PDA

View Full Version : G&l



Matthijs24
4 december 2010, 20:06
Ik kan op dit forum niets vinden over het merk G&L. Het nalatenschap van Leo Fender. Het schijnen betere gitaren te zijn dan de Fenders. Wat vinden jullie? En wat is er dan zo goed/slecht aan?

macwilliams
4 december 2010, 20:25
Er zijn toch leden met een gl en die zullen hem ongetwijfeld beter dan een fender vinden, daarentegen zijn er fender eigenaars die precies het tegenovergestelde vinden. Om mezelf voor dat gezeik te beschermen heb ik het zelf maar bij gibsons gehouden, die zijn sowiezo beterder dan welke andere dan ook.

geert1976
4 december 2010, 20:38
Er zijn toch leden met een gl en die zullen hem ongetwijfeld beter dan een fender vinden, daarentegen zijn er fender eigenaars die precies het tegenovergestelde vinden. Om mezelf voor dat gezeik te beschermen heb ik het zelf maar bij gibsons gehouden, die zijn sowiezo beterder dan welke andere dan ook.

Touche!:cheerup::cheerup::cheerup:

aaronstonebeat
4 december 2010, 21:36
Een kennis van me heeft er een, strat-model. Ik heb er vaker op gespeeld. Hartstikke mooi, goed gebouwd, fraai afgewerkt. Erg mooi geluid ook, maar zeker geen scheurmonster; de elementen hebben een weerstand van maar ongeveer 4 kOhm, en ze zijn ook nog eens splitsbaar naar 2 kOhm.

Dik in orde wat mij betreft.

beruk
4 december 2010, 22:01
Ik heb wel eens een Legacy uitgeprobeerd. Schitterende gitaar qua afwerking en geluid. Maar dan de prijs....

Hendriks
4 december 2010, 22:37
Touche!:cheerup::cheerup::cheerup:'

Totaal offtopic maar ik wil het wel even kwijt , gisteren heb ik een gloedjenieuwe Gibson sg 61 RI in handen gehad , kolere wat een ruk gitaar.
De eigenaar legde hem plat op tafel , sloeg een snaar aan en tilde de hals voorzichtig met de hand omhoog , de toon ging een halve toon naar beneden .
Viel niet op te spelen .

Sorry TS .
G&L 's zijn topgitaren , Outline (Richard) heeft er een paar die kan je er alles over vertellen.

geert1976
4 december 2010, 22:48
'

Totaal offtopic maar ik wil het wel even kwijt , gisteren heb ik een gloedjenieuwe Gibson sg 61 RI in handen gehad , kolere wat een ruk gitaar.
De eigenaar legde hem plat op tafel , sloeg een snaar aan en tilde de hals voorzichtig met de hand omhoog , de toon ging een halve toon naar beneden .
Viel niet op te spelen .

Sorry TS .
G&L 's zijn topgitaren , Outline (Richard) heeft er een paar die kan je er alles over vertellen.

Had die beter moeten weten, SG 61 heeft volgens mij de oude hals/body verbinding, staan bekend om de zwabberneck, anderen vinden het juist fijn voor het geven van neckvibratro, enfin iedereen zijn ding.

SG is ook voor verfijnd spelen, als je alleen op Fenders speelt, zal het inderdaad niet snel je ding zijn.

Voor wat G&L betreft, prima gitaren, maar de headstock vind ik werkelijk foeilijk lelijk.

stikel
4 december 2010, 22:56
Heb een Tribute tele thinline (Indonesie) gehad en een USA SC-2. Beide goed voor het geld "punt" Qua kwaliteit en afwerking zeker vergelijkbaar met Fender. Het geluid is eigen (anders dus). Bespeelbaarheid ok. Testen dus.

rpl
4 december 2010, 22:58
maar de headstock vind ik werkelijk foeilijk lelijk.

Ik deel je mening Geert.

Hendriks
5 december 2010, 00:00
Had die beter moeten weten, SG 61 heeft volgens mij de oude hals/body verbinding, staan bekend om de zwabberneck, anderen vinden het juist fijn voor het geven van neckvibratro, enfin iedereen zijn ding.

SG is ook voor verfijnd spelen, als je alleen op Fenders speelt, zal het inderdaad niet snel je ding zijn.

Dit is wel extreem , hij was niet te stemmen , als je aan de tuners draait beweegt de hals.

geert1976
5 december 2010, 00:41
Dit is wel extreem , hij was niet te stemmen , als je aan de tuners draait beweegt de hals.

Bij die type SG's moet je met snaren niet verder gaan dan 0.10-046 en ook geen stugge straffe snaren gebruiken zoals Ernie's

Hendriks
5 december 2010, 09:59
Bij die type SG's moet je met snaren niet verder gaan dan 0.10-046 en ook geen stugge straffe snaren gebruiken zoals Ernie's



Een baggerplank dus , de fabriekssnaren zitten er nog op . In mijn ogen zou dit echt niet mogen ,valt ook niet te verdedigen.

geert1976
5 december 2010, 12:01
Een baggerplank dus , de fabriekssnaren zitten er nog op . In mijn ogen zou dit echt niet mogen ,valt ook niet te verdedigen.

Nee geen baggerplank in mijn ogen, kwestie van uitvogelen of de gitaar bij jouw past, dus ook de set-up.

Zijn fijne gitaren en goed, mits de gitaar aan jouw eisen voldoet.

Maar jawat dat betreft zullen Fender en G&L liefhebbers ook zo over elkaars gitaren denken.

