PDA

View Full Version : Handschaven - how to?



Zatar
3 december 2010, 21:03
Hallo allemaal!
Na het (ongeveer) succesvol maken van een thinline tele, wou ik eens echt beginnen aan een akoestische bouw. Nu is het wel nogal vrij koud om dit buiten te doen, dus doe ik het in men prutshok. Het grote nadeel: stofvrij... (m.a.w. geen powertools).

Bij madinter had ik een tijdje geleden wat aan hout besteld en nu is het dus tijd dat te gebruiken. Om te beginnen de oefen zijkanten. Ideaal om deftig te leren schaven en het buigen van de kanten wat te oefenen.

Nu is men grote probleem dat ik eigenlijk geen flauw benul heb hoe ik aan het schaven moet beginnen... Vandaar enkele vraagjes:
- span ik het hout op door er klemmen op te steken of... ?
- zoals op de laatste foto te zien is staat het ruwe hout een beetje bol, hoe begin ik eraan dit vlak te schaven?
- de dikte zou zo rond de 2-2,5mm moeten liggen klopt dit?


Ik beschik over deze twee schaven (1 varo, 1 stanley), met daaronder een fototje van het te bewerken stuk hout.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/03122010042.jpg (http://www.uploadarchief.net/files/download/03122010042.jpg)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/03122010043.jpg (http://www.uploadarchief.net/files/download/03122010043.jpg)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/03122010045.jpg (http://www.uploadarchief.net/files/download/03122010045.jpg)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/03122010048.jpg (http://www.uploadarchief.net/files/download/03122010048.jpg)


Als alle oefening goed verloopt komt er hier binnenkort weer een akoestisch bouwverslag bij !

alvast bedankt!

Javaca
3 december 2010, 21:54
Het schaven begint met een goede voorbereiding. Een rechte, scherpe (!!!) goed afgestelde schaaf.

Verder raad ik aan veel te oefenen. Begin met het recht schaven van een stuk zachthout van ongeveer 30*6*6 cm.

Stel de schaaf zo in dat de beitel het hout niet raakt en haal de schaaf over het hout. Draai dan de beitel steeds een stukje uit en herhaal deze beweging. Je voelt vanzelf wanneer de schaaf het hout pakt. Schaaf dunne krulletjes, door een goede krul kun je de krant lezen.

Maak het balkje recht in alle richtingen en controleer met een lineaal en bureaulamp. Je zult zien dat er een verschil zit in wat je denkt dat recht is en wat echt recht is.

Als je het eerste vlak recht hebt maak je het aangrenzende vlak haaks en recht ten opzichte van het eerste. Daarna maak je het ondervlak parallel aan het eerste en ten slotte het laatste vlak, haaks ten opzichte van de rest.

Als je hiervoor nog nooit geschaafd hebt heb je nu een veel smaller balkje over.


Dit lijkt misschien een loze oefening, maar je zult merken dat schaven een kunst is die je niet 123 beheerst. Je kunt dit beter oefenen op een stuk resthout dan op je net gekochte zijkanten.


Het lijkt er op dat de zijkanten die je gekocht hebt bestaan uit kruisdradig hout. Dit zul je waarschijnlijk het best in de dwarsrichting schaven en dan schrapen met een schraapstaal waarna je begint te schuren.

oigun
3 december 2010, 22:49
Enne leg de (versgeslepen)schaaf op z'n zijkant.(word altijd een beetje kriegel als ik een schaaf zo zie staan, sorry beroepsdeformatie) Google eens op het slijpen/afstellen van een schaaf er is daar heel wat over te vinden ook op youtube.

jan jansen
4 december 2010, 07:39
Enne leg de (versgeslepen)schaaf op z'n zijkant.(word altijd een beetje kriegel als ik een schaaf zo zie staan, sorry beroepsdeformatie).

Die gedachte had ik ook...vroeger op school werd je bijna inelkaar gerost als je hem zo neer lag...;);):blast:

Zatar
4 december 2010, 07:39
Ha bij het slijpen van de schaaf zit ik geloof'k al goed. Gisteren had ik me eraan gewaagd men beitels eerst te slijpen en vervolgens de stanley schaaf. Daar kan ik nu mooi de haartjes van men arm mee afscheren...

