PDA

View Full Version : effect op zang



x19
5 december 2010, 23:11
Oke, ik hoop dat ik het hier juist post.
Het zit zo. Ik heb een reverb effect voor gitaar dat ik zelden gebruik, een DI dat ik nooit gebruik, een zanginstallatie, en een zanger dat reverb op zijn stem wilt.
Nu heb ik het eens getest met de reverb en de DI in de zanginstallatie, en dat klonk goed. In de reverb plug ik dan gewoon een micro.

Nu stel dat we dit live gaan gebruiken, verklaard de PA-man me dan gek?
Of is dit perfect inorde?

En ahja, men wou eerst een reverb pedaal met een micro in mijn ENGL steken, maar dat kan toch niet goed zijn?

thx :)

carbon_hill
6 december 2010, 16:40
Dit kan prima hoor, ik heb het zelf wel eens gekker gedaan; namelijk m'n zang via een BOSS ME-50 multi effect naar een DI voor overdrives,wah etc :)

Outline
6 december 2010, 18:09
Ik denk dat je heel hoog opgetrokken wenkbrauwen kunt verwachten... :soinnocent:

carbon_hill
6 december 2010, 18:15
trouwens, als je live zelf je reverb en andere effecten wil controleren op zang kan je ook eens kijken naar de Digitech Vocal 300, een multi effect speciaal voor zang : http://www.musicdeals.nl/product/digitech-vocal-300/

forceps
6 december 2010, 18:16
Microfoon op je gitaarversterker zou ik niet doen.

Voor zang zijn genoeg effectpedalen te krijgen, voordeel is dat die een XLR ingang hebben i.pl.v. een jackplug. Dus als het werk, gewoon doen! Ik heb zelf ook jaren met een zangeffect gewerkt en geen geluidsman die er wat van zei.

Tankman
6 december 2010, 18:20
trouwens, als je live zelf je reverb en andere effecten wil controleren op zang kan je ook eens kijken naar de Digitech Vocal 300, een multi effect speciaal voor zang : http://www.musicdeals.nl/product/digitech-vocal-300/

Die Digitech vond ik zelf heel teleurstellend. De TC Helicon Voicelive 2 is echt stukken beter, maar goed, dat mag je ook verwachten van TC.

TC Helicon heeft nu naast de voicetone serie ook een nieuwe serie vocal stomboxes. Deze hebben de kwaliteit van TC effecten gecombineerd met het gebruiksgemak van gitaarstomboxes. Heerlijke pedaaltjes zijn het!

Outline
6 december 2010, 18:26
Als (ex)geluidstechnieker:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQXSGnBq45VhEz8maAafPPO8YRofoxle ArDrj2K5MOjAIuR2XUQ

mmrizio
7 december 2010, 09:45
Doen!

Microfoonsignaal is zwakker dan gitaarsignaal, maar dat is met genoeg gain wel op te lossen, zowel in je Boss multieffect als in je Engl.
Een voor microfoon gemaakt toestel zal misschien een betere geluidskwaliteit geven (ruis/brom/frequentiebereik) maar als het doet wat je zoekt is het toch prima?

Ik denk dat Eddie van Halen ook geen toestemming heeft gevraagd om de gitaar met z'n boormachine te bespelen en dat Jack White ook niet alles aan z'n moeder vraagt. Maar zelf vinden ze het goed klinken...

Maurice

peter_heijnen
7 december 2010, 09:56
Nu stel dat we dit live gaan gebruiken, verklaard de PA-man me dan gek?
Of is dit perfect inorde?
Ja hij verklaart je voor gek, maar het is toch in orde. ;)

Idd gewoon uitproberen dus.

Je zou, als je daarvoor de juiste kabels hebt, ook mic=>DI ipv mic=>reverb kunnen proberen. Gewoon uitproberen en luisteren wat bevalt.

x19
7 december 2010, 19:49
Je zou, als je daarvoor de juiste kabels hebt, ook mic=>DI ipv mic=>reverb kunnen proberen.
Hoe bedoel je juist?
Nu doe ik: mic=>reverb=>DI=> zanginstallatie

Je kan zo'n effecten wel kopen speciaal voor zang.
Maar ik ga dat niet voor onze zanger kopen ;)

En hey, alvast bedankt!
Dat ze me maar gek verklaren, het kan blijkbaar geen kwaad :strat:

Outline
8 december 2010, 23:04
Ik weet niet wie jij voor je geluid inhuurt, maar elke normale PA heeft standaard 'n galmpje voor zang in z'n rack (en 'n delay en wat gate's). Daarnaast: wil je die galm ook aan laten staan als je staat te praten? Lekker profi...

