PDA

View Full Version : JCM900 solo boost ?



Dude
5 december 2010, 09:54
Ola

back in the day heb ik een jcm900 combootje gehad alleen kreeg het nooit voor elkaar een goeie volume boost te krijgen. Effectloops had ik toen nog niet uitgevonden.

Nu voor de kleinere gigs weer datzelfde combootje op het oog (110 watt 1x12 versie)

Werkt het om een eq in de loop te stoppen en zo een flinke volume boost te krijgen ? Dus niet alleen een beetje mid/hoog achtige boost maar echt het volume een goed eind harder.

Wie....

Squier4ever
5 december 2010, 10:14
Of een EHX Signal Pad ertussen zetten, die standaard lager, altijd aan. Dan als je een boost nodig hebt de signal pad uit.

Thijssie
5 december 2010, 10:19
Werkt het om een eq in de loop te stoppen en zo een flinke volume boost te krijgen ? Dus niet alleen een beetje mid/hoog achtige boost maar echt het volume een goed eind harder.
Ja, dat werkt prima....

Felanovic
5 december 2010, 21:30
Kheb ook heel lang op een jcm900 2x12 combo gespeeld. Met een marshall 1922 (2x12 cab) eronder.

Ik booste mijn solo's altijd met een Zakk Wylde overdrive en dan

- gain minimaal
- volume gebruiken om te boosten
- tone naar smaak instellen

Dude
6 december 2010, 16:37
de zakk wylde in de loop ?

vulvasonic
6 december 2010, 19:53
Ik gebruik sinds enige tijd een JCM900 2x12 combo voor kroegoptredens. En voor de boost gebruik ik dan sinds kort een Marshall Bluesbreaker II. Goedkoop dingetje, maar wel okee. Ook hier gain op 0 en dan het volume en de tone naar smaak bijdraaien. Het is allemaal geen wondermiddel voor een topgeluid natuurlijk, maar als je op zoek gaat naar een topgeluid moet je sowieso al niet met een JCM900 beginnen. Dus...
:)

Dude
7 december 2010, 20:15
in de loop dan neem ik aan mario ?

vulvasonic
9 december 2010, 20:21
in de loop dan neem ik aan mario ?

Nee hoor, gewoon tussen gitaar en versterker. Waarom zou je zoiets in de loop doen? Je stuurt gewoon een wat harder signaal in, da's alles. Waarschijnlijk doe je het al jaren zo, alleen gebruikte je dan je overdrive of distortion als overdrive of distortion. Fungeert echter prima als 'clean' boost.

guitarguru
9 december 2010, 20:37
Nee hoor, gewoon tussen gitaar en versterker. Waarom zou je zoiets in de loop doen? Je stuurt gewoon een wat harder signaal in, da's alles. Waarschijnlijk doe je het al jaren zo, alleen gebruikte je dan je overdrive of distortion als overdrive of distortion. Fungeert echter prima als 'clean' boost.

:dontgeti: Mijn ervaring is dat dat boosten alleen goed lukt voor een cleane/clean-ish versterker. Kan wel een overdrive/distortion voor die booster zetten, maar dan gebruik je dus niet het Marshall 900 scheurgeluid...

vulvasonic
10 december 2010, 00:13
:dontgeti: Mijn ervaring is dat dat boosten alleen goed lukt voor een cleane/clean-ish versterker. Kan wel een overdrive/distortion voor die booster zetten, maar dan gebruik je dus niet het Marshall 900 scheurgeluid...

Drive op 0. Een echte clean boost is het dan nog steeds niet en de voicing zal iets anders zijn, maar je gaat echt niet spontaan scheuren met een overdrive waarvan je de drive op nul zet. Het karakter van de versterker hoeft niet drastisch te veranderen.

Als ik met m'n JCM900 combo speel en het kan niet te hard, dan gebruik ik het solokanaal niet als solokanaal. Ik stem ze wat op elkaar af. Het strakke kanaal is dan relatief clean, het solokanaal is ietwat dikker, ideaal voor bepaalde partijen. En de boost doe ik dan met het pedaaltje. Gewoon een volumeboost met een wat romiger geluid. Kom je toch al gauw aan 4 bruikbare sounds.

Nogmaals, het is niet de PERFECTE oplossing, maar het volstaat en het geluid is goed genoeg om het niet het predikaat 'KUT' mee te geven. Ik weet dat het flauw is, maar imo mag je van de JCM900 nooit veel wonderen verwachten, waarmee ik niet wil beweren dat het ding per definitie slecht klinkt. Persoonlijk vind ik 'm het best tot z'n recht komen in dienst van de 'slaggitarist' die het vooral van de strakke partijen en accenten moet hebben. Een gitarist die dus eerder een stuwende factor binnen de band heeft en z'n ogen voortdurend gericht heeft op de drummer en de bassist, ipv mee te harken met de 'leadgitarist'. Imo een heel dankbare rol.