Ik heb ook wel verschillende korrelgroottes schuurpapier naast elkaar op een vlakke plaat gelegd om de schaaf zelf ook eens op te schuren. Het ding lag al jaaaaaaaren bij men grootva in de stal en zat helemaal onder het roest (maar ze is nu vlak en schaaft mooie krullen!).

Echt stukjes resthout heb ik op het ogenblik niet echt liggen (ze zijn de haard al in gegaan...), vandaar meteen op de oefen kanten. Maar dat is niet zo erg, kheb er 6 om te oefenen (zo'n pakketje met practice wood) en nog 2 voor "in't echt".

Maar hoe moet ik dat ding nou vastleggen? Want op het moment span ik het met klemmen op't mdf en is er altijd een stuk niet te bereiken met de schaaf.

Hoe ga je trouwens om met doorbuigende kanten door de druk van het schaven?

-> ik weet heb, kben een beginner <- :seriousf:

En bedankt javaca en oigun, van jullie zijn tips zeker welkom! Na al die builds gevolgd te hebben ;)

/edit: en dat van die schaaf neerleggen wist ik echt niet :O Ik laat wel het mes niet uitsteken als't om die reden zou zijn...

BLUEWEY
4 december 2010, 23:48
Je kunt ze gewoon vastklemmen Zatar en erlangs af schaven. Je zult ze dus van tijd tot tijd moeten omdraaien. Controleer de plank zo vaak als je maar kan. Zeker zolang je niet echt de ervaring hebt om in te kunnen schatten, hoever 't al is..., >> is 'n goeie kniebuig oefening..

Let erop ofdat je 1 kant of beide kanten gaat schaven.
Wat voor soort hout heb je ??
Mijn palissander ervaring is, dat ik beter 1 kant had kunnen schaven. Heb dus beide kanten geschaafd(op advies van..) en had er naderhand zware spijt van, vanwege happen uit het hout aan beide zijden, die weer verrekkes moeilijk zijn weg te schuren.

Als 'n plankje al een beetje gebogen is, moet je wel oppassen voor ongelijk schaven. Indien mogelijk eerst ff rechtmaken. Als het hout wat warmer wordt, heeft 't de neiging om krom te trekken. En kijk uit voor temperatuurs verschillen i.v.m. de kou. Vooral van koud naar warm, als 't dan een tijdje in de warmte ligt. Maar warm hout is wel makkelijker te buigen.., dus kun je het iets of wat opwarmen om eventueel recht te maken, b.v. d.m.v. er iets zwaars op te leggen ofzo. Miss kun je het al iets bijbuigen met je buig ijzer.

Probeer met schaven lange halen te maken.., des te meer kans op gelijkheid !
De schaaf moet je idd op z'n kant leggen om de scherpte v.h. mes te beschermen. Die dingen zijn vaak moeilijk te slijpen en dat is ook 'n vak apart en kost (als je dat zelf niet kunt) best wel wat knaken ! Bramen zijn funest voor je hout (en beurs..) !


BTW; Wat die T1 betreft had je enerzijds gelijk..., anderzijds ook weer niet.

Waar je gelijk in had; de letter/cijfer combinatie was idd niet aanwezig...,

MAARRR..., T1 zelf wel !! dus die had ik niet vergeten..., :soinnocent:

succes en "tot de volgende les." >>> TAKE YOUR TIME !! doe alles rustig aan ..

loose-fur
5 december 2010, 14:24
Niet alleen over het slijpen van een beitel kun je een cursus schrijven, Zatar, ook over het werken ermee vul je makkelijk een schooljaar. Ik blijf het maar herhalen: schrijf je ergens in voor een (avond)cursus houtbewerking, bij een goeie ‘vak’school (bestaan die nog?) of ga langs bij een schrijnwerker op rust, misschien leert ie jou graag de knepen van het vak.. Om die basis onder de knie te krijgen hoef je trouwens -mijn inziens- niet echt terecht bij een cursus gitaarbouw. Integendeel, mocht Bluewey een goeie leraar op de cursus hebben dan zou ie zelf zijn beitels leren slijpen –hoeft ie niet meer te betalen voor dit karwei- en zou hij weten hoe hij happen bij het schaven kan vermijden.

