PDA

View Full Version : Hoe speel je deze jazz akkoorden?



Acoustic Capo
3 december 2010, 21:06
E9 = E Negen
F9 = F Negen
F#9 = F Negen
G9 = G Negen
G#9 = Gis Negen
A9 = A Negen
A#7 = Ais Zeven
A#9 = Ais Negen
B9 = B Negen

Ik snap niet hoe je deze akkoorden speelt op de gitaar, ik wil het graag weten van iemand op dit forum zodat het duidelijk is uitgelegd.
Het is voor het nummer play that funky music white boy van wild cherry.

Einzeln
3 december 2010, 21:55
E9 = E Negen
F9 = F Negen
F#9 = F Negen
G9 = G Negen
G#9 = Gis Negen
A9 = A Negen
A#7 = Ais Zeven
A#9 = Ais Negen
B9 = B Negen

Ik snap niet hoe je deze akkoorden speelt op de gitaar, ik wil het graag weten van iemand op dit forum zodat het duidelijk is uitgelegd.
Het is voor het nummer play that funky music white boy van wild cherry.
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_akkoorden_machine.php

Acoustic Capo
3 december 2010, 22:11
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_akkoorden_machine.php

tnx man, handige website trouwens:ok:

gorgasm
4 december 2010, 23:32
all guitar chords,,,

EuroCinema
5 december 2010, 14:34
tnx man, handige website trouwens:ok:

Je moet dan wel de 7/9 akkoorden kiezen, wat een onzinnige en foute benaming is voor die dingen.

Jimi Hendrix
5 december 2010, 17:34
Je moet dan wel de 7/9 akkoorden kiezen, wat een onzinnige en foute benaming is voor die dingen.

hoezo?
ik schrijf ook altijd E79.
7=type (dominant septiem)
9=toevoeging

duidelijk toch? alleen de 9 is nogal dubbelzinnig/geeft geen uitsluitsel.

nee dan een #9 dat is pas fout. hahahaha

terrasbeest
5 december 2010, 19:10
E9.( 1 3 5 b7 9 ), Emaj9 ( 1 3 5 7 9 ).
Wat wel kan E7 13.( 1 3 5 b7 13 )

Eadd9 ( 1 3 5 9 ).

Zo heb ik het geleerd.

En een #9 dat is het Jimi Hendrix akkoord, he:soinnocent:

EuroCinema
5 december 2010, 19:38
hoezo?
ik schrijf ook altijd E79.
7=type (dominant septiem)
9=toevoeging

duidelijk toch? alleen de 9 is nogal dubbelzinnig/geeft geen uitsluitsel.

nee dan een #9 dat is pas fout. hahahaha

Zo hee, een E negenenzeventig! :crazyhappy:
Maar eh... de schuine streep is fout, dat betekent immers dat die 9 in de bas zou zitten.
b10 of #9... you opened a can of worms, nu mag je het beargumenteren ook!

Hee maar SOAD, een 7 akkoord is wel echt basiskennis en zeker geen jazzakkoord of zo hoor. Ik lees net in een ander onderwerp dat je een erg goede leraar hebt en flink aan het soleren bent... hoog tijd om meer aandacht aan akkoorden te besteden!

Jimi Hendrix
5 december 2010, 23:03
b10 of #9... you opened a can of worms, nu mag je het beargumenteren ook!


twee argumenten:
1. 't is in werking een kleine terts (blues: tegelijk grote en kleine terts), dus b10 (=b3 maar dan een octaaf hoger).
2. op een dominant is de oplossing naar de b9, #9 zou oplossen naar 10, b10 inderdaad naar of b9.
(# lost op naar boven, b naar benenden)

EuroCinema
5 december 2010, 23:22
Hmm interessant. Eigenlijk is dat akkoord voor mijn gevoel niet uit een diatonische ladder is opgebouwd, maar uit een octotonische half/heel ladder. Geen idee hoe je die noot daar benoemt en of je uberhaupt van een terts spreekt daarbinnen. Of zeg ik nu iets heel geks? Deze noot lost in mijn oren (en in veel jazzloopjes) ook eerder op naar de b9 (#8? ;) ) dan naar de 9.

