PDA

View Full Version : Accoordnamen en toonladders en intervallen



Frans N
3 december 2010, 20:25
Ik probeer Jazz te spelen en te begrijpen. Je loopt dan oa tegen de kerktoonladders aan. Ik heb geprobeerd majeur en 3x mineur uit te schrijven.
Is het zo goed ?? Dat is mijn vraag.

Majeur bijv. C groot (of Amineur)
Vierklank: Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5

C,D,E,F,G,A,B,C 1,2,3,4,5,6,7 C ionisch
D,E,F,G,A,B,C,D 1,2,b3,4,5,6,b7 D dorisch
E,F,G,A,B,C,D,E 1,b2,b3,4,5,b6,b7 E frygisch
F,G,A,B,C,D,E,F 1,2,3,#4,5,6,7 F Lydisch
G,A,B,C,D,E,F,G 1,2,3,4,5,6,b7 G myxolidisch
A,B,C,D,E,F,G,A 1,2b,3,4,5,b6,b7 A aeolisch
B,C,D,E,F,G,A,B 1,b2,b3,4,b5,b6,b7 B locrisch

Mineur Harmonisch
4 klank: Ammaj7 Bm7b5 Cmaj7#5 Dm7 E7 Fmaj7 Ab0
C,D,E,F,#G,A,B,C 1,2,3,4,#5,6,7 C ionisch #5
D,E,F,#G,A,B,C,D 1,2,b3,#4,5,6,b7 D dorisch #4
E,F,#G,A,B,C,D,E 1,b2,3,4,5,b6,b7 E frygisch majeur
F,#G,A,B,C,D,E,F 1,#2,3,#4,5,6,7 F lydisch #2
#G,A,B,C,D,E,F,#G 1,b2,b3,4,5,b6,6 #G ultra locrisch
A,B,C,D,E,F,#G,A 1,b2,3,4,5,b6,7 A mineur harmonisch
B,C,D,E,F,#G,A,B 1,b2,b3,b4,b5,6,b7 B locrisch #6

Mineur melodisch
4 klank: Ammaj7 Bm7 Cmaj7#5 D7 E7 Gbm7b5 Abm7b5

C,D,E,#F,#G,A,B,C 1,2,3,#4,#5,6,7 C lydisch overmatig
D,E,#F,#G,A,B,C,D 1,2,3,#4,5,6,b7 D dominant #4
E,#F,#G,A,B,C,D,E 1,2,3,4,5,b6,b7 E hindu
#F,#G,A,B,C,D,E,#F 1,2,b3,4,b5,b6,7 #F locrisch #2
#G,A,B,C,D,E,#F,#G 1,b2,#3,#4,#5,6,b7 #G superlocrisch
A,B,C,D,E,#F,#G,A 1,2,b3,4,5,6,7 A mineur melodisch stijgend
B,C,D,E,#F,#G,A,B 1,b2,b3,4,5,6,b7 B javanees


De vraag was dus... Is dit zo goed ??

Met dank voor je antwoord of je reactie.......Frans N

terrasbeest
3 december 2010, 20:41
Je hebt er wel je werk van gemaakt : goed zo, maar ik stel voor dat je je bevindingen zelf even toetst :

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Musical_scales

De vraag is wat je met die informatie gaat doen, want in Jazz dreig je al gauw te verdrinken in theoretische zaken, die meer bestemd zijn voor muziek theoretici en minder voor de prakkiserende muzikanten.

aaronstonebeat
3 december 2010, 23:11
Ik ben me ook al een tijdje voorzichtig wat in jazz aan het verdiepen; ik denk niet dat het ooit mijn favoriete stijl wordt maar het kwam in eerste instantie omdat ik vond dat ik er als gitaarleraar wat meer van moest weten. En ik kan het sowieso moeilijk verkroppen dat ik ergens niets van weet ;)
Nu speel ik elke week een keer samen met een jazzgitarist; ik leer hem diverse rockstijlen, hij leert mij iets over jazz. En gaandeweg begin ik zowaar wat meer thuis te raken in het soort melodieën en akkoordprogressies die veel voorkomen, vooral ook de modulaties; de clichés eigenlijk, zoals elke muziekstijl die heeft.

Wat je schrijft klopt wel; maar het is uiteindelijk, zoals terrasbeest zegt, veel meer de vraag wat je ermee doet. En je moet dingen ook niet ingewikkelder maken dan ze zijn.
Stel je speelt een stuk in C; dan kun je stellen dat je over een C-akkoord ionisch speelt, over een Dm dorisch, over een G mixolydisch, over een Am aeolisch etc. Maar als je gewoon in de ladder van C blijft, doe je dat automatisch. Naar mijn ervaring is het veel belangrijker in te zien naar welke toonladder je kunt springen als een stuk moduleert.

Harmonisch en melodisch mineur is me ook lang een raadsel geweest. Zoals je het opschrijft, klopt het voor wat betreft harmonisch mineur. Maar mijn ervaring is dat die verhoogde 7 meestal alleen gebruikt wordt als dat binnen een akkoord van pas komt; als je bijv. in Am speelt en de E komt voorbij. Bij de andere akkoorden wordt er vaak gewoon aeolisch gespeeld.
Melodisch mineur is volgens de theorie stijgend anders dan dalend (stijgend de verhoogde 6 en 7, dalend aeolisch). Maar volgens mij is het in een melodie vaak erg moeilijk te bepalen of een noot in isolatie nu deel is van een stijgende of een dalende reeks; soms is het maar net of je naar de voorafgaande of de eerstvolgende noot kijkt.
Misschien ken je Autumn Leaves in de uitvoering van Eva Cassidy (http://www.youtube.com/watch?v=XSXYu-3r1S8)? Dat is deels typisch harmonisch mineur maar voor een groot stuk ook gewoon aeolisch; en in de 'riff' (elke keer als ze terugkeert in Am) gebruikt ze de fis, en zou je dat een stukje melodisch mineur kunnen noemen. Na die riff gaat ze dan weer gewoon naar Dm.

Nog een puntje op een i: kruisen (en mollen) worden doorgaans achter de stamnootnaam genoteerd (als je cijfers gebruikt is ervoor weer wel duidelijk). Helemaal correct is volgens mij te schrijven wat je zegt; fis ipv f#. Als ik het wel heb, wordt de notatie met kruisen en mollen traditioneel gebruikt als je het hebt over do, re, mi etc; sol#/sol♭ ('sol-kruis/sol-bémol).

terrasbeest
3 december 2010, 23:33
Aaronstonebeat z'n analyse over modes is goed , wat niet wegneemt dat je ze beter kent, net als akkoorden. Maar als je muziek maakt is het niet enkel met harmonie, je kan betere jazz spelen met weinig harmonie en een goeie frasering/ritme dan met veel harmonie en een foute frasering/ritme.

