PDA

View Full Version : Zelfbouw speakerkast



Piet (Tele)
5 december 2010, 14:59
Ik heb het idee om zelf een speakerkast te maken, ik zou jullie bevindingen en verschillende meningen wel eens willen weten waarom jullie je speakerkast op de manier gebouwd hebben zoals jij hem hebt gebouwd. Zoals waarom 2 of 4 speakers of constructie of soort hout etc. etc.
Bij voorbaat dank.

JohnLord
5 december 2010, 18:02
Ik heb het idee om zelf een speakerkast te maken, ik zou jullie bevindingen en verschillende meningen wel eens willen weten waarom jullie je speakerkast op de manier gebouwd hebben zoals jij hem hebt gebouwd. Zoals waarom 2 of 4 speakers of constructie of soort hout etc. etc.
Bij voorbaat dank.

Ik heb bij de bouw van mijn 212, als aanvulling op een Engl 212, gewoon de specificaties van die bestaande cab gevolgd. Klank van de cab op zichzelf is absoluut goed te noemen maar door de gehalveerde belasting van de speakers viel het totaalgeluid wat tegen. De spreiding van het geluid was wel beter. Dus bij de keuze voor twee of vier speakers zou ik daar zeker rekening mee houden. Wat houtsoorten betreft is het maar net welke soort sound je uit het cabinet wilt krijgen. Google bv. eens waarvan de cabs gemaakt zijn met de sound die jij zoekt.

Thiez
5 december 2010, 20:10
Ik heb een verticale 2x12 gebouwd. Hoorde bij mijn gitaarleraar de verticale 2x12 van Engl en vond dit qua spreiding erg lekker klinken (beter dan horizontale 2x12, zeker in een kleine slaapkamer).
Ik heb vervolgens de zelfde maten aangehouden maar voor het gemak van eventueel speakers wisselen heb ik de speakers backloaded gezet.
Het cabinet heb ik gemaakt van populieren multiplex omdat ik hier gratis aan kon komen. Berken multiplex zal misschien iets beter zijn maar ik vind de sound van mijn cab prima klinken.
De contructie heb ik gewoon op elkaar geschroeft zonder vingerlas of wat dan ook. Wel aan de binnenkant een meranti blokje van 20x20mm geschroeft om de hoeken te verstevigen.
2 greenbacks erin en blazen met dat dingetje!

flo123
6 december 2010, 03:23
Hebben jullie misschien de afmetingen van die (Engl) 2x12 bij de hand?

JohnLord
6 december 2010, 09:50
74 x 48 x 36 bxhxd Overigens kun je dat soort info gewoon op het net vinden.