Ik heb geen zin een cursus te schrijven, vandaar een paar puntjes:


Beitel moet uiteraard vlijmscherp zijn, maar dat lukt je blijkbaar al..
Bij je grootste Stanley schaaf heb je ook met een keerbeitel te doen, een soort tweede mes dat bovenop de eigenlijke schaafbeitel gespannen wordt. Het is soms een beetje zoeken hoe die keerbeitel precies moet ingesteld worden, meestal wordt die op 0,5 tot 1,5 mm van de snede gezet. Controleer na het opspannen of die keerbeitel mooi sluit op de snijbeitel, soms moet die eveneens wat bijgevijld of –gewet worden. De Varo is in dat opzicht iets makkelijker in te stellen. Ook schaven gaat bij die laatste iets beter lukken omdat de beitel veel platter ligt.
Controleer de zool van je schaaf, is die vlak/plat? Eventueel vlak maken op een vlakke ondergrond met fijn schuurpapier.
Bij het instellen van de beitel over (langs) de zool kijken en controleren of de beitelsnede evenwijdig zit met die zool.
Stuk opspannen of tegen een stootblok aanleggen. Bij dunne stukken is dit inderdaad wel eens wat zoeken, soms biedt dubbelzijdig plakband een oplossing.
Probeer niet teveel in één keer af te nemen, vooral niet bij hardere houtsoorten.
Probeer zoveel mogelijk mét draad te steken, mee in de richting van de houtvezel (denk aan een kapsel, wat strijkt makkelijkst, tegen of mét de haren?). Tégendraad geeft de beruchte happen (die je daarna moet uitschrapen of –schuren), een regel die trouwens ook geldt bij schaaf- en/of freesmachines. Bij tropische houtsoorten wordt je echter vaak geplaagd door kruisdraad, de houtnerf ligt in dit geval in twee richtingen naast elkaar. Bij kruisdraad ga je dan ook best onder een schuine hoek gaan schaven, onder zo’n 45 graden dwars over de houtnerf, bijvoorbeeld. Zal al te grote happen vermijden.
Oefenen.
Veel oefenen.
Veel plezier!
http://lh3.ggpht.com/_Ae2zJw7XiSk/TPuP37l8QtI/AAAAAAAACN4/zwfNhrRsqO8/s720/Schaaf.jpg



Tee.

BLUEWEY
5 december 2010, 17:55
Niet alleen over het slijpen van een beitel kun je een cursus schrijven, Zatar, ook over het werken ermee vul je makkelijk een schooljaar. Ik blijf het maar herhalen: schrijf je ergens in voor een (avond)cursus houtbewerking, bij een goeie ‘vak’school (bestaan die nog?) of ga langs bij een schrijnwerker op rust, misschien leert ie jou graag de knepen van het vak.. Om die basis onder de knie te krijgen hoef je trouwens -mijn inziens- niet echt terecht bij een cursus gitaarbouw. Integendeel, mocht Bluewey een goeie leraar op de cursus hebben dan zou ie zelf zijn beitels leren slijpen –hoeft ie niet meer te betalen voor dit karwei- en zou hij weten hoe hij happen bij het schaven kan vermijden.

Ik heb geen zin een cursus te schrijven, vandaar een paar puntjes:

Tee.

@Tee
Dit vind ik toch wel bijzonder grappige Belse humor (desondanks 'zijn handtekening' ) en zal deze grap zeker doorsturen naar m'n cursusleider. Die houdt wel van 'n Bels grapje..., ;)

Ben met die plankjes waar die "happen" inzaten bij de lokale gitaarbouwer geweest en hij zei met z'n 28 jarige bouwervaring, dat het gewoon kan voorkomen en niets meer dan normaal is. Dit wil dus niet zeggen dat het altijd voor komt. "Die zul je eruit moeten schuren..," was zijn commentaar !