(Melodisch mineur in Jazz ( aka Jazz Minor ) gebruikt enkel 'stijgend'.
IMO blijf je daar best even van weg, de majeur toonladder heeft mogelijkheden zat).

terrasbeest
3 december 2010, 23:40
De meest voor de hand liggende toepassing van melodisch mineur in Jazz is het creëren van alteraties . ( de 'zwarte toetsen' zeg maar).

http://www.youtube.com/watch?v=rIpkABVrdn8

http://www.youtube.com/watch?v=0n0DFKqKU7I&feature=related

aaronstonebeat
4 december 2010, 00:10
De meest voor de hand liggende toepassing van melodisch mineur in Jazz is het creëren van alteraties . ( de 'zwarte toetsen' zeg maar).

http://www.youtube.com/watch?v=rIpkABVrdn8

http://www.youtube.com/watch?v=0n0DFKqKU7I&feature=related

Dank!
Verhelderend over melodisch mineur en alleen stijgend.
En ik begin inmiddels een beetje te begrijpen waar die Coryell het over heeft :cheerup:

terrasbeest
4 december 2010, 00:17
Dank!
Verhelderend over melodisch mineur en alleen stijgend.
En ik begin inmiddels een beetje te begrijpen waar die Coryell het over heeft :cheerup:
Proficiat : de flat fives en raised nines vliegen je wel rond de oren.:crazyhappy:

EuroCinema
4 december 2010, 09:12
Het moeilijkste van beginnen met jazz is niet zozeer weten welke noten je moet/kan gebruiken, maar hoe je ze gebruikt. Daarnaast spreekt de theorie elkaar nogal eens tegen, omdat je ook binnen de jazz enorme verschillen hebt. (ter vergelijking: een gitaar methode gebaseerd op BB King en 1 op Steve Vai).
Het aller-aller-allerbelangrijkste is het improviseren van melodieën die muzikaal gezien ergens op slaan. Worden de tempo's hoog, dan is het handig om patronen uit ladders te kunnen gebruiken en om te kunnen varieren op een aantal van de standaard bebopcliches (Charlie Parker licks).

Ook belangrijk: je gebruikt de ladders door elkaar heen, en vaak maar heel even 1 of twee noten. Over Dm7-G7#9-Cmaj7 kun je dezelfde noten gebruiken (D dorisch, G mixolydisch en C ionisch hebben dezelfde noten), maar in praktijk zul je misschien over Dm wat noten lenen uit melodisch en harmonisch, over G7 uit een half-heel ladder of heel- heel ladder, uit D mineur melodisch (ook wel G lydian domiant) of Abm melodisch (aka G gealtereerd), en over C maj duikt wellicht de #4 uit een lydische ladder even op. En dan heb je ook nog de extra nootjes uit de bebopladders en de bluesladder... kortom: als je dat allemaal analytisch vanuit de ladders moet benaderen, word je gek of je bent meer aan het denken dan aan het spelen.

Luister gewoon lekker veel naar jazz die jij mooi vindt en vogel hier en daar een lickje uit dat je aanspreekt. De theorie helpt je dan begrijpen en onthouden wat je hoort, dat wel. En laat je niks wijsmaken: jazzers hebben net zo goed standaardloopjes als blues- of rockgitaristen en er is niks mis mee om die te leren! (Als je er maar zelf mee gaat varieren natuurlijk).

Frans N
4 december 2010, 15:43
Euro cinema, komt aardig in de richting zoals ik mij het een en ander voorstel. Voor mij zelf heb ik de andere grote toonladders dus Cis/Des D etc etc en de 3 mineur in tabel uitgeschreven. Wat doe ik ermee ?? Kijk, wanneer je een accoord schema bekijkt, is het prettig dat je snapt wat er staat. Zodat je je solistische tools op een juiste wijze in kunt zetten. Twee voorbeelden: All of me uit het realbook: Stuk (tot maat 17) staat in C behalve maat 3,4,5,6,9,10,13 en 14. Hier staan E7, A7 en D7. Akkoorden die niet in C groot passen. Dat is fijn als je dat weet op basis van theorie. Dus een optie tijdens het soleren is bijv. met C groot toonladder (of C maj pentatoniek) en over de eerdere genoemde dominant akkoorden (als optie) met resp E A D myxolidisch. Een ander voorbeeld is: Blue Bossa: 8 maten C klein, 4 maten Dbmaj en dan weer 4 maten klein. Wat doe ik daarmee qua solo? Als optie: 8 maten C mineur melodisch en/of C blues toonladder, 4 maten Dbmajpentatonisch=Bbmineurpentatonisch, dan weer 4 maten bijv. Cmineur pentonisch. Ik kan ook in de eerste 4 maten resp C mineur en F mineur arpeggio's spelen. Ik vind het prettig dat ik kan zien hoe het stuk is opgebouwd, daarom wil de accoorden etc begrijpen. Het schema van Nuages of van How insensitive begrijp ik nl nog niet goed. Terrasbeest, ik ga het en en ander nog nakijken met de door jou opgegeven pagina's. Mijn gevoel zegt wel dat ik een wiel aan het uitvinden ben, wat al lang is uitgevonden, ik weet alleen nog niet waar ik kijken moet. Tot zover Frans N

terrasbeest
4 december 2010, 16:23
Beter dan het uitschrijven van alle toonladders, is gebruik maken van een
' visueel' voordeel dat je als gitarist hebt.
Alle tonen van een toonladder zijn genummerd, dat weet je al : 1 2 3 4 5 6 7.

Als je die toonladders leert beginnend op elk van die nummers,krijg je 7 patroontjes die je makkelijk onder de vingers krijgt en die je ook makkelijk kan visualiseren = makkelijker kan onthouden.Je moet wel steeds dezelfde vingerzettingen aanhouden.

Analyse van een akkoordprogressie : in een nummer kunnen verschillende 'keycenters' voorkomen, maar het is niet noodzakelijk zo dat je elk akkoord dat niet in dat keycenter past moet gaan beschouwen las een modulatie. Het kan één of andere substitutie zijn, of gewoon een akkoord dat dient als tussenakkoord.Google eens ' secondary dominant', of 'tritone substitution' om een idee te krijgen....

Het inzicht dat het over akkoordprogressies gaat en niet over akkoorden is in ieder geval al iets dat je verworven hebt.Google ook maar eens 'keycenters'....aka ' tonal centers" in sommige delen van de wereld.

terrasbeest
4 december 2010, 16:54
Copy+Paste van iets wat ik in een ander topic had geschreven :

Over toonaardvreemde noten.
Als je voor een piano zit, en je wil de C majeur toonladder, dan speel je gewoon alle witte toetsen, right? De zwarte toetsen zijn dan de toonaardvreemde noten.
Als je de zwarte toetsen speelt creëer je een ' spanning/tension ' , en als je die niet ' oplost' door naar een noot uit de toonaard terug te keren ( release), klinkt het verkeerd. Het draait dus steeds om tension en release.