Gitaristen die liever wat nadrukkelijker op de voorgrond willen treden, zou ik meteen een andere versterker aanraden. :)

Smaak speelt hier niet de kleinste rol. :D

guitarguru
10 december 2010, 05:34
Maar dan boost je het cleane kanaal? Een zwaar scheurend kanaal boosten aan de voorkant geeft je alleen maar meer vervorming en geen volumeboost, wat TS wil..

vulvasonic
10 december 2010, 10:55
Maar dan boost je het cleane kanaal? Een zwaar scheurend kanaal boosten aan de voorkant geeft je alleen maar meer vervorming en geen volumeboost, wat TS wil..

Wat de TS wil is een volledig gereviseerde Volvo Amazone, een vrouw met de reet van Shakira, een grote villa aan één van de mooiste stranden van Italië en een lul van 20cm lengte vanaf de stam gemeten.

Clean of overstuurd, met een simpele overdrive met de drive op 0 geeft GEEN overdreven zware vervorming. Anders hadden ze die knop er ook af kunnen halen. Ik zeg je dat het afdoende werkt. En als Dude daar anders over denkt, dan mag Dude me dat hier zelf weer melden.

Het is geen rocket-science.

Dude
10 december 2010, 15:36
Wat de TS wil is een volledig gereviseerde Volvo Amazone, een vrouw met de reet van Shakira, een grote villa aan één van de mooiste stranden van Italië en een lul van 20cm lengte vanaf de stam gemeten..

volledig gereviseerde Volvo Amazone ... mwah,
een vrouw met de reet van Shakira ... heb ik
een grote villa .... te duur
een lul van 20cm lengte vanaf de stam .... heb ik




Clean of overstuurd, met een simpele overdrive met de drive op 0 geeft GEEN overdreven zware vervorming. Anders hadden ze die knop er ook af kunnen halen. Ik zeg je dat het afdoende werkt. En als Dude daar anders over denkt, dan mag Dude me dat hier zelf weer melden.

Het is geen rocket-science.

in mijn ervaring werkt qua simpele volume boost (dus zeg maar alleen volume knal stuk harder) een pedaaltje voor de preamp echt niet, tenzij ik het verkeerd doe... maar het lukt mij niet hoor, bij geen enkele amp....

vulvasonic
10 december 2010, 17:16
in mijn ervaring werkt qua simpele volume boost (dus zeg maar alleen volume knal stuk harder) een pedaaltje voor de preamp echt niet, tenzij ik het verkeerd doe... maar het lukt mij niet hoor, bij geen enkele amp....

Klopt. Als je echt puur en alleen een volume boost wil gaat dit niet lukken. Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom je dat zou willen. Dan kun je toch ook je volume wat omlaag draaien, daar je geluid op afstellen....., ach laat ook maar. Ik wil ook een vrouw met de reet van Shakira. Aan de andere kant ga je je dan ook weer dingen afvragen. Wat moet mijn vrouw ineens met de reet van Shakira?!?!

"LAAT LOS IDIOOT, DA'S SHAKIRA'S REET, GEKKE MUTS!!!" :eek:

Doodeng.

guitarguru
10 december 2010, 17:54
Klopt. Als je echt puur en alleen een volume boost wil gaat dit niet lukken. Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom je dat zou willen. Dan kun je toch ook je volume wat omlaag draaien, daar je geluid op afstellen....., ach laat ook maar. Ik wil ook een vrouw met de reet van Shakira. Aan de andere kant ga je je dan ook weer dingen afvragen. Wat moet mijn vrouw ineens met de reet van Shakira?!?!

"LAAT LOS IDIOOT, DA'S SHAKIRA'S REET, GEKKE MUTS!!!" :eek:

Doodeng.

Vanaf het eerste begin geeft ie al aan een volumeboost te willen...........:???:

Mitch
10 december 2010, 18:05
Als je met een boost vóór de pre amp geen volume boost krijgt staat de gain van de pre amp hier dus te hoog voor. Dan zul je je heil moeten zoeken in de loop en daar kun je van alles gebruiken. Vermindering (met bijv. de Signal Pad), versterking (met een boost), versterking en/of kleuring (met een EQ)... het kan allemaal.
Als je zoekt op 'solo' of 'volume' in het subforum Effecten kun je daar dertig topics over vinden, n00b :seriousf: