PDA

View Full Version : Op zoek naar een buizenbak



MuseFan
5 december 2010, 23:30
Hoi mensen,

Ik ben op zoek naar een goede buizenversterker. Ik speel nu op een 30 watts Marshall transistorversterker en ik begin me serieus te ergeren aan dat ding. Ook hebben wij in maart ons eerste optreden gepland staan en wil ik dan een podiumwaardige versterker hebben. De optredens die we nu gepland hebben staan zijn in kleine zaaltjes. Ik denk dus dat ik aan 50 watt wel genoeg heb. Ik zal de versterker naast optredens in onze oefenruimte gebruiken.

Wat speel ik? We spelen als band veel alternative rock, ik wil dus een lekkere volle crunch/distortion kunnen halen. Daarnaast hebben we ook een paar zeer rustige nummers, een goed clean geluid zou dus ook handig zijn. Ik speel bijna altijd op een Les Paul. Kortom, ik wil dus een zeer veelzijdige versterker hebben ;)

Dingen die ik al geprobeerd heb:

- Een Vox AC30CC2 - Vond het een geweldig ding, heb 'm helaas enkel clean kunnen proberen en met een strat. Weet iemand of er met een Les Paul ook een beetje vet geluid uit te krijgen is?
- Een Marshall jcm800 - Vond 'm een heerlijke scheur hebben, vind het clean geluid alleen niet zo geweldig.
- Een London City hornet - Vond 'm veelzijdig en echt lekker klinken. Prijs was ook aantrekkelijk, maar weet niet heel veel van het merk af..


En natuurlijk mijn budget: Rond de €700,-

Jasper.
5 december 2010, 23:37
Ik heb 700 voor mijn jcm900 met cabinet betaalt. Als de scheur je ligt is het een erg lekkere versterker. En het clean is ook behoorlujk goed vind ik.

robert-gitarist
5 december 2010, 23:45
Marshall DSL 50 (JCM2000) ;) Goede clean! Absoluut voor een Marshall en een heerlijk scheurkanaal + chrunch mode op het cleane kanaal. Gezien je naam ben je Muse fan, als ik me niet vergis heeft hij ook een DSL gebruikt een poosje. Marshall TSL60 is ook een hele goede amp.

allochthomas
5 december 2010, 23:48
2dehands mesa DC-5, DC-3 of .50 cal misschien iets voor jou? De combo's zijn 2dehands voor onder de 700 euro te vinden en als je goed zoekt kan je voor 700 euro een head+cab kopen.

muziekschuur
5 december 2010, 23:52
Ik zou nieuw kopen omdat je budget dat toelaat. Met buizenversterkers kan vanalles fout gaan en een tweedehands buizenversterker is nu eenmaal iets wat je voor veel kosten kan stellen (zoals 200 euro aan buizen).

Een aantal versterkers die je kan gaan testen;

Peavey Classic 30.
Vox AC15
Blackstar HT40
Bogner Alchemist
Egnater Tweaker
Fender Blues Junior (dan heb je nog centjes over voor een paar pedaaltjes)

Deze combo's zijn het best aan te schaffen met een gevoerde hoes. Zijn ze direct beschermd tegen een stootje en een regenbuitje. En het kost je je kop niet.

Wil je een 2x12 denk dan eens aan;
Laney Statesman
Peavey Valveking 2x12

allochthomas
5 december 2010, 23:57
Ik zou nieuw kopen omdat je budget dat toelaat. Met buizenversterkers kan vanalles fout gaan en een tweedehands buizenversterker is nu eenmaal iets wat je voor veel kosten kan stellen (zoals 200 euro aan buizen).


Wat is dat nou weer voor een onzin?:stop: Ik koop altijd mijn gitaar apparatuur 2dehands omdat je gewoon veel meer waar voor je geld krijgt. Gewoon goed vragen stellen over de leeftijd van de buizen en waar de versterker voor is. Het is heus niet zo dat je na aanschaf van een 2dehands versterker meteen 200 euro er in moet gaan pompen(voor minder dan 200 heb je vaak een volledige retube)

zeiler
6 december 2010, 00:05
Wat is dat nou weer voor een onzin?:stop: Ik koop altijd mijn gitaar apparatuur 2dehands omdat je gewoon veel meer waar voor je geld krijgt. Gewoon goed vragen stellen over de leeftijd van de buizen en waar de versterker voor is. Het is heus niet zo dat je na aanschaf van een 2dehands versterker meteen 200 euro er in moet gaan pompen(voor minder dan 200 heb je vaak een volledige retube)

Ik ben het helemaal eens met bovengenoemde ;)! Hoewel ik ook best huiverig was voor een amp tweedehands kopen ben ik op aanraden van Mac en Kim toch maar tweedehands gaan kijken ;)... Uiteindelijk gedaan en dat heeft mij goedkoop een hele fijne amp opgeleverd :)! In mijn eentje naar Utrecht een amp kopen waar ik totaal geen verstand van had, haha (Moet Kim stiekem nog steeds bedanken voor 't advies etc. of nee... volgens mij is dat toen al heel erg gebeurd! haha :D!)...