Ook zo met akkoordprogressies. Ook zo als je akkoorden gaat vervangen.
Een eenvoudig voorbeeld is de ii-V-I progressie.

*Belangrijk : neem je gitaar er even bij.*
Gebruik de volgende voicings, want voicing is zeer belangrijk:
Dmin7 : D-A-C-F
G7 : D-F-B-F
CM7 : C-G-B-E

Kijk naar wat gebeurt op elke individuele snaar :
2desnaar : F F E
3de snaar : C B B
4de snaar : A F G
5de snaar : D D C.

Dat ' vloeit' mooi in elkaar, niet?
Maar er zit geen tension in.

Je zou nu een tritone substitution kunnen doen, één akkoord gaan vervangen, nl het dominant akkoord omdat dat zich het beste leent om alteraties mee te spelen. Je vervangt je dominant door een ander dominant drie hele tonen verder, voor G7 wordt dit Db7.Er gebeurt nu iets eigenaardig : de 3 en de 7 van je G7, worden in het vervangende akkoord respectievelijk de 7 en de 3 van je Db7....

Speel de progressie Dmin7-Db7-Cmaj7.
Gebruik voor Dmi7 en Cmaj7 de voicings van hierboven, en voor Db7: Db Ab B en F.

Kijk weer wat er gebeurt op elke individuele snaar : alles vloeit weer mooi in elkaar, en tcoch heb je de ' zwarte toesten' gebruikt.

Conclusie : als het goed klinkt, wordt er steeds wel een theoretische verklaring voor gevonden, en als het niet klinkt ook.
Als het goed klinkt : doen. Als het niet klinkt : niet doen.

Ter verduidelijking :

http://www.youtube.com/watch?v=_VinChTbei4

Frans N
4 december 2010, 19:48
Terrasbeest bedankt, (ik geloof niet dat ik ooit iemand zo heb aangesproken)
Ik kende de tritonus substituut wel, Em7 A7 Dm7 G7 Cmaj7 wordt dan Em7 Eb7 Dm7Db7 Cmaj. Ik grap ook nog weleens met een stukje hexatonisch toonladder. Bijv in A mineur en beginnen bijv op een B: B Cis Dis F G naar A laten oplossen. Dan is er ook zo iets van... he he wat gebeurt er ??
Voicing is prachtig. Op dit moment nog wat te hoog gegrepen voor mij. Ik kan alwel vermijden dat ik geen kwint speel in een mineur of dominant 7 accoord. Een solo in accoorden is dan weer de ultieme volgende stap. Natuurlijk is ritme en goedklinken belangrijk, toch begrijpen vindt ook zeer wenselijk. Ik weiger gewoon te hollen van de ene arpeggio naar de volgende. Zeker up tempo is dat killing. Anyway, je punt van toonaardvreemde noten of tonen is goed overgekomen. Frans N

terrasbeest
4 december 2010, 20:16
Waarom zou je van de ene naar de andere arpeggio moeten hollen ?

Ik denk wel dat ik weet wat je gaat antwoorden, dus ik ben benieuwd:)

EuroCinema
4 december 2010, 22:28
Dus een optie tijdens het soleren is bijv. met C groot toonladder (of C maj pentatoniek) en over de eerdere genoemde dominant akkoorden (als optie) met resp E A D myxolidisch. Een ander voorbeeld is: Blue Bossa: 8 maten C klein, 4 maten Dbmaj en dan weer 4 maten klein. Wat doe ik daarmee qua solo? Als optie: 8 maten C mineur melodisch en/of C blues toonladder, 4 maten Dbmajpentatonisch=Bbmineurpentatonisch, dan weer 4 maten bijv. Cmineur pentonisch. Ik kan ook in de eerste 4 maten resp C mineur en F mineur arpeggio's spelen.

Klopt helemaal, en je ziet nu ook vanzelf de moeilijkheid in de theoretische benadering: er "kan" van alles over een schema. Maar de vraag is natuurlijk niet in eerste instantie wat er kan, maar wat jij wilt. Probeer in je hoofd te horen wat je spelen wilt, en zoek dat op de hals. Je zal zien dat het in 1 van de ladders of arpeggio's valt. Vaak kan het ook heel simpel zijn. Luister maar eens hoe mooi Cannonball Adderley soms gewoon een Cm arpeggio over een Cmineur speelde, dat klinkt door de frasering opeens 100% jazz terwijl het zo eenvoudig is!

Frans N
5 december 2010, 13:33
Zoals aan terrasbeest beloofd heb ik voorlopig alleen nog maar de grote toonladder nagekeken op internet en die is goed. Ook raadpleeg ik Jazz Theory van Mark Levine (blz 16) en ook de website
www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php
Op deze keuze optie: reverse scales geef je op de hals je tonen aan, dan volgt de ladder met de naamgeving. Ook wanneer de andere als root dienen.
Enkel hollen van de een naar de andere arpeggio als zijnde een solo, doe ik alleen als ik tijd ervoor heb. Het geeft echter weinig intellectuele uitdaging.
Ook tig lickjes uit je hoofd leren stuit me tegen de borst. Enfin nog een lange weg te gaan.
Frans N

EuroCinema
5 december 2010, 14:33
Enkel hollen van de een naar de andere arpeggio als zijnde een solo, doe ik alleen als ik tijd ervoor heb. Het geeft echter weinig intellectuele uitdaging.

Misschien als je je beperkt tot de arpeggio's van de akkoorden die op dat moment gespeeld worden. Er is geen enkele reden om dat te doen. In principe heb je alleen al diatonisch 7 drieklanken om mee te spelen binnen een ladder. Over een Dm7 kun je in elk geval de arpeggios's van Cmaj7 tot en met Bm7b5 spelen. Am7 arpeggio over Dm7 geeft de klank van een Dm9 bijvoorbeeld. Nog niet intellectueel uitdagend genoeg? Dan zijn er nog de vierklanken of meer. En uiteraard hoef je helemaal niet diatonisch te blijven. Als je tegen een G7 toch eens een Db speelt, waarom dan niet meteen een Db arpeggiootje? En dan hebben we het nog niet over triad pairs: wissel maar eens in stijgende liggingen arpeggio's van een Gmin en Dbmaj drieklank af over G7#9 bijvoorbeeld. Enzovoort enzovoort.