Even mezelf herhalen:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQXSGnBq45VhEz8maAafPPO8YRofoxle ArDrj2K5MOjAIuR2XUQ

carbon_hill
8 december 2010, 23:43
Ik weet niet wie jij voor je geluid inhuurt, maar elke normale PA heeft standaard 'n galmpje voor zang in z'n rack (en 'n delay en wat gate's). Daarnaast: wil je die galm ook aan laten staan als je staat te praten? Lekker profi...

Even mezelf herhalen:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQXSGnBq45VhEz8maAafPPO8YRofoxle ArDrj2K5MOjAIuR2XUQ

Alleen weet het mannetje achter de PA niet wanneer jij meer/extreem veel galm wil in bepaalde delen van je nummers in plaats van het standaard ''opvul galmpje''. Ik zou nooit van m'n leven meer optreden zonder m'n zang effecten, ik speel net zo graag met effecten op zang als op een gitaar, en als gitarist heb je toch ook liever je effecten voor je liggen?

Outline
9 december 2010, 00:25
Alleen weet het mannetje achter de PA niet wanneer jij meer/extreem veel galm wil in bepaalde delen van je nummers in plaats van het standaard ''opvul galmpje''. Ik zou nooit van m'n leven meer optreden zonder m'n zang effecten, ik speel net zo graag met effecten op zang als op een gitaar, en als gitarist heb je toch ook liever je effecten voor je liggen?

Dan heb je of nooit 'n vaste geluidsman of (veel erger) je communiceert niet met 'm.

Als jij 'n goede technicus hebt waar je altijd mee werkt en 'n goede band mee hebt, dan weet hij precies wat je wil waar je het wil. En dan hoef je niet zelf staan te klooien. Er zijn echt maar weinig acts die zelf staan te kloten...

carbon_hill
9 december 2010, 00:37
Dan heb je of nooit 'n vaste geluidsman of (veel erger) je communiceert niet met 'm.

Als jij 'n goede technicus hebt waar je altijd mee werkt en 'n goede band mee hebt, dan weet hij precies wat je wil waar je het wil. En dan hoef je niet zelf staan te klooien. Er zijn echt maar weinig acts die zelf staan te kloten...

Ik heb geen vaste geluidsman nee, maar zelfs als ik die wel had zou ik het graag zelf willen regelen. Dan moet ik ook wel toegeven dat ik extreem veel en gevarieerde effecten gebruik, Ik vind het bijvoorbeeld tof om distortions te combineren met delays, tremelo's en octavers en bepaalde parameters van die effecten te bedienen met expressie pedaal, om soundscapes te creëren. Dat zou ik m'n geluidsman niet aan willen doen xD

Het hangt allemaal net af van wat je wil, ik hou zelf nou eenmaal van experimenteren met effecten op zang, en de topicstarter zal ook wel z'n redenen hebben om zelf een reverb te willen bedienen :)

showband
9 december 2010, 09:07
Effe van de harde realiteit in bandjesland uit gaan aub. Er is een chronisch tekort aan "vaste geluidsmannen" bij de professionele en semi professionele bands. Die gasten vragen ook minimaal 250euro per avond. En krijgen dat ook. Dat overstijgt ruim de totale onkostenvergoeding van 80% van de bandjes in dit land.

De rest van de 27.000 bands in dit land mogen blij zijn als die 200 goede vaste geluidsmannen aan zich hebben weten te binden. Dat zijn bands met klussen waarbij je weinig tot niets verdiend en de apparatuur is meestal weinig inspirerend. Dus dat zijn vriendendiensten.
Van al die geluidsmannen zijn er weinig zowel muzikaal als technisch en ook nog eens ervaren genoeg om zich met individuele effecten op delen van alle liedjes bezig te houden.

Als je dus een echo bij die laatste uithaal, een megafooneffect bij de brug, een lesliebox op de juiste zin in "spinning wheel" wil gaan doen is het niet handig om dat even van de geluidsman te verlangen.

In dat kroegje met die anderhalve monitor en bijeengeraapte stapel speakers aan een oude powered LEM-mengtafel heeft die onervaren vriend die het geluid doet meestal zijn handen al vol. ;)

DemolitionColorScheme
9 december 2010, 09:24
Als je dus een echo bij die laatste uithaal, een megafooneffect bij de brug, een lesliebox op de juiste zin in "spinning wheel" wil gaan doen is het niet handig om dat even van de geluidsman te verlangen.
Precies. Dat is waarom onze zanger ook een multi-FX unit voor z'n neus heeft liggen. We hebben daarnaast ook een soundguy, maar die zet geen effecten in op bepaalde punten in de songs - dat is meer globaal, voor de drums en de gemicte amp sounds.