Ik hoor toch wel vaak dat de G&L gitaren een betere afwerking hebben, want dat laat bij Fender - ook de duurdere exemplaren - nog wel eens te wensen over.

Hendriks
5 december 2010, 12:59
G&L's zijn absolute topgitaren ,maar als je op zoek bent naar een alternatief voor bv een telecaster of stratocaster zou ik wel goed gaan proberen , want zoals hier al eerder aangegeven klinken ze toch wel "anders" ,niet slechter of beter maar "anders" , het is ook een minder massa product en dat zal je zien aan de afwerking .
Ik heb een tijdje een Asat (met van die P90 achtige elementen) geleent van onze bassist , speelde geweldig , maar ik had dan weer wat minder met het geluid. Op de tele-meeting waren 2 Asats van forumlid Outline ,ook 2 toppers , maar ook met een specifiek geluid , klonken toch anders dan de traditionele tele's die aanwezig waren , nogmaals "anders",dus niet "slechter".

vulvasonic
5 december 2010, 13:51
De meeste elementen op die G&L's zijn door ome Leo zelf ontwikkeld. De oren van ome Leo waren echter niet meer zo best. Als hij ging testen, deed hij dat altijd op een gigantisch volume. Leo hield van een fel, scherp geluid (in de goede zin des woords), zoals dat van een telecaster. Maar omdat het hoog in z'n oren kapot was, ging hij dat compenseren met zijn ontwerpen voor de G&L serie. Hoe dat in de praktijk klinkt weet ik niet. Ik heb er nog nooit op gespeeld. Met de constructie van die G&L gitaren is niets mis. Dat kon je wel aan ome Leo overlaten.

Outline
5 december 2010, 20:50
Voor wat G&L betreft, prima gitaren, maar de headstock vind ik werkelijk foeilijk lelijk.

Ik zie daar geen reden in om een gitaar te laten staan. En eerlijk gezegd vind ik de headstock niet de lelijkste op de markt... Wat dat betreft wint de 70's big Fender headstock het zonder problemen!


Heb een Tribute tele thinline (Indonesie) gehad en een USA SC-2. Beide goed voor het geld "punt" Qua kwaliteit en afwerking zeker vergelijkbaar met Fender. Het geluid is eigen (anders dus). Bespeelbaarheid ok. Testen dus.

Sluit me hier volledig bij aan.

Overigens heb ik Tribute's (de Indonesische dus) en geen USA's. Maar dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit: Er zijn diverse testen geweest waarbij Usa's en Tribute's vergeleken zijn en daarbij ging het aardig gelijk op. Een van de conclusie's was dat de Usa's een 'eigen persoonlijkheid' hebben en de Tribute's niet.

Mr. Bluesbreaker kan je ook wel 'n oordeel geven wat misschien wat minder bevooroordeeld is....

Klein detail over de Tribute's: deze komen uit dezelfde fabriek van Cort (Surabaya) waar ook de Standard Squier's en dat geval van Mac vandaan komen. Ze kunnen daar dus wel kwaliteit produceren...

macwilliams
5 december 2010, 21:01
Welk "geval" van mac?

Hendriks
5 december 2010, 21:05
Welk "geval" van mac?

Jou "geval" dus.

macwilliams
5 december 2010, 21:09
Mac heeft meerdere gevallen.

Outline
5 december 2010, 21:54
Dat Squiert geval met die 'Designed by' P90's.

Dat geval dus.

rpl
5 december 2010, 21:57
Mac heeft meerdere gevallen.

vertel :eek:

macwilliams
5 december 2010, 22:02
1 warlock
3 teles
1 strat
1 sheraton
7 LP's

tot nu toe.

macwilliams
5 december 2010, 22:06
Dat Squiert geval met die 'Designed by' P90's.

Dat geval dus.

Ach die, leuk ding maar die P90's zijn waardeloos.
Wel een hele fijne hals. Ik wil nog zo een hals. Voor een project.

Outline
5 december 2010, 22:16
Daarom stond dat 'Designed by' ook tussen haakjes...

Ben wel benieuwd hoe ze zich houden tegenover die bij Fahrzin en bij mij in de TC90's zitten. Vandaar ook jammer dat je niet bij de meeting was.

Over dat halsje: ik ben benieuwd hoeveel verschil er tussen die van jou en mij G&L's zit. Ze komen tenslotte uit dezelfde fabriek en je weet tenslotte nooit...

BTW: die halzen zijn ook los te krijgen. Moet je even op Mighty Mite zoeken.

Mighty Mite = Cort = fabriek waar deze gitaren uit komen.

macwilliams
5 december 2010, 22:38
Okay dan, bedankt :ok:

Het is een redelijk forse hals, ik moet de specs nog eens ergens opzoeken of nameten.
Ik kijk ook wel eens naar advertenties waarin dan verwezen word naar een jaar. Bijvoorbeeld '52 telecaster of '72 telecaster. Zijn mooie gitaren maar hoe zijn de hals contouren? Dat weet ik dus niet. Of hoe is de hals van een Japanse squier uit '84/85 ?

Outline
5 december 2010, 22:46
Linkje: http://www.mightymite.com/Necks.html

Je zal wel even moeten zoeken naar 'n adresje waar je ze vandaan kan halen... Ik geloof dat Stewmac ze ook voert, misschien daar of met iemand mee bestellen?

Ze hebben overigens ook body's en de rest van de shit.