Ook tig lickjes uit je hoofd leren stuit me tegen de borst.
Frans N
Ik ken jouw muzikale achtergrond niet. Maar veel gitaristen met een pop/rockachtergrond beginnen aan jazz, terwijl ze de sound lang niet zo goed in hun oren hebben zitten als eigenlijk zou moeten. Vergelijk het met een gitarist die classic rock wil spelen, maar het intro van Voodoo Chile niet kan onderscheiden van de solo uit Hotel California, en het verschil niet hoort tussen Clapton en Brian May. Klinkt lachwekkend, maar veel gitaristen beginnen wel zo aan jazz. Niet erg, maar het is natuurlijk logisch dat dan de frustraties al snel hoog oplopen. Iemand die een paar Charlie Parker licks of thema's beheerst, zal nooit moeite hebben om de bebop"ladder" te snappen. Ook een II-V-I of een tritoonsubstitutie moet een klank zijn die je net zo makkelijk herkent als het begin van Stairway to Heaven. Bovendien heeft jazz net zozeer als blues of rock nou eenmaal z'n standaardbouwblokken. Zijn er geniën die het (bijna) zonder die clichés kunnen? Een paar, misschien, en naarmate je meer jazz kent blijken het er steeds minder te zijn. Bovendien hoor je óók Miles, Trane, Rollins etc in hun beginjaren nog heel sterk leunen op hun inspiratiebronnen en voorbeelden. Wellicht ben jij zo briljant dat je die fase van "lickjes pikken" kan overslaan, ik zelf in elk geval niet!

terrasbeest
5 december 2010, 16:05
Intellectuele uitdaging : maak je geen zorgen, dat komt, en meer dan je lief is.

Eén ding : neem niet teveel theoretisch hooi op je vork,en koop liever een paar goeie CD's dan een paar slechte boeken. Om even Claude Debussy te quoten : ' La musique est partout, sauf sur le papier'.
Ik heb het hier al meerdere keren gezegd : alle theoretische kennis die je echt nodig hebt, kan je uiteindelijk samenvatten op een paar velletjes A4.En het is dat 'uiteindelijke' moment waar je heel hard moet naartoe werken : het moment dat je inziet dat het allemaal vrij eenvoudig is.

Goeie bijdrage van Eurocinema trouwens, ik zou dit maar ter harte nemen.
Anders heb je gewoon de kans dat je binnen een paar maanden met je staart tussen je benen afdruipt.

En denk erom : FUCKING FRASERING/RITME.Staat niet in een boek , dus 'luisteren en spelen"
( Niks tegen het boek van Levine trouwens, je zal er nooit een ander nodig hebben )

Frans N
6 december 2010, 07:24
Geweldige aanvulling van EuroCinema, ik realiseerde me niet dat je arpeggio's binnen een toonladder ook kan spelen over een ander accoord. Tuurlijk. Ik bedoelde inderdaad de arpeggio over het accoord van dat moment. Ik maak nog weleens een loop met alleen Am. Een solistisch uitstapje met spanning naar B aeolisch b5 en E superlocrisch lost dan weer op naar A mineur melodisch. Je soleert ahw over Bm7b5 en Ealt en terug naar Am, terwijl enkel Am wordt gespeeld. Het lenen der lickjes gaat meestal bij mij als volgt: als het moment in het schema daar is,... hoe ging die ook alweer ?? ...........Tja, verdient natuurlijk veel meer aandacht. Frans N

(ik luister trouwens altijd naar een van mijn 200 jazz cd's en niet meer naar mijn andere 800 klassieke cd's)

terrasbeest
6 december 2010, 11:47
Het gebruiken van ' andere' arpeggio's over een bepaald akkoord betekent niet meer dan ' iets anders' spelen dan je begeleiding, als je hetzelfde zou spelen zou het resultaat idd weinig muzikale inhoud hebben.
Het spelen van noten die op het eerste zicht weinig ( diatonisch dan ) met de akkoorden te maken hebben is iets dat niet enkel in Jazz wordt gebruikt, maar in Jazz krijgt het wel dat bijzondere waardoor iemand Jazz leuk vind, of net niet natuurlijk.

Of je nu arpeggio's speelt, of toonladders of eender welke andere verzameling van noten, het zijn tools die je kan gebruiken om je solo op te bouwen..De ene is niet waardevoller dan de andere.



Google eens ' melodic cells', ik denk wel dat je één en ander zal vinden.

Probeer het eens met pentas bvb.

Pentatonische toonladders ( niet verwarren met de Bluesladder ) komt overeen met de 1+2+3+5+6de noot van de majeurtoonladder of zijn relatiefmineur ( Cmajeur = Amineur).
Er zijn per majeurtoonladder drie modi die we kunnen beschouwen als basis voor pentas :
de I , IV en V.Samen met de relatiefmineur komt dit er op neer dat je zes ( 3x2 ) pentas ter beschikking hebt per ( majeur) toonsoort.
Dit zijn ‘ basis’ ladders : er komen géén toonaardvreemde noten in voor.
Dit is bekend terrein, niks bijzonders aan.

Voorbeeld =voor de C majeurtoonladder, heb je volgende pentas : Cmaj/Amin , Fmaj/Dmin en Gmaj/Emin.Die mag je zonder risico gebruiken binnen akkoordprogressies van Cmajeur, sommige noten vragen wel wat omzichtigheid .Het spreekt vanzelf dat je de noten van elke penta kan gebruiken in de volgorde die je goed vind, en vooral dat je de verschillende pentas gewoon kan combineren,na elkaar gespeeld klinkt het best. Net als bij arpeggios is er geen regel die bepaalt dat je alle noten moet gebruiken.
De eventuele extenties ( 7,9,11,13 ) van een akkoord maken op dit punt niks uit ,evenmin als maj, min of dominant.Gebruik je oren en wees creatief.


Wat je moet onthouden is die I ,IV en V en hun relatief mineur, want dit houdt in dat je sommige van de pentas van Cmaj ook zal tegenkomen in andere toonladders, zij het op een andere ‘ plaats’. Cmaj penta is de I in Cmaj, maar het is ook de IV en Gmaj, en de V in Fmajeur.

Beperken we ons tot een voorbeeld met Gmajeur( ik volg de kwintencirkel )
De I is Gmaj/Emin.
De IV is Cmaj/Amin .
De V is Dmaj/Bmin.

Hier vind je dus twee pentas terug die ook al zag in C : de G penta en de C penta ( en rel. min.), plus een nieuwe :D maj/Bmin.
Vermits je nu ook Dmaj/Bmin penta kan spelen over een C akkoord krijg je in plaats van een F ( uit Cmaj ) en nu een F# ( uit Gmaj) bij.Concreet : speel je Dmaj/Bmin penta over een C akkoord, dan klinkt dit Lydisch ipv Ionisch, maar nog steeds bruikbaar binnen een Cmaj progressie.
Een extra noot is dan wel een toevoeging aan je palet, maar het is dan wel een ‘kleur’ die je niet overal kan gebruiken. Het kan wel, maar dan moet je even af van de horizontale benadering van een progressie en verticaal gaan denken.Als je een F# over een G7 wil gaan spelen is dat niet echt eenvoudig.
Nogmaals ,:best klinkt :de verschillende pentas combineren, na elkaar enz enz.....