Harald
6 december 2010, 09:16
twee argumenten:
1. 't is in werking een kleine terts (blues: tegelijk grote en kleine terts), dus b10 (=b3 maar dan een octaaf hoger).
2. op een dominant is de oplossing naar de b9, #9 zou oplossen naar 10, b10 inderdaad naar of b9.
(# lost op naar boven, b naar benenden)

Daarom noem ik het maar gewoon het Hendrix akkoord... (no, not you, maar naar 'the original JH') 7#9 kom je wel overal tegen. 7b10 kan ik me in bladmuziek niet echt herinneren.

7 13 ben ik ook nog niet tegengekomen. Dacht dat in de 13 benaming de 7 al impliciet erbij hoorde?

@2 hoe zie je dat? Met dominant bedoel je de V trap toch? Dus bij E7b10 zit je in A- of A Als ik zou oplossen naar het 1 akkoord zou ik bij A majeur eerder omhoog oplossen naar de A toch? De b9 binnen E is dan weer de #5 van het I akkoord, is niet echt een noot die opgelost aanvoelt.

Jimi Hendrix
6 december 2010, 09:46
Daarom noem ik het maar gewoon het Hendrix akkoord... (no, not you, maar naar 'the original JH') 7#9 kom je wel overal tegen. 7b10 kan ik me in bladmuziek niet echt herinneren.

't is maar net in wat voor kringen je begeeft denk ik



7 13 ben ik ook nog niet tegengekomen. Dacht dat in de 13 benaming de 7 al impliciet erbij hoorde?

idem



@2 hoe zie je dat? Met dominant bedoel je de V trap toch? Dus bij E7b10 zit je in A- of A Als ik zou oplossen naar het 1 akkoord zou ik bij A majeur eerder omhoog oplossen naar de A toch? De b9 binnen E is dan weer de #5 van het I akkoord, is niet echt een noot die opgelost aanvoelt.

nee binnen het akkoord.
als de e7 een maat duurt: twee tellen b10, twee tellen b9 en die lost dan op naar de kwint van 't A-akkoord.
de b10 is dan een vertraging voor de b9. (klassieke stemvoering)

@Eurocinema: en 't b10 akkoord in de blues dan?!? Daar bestaan wel degelijk de grote en kleine terts tegelijk (min. pentatonisch over maj-akkoord).

peter_heijnen
6 december 2010, 09:53
Ik ken iemand die het E-bio noemde. :)

Ik ben zelf voorstander van b10, maar dat is omdat ik die makkelijker lees dan #9.

EuroCinema
6 december 2010, 10:33
@Eurocinema: en 't b10 akkoord in de blues dan?!? Daar bestaan wel degelijk de grote en kleine terts tegelijk (min. pentatonisch over maj-akkoord).

Je kunt het ook zien als een eenvoudige manier om gealtereerd te spelen over een (al dan niet functionele) dominant. Ook de blues-gewoonte om de b5 (#4?) toe te voegen wijst in die richting.
Verder: over een mineur bluesschema kun je niet met hetzelfde gemak een grote terts spelen, dus het genre kent een zeker onderscheid wel. En dan is er nog de quarter bend die de meeste bluesgitaristen, saxofonisten en mondharmonicaspelers aan die kleine terts geven. Ik heb regelmatig meegemaakt dat een pianist of hammondspeler (die dat niet kunnen) een bepaald themaatje echt té lelijk vond tegen een grote terts akkoord. Zij spelen dan ook vaak een hammer on naar de grote terts, waar wij de kleine een buigje geven. Dan kun je zeggen: microtonaliteit en verwijzen naar de Afrikaanse diaspora, maar feit blijft dat het wordt gebruikt om het scherpe randje van die dissonante kleine terts af te halen.

Daarom pleit ik er (in elk geval in deze discussie) voor om het niet vanuit de kerktoonladders te benaderen. Ik gaf octotonisch al als voorbeeld, maar als je de kwint weglaat (wat in veel vingerzettingen al gebeurt), kun je zo'n akkoord natuurlijk ook bouwen uit melodisch mineur. Zevende stap melodisch mineur over een dominant = gealtereerde ladder, en dat dan geharmoniseerd. En het is in blues gebaseerde muziek natuurlijk heel gebruikelijk om bij een V even een nootje uit melodisch/harmonisch te lenen (septiem).

