PDA

View Full Version : HNGD: Ibanez DT-150 X series Destroyer



interessander
3 december 2010, 17:05
Ik heb eigenlijk altijd al eens een oude japanse Ibanez Destroyer willen hebben maar je komt ze hier in nederland niet al te veel tegen.

Verder heb ik een voorliefde voor gitaren met een enkele humbucker in de brugpositie en van mijn twee RG550's bevalt me de versie met maple toets het best.
Vandaar dat ik een flinke GAS aanval had toen deze gitaar op ebay verscheen, ik was de enige bieder en een drietal weken later heb ik hem eindelijk binnen.

http://www.ibanezwiki.com/download/attachments/131422/DT150_small.JPG?version=1&modificationDate=1211123330029


Het is een Destroyer DT-150 uit de X series van 1983.
Een lekkere no nonsense rock/metal plank met een wat meer vintage feel dan de superstrats die ik van Ibanez gewend ben. Er zit een stevige hals op, ondanks het formaat is hij niet te zwaar en hij is goed in balans.

Hij heeft nog wel een kleine afstelbeurt nodig want de actie is nogal hoog en zoals te zien is hij zeker niet meer in nieuwstaat, maar dat maakt me niets uit. Hij speelt en klinkt fantastisch en is op de brug na volledig origineel.

Er zit een Ibanez V-2 humbucker in, deze had ik ook in mijn Iceman zitten maar daar zit nu een gibson dirty fingers in aangezien de V-2 wat wollig klonk. In de Destroyer zal ik daar minder last van hebben gezien de volledig andere houtsoort (basswood met birch top vs. mahonie) dus ik denk dat deze nog wel even blijft zitten.

Ik heb snel even wat foto's gemaakt:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/_MG_7236.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/_MG_7234.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/_MG_7230.jpg

Souplol
3 december 2010, 17:24
Geile plank! Die oude Ibanezen blijven toch altijd iets bijzonders hebben!

almarvk
3 december 2010, 17:47
Super gave plank! :blast:

Jaren terug, zeker tien dacht ik, is er ook een re-issue op de NL markt geweest. Zo uit m'n hoofd een DTX220 ofzo... Toen ik begon met gitaarspelen heb ik er nog aan getwijfeld om die te kopen...

Nocki
3 december 2010, 17:51
Geweldig! Hele leuke gitaren...

Henri H
3 december 2010, 17:57
Gefeliciteerd Sander!

Speelde Akira Takasaki (of hoe heet die Japanse '80's gitarist van Loudness ook al weer?) ook niet op zo ééntje?

Ik heb er vroeger ook wel 's op geGASt, maar was al heel blij met m'n Ibanez Artist solid body.

sideburns
3 december 2010, 18:13
Mooi ding man, ook goede foto's :ok:

JvD.
3 december 2010, 18:13
ha! ik heb ook een iceman en een distroyer!

interessander
3 december 2010, 19:01
Thanks! Ben er erg blij mee.


Gefeliciteerd Sander!

Speelde Akira Takasaki (of hoe heet die Japanse '80's gitarist van Loudness ook al weer?) ook niet op zo ééntje?

Ik heb er vroeger ook wel 's op geGASt, maar was al heel blij met m'n Ibanez Artist solid body.

Zou goed kunnen, maar wat ik van die Takasaki zie lijkt eerder op een jackson/charvel star, hij is verder vooral bekend van Phil Collen (3 humbucker versie) en Adrian Smith. Maar je vind hem dus mooier dan die "lelijke" V ;)


ha! ik heb ook een iceman en een distroyer!

Ik wist dat je een Iceman had, maar welke destroyer heb je dan?

Henri H
3 december 2010, 19:30
.... wat ik van die Takasaki zie lijkt eerder op een jackson/charvel star, hij is verder vooral bekend van Phil Collen (3 humbucker versie) en Adrian Smith. Maar je vind hem dus mooier dan die "lelijke" V ;) ...Haha, dat je dat nog hebt onthouden van die "lelijke" V... :)
Ik vind de Destroyer idd mooier ja, ik ben ook nooit zo'n V-man geweest, Explorers en Destroyers des te meer, ben er nu te oud voor. :confused: ;)

Ik had ook even gegoogeld op "takasaki destroyer", maar kwam idd een plaatje van Adrian Smith tegen, ook een jeugdheld natuurlijk. :rockon:
Takasaki had idd Charvel/Jackson volgens Google.

macwilliams
3 december 2010, 19:43
Gefeliciteerd man, dat is een prachtig exemplaar!