Je kan naar hartelust verschillende toonladders gaan combineren, zolang er gemeenschappelijke pentas in voorkomen.
Zo komt Dmin/Fmaj ook voor in de Bmaj toonladder. Je kan dus als je een Dmin akkoord hebt ook volgende pentas uit Bb gebruiken : Bbmaj/Gmin, Ebmaj/Cmin en Fmaj/Dmin, enz enz und so weiter .

Hoe verder je ‘ outside’ gaat, hoe meer je moet gaan oppassen.

Neem eerst een blaadje papier, kies /schrijf een progressie ,zoek de gemeenschappelijke pentas / akkoorden uit andere toonladders en noteer alle mogelijkheden bij elk akkoord,wees geduldig en gebruik je oren.

Frans N
8 december 2010, 18:07
Ik ben inmiddels iets verder en wil graag opnieuw beginnen en wel als volgt:

Majeur:

C,D,E,F,G,A,B,C........1,1,1/2,1,1,1,1/2.........Cmaj7........C ionisch
D,E,F,G,A,B,C,D........1,1/2,1,1,1,1/2,1.........Dm7...........D dorisch
E,F,G,A,B,C,D,E.........1/2,1,1,1,1/2,1,1........Em7...........E phrygisch
F,G,A,B,C,D,E,F.........1,1,1,1/2,1,1,1/2........Fmaj7.........F lydisch
G,A,B,C,D,E,F,G.........1,1,1/2,1,1,1/2,1........G7.............G mixolydisch
A,B,C,D,E,F,G,A.........1,1/2,1,1,1/2,1,1........Am7...........A aeolisch
B,C,D,E,F,G,A,B.........1/2,1,1,1/2,1,1,1........Bm7b5........B locrisch

De naamgeving van de melodisch mineur ladders zijn afgeleid van majeur. Mogelijk wel met een toevoeging. Bijv. #2 of b5

Dus Mineur melodisch:

A,B,C,D,E,Fis,Gis,A.....1,1/2,1,1,1,1,1/2........Amma7........melodisch mineur
B,C,D,E,Fis,Gis,A,B.....1/2,1,1,1,1,1/2,1........Bm7............dorisch b2
C,D,E,Fis,Gis,A,B,C.....1,1,1,1,1/2,1,1/2........Cmajeur7#5..lydisch #5
D,E,Fis,Gis,A,B,C,D.....1,1,1,1/2,1,1/2,1........D7..............lydisch dominant
E,Fis,Gis,A,B,C,D,E.....1,1,1/2,1,1/2,1,1........E7..............mixolydisch b6
Fis,Gis,A,B,C,D,E,Fis...1,1/2,1,1/2,1,1,1........Fism7b5.......aeolisch b5
Gis,A,B,C,D,E,Fis,Gis...1/2,1,1/2,1,1,1,1........Gism7b5.......superlocrisch

even tot zover, Frans N

Frans N
8 december 2010, 19:47
Zo zie je dat er nu 2 dominant 7 accoorden in de reeks zitten, deze komen we ook tegen in de blues. Bijv. A7, D7,E7 Je kunt -als optie- wanneer de subdominant of de dominant gespeeld wordt, soleren in A mineur melodisch.
Frans N

aaronstonebeat
8 december 2010, 21:19
Meestal zou ik dan voor A dorisch kiezen; of A mixolydisch als die A ook majeur moet zijn. Maar die melodische gis vind ik binnen de blues maar zelden goed passen, tenzij het een doorgangstoon is.

EuroCinema
8 december 2010, 22:35
Gis,A,B,C,D,E,Fis,Gis...1/2,1,1/2,1,1,1,1........Gism7b5.......superlocrisch

Goed om te weten: dit heet in de volksmond de gealtereerde ladder. Je gebruikt hem over een gealtereerd G akkoord (zoals G7#5)

Het is heel gebruikelijk om Over A7-D7 te soleren met A myxolydisch en A dorisch. 1 nootje aanpassen en je bent er! A melodisch mineur vind ik zelf over die D7 ook erg mooi, het is echter inderdaad een kwestie van óf die gis heel kort aantippen, of hem met heel veel overtuiging bovenop een sterke tel knallen. De denkwijze is dan: denk Am7 voor D7(minorisation) en reharmoniseer die Am7 weer tot E7-Am7 (V-I), typisch jazzdenken, en ook gewoon slim hergebruik van oude V-I lickjes. Het leuke is dat het ook werkt als je begeleiders niet meedoen met de reharmonisatie en gewoon D7 spelen.
Lydian dominant kun je op dezelfde manier gebruiken: speel over G7 maar eens een lick die Dm7-A7-Dm7 suggereert, dan "hoor" je meteen waar je die #4 moet plaatsen.

Sowieso is het een goeie denkoefening om de ladders die je nu uitgeschreven hebt, eens te benaderen als combinaties van simpele dingen. Zoals gezegd kun je G gealtereerd zien als de klank van G#melodisch over G en G lydian dominant als de klank van D melodisch over G. We hadden het al eerder over de klank van de ene arpeggio tegen het andere akkoord... en minorisation is ook zoiets: de klank van een typische Am lick (die dus die akkoordtonen ook benadrukt) tegen D7 bijvoorbeeld. Omgekeerd kan ook: veel beboppers spelen tegen een Dm7 een G7 arpeggio. Zo is bijna elk geavanceerd jazzidee te zien als een combinatie van 2 heel simpele dingen. Handig toch?



Wel iets dat je eerder in jazz tegenkomt dan bij Albert King inderdaad. :ok:

terrasbeest
8 december 2010, 22:46
' Typisch' gebruik van melodisch mineur zijn de ' zwarte toetsen' die je kan toevoegen aan de ' parent toonladder'..

Die ' zwarte toetsen' zijn de b5, #5, b9 en #9,die je kan toevoegen aan het dominant akkoord van de PARENT scale.
Als je dominant akkoord een C7 is, kan je volgende melodisch mineur toonladders gebruiken :
1-F ( #5 )
2-G (b5)
3- Bb ( b9, #9)
4- C# ( b9, #9, b5, #5 ).

Een 7 akkoord is niet noodzakelijk een dominant akkoord, een dominant akkoord is een akkoord dat oplost naar de tonica.

Melodisch mineur is weinig geschikt voor Blues.