Los van al deze luchtfietserij vind ik het een handig ezelsbruggetje dat je een gealtereerde sound krijgt door de 5 en de 9 een b of een # te geven en dat gemak is ook wat waard ;-)

Jimi Hendrix
6 december 2010, 11:00
Je kunt het ook zien als een eenvoudige manier om gealtereerd te spelen over een (al dan niet functionele) dominant. Ook de blues-gewoonte om de b5 (#4?) toe te voegen wijst in die richting.

ben ik niet met je eens.
er zijn veldopnames van west-Afrikanen die gewoon die bluesladder zingen, compleet met blue note (#4). En inderdaad met kwarttoon tussen de kleine en grote terts in.
Dus om daar westerse etiketjes als gealtereerd etc op te plakken... blues is meer een modaal ding dat andere wetten heeft dan de westerse (klassieke) muziek.
Gealtereerd suggereert meer 'bedacht','dissonant' dan 't wind in je harengevoel dat ik associeer met modale muziek.



Verder: over een mineur bluesschema kun je niet met hetzelfde gemak een grote terts spelen, dus het genre kent een zeker onderscheid wel. En dan is er nog de quarter bend die de meeste bluesgitaristen, saxofonisten en mondharmonicaspelers aan die kleine terts geven. Ik heb regelmatig meegemaakt dat een pianist of hammondspeler (die dat niet kunnen) een bepaald themaatje echt té lelijk vond tegen een grote terts akkoord. Zij spelen dan ook vaak een hammer on naar de grote terts, waar wij de kleine een buigje geven. Dan kun je zeggen: microtonaliteit en verwijzen naar de Afrikaanse diaspora, maar feit blijft dat het wordt gebruikt om het scherpe randje van die dissonante kleine terts af te halen.

Daarom pleit ik er (in elk geval in deze discussie) voor om het niet vanuit de kerktoonladders te benaderen. Ik gaf octotonisch al als voorbeeld, maar als je de kwint weglaat (wat in veel vingerzettingen al gebeurt), kun je zo'n akkoord natuurlijk ook bouwen uit melodisch mineur. Zevende stap melodisch mineur over een dominant = gealtereerde ladder, en dat dan geharmoniseerd. En het is in blues gebaseerde muziek natuurlijk heel gebruikelijk om bij een V even een nootje uit melodisch/harmonisch te lenen (septiem).

Los van al deze luchtfietserij vind ik het een handig ezelsbruggetje dat je een gealtereerde sound krijgt door de 5 en de 9 een b of een # te geven en dat gemak is ook wat waard ;-)


Nou ja, kleine en grote terts tegelijk kun je zien als een manier van (westerse) interpretatie (gericht op toetseninstrumenten) om die kwarttoon te benaderen.

wat er al dan niet mogelijk is los van de grote en kleine terts tegelijk is dan een interessante discussie maar gaat niet waar we't hierover hadden toch?

het verschil tussen b10 en #9 en b13 en #5, #11 en b5 zal dan wel voor de mierenneukers zijn, voor mij is nogal wezenlijk en niet omdat ik graag voor een moeilijkere dan voor een makkelijkere uitleg kies, maar omdat ik graag voor de goede ipv de faute uitleg kies :mmmm: en wellicht ook omdat een holistische uitleg van (westerse)muziektheorie mij meer aanspreekt dan 'jazztheorie' of dat soort ellendig xenofoob hokjesdenken haha.

Harald
6 december 2010, 11:04
't is maar net in wat voor kringen je begeeft denk ik

idem


Toch ook aardig wat bigband en real book werk gespeeld



nee binnen het akkoord.
als de e7 een maat duurt: twee tellen b10, twee tellen b9 en die lost dan op naar de kwint van 't A-akkoord.
de b10 is dan een vertraging voor de b9. (klassieke stemvoering)



Binnen een blues context zou ik eerder naar de 9 oplossen ipv de b9

Jimi Hendrix
6 december 2010, 11:56
Toch ook aardig wat bigband en real book werk gespeeld


ik bedoel meer door wie/in welke 'traditie' je theoretisch geschoold bent.



Binnen een blues context zou ik eerder naar de 9 oplossen ipv de b9

ja. zoals ik al zei is b10 - b9 een stemvoeringskwestie op de dominant.
(dus niet in een blues op de I).

