PDA

View Full Version : "oude" AVRI 57 stratocaster



Hendriks
4 december 2010, 12:21
Ik kan een AVRI 57 strat overnemen , deze is gebouwd in 1989 . Ik heb al meerdere gehad waaronder 1 uit 1991 , dit was een topper en moest weg wegens gebrek aan pecunia's ,altijd spijt van gehad , daarna nog 2 gehad (2001 en 2008) en deze hadden "het"niet .
Nu schijnt het zo te zijn dat gitaren uit eind 80 en begin 90 in een kleine oplage gemaakt te zijn (5 per dag) en kwalitatief beter te zijn dan de latere massa productie.
Graag zou ik ervaringen en meer info hebben , je hoort ook andere (lees slechtere) berichten over jaren 80 Fenders.

signsofzodiac
4 december 2010, 12:30
Waarom niet spelen? Statistiek telt niet voor een individu, basis van wetenschap. Als 95% bagger was in die tijd was 5% te gek en daar kan deze er zomaar 1 van zijn. Als je deze laat gaan op basis van een aantal slechte exemplaren uit die era zou je zomaar een absolute killer kunnen missen :). Wat ik er over gelezen en gehoord heb zijn de AVRI's altijd een oogappel voor de mensen van Fender geweest, extra aandacht. Ik heb nog nooit een slechte vastgehad in elk geval.

Nielsje
4 december 2010, 12:36
Zoals bij elke Fender: 9 van de 10 zijn kut.
Gewoon proberen. Onversterkt spelen, letten op akoestische geluid, bla bla, enfin, hetgeen wat je eigenlijk al wist :)

humbucker
4 december 2010, 12:36
Naar het schijnt zijn deze strats (eind jaren '80) de beste AVRI's gemaakt. Om je echt goed te kunnen informeren zou ik eigenlijk eens in m'n stratocaster-boek moeten gaan kijken. Maar ik dacht dat de customshop in die tijd ook is opgericht en die mannen eerst gestart zijn met het produceren van deze AVRI's. Het zou dus ongeveer "customshop"-kwaliteit moeten zijn!

barno
4 december 2010, 12:36
er zijn grotere stratkenners hier dan ik maar dit is wat ik erover meen te weten: medio 80er jaren: CBS beleid had er tegen dan toe geleid dat de kwaliteit van fender usa behoorlijk was gaan sucken.
Ondertussen werden er in japan geweldig goede reissues gebouwd die de kwaliteit van usa stuff ver overstegen. Fender usa merkte dit en is zich gaan herbronnen, productie even gestopt. vanaf 86 opnieuw begonnen en dit keer met hele goede gitaren, met name ook de ri's. heb zelf een avri usa van 86 en da's idd een hele goeie.

humbucker
4 december 2010, 12:39
er zijn grotere stratkenners hier dan ik maar dit is wat ik erover meen te weten: medio 80er jaren: CBS beleid had er tegen dan toe geleid dat de kwaliteit van fender usa behoorlijk was gaan sucken.
Ondertussen werden er in japan geweldig goede reissues gebouwd die de kwaliteit van usa stuff ver overstegen. Fender usa merkte dit en is zich gaan herbronnen, productie even gestopt. vanaf 86 opnieuw begonnen en dit keer met hele goede gitaren, met name ook de ri's. heb zelf een avri usa van 86 en da's idd een hele goeie.

Juist, zo was het :)

geert1976
4 december 2010, 12:43
Ik kan een AVRI 57 strat overnemen , deze is gebouwd in 1989 . Ik heb al meerdere gehad waaronder 1 uit 1991 , dit was een topper en moest weg wegens gebrek aan pecunia's ,altijd spijt van gehad , daarna nog 2 gehad (2001 en 2008) en deze hadden "het"niet .
Nu schijnt het zo te zijn dat gitaren uit eind 80 en begin 90 in een kleine oplage gemaakt te zijn (5 per dag) en kwalitatief beter te zijn dan de latere massa productie.
Graag zou ik ervaringen en meer info hebben , je hoort ook andere (lees slechtere) berichten over jaren 80 Fenders.

Ik heb een paar weken geleden een 57 AVRI in handen gehad uit ik meen 89-90.

Dit was een zeer goede gitaar, mooie afwerking, goed fretwerk en een hele mooie sound.
Neck was lekker dik, C shape (ik geloof dat dit ook jouw voorkeur was).

Deze gitaar kon mij wel bekoren.