Frans N
3 januari 2011, 14:25
Zoals beloofd aan Terrasbeest:

Majeur:

C,D,E,F,G,A,B,C.....1,1,1/2,1,1,1,1/2.....Cmaj7...C ionisch
D,E,F,G,A,B,C,D.....1,1/2,1,1,1,1/2,1.....Dm7.....D dorisch
E,F,G,A,B,C,D,E.....1/2,1,1,1,1/2,1,1.....Em7......E phrygisch
F,G,A,B,C,D,E,F.....1,1,1,1/2,1,1,1/2.....Fmaj7....F lydisch
G,A,B,C,D,E,F,G.....1,1,1/2,1,1,1/2,1.....G7........G mixolydisch
A,B,C,D,E,F,G,A.....1,1/2,1,1,1/2,1,1.....Am7......A aeolisch
B,C,D,E,F,G,A,B.....1/2,1,1,1/2,1,1,1.....Bm7b5....B locrisch

Mineur:

Natuurlijk

A,B,C,D,E,F,G,A.....1,1/2,1,1,1/2,1,1.....Am7.......A aeolisch
B,C,D,E,F,G,A,B.....1/2,1,1,1/2,1,1,1.....Bm7b5....B locrisch
C,D,E,F,G,A,B,C.....1,1,1/2,1,1,1,1/2.....Cmaj7....C ionisch
D,E,F,G,A,B,C,D.....1,1/2,1,1,1,1/2,1.....Dm7.......D dorisch
E,F,G,A,B,C,D,E.....1/2,1,1,1,1/2,1,1.....Em7.......E phrygisch
F,G,A,B,C,D,E,F.....1,1,1,1/2,1,1,1/2.....Fmaj7.....F lydisch
G,A,B,C,D,E,F,G.....1,1,1/2,1,1,1/2,1.....G7.........G mixolydisch

Harmonisch

A,B,C,D,E,F,Gis,A...1,1/2,1,1,1/2,-1,5-,1/2...Ammaj7....A mineur harmonisch
B,C,D,E,F,Gis,A,B...1/2,1,1,1/2,-1,5-,1/2,1...Bm7b5......B locrisch #6
C,D,E,F,Gis,A,B,C...1,1,1/2,-1,5-,1/2,1,1/2...Cmaj7#5...C ionisch #5
D,E,F,Gis,A,B,C,D...1,1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1...Dm7.........D dorisch #4
E,F,Gis,A,B,C,D,E...1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1,1...E7............E phrygisch #3
F,Gis,A,B,C,D,E,F...-1,5-,1/2,1,1/2,1,1,1/2...Fmaj7.......F lydisch #2
Gis,A,B,C,D,E,F,Gis.1/2,1,1/2,1,1,1/2,-1,5-...Gisdim......Gis superlocrisch b7

Melodisch

A,B,C,D,E,Fis,Gis,A...1,1/2,1,1,1,1,1/2...Ammaj7....A mineur melodisch
B,C,D,E,Fis,Gis,A,B...1/2,1,1,1,1,1/2,1...Bm7.........B dorisch b2
C,D,E,Fis,Gis,A,B,C...1,1,1,1,1/2,1,1/2...Cmaj7#5...C lydisch #5
D,E,Fis,Gis,A,B,C,D...1,1,1,1/2,1,1/2,1...D7...........D lydisch b7
E,Fis,Gis,A,B,C,D,E...1,1,1/2,1,1/2,1,1...E7...........E mixolydisch b6
Fis,Gis,A,B,C,D,E,F...1,1/2,1,1/2,1,1,1...Fismb5......Fis Aolisch b5
Gis,A,B,C,D,E,Fis,G...1/2,1,1/2,1,1,1,1...Gismb5......Gis superlocrisch

Ik hoop dat het zo compleet en goed is, de volgende keer ga ik alle gewaardeerde en aanvullende opmerkingen bestuderen, Frans N

aaronstonebeat
4 januari 2011, 02:28
Schema's maken vind ik ook verhelderend als ik ergens mee bezig ben :ok:

Maar het ontgaat me eigenlijk waarom je eerst alle kerktoonladders onder het kopje 'majeur' plaats en vervolgens dezelfde ladders onder het kopje 'mineur'; het enige verschil is dat je in het eerst geval met c begint en in het tweede met a.

Intussen blijft een ionische ladder een majeur-ladder en een aeolische een mineur-ladder etc. Toch?

Die laatste Gis superlocrisch eindigt op een g :sssh:

Frans N
4 januari 2011, 09:04
Dank, die laatste G moet natuurlijk een Gis zijn.
Wanneer we zeggen, dat er 1 majeur en 3 mineur toonladders zijn, heb ik ze omwille van het overzicht willen uitschrijven.

Frans N

-=JEROEN=-
4 januari 2011, 10:28
Toch zou ik in plaats van 1/2 en 1 liever 1 en 2 zien (het aantal halve stappen), waardoor het meteen allemaal een stuk overzichtelijker wordt:

vb.
A,B,C,D,E,F,Gis,A...2,1,2,2,1,3,1...Ammaj7....A mineur harmonisch

-=JEROEN=-
4 januari 2011, 11:09
Over mineur bestaat voor mij ook nog steeds veel onduidelijkheid. Waar komt het vandaan, hoe is 't ooit zo gekomen, was er eerst alleen majeur?

Ik zie ze ook als afzonderlijke ladders en denk niet meer zo in majeur of mineur, maar eerder ionisch, lydisch of mixo, of aeolisch, dorisch of frygisch. Puur omdat majeur of mineur te onduidelijk is. Welke mineur? Want er zijn er nogal wat: dorisch, frygisch, aeolisch, melodisch, harmonisch, hungarian, roumanian, neopolitan, gypsy, enz, enz.

Vind het ook heerlijk om ze door elkaar te husselen. Dus over een liedje met Am - Fmaj7 gebruik ik A aeolisch, harmonisch, hongaars en gypsy.

terrasbeest
4 januari 2011, 11:37
Toch zou ik in plaats van 1/2 en 1 liever 1 en 2 zien (het aantal halve stappen), waardoor het meteen allemaal een stuk overzichtelijker wordt:

vb.
A,B,C,D,E,F,Gis,A...2,1,2,2,1,3,1...Ammaj7....A mineur harmonisch

Ik ben voorstander van een officiële / universele notatie,hele toon/semitone whatever, zolang je maar gebruikt wat je in eender welk boek/naslagwerk gaat terugvinden. Een hele/ halve stap zijn ook veel gebruikte termen.

@ Jeroen. Over mineur: ik heb al een paar keer geprobeerd duidelijk te maken in andere topics, dat een bvb Amin7, maar eigenlijk elk akkoord nooit losstaat van een bepaalde toonladder.Om het even eenvoudig te houden, enkel het verband met de majeur toonladder : die Amin7 kan een C, G , F maj toonladder als basis hebben. Akkoorden = Modi.