EuroCinema
6 december 2010, 11:56
ben ik niet met je eens.
er zijn veldopnames van west-Afrikanen die gewoon die bluesladder zingen, compleet met blue note (#4). En inderdaad met kwarttoon tussen de kleine en grote terts in.
Dus om daar westerse etiketjes als gealtereerd etc op te plakken... blues is meer een modaal ding dat andere wetten heeft dan de westerse (klassieke) muziek.
Gealtereerd suggereert meer 'bedacht','dissonant' dan 't wind in je harengevoel dat ik associeer met modale muziek.

Oh man, die tegenstellingen zijn lastig hoor, er is in de VS zoveel geschiedsvervalsing mee gepleegd. (Van Afrika weet ik te weinig, het is zo'n enorm continent met zoveel verschillende muziek dat ik totaal verzuip als ik me erin wil verdiepen. Maar ik neem dat zo van je aan). Vergeet niet dat de geschiedenis van de pure, "echte" Afrikaans-georienteerde blues in Amerika een constructie is van blanke Amerikanen met een romantische hang naar authenticiteit. Heel wat van wat Lomax etc vastlegden als eeuwenoude traditionals, blijken bij nader inzien bewerkingen van pophits uit die tijd, "Europese" musicalliedjes dus. Alle oude blues die wij kennen is sowieso beïnvloed door Europese muziek, en mannen als Big Bill Broonzy en Muddy Waters hadden bijvoorbeeld in het begin van hun carrière ook countrynummers in hun repertoire. Die mochten ze alleen niet opnemen, om het - volstrekt kunstmatig in Manhattan geschapen - beeld van de rauwe echte plattelandsblues niet te verstoren. De rockpers schetst graag het beeld van een volstrekt rauwe zwarte bluesmuziek die langzaam steeds verfijnder werd naarmate blanken zich ermee gingen bemoeien, maar dat is totale larie. Tientallen jaren voor Robert Johnson was er al vele malen verfijndere en complexere "zwarte" muziek, die razend populair was. Cakewalk, ragtime en swing kon je ook in het diepste moeras van Mississippi niet missen. Goed, we dwalen wel erg af maar het is ook zo'n leuk onderwerp om over te ouweh**ren!

De gealtereerde klanken in de jazz associeer ik erg met Parker. Aan de ene kant een nijver student van Europees modern klassiek, aan de andere kant algemeen gezien als een ontzettende plattelandsjongen. Dus haalde hij die klanken bij Stravinski, uit de muzikale traditie waarin-ie opgroeide, of hoorde hij de verbanden tussen beide? Het loopt allemaal zo door elkaar, dat we daar denk ik nooit uitkomen... in elk geval vind ik gealtereerde klanken niet minder rauw of "oer" dan het #9/b10 akkoord zelf...

Jimi Hendrix
6 december 2010, 12:01
@Euro

bij mijn weten is blues juist typische stadsmuziek van na de slavernij.
dit itt de worksongs, die juist plattelandsmuziek van tijdens de slavernij zijn.

maar waar ik het over heb zijn opnames van afrikanen die in hun eigen dorp hun muziek spelen.
hier kun je zeker een rudimentair soort blues in horen + de typische polyritmiek die je terughoort in de jazz (3 over 4 zeg maar).

Inderdaad leuke materie, ik weet er echter te weinig van om er lang over te ouwehoeren.

EuroCinema
6 december 2010, 12:02
ik bedoel meer door wie/in welke 'traditie' je theoretisch geschoold bent.


Het is zeg maar zoals Leidse studenten bier zeggen en Amsterdamse pils (in mijn tijd dan). :ok:

Harald
6 december 2010, 13:29
ik bedoel meer door wie/in welke 'traditie' je theoretisch geschoold bent.

ja. zoals ik al zei is b10 - b9 een stemvoeringskwestie op de dominant.
(dus niet in een blues op de I).


Ik geschoold...:???: nu zit je te vleien :seriousf:

Bedoelde ook over het E hendrix akkoord b10 9 en dan de 8 weer op het A akkoord, waar het dus eigenlijk een 5 is , maar je speelt dan eigenlijk gewoon A mixolydisch over de E hendrix en de A binnen het schema als ik me niet vergis.

