PDA

View Full Version : Einde zoektocht/nieuwe aanwinst Martin OM-16 Custom



sandert1978
5 december 2010, 23:46
Al jaren had ik de wens om een goede akoestische western gitaar te bezitten. Ik speel nu ongeveer 24 jaar gitaar en heb voornamelijk elektrisch gespeeld (met uitzondering van de tijd op de klassieke gitaar bij gitaarles;). Vaak vond ik het zonde omdat ik wist dat ik met een low-budget gitaar toch niet veel zou doen, omdat ik bang was dat het weer een crap-ding was). Dus ben ik na het rondzoeken hier en op diverse fora dan eindelijk jacht gaan maken op de voor mij perfecte akoestische gitaar. Wel western want qua klassiek had ik nog een kadetversie van Allhambra voor handen.

Ik had qua western tenslotte al een stagg ovation kopie en een oude aria, maar het zou dit keer geen crappy kampvuurgitaarje worden worden:hippie:

Omdat ik toch wel echt serieus was, maar elektrisch nog steeds nummer 1 zou blijven, was mijn geplande budget 1000-1200. Daar moet je tegenwoordig toch een degelijke, goed af te stellen gitaar voor kunnen kopen. Mijn stijl is voornamelijk blues (Clapton/Mayer/traditionals zeg maar)

Uiteindelijk kwam ik toch uit op Martin(ja ik weet het de naam, maar wie wil er niet een gitaar van een gerenommeerde firma) en ben er een flink aantal gaan testen. Tussendoor ook nog Taylors, Tanglewoods, Blueridges en anderen geprobeerd. Maar kwam toch weer terug op het merk van de groten;)

Over de jaren had ik er wel op een aantal gespeeld maar wist niet meer echt goed wat de specs waren en wast mijn ervaring daarbij was. Ik wist wel dat ik ooit een 00028ec een geweldig instrument vond. Vervolgens ben ik gaan zoeken naar mijn ultieme specs(OM modelsoort, brede hals 44,5/45mm en c-shape achtige hals) en binnen budget zo kwamen er een aantal op een korte lijst, waaronder de OM-1. Na lang wikken werd het een Martin OM-16GT. Past perfect binnen budget en heeft de 45mm topkam, Modified Low Oval (soort dikke C-shape) aangezien flinke handen heb, kleine body voor een warm en vol geluid (ideaal aangezien ik voornamelijk thuis speel).

De OM16GT is afgeleid van de 00016gt die nog steeds in serie wordt geproduceerd. De OM16gt wordt al een aantal jaren niet meer gefabriceerd, alleen op aanvraag. Na enkele huiveringen he ik hem via een duitse retailer. besteld. Toen ik hem kreeg zat er ook geen interior label in de gitaar. Wel de aanduiding 'Custom' met het serienummer. Toen werd ik nieuwsgierig en besloot een mailtje naar Martin&co te sturen met het verzoek om meer informatie. Ik kreeg een vriendelijke mail terug met de mededeling dat de gitaar in een oplage van 7 in 2009 was geproduceerd, met de specs zoals eerder beschreven.

Ik heb hem nu een maand of 4,5/5 en moet zeggen dat ik in die periode bijna alleen nog maar akoestich heb gespeeld. Wat een fantastische gitaar! Dag en nacht verschil als met de Stagg en Aria, wauw.

De Martin heeft een Black Richlite neck (25,4 scale-length )ondanks dat het geen rosewood was, moet ik zeggen dat ik er erg positief ben. De hals is constant en speelt als boter. Met medium gauged 011-052 snaren speelt hij als een droom. Dit was de enige concessie qua bespeelhaarheid met de 00028-ec(24,9 scale-length en Mod. V-neck). Maar de neck-shape was voor mij juist een verbetering.

Aanpassingen die ik nog laat doen zijn is een bone saddle en nut en nieuwe brugpins. En ik overweeg nog een fishman matrix undersaddle pickup.

Ik zal snel foto's plaatsen van mijn nieuwe aanwinst. Al met al een heel verhaal maar toch...

