Straks ff andere voorbuizen proberen. Ander setje eindbuizen heb ik niet.

cluseau
18 januari 2011, 19:37
Ander setje eindbuizen heb ik niet.

Daar maak je nu net een goede kans mee, trek er anders één uit en kijk of het kraken weg is. Kraakt hij nog doe je de eerste buis terug en trekt de andere buis. Je hoeft geen audiotest te doen, alleen of het kraken weg is. Lost dat niets op moet hij toch aan de monitor.

Frans.

llahsraM
18 januari 2011, 20:54
Ik heb nog een oud setje KT66 buizen gevonden :) als het goed is zijn die nog prima. Moet ik wel ff de bias trimpot aanpassen en op 16ohm :)

ik laat jullie het resultaat nog weten.

llahsraM
18 januari 2011, 21:39
en ja hoor.. het waren de eindbuizen.. Draait nu op KT66 en helemaal stil. Ik hoor me laptop zelfs harder ;)

Niet leuk eigenlijk want de EL34 buizen heb ik eind november gehaald en hebben misschien net 2 uur gespeeld :(

Bedankt voor jullie hulp!

Foto KT66:
LINK (http://img593.imageshack.us/img593/3946/fotokt66.jpg)

cluseau
18 januari 2011, 22:23
en ja hoor.. het waren de eindbuizen..

Mooi, ook weer opgelost. buisjes maar ff terugbrengen dan.

Frans.

llahsraM
18 januari 2011, 22:25
Ja idd ik ga morgen gelijk contact opnemen met tonefactory

llahsraM
19 januari 2011, 15:12
:( nu baal ik helemaal. Zit ik net te spelen over de KT66 buizen. Krijg ik weer hetzelfde probleem :(

Ik denk dat ik hem maar naar een tech breng een keer. Als het maar niet gelijk honderden euro's gaat kosten :(

llahsraM
19 januari 2011, 17:00
ik kwam er net achter dat het geluid past komt als de versterker eventjes aanstaat. Dus als die koud is geen problemen. Na 5 minuten begint het een beetje en na 7-10 minuten hoor je de ruis en het geknetter aardig goed. Dus waarschijnlijk niet de eindbuizen??

Misschien is het probleem zo duidelijker. Herkent iemand dit en zegt van hé, dat had ik ook en toen heb ik dit en dit en dit gedaan.

Bedankt alvast voor jullie tips en hulp. Als het echt niet lukt moet ik naar een tech.

muziekschuur
19 januari 2011, 17:04
Ik zou em wegbrengen....

cluseau
19 januari 2011, 17:31
Dus als die koud is geen problemen.

Ruis wordt (bijna) altijd thermisch beinvloed. Is het gevolg van variatie in overgangsweerstand in het materiaal. Aangezien de conditie van het materiaal veranderd onder invloed van temperatuur is het logisch dat dit invloed heeft.

Frans.

guitarnijboer
19 januari 2011, 17:42
Weet je wat het is llahsraM, er zijn veel uiteenlopende oorzaken voor ruis en knettergeluiden. Ik kan van alles roepen, maar je hebt de middelen niet om de versterker uit te meten.

Er zijn nog drie dingen die je zelf zou kunnen proberen:

1. voorzichtig wiebelen met de buizen.

Voorzichting wiebelen met de buizen terwijl de versterker aanstaat verergert of stopt het probleem als de buisvoeten slecht contact maken/ vuil zijn. Wiebelen is niet het zelfde als er tegen tikken met een potlood! Je moet de buizen dus vastpakken. Bij de eindbuizen betekent dit dat je wellicht een doekje moet gebruiken i.v.m. de warmte. Pak de buis indien mogelijk bij de voet. Doe dit voorzichtig en met beleid. Je hoeft de buis niet te breken, een licht beweking is voldoende.

