PDA

View Full Version : Vervangen tonepots op een jazzgitaar



Shaggy
3 december 2010, 19:45
Hoi,

Momenteel hangt er uit een F Hole van een ibanez jazz gitaar de bedrading van de elementen en tonepots, inclusief de pots zelf. Het zijn 500k pots.

Het is zo'n AF75BS .. beetje el cheapo jazz maar redelijke klank. Nu ik eenmaal de pots eruit heb vroeg ik me af of het voor de kwaliteit van de sound zin heeft om de pots te vervangen? Als het zin heeft, of invloed, wat zou dan aan te raden zijn?

Little Jay
3 december 2010, 20:35
Mijn ervaring is dat betere pots de gitaar wat opener kunnen laten klinken, maar het effect is minimaal, effect van bijvoorbeeld nieuwe pickups is veel groter. Maar het kan net dat beetje zijn wat 'ie nodig heeft,

Maar vooral de feel en werkzaamheid van goede cts-pots is veel beter dan van die kleine Japanse (of Chinese, of Koreaanse...)! Vooral lekker als ze een beetje 'zwaar' lopen! De Japanse zijn vaak open of dicht en ertussenin zit niet zo veel.

Shaggy
4 december 2010, 00:27
Thnx.. ik dacht ook even aan 1000k of mss wel 250k (als dat bestaat) pots.

Outline
4 december 2010, 01:43
Gewoon 500K pots van CTS er in zetten. Die waarde zit er niet voor niks in.

macwilliams
6 december 2010, 07:21
Ik weet niet hoe groot de f gaten in jouw gitaar zijn maar bij mij kreeg ik cts pots er niet doorheen.

Shaggy
7 december 2010, 19:14
Het is gewoon ter lering en vermaak om te kijken wat het effect is van andere waarden. Lekker experimenteren, is juist wat het leuker maakt.


Ik weet niet hoe groot de f gaten in jouw gitaar zijn maar bij mij kreeg ik cts pots er niet doorheen.

De pots gaan erdoorheen. Maar het zijn geen cts volgens mij. Als er pots inzaten zo groot als mijn strat dan kreeg ik ze er denk ik ook niet uit. Eruit ging wel, terug op de plek lijkt me een stuk lastiger.

Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen. Hou het even in de "gaten" :P

johantipker
8 december 2010, 21:51
Ik denk dat je meer resultaat boekt met het vervangen van pickups:)

ik heb ook een Ibanez Artcore jazzer (329 euro bij Feedback..:)
en die is heel erg opgeknapt van een Seymour Duncan "The jazz" pickup in de neck positie. Het vervangen van potmeters werkt imo veel marginaler qua sound..

Outline
8 december 2010, 22:33
Het helpt als je 'n draad aan je potmeter vast maakt voordat je 'm uit je gitaar haalt. Dan kun je 'm bij het monteren weer aan het draadje terug trekken naar het gat waar hij uit komt.