Outline
9 december 2010, 14:10
@Showband: wij kennen elkaar ook van het andere forum.

Maar even serieus: ik ken geen 1 serieuze band (die elke week werk heeft) die GEEN vaste geluidsman heeft. Als je die niet hebt als serieuze band, doe je iets fout en kun je jezelf ook niet profi noemen. Waarom? Omdat de geluidsman 'n cruciaal onderdeel is van je performance. 'n technicus kan het geluid (en dus ook de naam) van een band maken of breken.

Daarnaast hebben bands zoals hierboven beschreven altijd of 'n eigen set of 'n deal met 'n locale audio-boer waardoor ze toch altijd dezelfde spullen en mensen bij zich hebben.

Zelfde gaat op voor de meeste semi-prof bands (dus 1 a 2 optredens per maand).

De rest is bijna altijd 'n hobby-band (waarbij, eerlijk gezegd, de meeste eerst maar 'ns moeten leren hoe je je op het podium hoort te gedragen qua geluid, volume enz maar ook jij kent die discussie van het andere forum) die blij zijn als ze 'n keer ergens mogen optreden. En als je dan graag met je eigen spullen rommelt: veel plezier.

Maar we wijken wel af van de oorspronkelijke vraag. En daaruit maak ik gewoon op dat het niet slim is, zeker op de manier zoals ze het willen aansluiten en ook nog 'n aantal praktische punten over het hoofd zien. Daarbij: er is blijkbaar 'n technicus aanwezig. Overleg eerst 'ns met die gast voordat je allemaal nodeloos ingewikkelde constructie's gaat bedenken die je (geluids)kwaliteit niet ten goede komen en in de praktijk ook nog 'ns niet blijken te werken. Daar is hij tenslotte voor.

@DCS: ook weer 'n gevalletje jammer. 'n goede technicus doet dat gewoon heeft daar geen problemen mee. Daarom kan ik zeggen dat of jullie 'n (redelijk) onervaren technicus hebben of 'n luie. Kies maar welke van de 2.

Want bandjes mixen is, als de basis goed staat en afgeregeld is, met 2 vingers in de neus te doen. iig bij 99% van de bandjes. En hoe professioneler de band (en dus ook de muzikanten), des te minder je (in principe) hebt te doen. Aangezien die gasten WEL constant kunnen spelen.

peter_heijnen
9 december 2010, 14:30
Hoe bedoel je juist?
Nu doe ik: mic=>reverb=>DI=> zanginstallatie
Ik bedoel 'juist' mbt de juiste plug op de juiste plek. Als je eerst de de DI en dan de reverb zou doen dan heb je van DI naar rv een xlr/jack kabel nodig.

Outline
9 december 2010, 15:05
Ik bedoel 'juist' mbt de juiste plug op de juiste plek. Als je eerst de de DI en dan de reverb zou doen dan heb je van DI naar rv een xlr/jack kabel nodig.

Hou je ook rekening met de gevoeligheid en impedantie van de diverse in- en uitgangen? Kun je het zonder problemen allemaal nog veel slechter mee maken...

DemolitionColorScheme
9 december 2010, 15:14
@DCS: ook weer 'n gevalletje jammer. 'n goede technicus doet dat gewoon heeft daar geen problemen mee. Daarom kan ik zeggen dat of jullie 'n (redelijk) onervaren technicus hebben of 'n luie. Kies maar welke van de 2.

Want bandjes mixen is, als de basis goed staat en afgeregeld is, met 2 vingers in de neus te doen. iig bij 99% van de bandjes. En hoe professioneler de band (en dus ook de muzikanten), des te minder je (in principe) hebt te doen. Aangezien die gasten WEL constant kunnen spelen.
Ik zou ook niet zeggen dat we in ons genre op plaatsen als de Ahoy staan, etc. We spelen in redelijk grote zalen, maar soms ook op plekken waar de PA maar echt minimaal is. Als we dan weer ergens in een jongerencentrum of een café in het buitenland spelen, als voorbeeld, is het dus erg handig dat je altijd je sounds voor de vocals bij je hebt, al helemaal als de PA alleen bestaat uit een mixer.

Gelieve dus niet al te snel conclusies te trekken. Het heeft namelijk niets met onze soundguy te maken, we hebben er zelf voor gekozen om dat zelf in de hand te houden, for now. Wie weet hebben we in de toekomst een gigantische racktoren speciaal voor de soundguy .......