Jasper.
3 december 2010, 20:00
ben er nu te oud voor. :confused: ;)

Dat is toch geen excuus man, zegt mijn vader ook altijd.

http://1.bp.blogspot.com/_YemNqG-VXJk/TMTcGHaFX0I/AAAAAAAAAY8/5mLunMgg6Bw/s1600/Simpsons-Never-Too-Old-zoom.jpg

Vette gitaar man! Ik voel het gas al wat opkomen.

Speeddemon
3 december 2010, 22:24
Toffe plank, Saaaaander! :crazyhappy:

Uiteraard kan ik de Adrian Smith factor ook waarderen!

SEAL
3 december 2010, 22:26
zoetjes :)
die wil ik ook wel hebben ^^
:hippie:

Henri H
4 december 2010, 00:07
Dat is toch geen excuus man, zegt mijn vader ook altijd.

knip....Haha, luister naar je vader, wijsheid komt met de jaren, pak een Telecaster! Dat is pas rock. :rockon:

JvD.
4 december 2010, 01:07
Ik wist dat je een Iceman had, maar welke destroyer heb je dan?

Een cheape dtx120

mesaman
4 december 2010, 09:00
lijke gitaar.....hij heeft niet eens een handvat!



of moet ik nu toegeven dat hij wel mooi is?

newbreed
4 december 2010, 11:36
[QUOTE=H.Huisjes;2523432]Gefeliciteerd Sander!

Speelde Akira Takasaki (of hoe heet die Japanse '80's gitarist van Loudness ook al weer?) ook niet op zo ééntje?

Mooi ding! Gefeliciteerd.
Akira Takasaki van Loudness speelde de eerste jaren
op een ESP random star.
In latere (mindere) bezettingen van Loudness speelde hij
op een erg lelijke eigen versie vd star en volgens mij ook
een tijdje op een stratocaster.

De Random star wordt nog steeds gemaakt . Ik dacht dat
Guzz G van Ozzy er soms op speelt

oh ik zie net dat de versie van Guzz een eigen signature
model bij ESP is!
De nieuwste Star versie hier:
http://bbs.espguitars.com/showthread.php?t=35852

interessander
4 december 2010, 12:19
lijke gitaar.....hij heeft niet eens een handvat!



of moet ik nu toegeven dat hij wel mooi is?

En ook geen bloemetjes op de hals, maar geef maar toe inderdaad, je vindt hem wel mooi...

Mr. Dynamite
4 december 2010, 14:51
Super vet ding :blast:
Heb er ook een hele tijd op zitten gassen, mega vette planken :cooler:

vulvasonic
5 december 2010, 00:16
Geinig!
Dit is eigenlijk het enige Explorer-achtige model buiten die van Gibson en Hamer, die ik kan waarderen. En dat heeft alles te maken met Adrian Smith. Het album 'Killers' van Iron Maiden heb ik vroeger grijs gedraaid en op de achterzijde was Smith met dit model te zien. Veel plezier ermee. :)

Squier4ever
5 december 2010, 08:28
http://www.guitarraprofesional.com/Explorer/Imagenes/EVHdes.jpg

Nog een niet te missen gozer op een destroyer, ome eddie....

mesaman
5 december 2010, 08:37
ik beken! de gitaar is zeker mooi!:punk:

Squier4ever
5 december 2010, 08:46
Ik vind er weinig aan, maar congrats en succes met spelen!

interessander
5 december 2010, 12:07
Geinig!
Dit is eigenlijk het enige Explorer-achtige model buiten die van Gibson en Hamer, die ik kan waarderen. En dat heeft alles te maken met Adrian Smith. Het album 'Killers' van Iron Maiden heb ik vroeger grijs gedraaid en op de achterzijde was Smith met dit model te zien. Veel plezier ermee. :)

Qua vorm is dit voor mij ook de enige afgeleide die ik mooi vind.
De afwijking is dan ook vrij subtiel, vooral het kleine "haakje".
Hij heeft ook nog iets klassieks, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een jackson kelly of een latere esp ex serie.