Hendriks
4 december 2010, 12:49
Proberen , ja natuurlijk , maar info vooraf vind ik eigenlijk wel even handig voordat ik de auto stap (500 km heen en terug) , de 1991 was een super resonante , de nieuwere waren dat veel minder , bijna doods, ook vond ik de elementen minder .
Als ik het goed begrijp werden er in die periode wel goede Fenders gemaakt.

Offtopic: gisteren een strat uit 1965 in handen gehad , in 1 woord: WOW.

Hendriks
4 december 2010, 12:50
Ik heb een paar weken geleden een 57 AVRI in handen gehad uit ik meen 89-90.

Dit was een zeer goede gitaar, mooie afwerking, goed fretwerk en een hele mooie sound.
Neck was lekker dik, C shape (ik geloof dat dit ook jouw voorkeur was).

Deze gitaar kon mij wel bekoren.

Klopt die neck spreekt mij wel aan .

Quink
4 december 2010, 12:52
Ik heb er twee gehad, een '89er en een uit 93. Heb uiteindelijk de '89er verkocht. Prima gitaar, maar ik vond de 93'er net iets lekkerder qua geluid.

Kan niet zeggen dat ik het nou echt dikke halzen vind. Eerder medium.

geert1976
4 december 2010, 13:15
Klopt die neck spreekt mij wel aan .

Hoe dik moet de hals eigenlijk zijn?

Ik heb hier nu een Hoyer strat-achtige uit 1962 staan en die hals is reusachtig dik en fors (met ebben toets en jumbo frets)

Speelt elke fender uit die tijd naar het snot.

Geinige feature is dat de hals in een scharniersysteem ligt, om hem op slide stand te zetten.


Ik heb er twee gehad, een '89er en een uit 93. Heb uiteindelijk de '89er verkocht. Prima gitaar, maar ik vond de 93'er net iets lekkerder qua geluid.

Die ik in handen had was vrij dik hoor, voelde niet medium aan, maar wellicht dat er verscheidene soorten halzen op zijn geplaatst:ok:
Kan niet zeggen dat ik het nou echt dikke halzen vind. Eerder medium.

zoon van Piet
4 december 2010, 14:08
knipperdeknip...

Ik heb hier nu een Hoyer strat-achtige uit 1962 staan en die hals is reusachtig dik en fors (met ebben toets en jumbo frets).

Maar Geert toch, waarom nog geen topic of plaatjes? Je weet toch dat ik van Hoyer hou?
Toe nou! ;)

geert1976
4 december 2010, 14:43
Maar Geert toch, waarom nog geen topic of plaatjes? Je weet toch dat ik van Hoyer hou?
Toe nou! ;)

Ik zou wel willen, maar de gitaar moet ik in opdracht verkopen voor een verzamelaar, als ik hier foto's plaats wordt dit weer als spam gezien.

Wat ik wel kan vertellen is dat de electronica waanzinnig uitgebreid is, mooie Schaller elektronica en erg veel geluidsmogelijkheden.

Daarnaast is de tremolo ook nog eens erg goed.

De Arnold Hoyer, laat een Fender strat als een speelgoedgitaartje overkomen.

De De duitsers bouwden gewoon gitaren die zich moeiteloos met de USA dingen kon meten en sommige bouwers, waaronder Hoyer bouwden net zo goed en soms wel beter dan Fender en Gibson.

Geinige is, dat Hoyer zelfs een tijdje body's en halzen (Les Paul) voor Gibson heeft geproduceerd in de 70's.

Quink
4 december 2010, 14:54
Die ik in handen had was vrij dik hoor, voelde niet medium aan, maar wellicht dat er verscheidene soorten halzen op zijn geplaatst:ok:

Geen idee, eigenlijk, maar ik betwijfel het. De paar die ik in handen heb gehad hadden iig dezelfde hals. Kan ook een kwestie van smaak zijn uiteraard. Sommige Customshop Fenders hebben een dikkere hals. Of een hals van sommige Les Paul's, dat vind ik een dikke hals. Dit niet iig, en ik heb tamelijk kleine handen.

Edit: na '98 (?) is de AVRI aangepast, de halsvorm ook dacht ik, maar daar heb ik er nog nooit een van bespeeld.

pwgtr
4 december 2010, 15:21
http://www.fenderreissue.com/
leuke site,leuke prijzen!!