Anyway, als ik 'm zat ben kan ik quitte spelen op de amp en een ander kopen ;)!
Check tweedehands websites en als je wat ziet: hier posten en goed advies gegarandeerd ;)!

sideburns
6 december 2010, 00:18
tja...er zijn al wat versterkers genoemd, Ik heb een aantal jaren over een koch multitone 50 w combo gespeeld.

Een veelzijdige combo, 3 kanalen: clean / cruch/ overdrive

clean kanaal --> geweldig ! erg authentiek, ook met de meer dan prettige verengalm

crunch ---> goede crunchsounds (misschien ietsie te neuzelig voor mijn smaak)

Overdrive----> gaat eigenlijk van een randje tot flinke vette oversturing, met de prescenceregelaar kun je het geluid ook flink manipuleren.

Tweedehands is deze combo zeker te krijgen voor 700 euro.
Ook handig, er zit een boost functie op voor extra volume tijdens bijv een solo.

Ik zou me niet laten weerhouden door het gegeven dat een versterker tweedehands is, ook geen buizen...als je hem nieuw koopt dan moeten er ooit ook nieuwe buizen in.. en met een 50 watter kost je dat beduidend minder dan de eerder genoemde 200 euro,

succes met je zoektocht !

MuseFan
6 december 2010, 00:34
Bedankt iedereen voor alle reacties tot zover, zie veel nieuwe opties! Ik ga morgen eens op internet kijken of ik in de buurt wat proberen kan.

big dooley
6 december 2010, 07:25
ik zeg DSL 50... mocht je zo'n ding opnieuw moeten voorzien van buizen, ben je met 60 euro echt wel klaar, mits je zelf leert biassen
200 euro is onzin... of je moet een JCM800 met 4x 6550's/KT88's hebben gekocht, dan ben je wel aan de beurt... ook de KT66's van de vintage modern zijn niet goedkoop....

jonn
6 december 2010, 09:50
Je vond de AC30 al geweldig! Als zijn prijs (ongeveer 900 euro) geen echt probleem voor jouw is, ben je volgens mij klaar met zoeken.

Rond de 800 is de Marshall DSL401 ook een oplossing.

Maar misschien kan je ook naar de Laney VC30 kijken. De VC30 is een Vox AC30 kloon maar van echt goede kwaliteit. De 1x12'' versie van VC30 kost minder dan 600 euro en de 2x12'' minder dan 700.

bartjo
6 december 2010, 10:03
Biassen is meer angst dan vaardigheid denk ik. Als je gewoon rustig een stappenplan afloopt valt t reuze mee. 't is ook alleen maar meten en dan instellen ;)

Idd, die KT66's zijn duur :mad:

big dooley
6 december 2010, 10:20
Biassen is meer angst dan vaardigheid denk ik. Als je gewoon rustig een stappenplan afloopt valt t reuze mee. 't is ook alleen maar meten en dan instellen ;)

Idd, die KT66's zijn duur :mad:

is in principe waar, maar een gezonde angst is nooit verkeerd... 470Vdc door je donder heen is niet echt fijn... noem het "respect"

en wat biassen zelf betreft wordt er ook een hoop onzin over geschreven, bijvoorbeeld met de DSL er vanuitgaan dat je 80/90mV op de testpuntjes moet hebben en that's it... anodespanning meten is net zo belangrijk
of artikeltjes, waarbij je de negatieve spanning opmeet op pin 5 en die op een vastgestelde waarde zet... ja godver, dan weet je nog niet wat die buis aan stroom trekt
net zoals dat een versterker op 70% van z'n maximale anodedissipatie in rust moet staan om goed te klinken... die 70% is een waarde die niet overschreden dient te worden... als ie lekkerder klinkt op 60% wat heeft het dan voor nut?

marter544
6 december 2010, 12:40
Misschien is mijn mening gekleurd, omdat ik em net heb, maar ik kan je ook zeker een Engl Blackmore aanraden! Als je je budget 100 euro op rekt moet dat te doen zijn met een harley benton 2*12 V30 cabinet. Ik was op zoek naar een soortgelijke amp als jij, alleen dan nog met een dikke metalscheur erbij. Ik vind em vergelijken met de DSL een stuk beter. De genoemde mesa´s heb ik ook getest, vette sound, maar ik denk niet dat dat is wat jij zoekt. Ook vond ik het instellen een ramp. Bij de blackmore heb je geen last van oneindig tweaken.

Ook zou ik Blackstar eens testen, ik denk dat dat je ook wel kan bevallen. Heb laatst ook een Jet City gehoord, en die had ook een hele mooie crunch! Vergeleken met de JTM30 die er naast stond, vond ik de Jet city beter.

JohnLord
6 december 2010, 13:16
Die Blackmore is wel een goede tip. Zeker als je af en toe ook op lager volume wilt spelen. De Blackmore, en Engls in het algemeen, klinkt(en) op lager volume relatief erg goed.

Rembull1980
7 december 2010, 15:04
Nadeel van 2de hands is dat je bij iemand thuis moet gaan testen voor weet niet hoelang. Je gaat dan voornamelijk op adviezen af. Voordeel van de winkel is dus gewoon dat je er rustig voor kan gaan zitten en kan winkelhoppen en verschillende daadwerkelijk vergelijken. Daar is het voor.

Dus mocht je zeker weten welke top is en wat je wilt kan je altijd 2de hands gaan kijken.