Harmonisch en melodisch mineur zijn aparte toonladders,net als bvb diminished toonladders hebben ze niks met de majeur toonladder te maken.

@ Frans N. In die optiek is het uitschrijven van de nat min overbodig,het is gewoon hetzelfde als de majeur toonladder.

EuroCinema
4 januari 2011, 11:43
Vind het ook heerlijk om ze door elkaar te husselen. Dus over een liedje met Am - Fmaj7 gebruik ik A aeolisch, harmonisch, hongaars en gypsy.

Dat laatste is wel een belangrijk punt: in praktijk loopt het allemaal door elkaar heen. Eigenlijk zijn al die ladders dus ook een enorme hoop gebakken lucht. In A mineur gebruik je soms een G# en soms een G, soms een F en soms een F#. Omdat het mooi klinkt of logisch is vanuit met de harmonie. En soms gooi je er eens een Eb bij omdat die lekker klinkt. Big deal. Ze kunnen elke mogelijke combinatie daarvan een ander naampje geven, dat staat intelligent, maar muzikaal gezien voegt het wat mij betreft niks toe.

-=JEROEN=-
4 januari 2011, 12:50
Ik ben voorstander van een officiële / universele notatie...
Ik ook. En stel daarom voor om een hele toon aan te duiden met een 2 en een halve of semitoon aan te duiden met een 1:

a b c d e f gis a = 2 1 2 2 1 3 1 ... Ammaj7 ... A mineur harmonisch
b c d e f gis a b = 1 2 2 1 3 1 2 ... Bm7b5 ..... B locrisch #6
c d e f gis a b c = 2 2 1 3 1 2 1 ... Cmaj7#5... C ionisch #5

of

D,E,F,Gis,A,B,C,D...1,1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1...Dm7.........D dorisch #4
E,F,Gis,A,B,C,D,E...1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1,1...E7............E phrygisch #3
F,Gis,A,B,C,D,E,F...-1,5-,1/2,1,1/2,1,1,1/2...Fmaj7.......F lydisch #2
Gis,A,B,C,D,E,F,Gis.1/2,1,1/2,1,1,1/2,-1,5-...Gisdim......Gis superlocrisch b7

Zeg nou zelf, wat vind je duidelijker?

terrasbeest
4 januari 2011, 13:12
Dat laatste is wel een belangrijk punt: in praktijk loopt het allemaal door elkaar heen. Eigenlijk zijn al die ladders dus ook een enorme hoop gebakken lucht. In A mineur gebruik je soms een G# en soms een G, soms een F en soms een F#. Omdat het mooi klinkt of logisch is vanuit met de harmonie. En soms gooi je er eens een Eb bij omdat die lekker klinkt. Big deal. Ze kunnen elke mogelijke combinatie daarvan een ander naampje geven, dat staat intelligent, maar muzikaal gezien voegt het wat mij betreft niks toe.

+1.

Je hebt :
1-de chromatische toonladder.
2-binnen die chromatische toonladder, heb je a)de noten van de toonladder ( toonaard), b) de akkoordnoten. c) de andere noten.

And that's it, folks.

Maar die 'gebakken lucht' is wel wat voor inspiratie kan zorgen. Wat niet de bedoeling is, is dat die gebakken lucht voor verwarring zorgt.

terrasbeest
4 januari 2011, 13:14
Ik ook. En stel daarom voor om een hele ......Gis superlocrisch b7

Zeg nou zelf, wat vind je duidelijker?

Uniformiteit.

Frans N
4 januari 2011, 14:27
Trouwens de ladder van Fis aeolisch b5 eindigt ook weer op een Fis, Frans N

EuroCinema
4 januari 2011, 14:36
Ik ook. En stel daarom voor om een hele toon aan te duiden met een 2 en een halve of semitoon aan te duiden met een 1:

a b c d e f gis a = 2 1 2 2 1 3 1 ... Ammaj7 ... A mineur harmonisch
b c d e f gis a b = 1 2 2 1 3 1 2 ... Bm7b5 ..... B locrisch #6
c d e f gis a b c = 2 2 1 3 1 2 1 ... Cmaj7#5... C ionisch #5

of

D,E,F,Gis,A,B,C,D...1,1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1...Dm7.........D dorisch #4
E,F,Gis,A,B,C,D,E...1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1,1...E7............E phrygisch #3
F,Gis,A,B,C,D,E,F...-1,5-,1/2,1,1/2,1,1,1/2...Fmaj7.......F lydisch #2
Gis,A,B,C,D,E,F,Gis.1/2,1,1/2,1,1,1/2,-1,5-...Gisdim......Gis superlocrisch b7

Zeg nou zelf, wat vind je duidelijker?

:eek:

Dus een half noem je één, omdat het één keer een half is? Sorry, maar dan vind ik de normale notitie zoals iedereen die gewend is stukken simpeler...

aaronstonebeat
4 januari 2011, 15:12
:eek:

Dus een half noem je één, omdat het één keer een half is? Sorry, maar dan vind ik de normale notitie zoals iedereen die gewend is stukken simpeler...

Yep, met Jeroen eens; één positie verder op de gitaar is een halve toon hoger, één toets verder op een klavier is een halve toon hoger.

-=JEROEN=-
4 januari 2011, 15:30
:eek:

Dus een half noem je één, omdat het één keer een half is? Sorry, maar dan vind ik de normale notitie zoals iedereen die gewend is stukken simpeler...
Een half noem ik 1 omdat het 1 half is. Klinkt net iets anders. Betekent ook net iets anders.

Enne, schuif een noot eens een halve fret op op je gitaar!?

Dat hetgeen je gewend bent het simpelst lijkt, begrijp ik. Je hoeft er niet meer over na te denken, je hoeft er niet meer aan te wennen, dat heb je al gedaan. Maar voor je zo ver was, heb jij toen ook niet even aan je hoofd gekrabbeld, zo van: wat ingewikkeld!?

En trouwens, de hele onduidelijkheid bestaat alleen maar omdat iemand het ooit onnodig ingewikkeld gemaakt heeft door het half en heel te noemen. Je kan die half ook een heel noemen en dan is een half dus 1 heel en een heel 2 helen. Probleem opgelost.

terrasbeest
4 januari 2011, 16:30
Yep, met Jeroen eens; één positie verder op de gitaar is een halve toon hoger, één toets verder op een klavier is een halve toon hoger.

Blokfluit?
:seriousf:

terrasbeest
4 januari 2011, 16:42
Een half noem ik 1 omdat het 1 half is. Klinkt net iets anders. Betekent ook net iets anders.

Enne, schuif een noot eens een halve fret op op je gitaar!?

Dat hetgeen je gewend bent het simpelst lijkt, begrijp ik. Je hoeft er niet meer over na te denken, je hoeft er niet meer aan te wennen, dat heb je al gedaan. Maar voor je zo ver was, heb jij toen ook niet even aan je hoofd gekrabbeld, zo van: wat ingewikkeld!?