BLUEWEY
6 december 2010, 01:35
Proficiat jongen.., Mooie Aanwinst en leuk om te horen dat je zo'n genots gitaar hebt gekocht.
Ben zelf ook 'n grote Martin fan en heb "onnoemelijk" veel uren achter de Martin website gezeten. Heeft me heel wat "slaap en nekklachten" gekost !!
"ken onderhand dat hele ding(website) uit m'n kop" :seriousf: !!

Als er wel 'n site is die nergens moeilijk over doet qua info over hun gitaren verstrekken.., is het Martin. "That's why I love them !" > Die dingen klinken eenvoudig weg ook goed. (smaken verschillen..., I know)

Anyway.., ben er zelf een aan het bouwen, een 000 Auditorium model, maar dan met Florentine cutaway..., zoals Martin nog niet heeft.. :soinnocent: :)
(zie eventueel; volg het bouwproces > Mijn eerste ... etc. )

Ook mooi om te horen dat zo'n ding met .011 toch nog naar behoren klinkt.

Zal zelf short scale 25" met hoogstw.lijk ook v-shaped neck gaan maken en met 47/48mm nut..., ben anders te snel.., op zo'n smal halsje :seriousf: :soinnocent:

Hou toevallig ook van o.a. Clapton & Mayer en vind ook dat je zo'n ding electrisch moet kunnen bespelen.

Kom maar op met die pics !!
en suc6 ermee

northernlake
6 december 2010, 09:42
Gefeliciteerd. Ik hou van Martins; heb zelf een D-18V en een OM-18V. Mijn eerste was een oude D-16GT die nog wel de rosewood toets en brug had, en geen micarta of richlite.

Maar in speelcomfort maar het niets uit, zoals je zelf al zei. Ik vind zelfs de kunststoftoetsen iets 'sneller'. Best heel comfortabel.

Dat er 'custom' of je neck block staat betekent dat er meer dan twee wijzigingen zijn gedaan t.o.v. een bestaand model dat in productie is. In dit geval zijn dat in ieder geval de mensuurlengte en de halsbreedte t.o.v. de 000-16GT.

Happy pickin'!

--=HANS=--
6 december 2010, 10:19
Gefeliciteerd man!
Hier nog een liefhebber van Martins. Ik kocht een jaar of 4 geleden met wat mazzel een 000-28ec voor weinig in Duitsland. De gitaar kwam zo uit de fabriek, hij plakte nog als het ware. Ik blijf me verbazen over hoeveel geluid er uit zo`n relatief kleine gitaar komt. De wat kortere mensuur en bredere toets i.c.m. de modified v-shape hals geven een onmiskenbaar eigen feel. Wat me ook opvalt is dat hij van al m`n gitaren verreweg het minst ontstemt. Ik heb er altijd een setje 0.12 op liggen en de enige modificatie die ik heb gedaan is een setje benen pins in de brug, qua geluid merk ik niets maar het ziet er een stuk beter uit.

Veel plezier met je aanwinst en wel even een plaatje posten hè!

sandert1978
6 december 2010, 14:24
Dat er 'custom' of je neck block staat betekent dat er meer dan twee wijzigingen zijn gedaan t.o.v. een bestaand model dat in productie is. In dit geval zijn dat in ieder geval de mensuurlengte en de halsbreedte t.o.v. de 000-16GT.

De basis was inderdaad de 00016gt. De 3 wijzigingen volgens Martin zijn de 00028 style pickguard, topkam(1-3/4) en richlite toets.

BLUEWEY
6 december 2010, 18:55
Gefeliciteerd man!
Hier nog een liefhebber van Martins. Ik kocht een jaar of 4 geleden met wat mazzel een 000-28ec voor weinig in Duitsland. De gitaar kwam zo uit de fabriek, hij plakte nog als het ware. Ik blijf me verbazen over hoeveel geluid er uit zo`n relatief kleine gitaar komt. De wat kortere mensuur en bredere toets i.c.m. de modified v-shape hals geven een onmiskenbaar eigen feel. Wat me ook opvalt is dat hij van al m`n gitaren verreweg het minst ontstemt. Ik heb er altijd een setje 0.12 op liggen en de enige modificatie die ik heb gedaan is een setje benen pins in de brug, qua geluid merk ik niets maar het ziet er een stuk beter uit.