Maar ik heb toch altijd het idee dat al dat geanaliseer erg 'after the fact' is. Er zullen best mensen zijn die op die manier improviseren, maar of ze in mijn platenkast staan vraag ik me af. Daar staan er wel genoeg in die het achteraf kunnen ontleden, maar ik vermoed dat ze tijdens het spelen niet in toonladders denken, maar gewoon in een melodie die ze inwendig horen... Als je een solo over een schema moet scatten denk je toch ook niet in ladders lijkt me, dan hoor je waar het heen wil.

terrasbeest
6 december 2010, 13:36
Daarom noem ik het maar gewoon het Hendrix akkoord... (no, not you, maar naar 'the original JH') 7#9 kom je wel overal tegen. 7b10 kan ik me in bladmuziek niet echt herinneren.

7 13 ben ik ook nog niet tegengekomen. Dacht dat in de 13 benaming de 7 al impliciet erbij hoorde?
@2 hoe zie je dat? Met dominant bedoel je de V trap toch? Dus bij E7b10 zit je in A- of A Als ik zou oplossen naar het 1 akkoord zou ik bij A majeur eerder omhoog oplossen naar de A toch? De b9 binnen E is dan weer de #5 van het I akkoord, is niet echt een noot die opgelost aanvoelt.

E13 is in mijn boekje als zowel de 7 9 en 11 er ook inzitten.

E7 13 : een E7 met enkel de 13 erbij.

Jimi Hendrix
6 december 2010, 13:37
Ik geschoold...:???: nu zit je te vleien :seriousf:

Bedoelde ook over het E hendrix akkoord b10 9 en dan de 8 weer op het A akkoord, waar het dus eigenlijk een 5 is , maar je speelt dan eigenlijk gewoon A mixolydisch over de E hendrix en de A binnen het schema als ik me niet vergis.

Maar ik heb toch altijd het idee dat al dat geanaliseer erg 'after the fact' is. Er zullen best mensen zijn die op die manier improviseren, maar of ze in mijn platenkast staan vraag ik me af. Daar staan er wel genoeg in die het achteraf kunnen ontleden, maar ik vermoed dat ze tijdens het spelen niet in toonladders denken, maar gewoon in een melodie die ze inwendig horen... Als je een solo over een schema moet scatten denk je toch ook niet in ladders lijkt me, dan hoor je waar het heen wil.

(sorry hoor, heb een half daggie vrij haha)
tuurlijk is geanaliseer afer the fact.
Muziektheorie geeft een idee over wat de 'gangbare' mogelijkheden zijn en waarom we die vinden 'werken'. Speel nou maar eens E7b10-E7b9 en dan oplossen naar Am (dus met als topnotes G (b10 van E) - F (b9 van E) - E (5 van Am). Dát is de 'gangbare' oplossing voor de b10. Melodisch gezien dus eolisch dalend. Maar je wil 't akkoord eronder wel dominant hebben (G# dus ipv G), enter de b10.
En dat hoor je vaak genoeg terug in je platenkast.

terrasbeest
6 december 2010, 13:38
10 is geen ' normale extentie', een 9 wel. :seriousf:

Jimi Hendrix
6 december 2010, 13:42
10 is geen ' normale extentie', een 9 wel. :seriousf:

G is wel een normale toon, F## niet.
of schrijf jij (om in bovenstaand door Harald aangebrachte voorbeeld te blijven) A-B-C-D-E-F-F##-A als toonladder van Am?

De G kun je prima verklaren in toonsoort Am: eolische 7

De G# ook: harmonische 7.

Maar een F##? Een soort gealtereerde 6? Hoe zou ik die moeten horen/verklaren?

wat is nu normaler, een E7b10 of een E7#9?

Dank je terras, volgens mij kom ik hiermee tot de kern.

Harald
6 december 2010, 13:44
10 is geen ' normale extentie', een 9 wel. :seriousf:

En daarom is het dus wel een E7#9? Is dat wat je bedoelt?

@JH, bekeek het tegen A majeur, G,F# E tegen A mineur werkt G,F E idd. prima.

Jimi Hendrix
6 december 2010, 14:03
En daarom is het dus wel een E7#9? Is dat wat je bedoelt?