Pepe
4 december 2010, 15:37
In het eerste Corona jaar, eind '85, waren er maar weinig mensen omdat de productie bijna een jaar had stil gelegen en op het management na bijna iedereen van de loonlijst was gehaald.
Ze produceerden toen maar een handvol reissue's per week met veelal onderdelen die nog uit de Fullerton voorraad kwam. De halzen werden voor een groot deel met de hand gemaakt en zijn allemaal anders maar meestal, volgens de tijdsgeest, vrij dun. De pre CS '57/'62 pickups, die er nu op zitten, klinken anders dan de oude met donker draad en ze waren thin skin nitro itt tot de poly/nitro die er nu op zit. Voor de rest zal het niet veel verschillen.

signsofzodiac
4 december 2010, 16:12
Proberen , ja natuurlijk , maar info vooraf vind ik eigenlijk wel even handig voordat ik de auto stap (500 km heen en terug) , de 1991 was een super resonante , de nieuwere waren dat veel minder , bijna doods, ook vond ik de elementen minder .
Als ik het goed begrijp werden er in die periode wel goede Fenders gemaakt.

Offtopic: gisteren een strat uit 1965 in handen gehad , in 1 woord: WOW.

Ah, kijk, nou snap ik het. Bij "overnemen" dacht ik meteen aan een relatief bekende uit de buurt zullen we maar zeggen ;)

Te gek he, zo'n goeie ouwe strat :). Een '63 en een '64 met veel plezier betast en een '57 die echt niet van deze wereld was. Ook een paar mindere vroeg 60ers bespeeld, het was ook toen niet allemaal een homerun.

Hendriks
5 december 2010, 09:34
Ik heb inmiddels foto's ontvangen en ziet er goed uit , minimale speelsporen en nog helemaal origineel , ook de case en case candy nog erbij , de huidige eigenaar heeft hem weinig bespeelt ,omdat de hals voor hem dan weer te fors is.
Maar eens even een afspraak maken voor bezichtiging.

guitarkid
5 december 2010, 13:50
Hallo Henk.

Als hij ook maar in de buurt komt van de kwaliteit van mijn 1989 '62 USRI is het al een wereldgitaar. En misschien nog interessanter! Hoewel de mijne dus een '62 is denk ik dat het kwaliteitsverhaal ook wel op gaat. 't Is een heerlijke gitaar met één en al toon!
Ik ben benieuwd!

Gr. C.

Hendriks
5 december 2010, 13:57
Kijk ,hier word ik vrolijk van Coos.

guitarkid
5 december 2010, 14:27
Kijk ,hier word ik vrolijk van Coos.

Jij blij, ik blij....! :crazyhappy:

Outline
5 december 2010, 21:06
Offtopic: gisteren een strat uit 1965 in handen gehad , in 1 woord: WOW.

'n kennis van mij heeft ook 'n 65'er. Destijds nieuw gekocht en nu compleet met de nagelafdrukkn in de toets. Hij heeft er jáááren als broodmuzikant mee gespeeld en heeft 'm nu mooi in de koffer liggen.

En nee, ik heb er nog niet mee mogen spelen. Hij is er zeer zuinig op....

Hendriks
8 december 2010, 10:07
Hij is in "the house" , pracht van en Two Tone Sunburst , in zeer goede staat en helemaal origineel ,zelfs de 3 weg schakelaarzit er nog in.
Het is een lichtgewicht ,ik denk de helft van de Black and Gold tele en klinkt ook geweldig .
Ikmoet eerst aan het werk en zal later wat pics plaatsen.

Hendriks
8 december 2010, 10:36
Voorproefje:
http://img709.imageshack.us/img709/7082/cidfdca466fe4c44ae1b20e.jpg

guitarkid
8 december 2010, 11:20
Gefeliciteerd! Hij ziet er wel erg goed uit voor een dik 20 jaar oude Strat!

Gr. C.

JeroenSchaaf
8 december 2010, 11:54
NICE!!

Ziet er goed uit!:cheerup:

Hendriks
8 december 2010, 12:59
Hij is van de eerste eigenaar , die er erg zuinig op geweest is ,alleen bij de kop zie je sporen van de ophang haak en een klein scheurtje in de slagplaat, verder clean.

Klinkt mischien raar uit mijn mond ,maar deze voelt erg goed.

barno
8 december 2010, 13:07
nice! heb juist dezelfde, een 86-er
maar niet zo proper, de mijne ziet er bijna uit als een originele 50's vanwege lots of wear 'n tear.

deze heeft precies weinig daglicht gezien: neck ziet er nog heel gaaf uit qua kleur

Hendriks
8 december 2010, 13:16
De man van wie ik hem heb heeft hem weinig gebruikt ,hij speelt liever op een oude Bullit , hij vond deze hals niet prettig.

rpl
8 december 2010, 17:07
Hee Hendriks gefeliciteerd man op dit model heb ik ook mijn zinnen gezet, een pracht gitaar.

