PDA

View Full Version : Pedaal ZZ top?



jagieXK
5 december 2010, 21:03
Hallo,

Ik zoek een effectpedaal om het geluid van ZZ top te evenaren, in iedere geval om in de buurt te komen. Distortion met fuzz moet ik dan aan denken, of juist niet?
Kan iemand mij wat info/tips geven?
Zelf speel ik al jaren op een simpele Ibanez (GRX 170 ofzo), met wat zware humbuckers.

Bvd !

the sure thing
5 december 2010, 21:08
Hallo,

Ik zoek een effectpedaal om het geluid van ZZ top te evenaren, in iedere geval om in de buurt te komen. Distortion met fuzz moet ik dan aan denken, of juist niet?
Kan iemand mij wat info/tips geven?
Zelf speel ik al jaren op een simpele Ibanez (GRX 170 ofzo), met wat zware humbuckers.

Bvd !Laat de FUZZ maar weg! Gewoon een ordi distortion pedaal. Wat is je budget? En wat voor versterker heb je?

Dick Wolkendeck
5 december 2010, 21:32
Ehhh HET geluid van ZZ-Top? Ik heb alle cd's, het geluid is steeds anders. Disco-rock á la kiss op Eliminator tot de meest gore smurrrie op de cd "hee mijn versterker begeeft het, maar ik neem er toch een plaat mee op" Rhythmeen.

Die tone op de live kant van Fandango (jaja, vinyl) is trouwens niet te geloven. Mooi eikenhouten soundje, natte droom.

Ik denk dat je het verst komt met een goede attitude. Gewoon menen wat je speelt, met emotie, de tranen in je ogen en ballen als van een stier. Dan lukt het je nog op een tele en een Fender Champ.

Plant
5 december 2010, 22:20
Billy Gibbons, de koning van de boventonen. Tja, vang dat maar eens in een pedaaltje :stop: . Nee, op speeltechniek komt het aan: veel flageolet-achtige dingen.

Bernardduur
5 december 2010, 23:25
Peso voor pick

Digitech Mono 28 EQ

http://www.woodytone.com/wp-content/uploads/2009/09/Gibbons_liverig_blurry.jpg

Bixonic Expandora

http://www.woodytone.com/wp-content/uploads/2009/09/Gibbons_rack_Rhythmeen_1996_GP.jpg

He, fOXX Tone Machines

http://i44.photobucket.com/albums/f10/dagooch92/dsc_0053v.jpg

wireman
6 december 2010, 02:34
Om in de buurt te komen op huiskamerniveau of in de oefenruimte... Volgens mij gebruikt hij ook een BK Butler Tube Driver (de zwarte versie) Zou ook uitkomst kunnen bieden..

Thijssie
6 december 2010, 09:06
Billy Gibbons uit een pedaaltje is net zoiets als rondetijden van Michael Schumacher proberen te rijden in een Daihatsu Cuore; leuk geprobeerd, maar dat gaat niet werken ;)

Ik denk dat je het beste met moddeling aan de slag kunt als je het volume op huiskamerniveau wilt houden. Anders..., een Marshall op oorlogssterkte (het liefst een paar) een goede gitaar met humbuckers en een aantal distortionpedaaltjes achter elkaar....

En natuurlijk spelen alsof Petrus voor je staat :D

ErikM
6 december 2010, 10:17
Precies...

Ik kom aardig in de buurt door:
Humbucker gitaar->Rat op standje overdrive (niet teveel hoog) of DS-2 op turbo-> Tubescreamer met snufje drive (tone 11:30, drive iets van 9 uur)-> versterker.

En plectrum flageoletten oefenen

En misschien helpt wat whiskey ook...

tommus42
6 december 2010, 10:32
Precies...

Ik kom aardig in de buurt door:
Humbucker gitaar->Rat op standje overdrive (niet teveel hoog) of DS-2 op turbo-> Tubescreamer met snufje drive (tone 11:30, drive iets van 9 uur)-> versterker.

En plectrum flageoletten oefenen

En misschien helpt wat whiskey ook...

Dat is denk ik het geluid op eliminator?

De jaren ervoor vond ik mooier, JMP's volgens mij, maar hij is oa. een versterker-freak, dus ik vermoed dat ze niet allemaal origineel geweest zullen zijn.:strat:

ErikM
6 december 2010, 13:50
Yup...
Maar voor het gemiddelde publiek is het herkenbaar genoeg ;-)

Brewskie
6 december 2010, 13:59
Flageoletten ? Bedoelen jullie soms de pinch harmonic ? aka "The Squeales" ? Als in...aanslaan van de snaar en direct dempen met de duim ?

http://www.youtube.com/watch?v=eWrCrpog0TI
Citaat gitaarworld:
The fact that The Beard sustained a large portion of his “La Grange” solo with harmonic squeals puts him in the books as a master of the technique. The fact that song is a tribute to a house of ill repute makes the sound effects—the squeals—ever more appropriate. According to lore, Gibbons attains his signature squeals by picking with an old coin. The thicker the pick, the louder the squeal louder, or so they say.

zoon van Piet
6 december 2010, 14:03
'Hoe dikker de pik, hoe harder ze gillen..'
Dat klopt! ;)

beunklats
6 december 2010, 17:35
Koop een VOX vt.
Daar is de versterker in te stellen op Tush, nummer van ZZ Top.
Het geluid klopt aardig.

Thiez
6 december 2010, 18:11
Ik heb een zelfbouw purple plexi van lovepedal. Die klinkt zeker in de richting maar zoals gezegd is het geluid natuurlijk niet te evenaren.

jacky
6 december 2010, 18:28
mercury box heeft genoeg ballen en gain om een heel eind in de goeie richting te komen

driftkop
6 december 2010, 18:56
The Reverend William F. Gibbons is een van de bekendere gebruikers van een overstuurde Fender Tweed Deluxe (5E3) versterker. Je zou eens kunnen zoeken naar pedaaltjes die een 5E3 nabootsen. Blijft natuurlijk dat het grootste deel van zijn geluid uit zijn vingers komt.

jules
7 december 2010, 11:58
chandler tube driver gebruikt hij ook veel voor de gimme all your loving, need your love tonight sound

tommus42
7 december 2010, 12:01
The Reverend William F. Gibbons is een van de bekendere gebruikers van een overstuurde Fender Tweed Deluxe (5E3) versterker. Je zou eens kunnen zoeken naar pedaaltjes die een 5E3 nabootsen. Blijft natuurlijk dat het grootste deel van zijn geluid uit zijn vingers komt.

Is hij vanwege zijn afkomst natuurlijk verplicht maar dit is toch een oude Marshall?:???:

http://www.youtube.com/watch?v=6c7d8BYJy8I

driftkop
7 december 2010, 14:17
Zo zie je maar, hij gebruikt allerlei versterkers en gitaren, maar klinkt altijd als Billy Gibbons.