PDA

View Full Version : Andere elementen in Hagstrom Viking



TopRob
5 december 2010, 09:58
Ik vind de pickups in mijn Hagstrom Viking nogal "tam" klinken en zit ernstig te overwegen om er andere elementen in te zetten. Gezien het grote aanbod in humbuckers zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen om hierin een goede keuze te maken? Ik speel voornamelijk pop, blues en classic rock.
Ik vraag me trouwens ook af of dit wel een klusje is om zelf te doen, aangezien bij semi-hollows de potmeters alleen via de F-holes te bereiken zijn.
Wie heeft er tips?

RS-Rik
5 december 2010, 10:09
Als de pups eruit zijn, kun je dan via t pupgat niet beter bij de pots? anders snijd je gewoon de draadjes wat langer af (zijn ze wat korter op de oude pups) en soldeer je ze daaraan.

Ik zou voor n setje 57's gaan, zo tam zijn die niet. Of gewoon superdistortions muahah

Nicks
5 december 2010, 10:24
Inderdaad het oude draad gebruiken, desnoods een connecter maken zodat je voortaan heel snel pickups kan wisselen. Weet alleen niet of die connector invloed heeft op je geluid.

TopRob
5 december 2010, 11:20
Ik zou voor n setje 57's gaan, zo tam zijn die niet.

'57's heb ik (natuurlijk) al overwogen. Ik vraag me af of deze ook in een brug- en halsversie verkrijgbaar zijn (een T en R-versie), of zijn het voor beide posities hetzelfde element?

TopRob
5 december 2010, 18:26
Nog iemand anders met goede tips?

Orpheo
5 december 2010, 20:53
kom ik weer....

ja, ik heb wat anders :)

de seth lover. de '57 klinkt vlak en neuzig vergeleken bij de seth lover. de seth is (een van) mijn favo paf-kloons.

Als je echt wat pittigs wilt, maar niet overdreven hot, met enorme dynamiek en complexiteit: de '59/custom kloon. je moet wel zelf wat handywerk verrichten, maar het werkt geweldig lekker.

zelf die pickups wisselen is appeltjeeitje.

TopRob
5 december 2010, 21:37
kom ik weer....

ja, ik heb wat anders :)

de seth lover. de '57 klinkt vlak en neuzig vergeleken bij de seth lover. de seth is (een van) mijn favo paf-kloons.

Als je echt wat pittigs wilt, maar niet overdreven hot, met enorme dynamiek en complexiteit: de '59/custom kloon. je moet wel zelf wat handywerk verrichten, maar het werkt geweldig lekker.

zelf die pickups wisselen is appeltjeeitje.

Wat ik links en rechts van de Seth Lover gehoord heb, vond ik eigenlijk wat te gladjes.

Ik zoek eigenlijk niet iets heel speciaals, maar gewoon iets van Dimarzio, Gibson, Seymour Duncan etc, geen boutique spul. Maar een mooie, warme neckpickup; lekker romig en helder, maar vooral niet te dof, en een pittig brugelement om lekker mee te rocken. De standaard Hagstrom Humbuckers vind ik wat vlak en karakterloos.
Is het trouwens handig om twee dezelfde elementen voor zowel de hals als de brug te nemen, of is een combinatie van twee verschillende pups een betere optie? Ik heb een Epiphone Les Paul Custom gehad met daarin een Gibson 498T en een 490R, waar ik zeer over te spreken was. Die zou ik kunnen proberen, maar ja, in een Viking semi-hollow klinken die natuurlijk ineens heel anders. Wat is wijsheid?

Outline
5 december 2010, 21:52
Seth Lover is geen boetiek, komt gewoon bij Seymour Duncan van de band....

En ook ik kan 'm aanraden!

Orpheo
5 december 2010, 22:00
de seth lover gladjes?! das voor 't eerst dat ik dat hoor. tis een tonemonster in mijn LP, en ook in de andere LP's waar ik 'm had. tis echt een toffe pup.

en het is geen probleem als je 2 dezelfde pups in je gitaar hebt. waarom zou 't een probleem zijn?

TopRob
5 december 2010, 22:11
de seth lover gladjes?! das voor 't eerst dat ik dat hoor. tis een tonemonster in mijn LP, en ook in de andere LP's waar ik 'm had. tis echt een toffe pup.

Aangezien ik me alleen op wat vage YouTube-filmpjes en een paar sound-samples heb gericht, is mijn oordeel hierover misschien niet helemaal correct, de geluidskwaliteit van die filmpjes is vaak slecht. Ik zal eens wat meer over de Seth Lovers gaan zoeken.

jonn
7 december 2010, 09:49
GFS Alnico Fat:http://www.guitarfetish.com/Alnico-Fat-Pat-Boutique-Humbucker-Gold_c_68.html

Ik heb die in een Epiphone Dot gezet, en ze klinken erg tof! :blast:
Geen boutique spul maar goedkope keuze. De hals en de brug elementen kosten samen 50 euro dus ik zou meteen beide pickups wisselen.

ellisvertellis
7 december 2010, 16:38
Ik zoek eigenlijk niet iets heel speciaals, maar gewoon iets van Dimarzio, Gibson, Seymour Duncan etc, geen boutique spul. Maar een mooie, warme neckpickup; lekker romig en helder, maar vooral niet te dof, en een pittig brugelement om lekker mee te rocken. De standaard Hagstrom Humbuckers vind ik wat vlak en karakterloos.


Is het misschien wat vergezocht om voor een p94 (of iets gelijkaardigs) te opteren, kwestie van een heel ander timbre te creeren? Je zou er bv eentje in de nek kunnen zetten voor een lekkere rockbite en een humbucker naar keuze in de halspositie...

TopRob
7 december 2010, 19:19
Ik begin die Gibson '57 Classics toch wel erg interessant te vinden. Misschien dat ze dat gaan worden. Ik kan alleen nergens vinden of hier speciale brug- en halsversies van zijn. Weet iemand dat toevallig?