PDA

View Full Version : goodmans of england 12, repareren of vergeet het maar



gitaarmark_t
3 december 2010, 23:04
ik heb 2 goodmans of england speakers 12 die een beetje kraken als het geluid dooft, niet zo heel erg maar wel hoorbaar en hinderlijk... kapot dus, zijn deze te repareren (zo ja, waar of kan je dat goed zelf doen, volledig reconen of verlies je dan juist de specifieke vintage sound) of moet je niet veel meer verwachten van deze speakers ? ik heb er nl. nog 2 en die zijn goed, graag zou ik mijn 2 2x12 cabs hiermee vullen en serieus optreden, roept u maar:cheerup:

Plant
4 december 2010, 00:22
Hoe weet je zo zeker dat het de speakers zijn? Een half loszittende draad kan ook krakerig klinken.

Zijn ze overbelast geweest? M.a.w. is de spreekspoel verbrand en uitgezet waardoor deze nu aanloopt in de luchtspleet?

Aanlopen kun je kontroleren door de speakers uit te bouwen en de conus met de hand gelijkmatig naar achteren te drukken of iets naar voren te halen. Hoor je een schrapend geluid, dan is de speaker opgeblazen. Je kunt ook even ruiken zo dicht mogelijk op de spreekspoel, een brandlucht blijft ook na lange tijd aanwezig.

gitaarmark_t
4 december 2010, 00:28
Hoe weet je zo zeker dat het de speakers zijn? Een half loszittende draad kan ook krakerig klinken.

Dan zouden het de draadjes (litze) moeten zijn, ik heb ze nl. even tijdelijk aan een jackconnector gesoldeerd en bewust van kanaal en kabel gewisseld om zaken uit te sluiten.


Zijn ze overbelast geweest? M.a.w. is de spreekspoel verbrand en uitgezet waardoor deze nu aanloopt in de luchtspleet?

Mi. lopen ze niet aan en zien de speakers er goed uit (fysiek).


Aanlopen kun je kontroleren door de speakers uit te bouwen en de conus met de hand gelijkmatig naar achteren te drukken of iets naar voren te halen. Hoor je een schrapend geluid, dan is de speaker opgeblazen. Je kunt ook even ruiken zo dicht mogelijk op de spreekspoel, een brandlucht blijft ook na lange tijd aanwezig.


Ik zal eens ruiken maar ze zijn jaren niet gebruikt geweest... dus de lucht kan opgetrokken zijn.

Thx. Mark

nico verduin
4 december 2010, 08:41
Ik heb hier zeer goede ervaringen mee : http://www.total-speaker-repair.nl/