En trouwens, de hele onduidelijkheid bestaat alleen maar omdat iemand het ooit onnodig ingewikkeld gemaakt heeft door het half en heel te noemen. Je kan die half ook een heel noemen en dan is een half dus 1 heel en een heel 2 helen. Probleem opgelost.

Goed project voor de 21ste eeuw : een betere muzieknotatie,geen b's en #'s meer, dus gelijk alle toonladders afschaffen en vervangen door 12 hele en gelijke tonen,of iets in het metriek stelsel? Een soortgelijk experiment als met de NL taal in de zeventiger jaren..?
En vooral : hou het zo simpel dat zelfs een gitarist het nog begrijpt.

Jimi Hendrix
5 januari 2011, 08:46
Goed project voor de 21ste eeuw : een betere muzieknotatie,geen b's en #'s meer, dus gelijk alle toonladders afschaffen en vervangen door 12 hele en gelijke tonen,of iets in het metriek stelsel? Een soortgelijk experiment als met de NL taal in de zeventiger jaren..?
En vooral : hou het zo simpel dat zelfs een gitarist het nog begrijpt.

hahaha volgens mij komen deze laatste posts alleen voort uit (onbegrip over??) de 'complexiteit' van het 'huidige' 'systeem'.... forget it :cheerup:

in 't interbellum, toen de twaalftoonsmuziek opkwam, is al eens zoiets geopperd maar er niet gekomen. (door bartok oa)

terrasbeest
5 januari 2011, 09:34
hahaha volgens mij komen deze laatste posts alleen voort uit (onbegrip over??) de 'complexiteit' van het 'huidige' 'systeem'.... forget it :cheerup:

in 't interbellum, toen de twaalftoonsmuziek opkwam, is al eens zoiets geopperd maar er niet gekomen. (door bartok oa)

't Zou iig heel wat werkgelegenheid kunnen creëren : al die klassieke partituren gaan 'vertalen'.

Je zal moeten toegeven dat ik een man met een visie ben:)

Mss een werkje voor jou om het hoe en waarom van deze dingen wat te verduidelijken?

Jimi Hendrix
5 januari 2011, 12:26
't Zou iig heel wat werkgelegenheid kunnen creëren : al die klassieke partituren gaan 'vertalen'.

Je zal moeten toegeven dat ik een man met een visie ben:)

Mss een werkje voor jou om het hoe en waarom van deze dingen wat te verduidelijken?

accepteer 't systeem en verdiep u erin.
met in't achterhoofd dat notatie universeel is en dus niet aan de eigenaardigheden van de gitaar zou moeten worden aangepast.
en dat die fijne kruisen, mollen en herstellingstekens je beste vrinden zijn.
dat idee van 12 toonsnotatie is alleen leuk als alle tonen 'hetzelfde' 'waard' zijn, wat in tonale muziek per definitie niet het geval is.
maar als je een vraag hebt, shoot!

terrasbeest
5 januari 2011, 13:07
accepteer 't systeem en verdiep u erin.
met in't achterhoofd dat notatie universeel is en dus niet aan de eigenaardigheden van de gitaar zou moeten worden aangepast.
en dat die fijne kruisen, mollen en herstellingstekens je beste vrinden zijn.
dat idee van 12 toonsnotatie is alleen leuk als alle tonen 'hetzelfde' 'waard' zijn, wat in tonale muziek per definitie niet het geval is.
maar als je een vraag hebt, shoot!

IK heb er geen probleem mee, omdat ik er geen probleem van maak om een klein beetje moeite te doen, je hoeft er zelfs de deur niet meer uit.

Eigenlijk zou ' een beetje gitaar spelen' wat moeilijker mogen zijn,zodat niet de indruk wordt gewekt dat 'goed spelen' ook zonder moeite zou kunnen.

D-string
5 januari 2011, 16:33
Ik ook. En stel daarom voor om een hele toon aan te duiden met een 2 en een halve of semitoon aan te duiden met een 1:

a b c d e f gis a = 2 1 2 2 1 3 1 ... Ammaj7 ... A mineur harmonisch
b c d e f gis a b = 1 2 2 1 3 1 2 ... Bm7b5 ..... B locrisch #6
c d e f gis a b c = 2 2 1 3 1 2 1 ... Cmaj7#5... C ionisch #5

of

D,E,F,Gis,A,B,C,D...1,1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1...Dm7.........D dorisch #4
E,F,Gis,A,B,C,D,E...1/2,-1,5-,1/2,1,1/2,1,1...E7............E phrygisch #3
F,Gis,A,B,C,D,E,F...-1,5-,1/2,1,1/2,1,1,1/2...Fmaj7.......F lydisch #2
Gis,A,B,C,D,E,F,Gis.1/2,1,1/2,1,1,1/2,-1,5-...Gisdim......Gis superlocrisch b7

Zeg nou zelf, wat vind je duidelijker?

of

a b c d e f gis a = W H W W H W+H H ... Ammaj7 ... A mineur harmonisch
b c d e f gis a b = H W W H W+H H W ... Bm7b5 ..... B locrisch #6
c d e f gis a b c = W W H W+H H W H ... Cmaj7#5... C ionisch #5

H = 1/2
W = 1
W+H = 1 1/2

terrasbeest
5 januari 2011, 17:43
Aebersold? Maar die gebruikt wel hoofdletters denk ik.

-=JEROEN=-
5 januari 2011, 19:03
Vertaalt naar het nederlands:

h = half
H = Heel
Hh = Heel + half

Misschien niet eens zo slecht.

Een oud systeem vervangen door een compleet nieuw systeem loopt zeer zelden soepeltjes, maar werkt vaak wel het best (bijv: van gulden naar euro). Meestal gaan ze echter voor kleine veranderinkjes, stapje voor stapje. Zo zijn ze al jaren aan 't sleutelen aan de nederlandse taal, vaak met allerlei onzinnige tussenstapjes, die later weer hersteld worden (koppeltekens, pannenkoek, enz).

Een heel nieuw muziek notatie systeem is er al, meerdere zelfs, maar de massa pikt het niet op, omdat de gevestigde orde doorgaat met hun eigen systeem te gebruiken, waarom zou je ook veranderen, kost alleen maar weer geld enzo. Ik zie 't dus eigenlijk alleen veranderen zodra alles gedigitaliseerd is. Dan is een universele verandering 'a flick of the switch'.

Ik zelf zou wel eens een systeem willen ontwikkelen waarbij akkoorden worden aangegeven aan de hand van hun functie. Geen gemakkelijke opgave.

terrasbeest
6 januari 2011, 09:41
http://www.youtube.com/watch?v=_dpGmAc3kMk