@JH, bekeek het tegen A majeur, G,F# E tegen A mineur werkt G,F E idd. prima.

ik zie niet in waarom het niet zou werken tegen A majeur.
Je brengt met de F dan een molldur-element te berde, gebeurt ook enorm vaak.

terrasbeest
6 december 2010, 14:23
De normale bouwstenen voor een akkoord zijn 1 3 5 7 9 11 en 13.

Zuiver op nomenclatuur bestaat er geen 10 akkoord, dus een b10 in de nomenclatuur ook niet : je moet het doen met de cijfers waarover je beschikt. Vandaar ook #11 en niet b12.

Nomenclatuur is een conventie, en die conventie is gebaseerd op die nummering.
IMO heeft nomenclatuur niks te maken met de muzikale implicaties. Muziek = klanken, nomenclatuur = schrijven.

Jimi Hendrix
6 december 2010, 14:27
De normale bouwstenen voor een akkoord zijn 1 3 5 7 9 11 en 13.

Zuiver op nomenclatuur bestaat er geen 10 akkoord, dus een b10 in de nomenclatuur ook niet : je moet het doen met de cijfers waarover je beschikt. Vandaar ook #11 en niet b12.

aha, dus sus4 bestaat ook niet? 6 als toevoeging ook niet?
wat te denken van de 2?

volgens mij heb ik het hierboven mooi gezegd: de b10 als vertraging voor de b9. (beetje zoals 4 in sus4 wil oplossen naar de 3).
maar goed, ik moet zo aan de slag dus je hebt tot morgen om er wat van te maken hahaha :gitarist:

terrasbeest
6 december 2010, 14:33
aha, dus sus4 bestaat ook niet? 6 als toevoeging ook niet?
wat te denken van de 2?

volgens mij heb ik het hierboven mooi gezegd: de b10 als vertraging voor de b9. (beetje zoals 4 in sus4 wil oplossen naar de 3).
maar goed, ik moet zo aan de slag dus je hebt tot morgen om er wat van te maken hahaha :gitarist:

een sus akkoord verwijst eigenlijk naar de b3, die suspended wordt en naar keuze kan vervangen worden door een 2 of een 4, en dat cijfer zou je kunnen schrijven b3 maar dat bestaat al, en de 4 zou dan ##3 zijn.

Met die 6 heb je mij voorlopig bij m'n ballen, maar OK : dat is de schuld van de nomenclatuur.

Acoustic Capo
6 december 2010, 23:04
Zo hee, een E negenenzeventig! :crazyhappy:
Maar eh... de schuine streep is fout, dat betekent immers dat die 9 in de bas zou zitten.
b10 of #9... you opened a can of worms, nu mag je het beargumenteren ook!

Hee maar SOAD, een 7 akkoord is wel echt basiskennis en zeker geen jazzakkoord of zo hoor. Ik lees net in een ander onderwerp dat je een erg goede leraar hebt en flink aan het soleren bent... hoog tijd om meer aandacht aan akkoorden te besteden!

klopt, mn gitaarleraar geeft goed les, ben ik blij om of course
Maar ik zat ook al te kijken van huh, e6/9 of e6/7?

Kan iemand voor mij hieronder een rijtje zetten met de akkoorden die ik wil weten hoe die te bespelen?

Ik zou je erg dankbaar zijn, ps. 7 akkoord , zulke akkoorden heb ik echt niet gehad hoor, kampvuurakkoortjes,barre akkoorden,blues akkoorden but no jazz, i dont know.

Door een goede leraar, zelf heel veel inzet tonen, mede doordat ik voor de muziek leef, mn vrienden ook, samen in een band spelen.
Soleren ben ik nu na 1 jaar aan toe, gaat erg goed, metal songs gaan goed, nu het moeilijkere werk.

erwin_ve
7 december 2010, 10:17
Nomenclature? Een E7 b10 of E7#9 kan voorkomen als VII de trap in Fmelodisch mineur.
f-g-as-bes-c-d-e-f

Puur vanuit de ladder gezien is;

e=grondtoon
g=kleine terts=b10
as= verlaagde kwart=grote terts
d=klein septiem

De f is vanuit het E7 akkoord gezien een b9. Daarom wordt b10 gehanteerd, om verwarring binnen laddereigen noten te voorkomen.
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