Veel plezier met je aanwinst en wel even een plaatje posten hè!

Gij zijt ook 'n mazzelpikkie met dat ding. Tegekke gitaar man, met die haringbone inlay.
Die short scale bevalt je dus wel ??
Merk jij event. "minder twang" zoals ze dat hier noemen ?? ben wel benieuwd.., i.v.m. mijn eigen keus voor short scale.
En heb je wel es .011 op haar uit geprobeerd ??

--=HANS=--
6 december 2010, 19:20
Nee nog nooit 0.11 uitgeprobeerd, komt het geluid zeer waarschijnlijk niet ten goede en voor de bespeelbaarheid hoeft het voor mij ook niet. Ook met 0.12 speelt deze gitaar al erg soepel, waarschijnlijk door de korte mensuur icm de iets bredere toets. Nadeel is wel dat ik wat hoger op de hals niet meer goed met m`n duim kan fretten. Iets minder "twang" ? Ik heb geen idee, ik heb er nog nooit een andere Martin met de zelfde specs maar dan met normale mensuur naast gehad.

En over mazzelpikkie gesproken, ik heb het hier al vaker vermeld maar ik kreeg een jaar of wat geleden een Lowden F25c van mijn lief cadeau, als dat geen mazzel, eh echte liefde is......

BLUEWEY
6 december 2010, 19:30
Nee nog nooit 0.11 uitgeprobeerd, komt het geluid zeer waarschijnlijk niet ten goede en voor de bespeelbaarheid hoeft het voor mij ook niet. Ook met 0.12 speelt deze gitaar al erg soepel, waarschijnlijk door de korte mensuur icm de iets bredere toets. Nadeel is wel dat ik wat hoger op de hals niet meer goed met m`n duim kan fretten. Iets minder "twang" ? Ik heb geen idee, ik heb er nog nooit een andere Martin met de zelfde specs maar dan met normale mensuur naast gehad.

maar het feit dat je met .012 al zeer tevreden bent en waardoor dat dus kan komen, verheugen mij al !!
Hij heeft tenslotte natuurlijk wel 'n long scale..., en vandaar nat. die .011 Toch wel te gek dat die met zo'n snaar en een dun kastje toch zo vol klinkt.

Ben ook wel benieuwd hoe het verschil tussen die van hem en jou zal zijn.. ??
Je hebt schijnbaar mazzel gehad met de jouwe, mooi jongen !

W.betr. die aanvulling...: Heeft ze toevallig 'n tweeling zusje ?? :soinnocent: ;)

PS; hoe is het verschil tussen die Lowden en de Martin te omschrijven ?

--=HANS=--
6 december 2010, 21:27
Nope, geen tweeling zus, zelfs geen gewone zus :ok:

Mijn Martin en mijn Lowden lijken in niets op elkaar. Het zijn allebei staalsnarige akoestische gitaren en daar houdt de vergelijking een heel eind op. De Lowden heeft een ceder top, een grotere en diepere body met cutaway en een andere bracing. De specs van de Martin zijn je bekend. De martin is niet slecht gebouwd, de Lowden op alle fronten beter tot veel beter. De Martin is wat uitbundiger in kleur, bindingen etc. etc. de Lowden is ronduit saai. De ceder top is vrij donker en het palissander van de zijkanten en achterkant nogal licht en heel erg gelijkmatig gestreept waardoor de hele gitaar zo`n beetje de zelfde kleur heeft. Zelfs de mahonie nek in 5 delen heeft min of meer de zelfde toon. De klank is echter super en dat is waar het om gaat. Ik vind het moeilijk om te omschrijven hoe hij dan precies klinkt. Op de Lowden kan ik in feite beter m`n ei kwijt dan op de Martin al is de Martin voor een aantal dingen weer fijner dan de Lowden. Als ik lui op de bank een beetje zit te pielen dan pak ik snel de Martin, als ik echt iets zit uit te vogelen pak ik liever de Lowden omdat, o.a. door de ceder top, bepaalde nuances wat makkelijker te vinden zijn.

BLUEWEY
6 december 2010, 22:19
Mooie uitleg Hans..., mooie uitleg !!!