Outline
9 december 2010, 15:18
Ik zou ook niet zeggen dat we in ons genre op plaatsen als de Ahoy staan, etc. We spelen in redelijk grote zalen, maar soms ook op plekken waar de PA maar echt minimaal is. Als we dan weer ergens in een jongerencentrum of een café in het buitenland spelen, als voorbeeld, is het dus erg handig dat je altijd je sounds voor de vocals bij je hebt, al helemaal als de PA alleen bestaat uit een mixer.

Gelieve dus niet al te snel conclusies te trekken. Het heeft namelijk niets met onze soundguy te maken.

Jawel, want ook al staat er alleen een mixer: Je soundguy kan het nog steeds in die mixer prikken en bedienen. Daar is hij voor. Zodat jullie je bezig kunnen houden met spelen.

De lichttechnicus komt toch ook niet vragen of je even het licht wil doen omdat er alleen 'n dimmer staat?

peter_heijnen
9 december 2010, 17:11
TS vermoedt waarschijnljk zelf ook wel dat de rv tussen mic en mixer niet ideaal is, daarom ook zijn simpele vraag.

Je kunt dan wel lekker moeilijk gaan doen outline maar dat is hier dus helemaal niet aan de orde.

DemolitionColorScheme
9 december 2010, 19:27
Jawel, want ook al staat er alleen een mixer: Je soundguy kan het nog steeds in die mixer prikken en bedienen. Daar is hij voor. Zodat jullie je bezig kunnen houden met spelen.

De lichttechnicus komt toch ook niet vragen of je even het licht wil doen omdat er alleen 'n dimmer staat?
Ik zeg toch dat we geen PA Rack-systeem hebben. Dat hij zoiets niet bij zich heeft of wij daar niet altijd de ruimte voor hebben wil niet zeggen dat de soundguy zelf niet in orde is. Volgens mij schets jij je een heel ander scenario voor. Niet elke band heeft zoiets per definitie altijd nodig. Als wij in een cafétje spelen of ergens waar we weten dat er zowat niets wordt uitversterkt, dan hoeft onze soundguy ook niet mee. Zo'n multi-FX die de zanger dan bij heeft voldoet dan meer dan voldoende voor zo'n gig.

Het zou net zoiets zijn als in een café optreden en dat elke gitarist vier 4x12's bij zich heeft: overkill.

Outline
9 december 2010, 20:04
TS vermoedt waarschijnljk zelf ook wel dat de rv tussen mic en mixer niet ideaal is, daarom ook zijn simpele vraag.

Je kunt dan wel lekker moeilijk gaan doen outline maar dat is hier dus helemaal niet aan de orde.

ik doe toch ook niet moeilijk? Ik gaf in het begin al aan dat het niet slim is om het zo te doen. Dat iedereen dan nog 'n hele discussie er over begint...

En zoals ik al eerder zei: overleg eerst 'ns met de technicus van dienst. Daar bereik je het meeste mee. Zorg aub wel voor de exotische verlopen. De gemiddelde tech heeft er veel maar dat zijn de meer standaard-verlopen.

Outline
9 december 2010, 20:07
Ik zeg toch dat we geen PA Rack-systeem hebben. Dat hij zoiets niet bij zich heeft of wij daar niet altijd de ruimte voor hebben wil niet zeggen dat de soundguy zelf niet in orde is. Volgens mij schets jij je een heel ander scenario voor. Niet elke band heeft zoiets per definitie altijd nodig. Als wij in een cafétje spelen of ergens waar we weten dat er zowat niets wordt uitversterkt, dan hoeft onze soundguy ook niet mee. Zo'n multi-FX die de zanger dan bij heeft voldoet dan meer dan voldoende voor zo'n gig.

Het zou net zoiets zijn als in een café optreden en dat elke gitarist vier 4x12's bij zich heeft: overkill.

Je zei NIET dat je ook zo goed als onversterkte optredens doet en dat je technicus dan NIET mee gaat... Ik ging er vanuit van standaard van wel.

DemolitionColorScheme
9 december 2010, 20:26
Je zei NIET dat je ook zo goed als onversterkte optredens doet en dat je technicus dan NIET mee gaat... Ik ging er vanuit van standaard van wel.
Dan had je dat ook kunnen vragen ipv. het gelijk in te vullen. ;) Maar bij deze weet je dat dus.

peter_heijnen
10 december 2010, 08:25
Jongens doe ons een lol en ga toch effe lekker pm'en met dat geneuzel.