Jimi Hendrix
7 december 2010, 10:58
Nomenclature? Een E7 b10 of E7#9 kan voorkomen als VII de trap in Fmelodisch mineur.
f-g-as-bes-c-d-e-f

Puur vanuit de ladder gezien is;

e=grondtoon
g=kleine terts=b10
as= verlaagde kwart=grote terts
d=klein septiem

De f is vanuit het E7 akkoord gezien een b9. Daarom wordt b10 gehanteerd, om verwarring binnen laddereigen noten te voorkomen.
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

je maakt het wel lastig zo.
de 7b10 is gewoon een dominant met een minder voor de hand liggende toevoeging (de b10).
De ladder die daar toevallig bij past is bovenstaande (of octotonisch), maar:
Harmonische functie blijft V / dominant. Denk dus in eerste instantie de toonsoort waarin die V staat (bij e7b10 zou dat A mineur of majeur kunnen zijn).
verklaring van de b10: dalende melodie g-f (lost op naar de e) en toch een dominant akkoord eronder (E7 heeft een G#).
je zou dan eerder op zo'n (dalende) ladder uitkomen: g (achtste vakje van de b-snaar) f e d c b a g#. belangrijk om te horen/realiseren is dat in deze context de g naar beneden wil oplossen (richting f - en (ontspanning) e), en de g# naar de a (leidtoon).

denk melodie ipv akkoordsymbolen (om nog maar te zwijgen van 'chord scales', de grootste zwendel die er is, tot je écht 'vaag' gaat denken), die zijn ook maar een samenvattinkje om 't snel te kunnen zien/denken.

zelfstandig gebruik van de e7b10 (in de blues/hendrixakkoord): bluesladder raggen ligt dan het meest voor de hand.

zo ik kruip weer ff onder m'n steen terug :soinnocent:

Acoustic Capo
7 december 2010, 11:12
oke, maar het handigste voor mij zal zijn als iemand een rijtje met de akkoorden geeft, die in het liedje moeten bespeeld worden.
Bijv. e9 7-8-8-8

Ik heb zelf geen les gehad in jazz akkoorden dus ik zal ook niet veel zien in de akkoorden taal die jullie nu gebruiken.

EuroCinema
7 december 2010, 11:22
E9 X76777
A#7 686796

De rest krijg je door deze twee omhoog en omlaag te schuiven.
Die 7 akkoorden zijn trouwens de meest basic bluesakkoorden!

Acoustic Capo
7 december 2010, 11:27
E9 X76777
A#7 686796

De rest krijg je door deze twee omhoog en omlaag te schuiven.
Die 7 akkoorden zijn trouwens de meest basic bluesakkoorden!

thanks man.Oke , die bluesakkoorden. Heel veel ken ik maarja. Zoals d7 enz. ff weer de bluesakkoorden doorspitten

erwin_ve
7 december 2010, 11:59
je maakt het wel lastig zo.
de 7b10 is gewoon een dominant met een minder voor de hand liggende toevoeging (de b10).
De ladder die daar toevallig bij past is bovenstaande (of octotonisch), maar:
Harmonische functie blijft V / dominant. Denk dus in eerste instantie de toonsoort waarin die V staat (bij e7b10 zou dat A mineur of majeur kunnen zijn).
verklaring van de b10: dalende melodie g-f (lost op naar de e) en toch een dominant akkoord eronder (E7 heeft een G#).
je zou dan eerder op zo'n (dalende) ladder uitkomen: g (achtste vakje van de b-snaar) f e d c b a g#. belangrijk om te horen/realiseren is dat in deze context de g naar beneden wil oplossen (richting f - en (ontspanning) e), en de g# naar de a (leidtoon).

denk melodie ipv akkoordsymbolen (om nog maar te zwijgen van 'chord scales', de grootste zwendel die er is, tot je écht 'vaag' gaat denken), die zijn ook maar een samenvattinkje om 't snel te kunnen zien/denken.

zelfstandig gebruik van de e7b10 (in de blues/hendrixakkoord): bluesladder raggen ligt dan het meest voor de hand.

zo ik kruip weer ff onder m'n steen terug :soinnocent:

Ik ben bekend met de harmonische functie, Feit blijft alleen dat dit een mogelijkheid is.
Vaag: ik vindt dit wel meevallen. Enneatonisch vindt ik lastiger om te horen en spelen.