Dus wie zegt dat ik geen beitels kan slijpen en ervoor moet betalen :???: ..., doe tenslotte geen cursus "gereedschaps behandeling"..., ach.. laat maar. :soinnocent:

Bij mijn weten is palissander nog altijd een tropische houtsoort en die hoek van 45 graden is ook weldegelijk toegepast tijdens het schaven. Maar het ene plankje is nou eenmaal het andere niet ! Palissander is gruwelijk hard !! (vandaar hardhout..) en behoorlijk moeilijk te bewerken. Zijn niet voor niets vaak duurdere gitaren dan andere..
Vandaar deze waarschuwing, Zatar.

En die zool van je schaaf had je al gecontroleerd..., is niet ??

@Tee; hoeveel palissander gitaren heb jij eigenlijk al gemaakt ??

En hoe ging het bij jouw eerste gitaar ??

Voor mij is dit mijn aller eerste gitaar !! ..., en alle begin is moeilijk..., > ach.., hoort erbij. :sssh: >= 'n prachtige uitdaging Zatar.., gewoon doorbijten !! ;)
(en als 't ff kan, "schrijven we voor jou en alle anderen een cursusje" ..., helpen we jullie mee.., toch ??)

gengar
8 december 2010, 18:56
even op youtube checken onder de video's van Lie Nielsen, perfect demo om te laten zien hoe je je schaaf prepareert.

Je hebt het probleem dat je zoals Javaca al zei niet in de lengte richting van je zijkant kunt schaven omdat de nerf niet mee gaat werken. Dat zie je door de manier waarop de kromming in het stuk zit. Daarvoor zijn op youtube ook goeie videos te vinden, 'quartersawn tonewood' waarschijnlijk.

Voor jou betekent dit dat je misschien wegkomt met een kleine spaanafname ongeveer 45graden op de lengte richting van je stukken.

Ik ben het niet eens met de opmerking van je gitaarbouwer, dat kan alleen voorkomen als het je eigen schuld is. Mij overkomt het ook en het is ook elke keer mijn eigen schuld haha. De hoek van je grote beitel is misschien wat groot, die andere is een stuk beter maar die schaaf zelf is wat te klein om zijkanten te schaven..Maar als de grote perfect geslepen is en zo moet het wel lukken. Succes!

BLUEWEY
8 december 2010, 19:13
:soinnocent:> ;)


21:13u >;
Mario..., ff voor de duidelijkheid jongen...; tegen wie heb je het nou !?

> tegen Zatar..., wiens topic het is ??

> tegen mij..., i.v.m. "je gitaarbouwer"...ect.??

> of tegen ons allebei ??

Da is mij toch nog ff niet helemaal duidelijk..., nu na 5 keer lezen nog niet...

gtz.

PS: thx voor je advies anyway...,

Javaca
9 december 2010, 07:03
Voor kruisdradige houtsoorten als palissander gebruik ik een schraapschaaf.

Maak eerst een kant van het hout egaal en netjes en dan de andere kant op dikte. Als er dan wat mis gaat zit het aan de binnenkant.

stijnkenens
9 december 2010, 09:04
Jep, of een schaaf met een getand mes !
Daarna schrapen.


s.

ernieman
9 december 2010, 12:21
Hey Stijn,

Heb jij zo'n schaaf met getand mes? Ik heb het ooit bij een bouwer op een foto gezien, maar weet niet hoe het werkt.
Kun je je bevindingen eens zeggen tov een gewone schaaf (eventueel met een mooie voorbeeld foto?)

superfly
9 december 2010, 20:19
EJ
Zag eens een filmpje van een getande schaaf dat ik gebookmarked heb, bedoel je die.
http://www.youtube.com/watch?v=6pxKo1vjOwA&feature=player_embedded#!

grtz
\/\/

Javaca
10 december 2010, 06:46
Ben met die plankjes waar die "happen" inzaten bij de lokale gitaarbouwer geweest en hij zei met z'n 28 jarige bouwervaring, dat het gewoon kan voorkomen en niets meer dan normaal is. Dit wil dus niet zeggen dat het altijd voor komt. "Die zul je eruit moeten schuren..," was zijn commentaar !

Welke bouwer was dat?

BLUEWEY
10 december 2010, 14:46
Welke bouwer was dat?

Die ene met die neus... :soinnocent:, ..., toevallig diezelfde als diegene die 'n brieffie van 100,- wilde hebben voor puur alleen maar het frezen v.e. ovaal rosette !