NB. omdat bij het wiebelen van de buis ook de afzonderlijke pinnen van de buisvoet bewegen kun je, als dit wiebelen effect heeft, ook te maken hebben met een slechte soldeerverbinding. Zijn de buisvoeten schoon, maar heeft wiebelen toch effect, probeer dan dan nog de buisvoet opnieuw te solderen. (wel eerst de buis er uit halen)

2. Voorversterker buisjes kunnen gaan ruisen en sputteren.

Dit soort ruis / knetter geluiden worden ook wel 'koekepan geluiden' genoemd omdat het lijkt op spetterende boter in een koekepan. Ze beginnen vaak pas te ruisen als de buis goed en wel op temperatuur is. Na enkele minuten dus. Je zou dus bijvoorbeeld kunnen kijken of je te maken hebt met een defect voorversterker buisje. Pak een goede buis en vervang hiermee de fasedraaier en andere buizen na de volumeregeling.

3. PPI-MV storing

Omdat je probleem is begonnen nadat je een PPI-MV hebt geinstalleerd, zou het mij niet verbazen als dit de oorzaak is van je probleem.

Een vuile potmeter of een potmeter van slechte kwaliteit kan soms geen contact geven. De 2M weerstanden zouden dit moeten opvangen, maar de instelling van je buis veranderd dan wel natuurlijk. Als de potmeter knettert (slecht contact) hoor je dit terug door de speaker.

Je zou de PPI-MV tijdelijk kunnen loshalen en de originele biassplit weerstanden terug plaatsen om te kijken of dit het probleem oplost. Veel werk als dit het niet blijkt te zijn, maar zonder goede meetapp. het enige wat je kunt doen.


PPI-MV tip: soldeer met een klein stukje draad de beide huisjes van de stereopotmeter aan elkaar. Dit voorkomt brom en ruis.

Succes!

Als dit allemaal niet werkt, zou ik hem wegbrengen of een scoopje kopen op MP voor 4 tientjes. Heb je ook een andere keer weer wat aan.

llahsraM
19 januari 2011, 18:01
Weer een update en een hele zinvolle denk ik.

Ik kwam erachter dat als ik aan de treble potmeter draai dat de ruis harder en zachter wordt :) dus het moet ergens in dat gebied zitten lijkt me.

misschien de 250pf cap die ik heb vervangen voor een Lemco 270pf cap

nico verduin
19 januari 2011, 18:51
Weer een update en een hele zinvolle denk ik.

Ik kwam erachter dat als ik aan de treble potmeter draai dat de ruis harder en zachter wordt :) dus het moet ergens in dat gebied zitten lijkt me.

misschien de 250pf cap die ik heb vervangen voor een Lemco 270pf capIk zou het dan daarvoor zoeken:
-Ruis is hoog frequent (relatief)
- Als je de treble open draait, komt er meer hoog door (bij jou dus de ruis)
- dus grote kans dat het ervoor zit.....

llahsraM
20 januari 2011, 16:31
Probleem opgelost (denk ik) :crazyhappy:

Tonestack opnieuw gesoldeerd. Vanmiddag een half uurtje goed gespeeld. Volume tijdje op 7 gehad en na het spelen geen geknetter en ruis meer :) alleen wat normale zachte ruis maarja met een volume op 7 mag dat wel ;) Klinkt weer goed nu :)

Bedankt voor alle tips! helemaal geweldig dit forum :)

heel kort soundclipje : LINK (http://www.mediafire.com/?3cc3u16iks3n4q5)

cluseau
20 januari 2011, 19:24
Probleem opgelost (denk ik) :crazyhappy:

Die heb ik vaker gehoort, wil je niet ontmoedigen hoor maar lukraak wat solderen geeft geen enkele garantie dat je het probleem te pakken hebt. Als je een fout succesvol wil verhelpen is het belangrijk echt aan te tonen waar het probleem zit. Op deze manier blijf je waarschijnlijk aan de gang en is de kans op teleurstelling groot. Dus niet verbaast zijn als hij straks (of volgende maand) toch weer uitvalt. Ennehhh.... meestal op dat moment dat je het juist niet kunt gebruiken. De bekende wet......Ik hoop voor je dat het is opgelost.

Frans.

llahsraM
20 januari 2011, 21:46
Je heb gelijk inderdaad. en ik weet ook als het weer terug komt ga ik wel echt naar een tech. Zit nu ff wat krap met geld ;)