frander
8 december 2010, 17:16
Is de maple nu zo licht qua kleur? Tegenwoordig zijn ze veel geler. Mijn Avri
'62 uit 2007 tenminste wel (toets is natuurlijk wel rosewood.)

barno
8 december 2010, 17:37
Is de maple nu zo licht qua kleur? Tegenwoordig zijn ze veel geler. Mijn Avri
'62 uit 2007 tenminste wel (toets is natuurlijk wel rosewood.)

blank maple is heel bleek. halzen van die RI's worden bijgekleurd om de vergeelde celluloselak te imiteren. Dus tegenwoordig worden ze feller bijgekleurd :)

Hendriks
8 december 2010, 17:52
Is de maple nu zo licht qua kleur? Tegenwoordig zijn ze veel geler. Mijn Avri
'62 uit 2007 tenminste wel (toets is natuurlijk wel rosewood.)

Hij lijkt op de foto lichter dan dat hij is.

frander
8 december 2010, 19:00
blank maple is heel bleek. halzen van die RI's worden bijgekleurd om de vergeelde celluloselak te imiteren. Dus tegenwoordig worden ze feller bijgekleurd :)

Nee, dat snap ik. En ik weet ook dat de lak niet blank is, maar een wat vergeelde kleur. Ik vraag me dan ook alleen af waarom die uit '89 dat niet heeft.

Hendriks
8 december 2010, 21:27
Nee, dat snap ik. En ik weet ook dat de lak niet blank is, maar een wat vergeelde kleur. Ik vraag me dan ook alleen af waarom die uit '89 dat niet heeft.
Ik zal morgen een foto maken bij daglicht , dan zul je zien dat hij ook mooi vergeelt is.

Wabbie
8 december 2010, 22:11
Wauw, dat is de eerste two tone sunburst die ik mooi vind! Moet niet gekker worden, na jaren sunbursts lelijk gevonden te hebben ben ik binnen een maand helemaal om en heb ik zelfs een mooie sunburst in huis..

Hendriks
12 december 2010, 18:33
Nieuwe pic.
http://img24.imageshack.us/img24/696/dsc2438k.jpg

Daan_B
12 december 2010, 18:55
Wow, als ik dat ding zie hoor ik ineens Layla in mijn hoofd:crazyhappy:!

barno
12 december 2010, 19:42
heb je de ashtray er ook bij? zit normaal bij dat soort strats. volstrekt nutteloos maar wel mooi op foto

Hendriks
12 december 2010, 19:50
heb je de ashtray er ook bij? zit normaal bij dat soort strats. volstrekt nutteloos maar wel mooi op foto

Helaas zit er niet meer bij , verder wel alle papierwerk , etc, maar zo'n ashtray is inderdaad utteloos.

jutter
12 december 2010, 20:02
Henk, ik zie hem nou pas! Gefeliciteerd! Ik hoop voor je dat deze je goed zal bevallen! Aan het uiterlijk zal het niet liggen...!:mmmm:

Hendriks
12 december 2010, 20:14
Henk, ik zie hem nou pas! Gefeliciteerd! Ik hoop voor je dat deze je goed zal bevallen! Aan het uiterlijk zal het niet liggen...!:mmmm:

bedankt Alex , ik ben helemaal weg van deze , hij voelt erg goed aan , ondanks dat de hals dunner is dan ik verwacht had .
Momenteel heb ik hem helemaal uitelkaar liggen , de fretjes worden gevlakt deze week en ik ga de switch vervangen voor een 5 weg .
Hij heeft ook een prettig gewicht , lekker licht dus , hij voelt helemaal aan als de AVRI die ik eerder heb gehad(uit 1993).

jutter
12 december 2010, 20:24
Vind je het prettig dat deze hals wat dunner is?

Hendriks
12 december 2010, 20:41
Vind je het prettig dat deze hals wat dunner is?

Ik had hem liever iets dikker gehad , maar ik moet er maar mee leren leven , deze gitaar heeft dat " oude schoenen" gevoel , zit altijd lekker en voelt vertrouwt.

jutter
12 december 2010, 20:46
Ik had hem liever iets dikker gehad , maar ik moet er maar mee leren leven , deze gitaar heeft dat " oude schoenen" gevoel , zit altijd lekker en voelt vertrouwt.

Ik heb nog wel een paar ouwe schoenen voor je...ruilen?:seriousf:

Hendriks
12 december 2010, 21:03
Ik heb nog wel een paar ouwe schoenen voor je...ruilen?:seriousf:

Grapjas , maar je begrijpt wat ik bedoel.

jutter
12 december 2010, 21:10
Grapjas , maar je begrijpt wat ik bedoel.

Zeker begrijp ik je! Ik ken het maar al te goed!