Here some pics.., waar ik het over had. Het is hier geschaafd tot op +/- 3,5mm dikte.
Heb me hier gedurende weeeeken drastisch zorgen om gemaakt en zag er nogal behoorlijk tegen op om dit eruit te moeten gaan schuren, gezien het feit, dat ik al ervaren had hoe hard palissander is. Zodoende ging ik langs die gitaarbouwer..., had advies nodig. Welk advies ik kreeg is bekend.

Het er groten deels uitschuren van deze shit heb ik gedaan, toen de sides incl. Fl. cutaway en incl. blokrandjes al verlijmd waren, zoals hiervoor al ergens vermeld.

>>Even voor de duidelijkheid...; ik hou het wel even "in het midden" hoe wat moet zijn..!!.., als je me kunt volgen.. !! <<

http://lh4.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TQIlVT9IzFI/AAAAAAAAAo0/8gw5Qij_JHQ/s640/SL370554.JPG


http://lh5.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TQIlYssUDhI/AAAAAAAAAo4/djupXbLvHSw/s640/SL370555.JPG


http://lh6.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TQIlbyDo1hI/AAAAAAAAAo8/glDfqFOgMAM/s640/SL370557.JPG


http://lh5.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TQIle7IjIfI/AAAAAAAAApE/9hwsu-uE_gU/s640/SL370558.JPG


http://lh6.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TQIlia0-6EI/AAAAAAAAApI/yryYVftu9-U/s640/SL370571.JPG
de andere zijde..

http://lh3.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TQIllGM8AjI/AAAAAAAAApM/pjz-FqDYjZQ/s640/SL370583.JPG
Hier kun je, denk ik, ook wel goed de dikte v.h. plankje zien.., +/- 3,5mm.
Heb een digitale schuifmaat. Kan dit ding ook wel 'n echte maat noemen. Is onontbeerlijk voor de gitaarbouwer !

Dus kijk uit Zatar.., en dat je dit soort dingen probeert te vermijden !! ;)

loose-fur
10 december 2010, 18:09
Misschien de volgende keer -als die er komt- vóór het buigen de happen er uitschrapen en/of -schuren, Bluewey? Of een lesgever zoeken die ook beseft dat zo'n karwei stukken makkelijker gaat op voorhand..

Zich laten betalen om je te verkneukelen aan het gewroet van een ander, is dat sarcasme in het kwadraat?



Tee.

BLUEWEY
10 december 2010, 18:15
Misschien de volgende keer -als die er komt- vóór het buigen de happen er uitschrapen en/of -schuren, Bluewey? Of een lesgever zoeken die ook beseft dat zo'n karwei stukken makkelijker gaat op voorhand..

Zich laten betalen om je te verkneukelen aan het gewroet van een ander, is dat sarcasme in het kwadraat?



Tee.

Al doende leert men.., Tee ! :soinnocent:;)

stijnkenens
10 december 2010, 21:20
Hey Stijn,

Heb jij zo'n schaaf met getand mes? Ik heb het ooit bij een bouwer op een foto gezien, maar weet niet hoe het werkt.
Kun je je bevindingen eens zeggen tov een gewone schaaf (eventueel met een mooie voorbeeld foto?)

Ik heb in een oud mes groeven geslepen, om de mm, met een dremel.
Zo ontstaan er kleine mesjes, ipv 1 groot.
En dat steek ik in m'n gewone stanley nr 5. Niks low angel !
Met de keerbeitel ver naar achter, want die heb je toch niet nodig.

Hierdoor kan je veel gemakkelijker grillige houtsoorten tot op dikte schaven (eigenlijk gewoon snel op dikte brengen) houtsoorten met een gevlamde tekening, of kruisdraad zoals mahonie en palissander.
Daarna afwerken met het schraapstaal: perfect !!!

Ik heb geen foto op m'n pc staan, maar zoals aangegeven vind je het gemakkelijk op youtube.


s.

aaronstonebeat
10 december 2010, 23:05
Heb een digitale schuifmaat. Kan dit ding ook wel 'n echte maat noemen. Is onontbeerlijk voor de gitaarbouwer !


