PDA

View Full Version : USA vs British speakergeluid



blindmouse
5 december 2010, 12:20
Amerikaanse speakermerken zoals Eminence, Mojo en Warehouse brengen speakers op de markt met een USA-sound en speakers met een British-sound.
Kan iemand mij omschrijven waarin het verschil van klank zou moeten zitten?
Dank.

the sure thing
5 december 2010, 12:33
Amerikaanse speakermerken zoals Eminence, Mojo en Warehouse brengen speakers op de markt met een USA-sound en speakers met een British-sound.
Kan iemand mij omschrijven waarin het verschil van klank zou moeten zitten?
Dank.... ik denk dat deze conclusie te kort door de bocht is. De "USA sound vs. British sound" geldt niet zozeer voor speakers, maar voor versterkers. Is ook een beetje stereo-type discussie geworden.

USA sound: o.a. Mesa (boogie), Fender
UK sound: o.a. VOX, Marshall, Orange

USA sound: OF high gain, OF heel clean: veel hoog, veel laag
UK sound: warm, wollig, crunch of rock, veel mids.

Midwolda
5 december 2010, 13:18
:D Da's ook kort door de bocht zeg... ik hoor graag crunch over een Fender.
Er zijn net zoveel sounds als er gitaristen zijn, dus gewoon toegeven aan al je GAS-aanvallen
en dan kom je vanzelf een keer iets tegen wat voor jou lekker klinkt.

Thiez
5 december 2010, 15:23
Ik vind persoonlijk dat USA versterkers wat meer gefocust zijn op het laag mid terwijl britse versterkers wat meer in het hoog mid zitten.
Ik zou zeggen pak er eens een blackstar bij en zet de IFS knop van helemaal links naar helemaal rechts. Dat is het verschil tussen USA en UK ongeveer.
USA beukt wat meer vind ik terwijl UK wat meer scheur geeft. Maar dit is natuurlijk ook heel simpel uitgelegt he! Splawn zit redelijk richting brits maar toch een USA vleugje erin. En Mesa heeft ook de stilleto die meer richting brits gaat en zo heb je nog wel meer versterkers die er beetje tussenin zitten.

the sure thing
5 december 2010, 21:03
Ik vind persoonlijk dat USA versterkers wat meer gefocust zijn op het laag mid terwijl britse versterkers wat meer in het hoog mid zitten.
Ik zou zeggen pak er eens een blackstar bij en zet de IFS knop van helemaal links naar helemaal rechts. Dat is het verschil tussen USA en UK ongeveer.
USA beukt wat meer vind ik terwijl UK wat meer scheur geeft. Maar dit is natuurlijk ook heel simpel uitgelegt he! Splawn zit redelijk richting brits maar toch een USA vleugje erin. En Mesa heeft ook de stilleto die meer richting brits gaat en zo heb je nog wel meer versterkers die er beetje tussenin zitten.ERGO: de Marshall JCM900 klinkt weer USA en de MESA subway weer UK. Oftewel: het is IMHO een achterhaalde discussie....

blindmouse
6 december 2010, 19:17
Ok heren, ik heb het over geluid van speakers. Eminence heeft zijn Patriot serie en zijn Red Coat serie. De eerste bieden het USA-geluid de rode jassen het Britse geluid. Warehouse speakers heeft zijn American Vintage en zijn British Invasion speakers en MOJO heeft de American Vintage en de British Vintage speakers (die naar het schijnt door Warehouse worden gemaakt).

Voorbeeldje. Ik heb een Musicmaster Bass versterker die ik als gitaarversterker gebuik. Met de originele speaker klinkt ie Fender, met de MOJO BV30-H (British Vintage) klikt ie... Fender met de Warehouse 12"ET-65 (UK-voiced) klinkt ie....Fender en met een Celestion Seventy 80 klinkt ie , u raadt het al... Fender en last but not least een Oxford 12T6-10, jawel Fender!! Natuurlijk allemaal net iets anders, maar wel met een in mijn oren Fenderklank (lijkt mij redelijk USA)
Word ik nu beetgenomen en is dit hele US vs UK gedoe een marketing truc of is het meer. Wie het weet mag het zeggen!

Thiez
6 december 2010, 20:14
Waarschijnlijk zijn de speakers gemaakt met een britse en usa amp/sound in achterhoofd.
Wanneer jij onder marshall versterker een amerikaanse speaker lekker vind klinken moet je dat doen.

jerome
6 december 2010, 21:38
Ok heren, ik heb het over geluid van speakers. Eminence heeft zijn Patriot serie en zijn Red Coat serie. De eerste bieden het USA-geluid de rode jassen het Britse geluid. Warehouse speakers heeft zijn American Vintage en zijn British Invasion speakers en MOJO heeft de American Vintage en de British Vintage speakers (die naar het schijnt door Warehouse worden gemaakt).

Voorbeeldje. Ik heb een Musicmaster Bass versterker die ik als gitaarversterker gebuik. Met de originele speaker klinkt ie Fender, met de MOJO BV30-H (British Vintage) klikt ie... Fender met de Warehouse 12"ET-65 (UK-voiced) klinkt ie....Fender en met een Celestion Seventy 80 klinkt ie , u raadt het al... Fender en last but not least een Oxford 12T6-10, jawel Fender!! Natuurlijk allemaal net iets anders, maar wel met een in mijn oren Fenderklank (lijkt mij redelijk USA)
Word ik nu beetgenomen en is dit hele US vs UK gedoe een marketing truc of is het meer. Wie het weet mag het zeggen!

Op de ene versterker is het verschil tussen de diverse speakers beter hoorbaar (groter) als op andere
Maar hoe dan ook, een versterker beïnvloed de uiteindelijke klankkleur nu eenmaal meer dan de speaker...
Je Musicmaster Bass versterker als een Marshall of een Vox laten klinken gaat je dus niet lukken ;)

blindmouse
6 december 2010, 21:47
Dat is ook absoluut niet de bedoeling. De enige Marhall-clone die ik bezit is een 50W London City uit de jaren 70. Maar die klinkt ook als een Fender.
Het zal wel aan mij liggen.

BeeJee
7 december 2010, 13:59
Uiteindelijk zijn de (oude) marshalls ook weer afgeleiden van oude Fender designs...