Gij zult wel kicken op uwer 3 baby's..., :soinnocent::soinnocent::soinnocent:

--=HANS=--
6 december 2010, 22:53
Mooie uitleg Hans..., mooie uitleg !!!

Gij zult wel kicken op uwer 3 baby's..., :soinnocent::soinnocent::soinnocent:

Mwah, zonder flauw te willen doen, dat valt eigenlijk wel mee, je raakt er snel aan gewend. Tuurlijk, een mooi instrument is altijd fijn om op te spelen maar als ik eens ergens anders ben waar een gitaar staat en ik kan er op spelen, dan moet het wel een hele brakke bak zijn wil ik er niet toch een hoop lol aan beleven. Het spelplezier zit hem dus duidelijk niet in hoe duur het instrument is. Bovendien is mijn spel nu ook weer niet van dien aard dat ik de illusie heb dat ik de mogelijkheden van mijn gitaren ten volste benut :soinnocent::seriousf:

BLUEWEY
6 december 2010, 23:00
Maar ze zullen wel alle 3 'n ander deunjte geven... :D

en oefening baart kunst Hans.. ;)

zhengwei
12 december 2010, 09:15
De OM16GT is afgeleid van de 00016gt die nog steeds in serie wordt geproduceerd. De OM16gt wordt al een aantal jaren niet meer gefabriceerd, alleen op aanvraag. Na enkele huiveringen he ik hem via een duitse retailer. besteld. Toen ik hem kreeg zat er ook geen interior label in de gitaar. Wel de aanduiding 'Custom' met het serienummer. Toen werd ik nieuwsgierig en besloot een mailtje naar Martin&co te sturen met het verzoek om meer informatie. Ik kreeg een vriendelijke mail terug met de mededeling dat de gitaar in een oplage van 7 in 2009 was geproduceerd, met de specs zoals eerder beschreven.

sandert1978
31 december 2010, 17:07
Aangezien ik jullie nog wat foto's verschuldigd was, hierbij een kleine indruk van mijn Martin OM16-GT;

http://i1193.photobucket.com/albums/aa359/Sandert1978/IMG_0667.jpg

sandert1978
27 juli 2012, 11:13
Ok...dit neigt een beetje naar necrofilie om deze post op te halen, maar het was mijn post en betreft deze gitaar, dus...;)

Ik heb deze gitaar nu ongeveer 2 jaar en de wittebroodsweken ruim voorbij en zit met het volgende dilemma;

Destijds was dit volgens alle specs mijn ideale gitaar (i.c.m. Budget, gewenst merk, brede nut 45mm, halsprofiel: Modified Low Oval voor de Martin-adepts). Ik ben nog steeds verliefd op de sound van de gitaar, maar de bespeelbaarheid is in verband met de brede topkam enerzijds waanzinnig prettig voor fingerstyle maar ik merk dat ik er af en toe niet mee wegkom. Hoger op de hals wordt de toets navenant breder en daardoor lastiger zuiver te bespelen, niet qua zuiverheid maar qua articulatie en fretting. Nu was de 45mm nut een van de hoofdredenen om deze gitaar aan te schaffen, maar wellicht is dit icm het halsprofiel wel een tikje te heavy voor mij), maar ik heb tenslotte grote handen en dito vingers. Op een 42,5/43mm nut kom ik absoluut niet uit de vingers zeg maar....

Ik ben een gevorderde tot ver gevorderde gitarist en speel veel fingerstyle(Tommy Emmanuel, Clapton, Mayer etc) maar niet qua afstelling van akoestische gitaren. Ik heb wel zelf de brug verlaagd door de onderzijde heel fijn af te schuren om zo de gewenste actie te krijgen. De hals heeft een hele, maar dan ook hele lichte holling, bijna recht en een actie aan de baszijde van 2,7 mm en treblezijde 2,3 mm vanaf de 12e fret tot onderzijde snaar.