Ik heb een ouderwetse analoge, een nonius. Daarmee kan ik tot een tiende millimeter nauwkeurig meten, en als ik goed kijk, schatten richting een twintigste.

Maar das even bezijden de schaaf :makeup:

BLUEWEY
10 december 2010, 23:12
Ik heb een ouderwetse analoge, een nonius. Daarmee kan ik tot een tiende millimeter nauwkeurig meten, en als ik goed kijk, schatten richting een twintigste.

Maar das even bezijden de schaaf :makeup:

Ik kan lekker tot 1 duizendste gaan :D

aaronstonebeat
11 december 2010, 00:14
Wow!
Maar wat betekent dat nu op het gebied van gitaarbouw? Na de afgelopen winter merkte ik dat op drie van mijn daarvoor gebouwde gitaren de frets toch zeker een tiende millimeter uit de rand van de toets staken; en ik weet zeker dat ik ze indertijd helemaal gelijk had gevijld.

Ik heb ook weleens in de schappen staan kijken naar zo'n digitale schuifmaat; maar ik kan nog altijd geen reden vinden om tot aanschaf over te gaan.
Misschien als ik ooit precisie-werk in metaal ga doen; maar dat verwacht ik niet ;)

BLUEWEY
11 december 2010, 00:25
Wow!
Maar wat betekent dat nu op het gebied van gitaarbouw? Na de afgelopen winter merkte ik dat op drie van mijn daarvoor gebouwde gitaren de frets toch zeker een tiende millimeter uit de rand van de toets staken; en ik weet zeker dat ik ze indertijd helemaal gelijk had gevijld.

Ik heb ook weleens in de schappen staan kijken naar zo'n digitale schuifmaat; maar ik kan nog altijd geen reden vinden om tot aanschaf over te gaan.
Misschien als ik ooit precisie-werk in metaal ga doen; maar dat verwacht ik niet ;)

Mijn bovenstaande opmerking van 1 duizendste was nogal logisch 'n grapje !
Heb het ook met 'n normale schuifmaat geprobeerd, maar m'n ogen laten het 'n beetje afweten met zo'n ding, vandaar die zekerheid met zo'n digitale. Het goed en snel kunnen aflezen van zo'n ding vind ik zonder meer ideaal.., is toch wel 'n aanrader voor je, Mr. a.stonebeat. ! Vooral zo een met mm's EN inches. Anders had ik mijn sides miss niet goed kunnen meten.. :soinnocent:

PS; moet eerlijk bekennen dat ik jouw analoge ff nie ken..,

aaronstonebeat
11 december 2010, 00:34
Mwah, ik zie nog altijd even goed/slecht als altijd (sinds enige tijd heb ik zo'n juweliers-vergrootbril, da's wel een uitkomst bij vanalles en nog wat).

Maar rekenen tussen metriek en imperiaal gaat me prima af; zelfs Celcius en Fahrenheit herbergen voor mij geen geheimen meer :)

BLUEWEY
11 december 2010, 00:45
Mwah, ik zie nog altijd even goed/slecht als altijd (sinds enige tijd heb ik zo'n juweliers-vergrootbril, da's wel een uitkomst bij vanalles en nog wat).

Maar rekenen tussen metriek en imperiaal gaat me prima af; zelfs Celcius en Fahrenheit herbergen voor mij geen geheimen meer :)

Die vergrootbril moe je wel voor oppassen, da je die nie al te lang ophoudt.., is kei slecht voor je kijkers.. je oogspieren gaan ernaar staan..
Want met jouw ontwerpen die ik op/via je website zag.., moet je volgens mij toch behoorlijk wat opmeten..
Maar wel makkelijk zo'n ding ! ;)

aaronstonebeat
11 december 2010, 00:52
Die is ook alleen voor priegelwerk; verder dan 20 cm kan ik er niet scherp mee zien. Maar het is zo'n geval dat met een band om m'n hoofd zit en als ik even iets anders moet, kan ik 'm omhoog klappen cq als ik iets moet, kan ik 'm omlaag klappen. Een soort laskap, maar dan met vergrootglazen.

