PDA

View Full Version : Hoeveelheid Ohm meten???



groovieguitarguus
3 december 2010, 23:04
Voor een strat wil ik kijken voor andere elementen.
De configuratie die er nu op zit... HSS is een mengeling...
1 pick up klinkt erg lekker... Kan ik de hoeveelheid Ohm meten als de pick-up gesoldeerd en al op de Slagplaat zit?

De hoeveelheid Ohm bepaald toch ook hoe 'Hot' een pick-up is?

Javaca
3 december 2010, 23:08
Even verplaatst naar de werkbank.

G.G.
3 december 2010, 23:09
Je meet de weerstand van de spoel. Via je bedrading kan het cirkeltje ook op een andere manier rond zijn waardoor je meting niet klopt. Zou sowieso 1 kant loshalen of zeker weten dat ie nergens mee verbonden is.

Ehhh weer ff niet hoe ik het moet uitleggen, sorry.

Plant
4 december 2010, 00:04
Gewoon zorgen dat het element wat je wilt meten niet geselecteerd is met de pickup switch (dus ook niet in een tussenstand :) ), dan weet je zeker dat het elektrisch aan een kant nergens aan zit en meet je geen ander kringetje.

fredjuh
4 december 2010, 00:39
De weerstand van je volumepotmeter is veel groter dan die van je pickup, je kunt dus gewoon een gitaarkabel in je gitaar stoppen en de weerstand tussen tip en sleeve meten. Je volume moet op 10 staan en de goeie pickup moet geselecteerd zijn.

aaronstonebeat
4 december 2010, 01:33
Fredjuh heeft gelijk als je de gitaar niet open wil schroeven (Plant als je dat wel wil). Zorg ook dat de toonknop helemaal open staat.
Het geeft een grove maar bruikbare indicatie; in eerste instantie in de standen 1, 3 en 5; en ook in 2 en 4 als je de regel kent om de vervangingswaarde te berekenen voor parallelle weerstanden.

De inductie van elementen zegt meer over de klank dan de weerstand; mensen met eenzelfde afwijking als ik schaffen voor het doel die te kennen een LC-meter (inductie en capaciteit) aan.
De weerstand van een spoel zegt iets over het aantal windingen als je de dikte van de draad weet. De inductie zegt iets over het vermogen om spanning op te wekken en de weerstand bij verschillende frequenties (inductieve reactantie) bovenop de weerstand die de draad sowieso heeft.

G.G.
4 december 2010, 09:18
kan inderdaad ook via je gitaarkabel want je element zal ergens tussen 5k en 8k zijn terwijl je pots waarschijnlijk 250k of 500k zijn en je meet de weg van de minste weerstand. Zelf wil ik graag weten wat ik meet, kaal, zonder invloed van andere componenten. (ook omdat ik op safe wil spelen door minimale kennis).

Meten is weten. Als ik niet weet wat ik meet, weet ik ook niet wat ik weet.

Broodjekaas
4 december 2010, 13:56
Inderdaad :seriousf:
Meten is weten als je weet wat je meet!

Mephistocles
9 december 2010, 12:47
De inductie van elementen zegt meer over de klank dan de weerstand; mensen met eenzelfde afwijking als ik schaffen voor het doel die te kennen een LC-meter (inductie en capaciteit) aan.
De weerstand van een spoel zegt iets over het aantal windingen als je de dikte van de draad weet. De inductie zegt iets over het vermogen om spanning op te wekken en de weerstand bij verschillende frequenties (inductieve reactantie) bovenop de weerstand die de draad sowieso heeft.

RLC meter ivm de volumepot?