PDA

View Full Version : snaren vervangen, advies gevraagt



skabouter
11 mei 2003, 12:44
ik heb een akoestische gitaar met 3 stalen bassnaren, en 3 nylon bovensnaren
nu wil ik 6 stalen snaren erop.

is het dan beter om alles te vervangen ? of kan ik die basdingen laten zitten ?

en heeft een akoestisch normale snaarmaten ? (0.09 zeg maar)
dus kan ik dan die 3 nylon snaren vervangen door de bovenste 3 van een normaal electrisch 0.09 setje ?

bedankt !

Wilson
11 mei 2003, 13:43
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

STOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NOOOOOOiitt stalen snaren op nylonsnarengitaaaaar!!!!!

tenzij je je gitaar wilt mollen

stalen snaren hebben veel grotere trekkracht als nylon. Als je staal op nylongitaar zet, trekt de hals helemaal krom omdat er geen halspen in zit, bovendien kan de kam afbreken of kan je het bovenblad slopen doordat dit niet voldoende verstevigt is. De 3 laagste snaren op een nylonsnaren gitaar zijn overigens ook van nylon, het zijn snaren met nylon kern, weliswaar met nikkel of iets anders omwikkeld, maar het zijn nylon snaren, deze klinken dus ook anders dan stalen bassnaren.

Er zijn tegenwoordig wel speciale stalen snaren te koop voor een nylonsnaar gitaar, zogenaamde thomastic infield snaren, deze hebben dezelfde spanning als hightnesion nylon, maar zijn toch van staal. Ik heb verder geen ervaring met deze snaren.

Ik raad je dus aan als je een akoestische staalklank wilt, een akoestische gitaar te kopen die bedoeld is voor stalen snaren. Een goedkope 2e hands western hoeft niet meer te kosten als 100 euro

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilson op 2003-05-11 13:46 ]</font>

Wilson
11 mei 2003, 13:45
overigens hebben nylon snaren geen normale snaarmaten, alleen verschillen in trekkracht. Stalen snaren voor akoestische gitaar hebben dit wel. Je kunt ook gewoon snaren voor een electrische gitaar op een staalsnarige akoestische zetten overigens

skabouter
11 mei 2003, 14:11
woow, bedankt wilson ! een maat van mij zei dat het geen kwaad kan. ik had wel in mijn achterhoofd dat staal meer spanning geeft, en dat dat in combinatie met geen halspen en dun bovenblad slecht zou zijn. maar ik geloofde hem wel. maar goed dat je het even zegt !

dan toch maar dus een steelstring kopen. komt ook wel goed uit, want ik wil eigenlijk ook nog wel een nylonstring overhouden.
meer dan 100 euro wil ik er zeker niet voor uitgeven, maar voor minder moet het vast wel kunnen, toch ? ik speel voornamelijk electrisch, dus heb niet veel zin om veel geld aan akoestisch uit te geven.
je had het over western (die term ken ik uiteraard wel). zijn western gitaren ALTIJD steelstring ? dat zoekt dan makkelijker op internet

Wilson
11 mei 2003, 14:21
ja volgens mij zijn westerns altijd steelstring ja. Voor minder dan 100 euro heb je mischien iets van een goedkope 2e hands stagg ofzo als je goed zoekt. Als je iets meer geld uitgeeft vind je soms ook wel iets met een pickupje ofzo. Ik heb zelf bijvoorbeeld een epiphone western met piezo pickupje, 2e hands 150 euro, en klinkt toch net wat beter dan zon stagg en bovendien kun je versterkt spelen

guitarmusicman
11 mei 2003, 20:14
wat je zegt wilson, klopt helemaal, maar wat ook leuk om te weten is voor skabouter, is dat er speciale stalen snaren op de markt zijn met de spanning van nylon snaren. Deze stalen snaren zijn dus ook speciaal gemaakt voor nylon-snarige gitaren.
Ik zou er even naar vragen in de winkel omdat ikzelf helemaal de naam vergeten ben, iets van scotfield?....
Dus, gewone stale snaren NEE, niet doen dan trek je je gitaar zoals wilson zegt zo stuk. Maar vraag gewoon even naar die lage-spanning snaren.
succes!

Wilson
11 mei 2003, 21:09
thomastic infield snaren, daar had ik het volgens mij al over of niet?

skabouter
11 mei 2003, 21:34
inderdaad, dit verhaal zei wilson ook al (lees maar even terug)

maar ik denk dat ik dan toch maar (later) een westerntje erbij koop. want ik wil toch ook wel nylon erbij houden. dus dan heb ik allebei.

en inderdaad wilson, waarschijnlijk wordt dat wel een electro akoestic. hehe, die heb ik ook altijd al willen hebben, dus waarom zou ik het niet combineren nee:)

maar bedankt voor je goede raad ! anders had ik nu misschien wel normale stalen op mijn akoestische :smile:

guitarmusicman
11 mei 2003, 22:18
Op 2003-05-11 21:34, schreef skabouter:
inderdaad, dit verhaal zei wilson ook al (lees maar even terug)

maar ik denk dat ik dan toch maar (later) een westerntje erbij koop. want ik wil toch ook wel nylon erbij houden. dus dan heb ik allebei.

en inderdaad wilson, waarschijnlijk wordt dat wel een electro akoestic. hehe, die heb ik ook altijd al willen hebben, dus waarom zou ik het niet combineren nee:)

maar bedankt voor je goede raad ! anders had ik nu misschien wel normale stalen op mijn akoestische :smile:

ohw oke...sory, niet aandachtig genoeg gelezen, maar ok!

skabouter
11 mei 2003, 23:37
ach joh :smile: maar toch bedankt !