PDA

View Full Version : Yamaha cpx 5s fingerpicking?



Pickel
4 december 2010, 14:10
Ben rond aan het kijken voor een geschikte fingerpicking gitaar. Ik ben nu een Yamaha CPX 5s op het oog op MP
Ik ben erg gecharmeerd van zijn uiterlijk, maar is ie geschikt voor fingerpicking? En wat is een nog redelijke prijs voor zo'n 2de hands gitaar? Ben er inmiddels achter dit type uit 2002 komt, dus toch al weer iets ouder...

Fingerpick
4 december 2010, 14:41
Als je binnen het merk Yamaha wil blijven zou ik eens kijken of je er een uit de FPX serie op de kop kunt tikken = is echt voor fingerpicking (Orchester Model) ontworpen en heeft een ietwat bredere nek die het speelcomfort verhoogt. Is ook uitgerust met een prima versterking.

Cue Zephyr
4 december 2010, 18:09
LS6 lees ik ook veel goede dingen over.
En dan is er nog de FSX720, maar die hebben geen bredere hals.

jazzie1
4 december 2010, 18:26
Als je binnen het merk Yamaha wil blijven zou ik eens kijken of je er een uit de FPX serie op de kop kunt tikken = is echt voor fingerpicking (Orchester Model) ontworpen en heeft een ietwat bredere nek dat het speelcomfort verhoogt. Is ook uitgerust met een prima versterking.

Ik dacht altijd dat juist een wat dunnere/smalle hals wat beter is voor fingerpicking, omdat je dan nog gebruik kunt maken van je duim om de lage E af te dempen. Of zit ik nu verkeerd?

Fingerpick
4 december 2010, 20:41
Ik dacht altijd dat juist een wat dunnere/smalle hals wat beter is voor fingerpicking, omdat je dan nog gebruik kunt maken van je duim om de lage E af te dempen. Of zit ik nu verkeerd?

Als je Jimi Hendrix duimen hebt kunnen die inderdaad een flinke hulp zijn, zelf ga ik voor meer ruimte tss de snaren, daarbij heb ik pas op m'n 30 ste leren spelen, dit op een klassieke gitaar ...vandaar misschien...

jazzie1
4 december 2010, 21:03
Haha nee..Jimi Hendrix "duimen" heb ik niet ben maar een klein mannetje:sssh:
Maar ik heb verschillende fingerpickers op youtube voorbij zien komen die hun duim gebruiken en ook Eltjo Haselhoff "promoot" dit op zijn cursus.
En ja op een klassiek gitaar moet je inderdaad in het bezit zijn van "kolenschoppen" om je duim te kunnen gebruiken:seriousf:
Probeer het zelf nu ook af en toe (op de western voor de duidelijkheid) en ik moet zeggen het is af en toe verdomd handig ook voor zo'n beginner als dat ik ben!
Oeps.. ach ben nu vijftig en pas helemaal opnieuw begonnen met gitaar leren te spelen

Cue Zephyr
4 december 2010, 22:25
Gisteren nog op een Martin OM-18V gespeeld met een bredere hals (45mm of 1¾"). Die extra ruimte is echt heerlijk. Duim gebruiken kost wat meer moeite, maar is niet onmogelijk. Ik geloof dat ik 't zelfs ook één of tweemaal op een klassieke gitaar heb gedaan...

Pickel
4 december 2010, 23:41
heb gezocht naar een Fpx, maar momenteel niet te vinden en ik heb eigenlijk liever een met een cut-away. En ik heb geen kolenschoppen....:cooler:
Maar om ontopic te blijven:):
Wat is een eerlijke prijs voor een CPX 5S nu?:???:

Pickel
4 december 2010, 23:46
WTF, hij is al weg...

jplm
5 december 2010, 19:48
Ik dacht altijd dat juist een wat dunnere/smalle hals wat beter is voor fingerpicking, omdat je dan nog gebruik kunt maken van je duim om de lage E af te dempen. Of zit ik nu verkeerd?

Niet de breedte van de topkam is hier bepalend voor, maar de vorm van de hals aan de achterzijde ter plaatse. Je kunt bijvoorbeeld een dikke C-vorm hebben die het lastig maakt de duim over de rand op de lage E te krijgen, of een ondiepe V-vorm die het juist weer makkelijker maakt, terwijl dan de breedte in beide voorbeelden hetzelfde is.

Groet, Jan.