PDA

View Full Version : Invloed plaatsing condensator volume of tone pot??



rammybully
4 december 2010, 15:00
Ik heb de zoek functie al even gebruikt, maar kom het antwoord op mijn vraag niet tegen...

Sinds kort heb ik 2 Powertrons in mijn telecaster, maar ik zoek nog even naar de juiste sound en experimenteer wat met potmeters en condensators.
Volgens het wiringschema van TV JONES zou ik 2x 500k pots moeten gebruiken met een .22uF condensator op de tone pot.

Origineel zitten in mijn tele 250k pots met een .22uF condensator tussen de volume en tone pot.

Wat is het verschil tussen het plaatsen van de condensator tussen de volume en tone pot of alleen op de tone pot???

Orpheo
4 december 2010, 19:30
Doet beiden hetzelfde, alleen op n andere manier. Feitelijk geen verschil. Die 500k pots zullen meer uitmaken dan die condensatorlocatie.

aaronstonebeat
4 december 2010, 22:27
Theoretisch is er geen verschil. De potmeter kun je zien als een kraan die regelt hoeveel hoog uit het signaal kan wegvloeien via het filter, de condensator.
Wat mij betreft, maakt het geen ene moer uit; maar er zullen vast fijnproevers zijn die er anders over denken.

De waarde van de potmeters heeft alles te maken met de inductie van je elementen. Hoe hoger die inductie, hoe zwaarder de potmeters moeten zijn.

Het brugelement van die PowerTrons is best vet (net even opgezocht). Weerstand van 7.8 kOhm en een inductie van 5,94 H. Dat geeft een impedantie van 11,5 kOhm bij 100 Hz, 45,1 kOhm bij 1000 Hz en 381 kOhm bij 10 kHz.
Twee potmeters van 500 kOhm hebben naast elkaar een waarde van 250 kOhm; en er komt nog een fractie bij omdat een condensator van 0,022 uF bij 1000 Hz een capacitieve reactantie ('weerstand') heeft van 7,2 kOhm (en die neemt recht evenredig af met het toenemen van de frequentie).

Bij standaard tele-elementen kom je nog niet aan de helft van die waarden. Vooral in het hoog ga je merken dat je signaal verliest bij meer hoog-impedante elementen als de waarde van de potmeters te laag is. Het signaal volgt de weg van de laagste weerstand, en dat is via de potmeters naar de aarde, niet naar de versterker, als die potmeters te klein zijn bemeten.

Eigenlijk is het best een precaire balans. Je kunt ook nog zwaardere potmeters nemen, van 1MOhm bijvoorbeeld; maar dan krijg je weer dat er bij het terugdraaien van het volume een fors deel van de weerstand in serie komt te staan met het signaal, hetgeen hoorbaar is als een verlies aan hoge tonen. Dat kun je wel eventueel weer opvangen met een 'treble bleed'.

Wellicht een wat technisch verhaal; ik weet niet of je er iets mee kunt. Proberen lijkt me het devies. Je zou bijvoorbeeld wat gewone weerstanden kunnen kopen met waarden in de buurt van 250, 500 en 1000 kOhm (veel goedkoper dan potmeters) en die als proef plaatsen ipv de potmeters. Dan kun je het geluid beoordelen bij 'alles vol open' en daarop de keuze voor je potmeters baseren.

Orpheo
4 december 2010, 22:37
Aaron, je bent n held he? Menig gitarist denkt niet zo, niet eens de meeste natuurkundestudenten ;) huiswerk goed gedaan hahaa

aaronstonebeat
4 december 2010, 22:53
Dank je Orpheo :cheerup:
't Is wel een beetje een afwijking, denk ik. Maar met het bouwen van gitaren is die elektronica me gaan interesseren en daarmee de hele achterliggende natuurkunde.
Het blijft me fascineren hoe een relatief eenvoudig samenstel van componenten als een passieve elektrische gitaar toch al zulk complex gedrag kan vertonen.

rammybully
6 december 2010, 19:07
Bedankt!!!
Inderdaad wel een beetje een technisch verhaal, maar ik kan het bijhouden!!
Goede tip van die weerstanden..... Ga ik onthouden!

Ik heb nog 500K pots liggen, dus deze ga ik er eerst eens opzetten.....