De gitaar is volledig origineel qua brugzadel, topkam(beiden Tusq). Topkam heb ik niet aangepast, brugzadel ietwat verlaagd. halspen heb ik niet aangeraakt en speel standaard op 0.11 snaren (elixir of d'addario)

Nu wil ik de gitaar laten nakijken c.q. afstellen door een prof om te zien of ik alles eruit heb gehaald qua set-up aangezien ik mijn inziens nog niks verkloot heb, heeft hij toch wel een redelijke basis om te beginnen. Wellicht de topkam en brug vervangen voor echte 'bone' saddles en kam als dat bijdraagt? Maar de klank is het probleem niet of draagt been ook bij aan de bespeelbaarheid?

Misschien is het wel een verkeerde aanschaf geweest en moet ik deze verkopen en op zoek naar een beter alternatief, maar dan wil ik wel eerst de gitaar tot het optimale getest hebben en alles eruit gehaald hebben.

Iemand suggesties en/of voor een goede serviceman voor een akoestische Martin OM16-Gt? Bij voorkeur regio Limburg/Gelderland/N-Brabant.

northernlake
27 juli 2012, 18:45
Luthiers gitaren in Den Bosch. Heeft top klasse gitaren in zijn zaak en is een vakman. En zelfs Martin Authorised Repair Center, meen ik.

sandert1978
31 juli 2012, 11:57
Ok dank je, ik ga hem eens bellen!

peppie55
1 augustus 2012, 03:40
Ok...dit neigt een beetje naar necrofilie om deze post op te halen, maar het was mijn post en betreft deze gitaar, dus...;)

Ik heb deze gitaar nu ongeveer 2 jaar en de wittebroodsweken ruim voorbij en zit met het volgende dilemma;

Destijds was dit volgens alle specs mijn ideale gitaar (i.c.m. Budget, gewenst merk, brede nut 45mm, halsprofiel: Modified Low Oval voor de Martin-adepts). Ik ben nog steeds verliefd op de sound van de gitaar, maar de bespeelbaarheid is in verband met de brede topkam enerzijds waanzinnig prettig voor fingerstyle maar ik merk dat ik er af en toe niet mee wegkom. Hoger op de hals wordt de toets navenant breder en daardoor lastiger zuiver te bespelen, niet qua zuiverheid maar qua articulatie en fretting. Nu was de 45mm nut een van de hoofdredenen om deze gitaar aan te schaffen, maar wellicht is dit icm het halsprofiel wel een tikje te heavy voor mij), maar ik heb tenslotte grote handen en dito vingers. Op een 42,5/43mm nut kom ik absoluut niet uit de vingers zeg maar....

Ik ben een gevorderde tot ver gevorderde gitarist en speel veel fingerstyle(Tommy Emmanuel, Clapton, Mayer etc) maar niet qua afstelling van akoestische gitaren. Ik heb wel zelf de brug verlaagd door de onderzijde heel fijn af te schuren om zo de gewenste actie te krijgen. De hals heeft een hele, maar dan ook hele lichte holling, bijna recht en een actie aan de baszijde van 2,7 mm en treblezijde 2,3 mm vanaf de 12e fret tot onderzijde snaar.

De gitaar is volledig origineel qua brugzadel, topkam(beiden Tusq). Topkam heb ik niet aangepast, brugzadel ietwat verlaagd. halspen heb ik niet aangeraakt en speel standaard op 0.11 snaren (elixir of d'addario)

Nu wil ik de gitaar laten nakijken c.q. afstellen door een prof om te zien of ik alles eruit heb gehaald qua set-up aangezien ik mijn inziens nog niks verkloot heb, heeft hij toch wel een redelijke basis om te beginnen. Wellicht de topkam en brug vervangen voor echte 'bone' saddles en kam als dat bijdraagt? Maar de klank is het probleem niet of draagt been ook bij aan de bespeelbaarheid?

Misschien is het wel een verkeerde aanschaf geweest en moet ik deze verkopen en op zoek naar een beter alternatief, maar dan wil ik wel eerst de gitaar tot het optimale getest hebben en alles eruit gehaald hebben.

Iemand suggesties en/of voor een goede serviceman voor een akoestische Martin OM16-Gt? Bij voorkeur regio Limburg/Gelderland/N-Brabant.

Haha, ikzelf heb ook zeer grote handen en met mijn takamine met een nut van 42 mm heb ik nergens last van...