De Destroyers na deze X serie waren ook weer anders trouwens, die leken weer veel meer op het eerder genoemde "star" model.

interessander
12 maart 2011, 22:58
Kleine update met een recente upgrade:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/IMAG0047.jpg

Het originele Ibanez element bleek toch nog wat te wollig, en toen ik een originele creme Bill Lawrence L-500 tegenkwam was de keus snel gemaakt. (de roze DR snaren had ik voor mijn verjaardag gekregen, vloekt enorm met de gitaar, maar ze spelen wel fijn moet ik zeggen)

Met de ibanez humbucker bleek de destroyer een beetje weg te vallen in bandverband maar met de L-500 en na een goede afstelbeurt speelt en klinkt hij zoals ik het graag heb.

De L-500 is heel helder en heeft veel meer definitie, vergelijkbaar met de HB-L in mijn Gibson V90 (ook een Bill Lawrence)

Het is overigens moeilijk te zeggen of dit nu een oude L (dus Xl) of nieuwere L is, maar hij heeft meer dan genoeg output zonder over the top te zijn zoals een Dimarzio X2N dus ik ben er blij mee, en clean klinkt hij ook nog behoorlijk.

mesaman
16 maart 2011, 01:08
ik had de snaren er bijna afgeknipt! gadverdamme!

bandverband? ik zie eddy al lopen.......in zn 7th son pakkie!

Bram+
16 maart 2011, 07:50
Super gave plank! :blast:

Jaren terug, zeker tien dacht ik, is er ook een re-issue op de NL markt geweest. Zo uit m'n hoofd een DTX220 ofzo... Toen ik begon met gitaarspelen heb ik er nog aan getwijfeld om die te kopen...

DTX'en zijn/waren een slag kleiner, een soort budgetuitvoeringen van de Destroyer. Ze hebben sinds die tijd ook wel 'volle' Destroyers uitgebracht.


Sexy gitaar in ieder geval, en die L-500 geeft 'm nog iets extra's.

Thiez
16 maart 2011, 08:04
Destroyers zijn VET! Ik heb er ook een tijd naar lopen kijken maar je vindt ze inderdaad bijna niet in nederland.
Een keertje zelf bouwen misschien als ik me strat af heb.

Henri H
16 maart 2011, 08:09
Ik krijg elke keer als ik dit topic open zo'n weemoedige jaren-tachtig-scheut door m'n onderbuik, en ja, ik heb ook al op MP gekeken, geen Destroyer te bekennen.....

Thiez
16 maart 2011, 08:14
Ik vind overigens de DT350 ook erg gaaf. Een van de mooiste X-vormige gitaren die er is.

Overigens is hij nog steeds gewoon te koop, maar daar zit niet die vintage feel in. http://www.thomann.de/nl/ibanez_dtt700mgs.htm

Bram+
16 maart 2011, 09:12
Ibanez geeft blijkbaar niet zoveel om de modellen die ze voor 1987 hebben geďntroduceerd. Een 'normale' Iceman of Destroyer zit er al een paar jaar niet meer in, alleen deze meer 'metalachtige' modellen. Ze zijn zelfs weer gestopt met de normale Artist, die met de vorm uit de jaren 70 zeg maar. Ze zouden inderdaad eens moeten komen met een hoogwaardige Iceman of Destroyer met een wat klassiekere uitstraling. Niet dat dat zo´n verkoopsucces gaat worden, maar dat is een RG van 2500 EUR ook niet.

interessander
16 maart 2011, 10:16
Ja ik vind die nieuwe Destroyer ook niks, heb hem wel eens in de handen gehad in een gitaarzaak maar dat heeft niks met deze te maken. Hetzelfde geldt voor de huidige Icemans in vergelijking met mijn oude exemplaar.

Henri: als je nu bas speelde, er staat een oude op marktplaats!