Neemt allemaal niet weg dat wat recht moet zijn ook recht moet zijn, binnen nauwe toleranties; ik zou dat ook graag eens met een handschaaf onder de knie willen krijgen.

ernieman
11 december 2010, 00:56
Vraag me af waar je een schuifmaat voor gebruikt.
Hoe groot is de bekbreedte van zo'n ding? 4-5 cm? Gaat lakker handig zijn als je je zijkanten (10-15cm breedt) wilt meten in het midden, laat staan de rug of het bovenblad.
Een diktemeter is dan echt wel handiger lijkt me.
http://luthierssupplies.com.au/images/thickness-calipers.jpg
En ja, die zijn niet zo nauwkeurig (tot op de 10e mm is meer dan genoeg), maar dat is nu eenmaal niet nodig in de gitaarbouw...

BLUEWEY
11 december 2010, 01:00
Die is ook alleen voor priegelwerk; verder dan 20 cm kan ik er niet scherp mee zien. Maar het is zo'n geval dat met een band om m'n hoofd zit en als ik even iets anders moet, kan ik 'm omhoog klappen cq als ik iets moet, kan ik 'm omlaag klappen. Een soort laskap, maar dan met vergrootglazen.

Neemt allemaal niet weg dat wat recht moet zijn ook recht moet zijn, binnen nauwe toleranties; ik zou dat ook graag eens met een handschaaf onder de knie willen krijgen.

Nog nooit akoestisch gebouwd ? ik weet nog wel 'n cursus voor je... :D
Maar schaven is en blijf 'n vak apart.. vooral tussen de verschillende soorten hout, lijkt me zo.. mahonie schijnt makkelijker te zijn dan palissander

aaronstonebeat
11 december 2010, 01:10
Nog nooit akoestisch gebouwd ? ik weet nog wel 'n cursus voor je...
:D
Maar schaven is en blijf 'n vak apart.. vooral tussen de verschillende soorten hout, lijkt me zo.. mahonie schijnt makkelijker te zijn dan palissander

Niet in die zin dat ik een mooie akoestische gitaar heb gebouwd. Wel dingen die akoestische eigenschappen hebben, maar dan van plaatmateriaal uit de bouwmarkt :D

Desondanks, kunnen schaven, lijkt me handig. Ik zaag, schuur en vijl, en schuur weer tot ik ben waar ik wil zijn.

BLUEWEY
11 december 2010, 01:13
Ik zou ERG GRAAG dat ding van ernieman willen hebben..., lijkt me helemaal 't einde..., staat hoog op m'n verlanglijstje !! :ok:

BLUEWEY
11 december 2010, 01:17
Niet in die zin dat ik een mooie akoestische gitaar heb gebouwd. Wel dingen die akoestische eigenschappen hebben, maar dan van plaatmateriaal uit de bouwmarkt :D

Desondanks, kunnen schaven, lijkt me handig. Ik zaag, schuur en vijl, en schuur weer tot ik ben waar ik wil zijn.

Maar die dingen uit de bouwmarkt zijn zeker niet voor dit forum bestemd :seriousf: ??

ADVIES; toch es 'n keer akoestisch proberen..., Echt Te Gek !
Wil zelf ook nog es electrisch gaan doen.. lijkt me ook te gek :cheerup:

aaronstonebeat
11 december 2010, 01:24
Heb je m'n AaronPhone (http://www.youtube.com/aaronstonebeat#p/u/5/M97L17om3V8) dan wel eens meegemaakt?

BLUEWEY
11 december 2010, 01:28
Vraag me af waar je een schuifmaat voor gebruikt.
Hoe groot is de bekbreedte van zo'n ding? 4-5 cm? Gaat lekker handig zijn als je je zijkanten (10-15cm breedt) wilt meten in het midden, laat staan de rug of het bovenblad.
Een diktemeter is dan echt wel handiger lijkt me.

En ja, die zijn niet zo nauwkeurig (tot op de 10e mm is meer dan genoeg), maar dat is nu eenmaal niet nodig in de gitaarbouw...

De digitale gebruik ik voor o.a. de dikte of hoogte van brugjes en de hoogte of dikte van fretjes en nog behoorlijk wat andere dingen die van toepassing kunnen zijn met zo'n ding. Je kunt er b.v. ook de dikte van snaren e.d. mee meten. Echt van alles...,

Ze zijn beide onmisbaar die meetapp.tuur van ons ! ;)

BLUEWEY
11 december 2010, 01:41
Heb je m'n AaronPhone (http://www.youtube.com/aaronstonebeat#p/u/5/M97L17om3V8) dan wel eens meegemaakt?

Heb 't net gezien en zeg; Kei & Kei grappig en toch zeker nie slecht.., voor zo'n "zeepkist"(met alle respect !!)

Natuurlijk stel je je wel wat vragen zoals.., blijft dat ding wel in stemming en trekt het niet krom e.d. ??
MAAR desondanks toch verdullemus creatief.., zul je best wel veel plezier van kunnen hebben denk ik.. en klinkt ook leuk !! :makeup: < dit toch wel waard !!

Nou > De Volgende Stap..., EN SCHAVEN MET DIE HANDEL...
PS; (let wel ff op mijn 'handtekening'... :D )

aaronstonebeat
11 december 2010, 01:49
Dank je!
En nee, het trekt niet krom want het is gebouwd rond een frame van oud eikenhout. En het is inderdaad een 'zeepkist' :)
Maar ook een echt bespeelbare gitaar.

Echt akoestisch bouwen, ik denk niet dat daar mijn ambitie ligt; wel elektrisch met een vleugje akoestisch. Maar toch elektrisch. Of uiterst experimenteel akoestisch.

Maar alle makkelijke (gegeven een leerweg) en goedkope middelen om dingen recht te krijgen zijn me welkom.

BLUEWEY
11 december 2010, 01:57
Dank je!
En nee, het trekt niet krom want het is gebouwd rond een frame van oud eikenhout. En het is inderdaad een 'zeepkist' :)
Maar ook een echt bespeelbare gitaar.

Echt akoestisch bouwen, ik denk niet dat daar mijn ambitie ligt; wel elektrisch met een vleugje akoestisch. Maar toch elektrisch. Of uiterst experimenteel akoestisch.

Maar alle makkelijke (gegeven een leerweg) en goedkope middelen om dingen recht te krijgen zijn me welkom.

Het heeft iets weg v.e. "oud jazzgitaartje" vond ik. Da's 't leuke ervan !!
Ook die oude hals..., heb zelf ook zoiets op 1 van m'n gitaren zitten.., ook 'n oud jazzgitaartje (zie "post je akoest. collectie")

Maar heb je tijdens 't maak proces ook moeten schaven ? En heb je een schaaf en zo ja, wat voor een ??

aaronstonebeat
11 december 2010, 02:16
Ik heb wel wat schaven. Niet veel bijzonders, denk ik; maar ik heb ze nog nooit gebruikt. Zoals ik eerder zei: ik zaag, ik vijl, ik schuur ;)

BLUEWEY
11 december 2010, 02:23
Ik heb wel wat schaven. Niet veel bijzonders, denk ik; maar ik heb ze nog nooit gebruikt. Zoals ik eerder zei: ik zaag, ik vijl, ik schuur ;)

Had 't idee.., dat je die schaven ook voor het weg werken van de scherpe randen v.e. electr. body kunt gebruiken.. ? Gaat miss zeker zo snel, dan weg vijlen of schuren ?!? :dontgeti:

aaronstonebeat
11 december 2010, 02:33
Ik zoek het meer in de vlakte. De rand van een body heeft een voortdurend veranderende kromming; iets dat je wiskundig met een afgeleide, een differentiaal, zou benaderen, als je de functie weet.
De scherpe rand van een body haal ik eraf met een frees, en dan de details met schuurpapier.

ernieman
11 december 2010, 07:58
Ja, Dames! gedaan met de slowchat nu en on-topic.
De vraag is dus hoe de ts zijn stuk hout kan schaven met zijn beschikbare schaven.

gengar
11 december 2010, 16:15
het antwoord is dus al gegeven denk ik. Bij Baptist bijvoorbeeld een getande beitel bestellen, Lie Nielsen heeft hiervan een filmpje waar je het gebruik kan zien. Afwerken met gewone beitel of eventueel schraapschaaf.