PDA

View Full Version : park g10



paulesselman
3 december 2010, 16:59
Wie kan me verder helpen?
De zoon van onze drummer is begonnen met gitaar spelen en heeft een park g10 versterkertje gekregen. Deze werd 20 jaar geleden voor het laatst gebruikt en heeft het altijd gewoon gedaan.
Nu doet hij het uiteraard NIET.:sneaky:

Ik heb hem meegenomen en een aantal dingen gecontroleerd.
Het zit niet in de speaker zelf.
Het zit niet in de voeding
Alle potmetertjes lijken het goed te doen
Als je het gitaarsnoer in de versterker stopt komt dit goed door op de printplaat.
Er zit nog een koptelefoon aansluiting op maar die geeft ook geen geluid.
Je kunt draaien aan alle potmetertjes en snoeren erin en eruit halen maar er komt geen enkel kraakje of geluidje uit de speaker.
Is er iemand die nog een suggestie heeft?

Mvg Paul Esselman

cluseau
3 december 2010, 20:27
1 Het zit niet in de speaker zelf.
2 Het zit niet in de voeding
3 Alle potmetertjes lijken het goed te doen
4 Als je het gitaarsnoer in de versterker stopt komt dit goed door op de printplaat.


Beste Paul, we kunnen bovenstaande bevindingen voor waar aannemen maar persoonlijk ben ik toch wel nieuwsgierig hoe je tot je conclusie gekomen bent.

1 Heb je de speaker getest en hoe?
2 Heb je voedingsspanningen gemeten?
3 Hoe weet je dat als er niets uitkomt?
4 Ook deze conclusie is me een raadsel.

Kun je een en ander een beetje toelichten ben ik bereid mee te denken.

Frans.

paulesselman
10 december 2010, 14:34
Beste cluseau,

ik heb het volgende gedaan,

1- de speaker aan mijn eigen versterker gehangen en toen deed hij het prima.
2- ik heb de spanning gemeten die er uit kwam en dit was iets van 12 volt op de printplaat en het "aan" lampje wat ook op de printplaat zit brand ook.
3- de potmetertjes heb ik gemeten en de weerstand varieerd van 0 ohm en als je er aan gaat draaien loopt de weerstand op. twee ervan heb ik losgesoldeerd om beter te kunnen meten want op de printplaat meten is natuurlijk niet de beste methode. Maar als van een potmetertje de weerstand van 0 naar heel hoog verloopt naarmate je er aan draait lijkt me dat ze wel goed zijn.
4-ik neem aan dat je het snoer bedoeld. Ik heb mijn gitaarsnoer in de jack-ingang gestopt en gemeten vanaf het uiteinde van het snoer (wat normaal in je gitaar gaat) en waar deze contact maakt tot op de printplaat. Mijn idee was dat deze ingang na zoveel jaar misschien wel wat roestig kon zijn van binnen. Als ik dan m'n ohm-metertje op het snoer zet en de andere pen op de printplaat en hij komt door dat is dat het dus niet.

Ja en zo heel veel meer zit er niet in wat van stilstaan kapot gaat........... dacht ik.
Heb jij misschien nog een idee?:???:

cluseau
10 december 2010, 14:51
Ja en zo heel veel meer zit er niet in wat van stilstaan kapot gaat........... dacht ik.
Heb jij misschien nog een idee?:???:

Hi Paul, om je punten even te beantwoorden:
1- klinkt logisch, kun je dus vanuit gaan dat het daar niet aan ligt.
2- Dit is geen garantie dat er ergens een probleem kan zijn met de voeding. Ik neem aan dat de versterkertrapjes op meer dan 12V draaien.
3- Als er geen enkel geluid meer uit de amp komt is de verdachte ook niet direct een potmeter.
4- Klinkt ook logisch.

Wat is het dan wel.....?

Als je op de koptelefoon luistert hoor je dan helemaal niets? Ook geen brommetje of een beetje ruis? In dat geval vrees ik toch dat je eindtrap of voeding het heden voor het eeuwige heeft verwisselt. Ben je in staat zelf aan de versterkertrap te meten? Een schema is daarvoor een eerste vereiste hoor anders weet je waarschijnlijk helemaal niet waar/wat je moet meten en kan ik je met de beste wil ook niet begeleiden. Kom je er niet uit kun je hem naar mij opsturen (als TNT weer zover is :seriousf:) Kost je een goeie 6 euro. En wat heb je te verliezen?

Frans.

paulesselman
10 december 2010, 18:15
Hoi frans,
nee op de koptelefoon hoor je echt helemaal niks. geen ruisje of wat dan ook.
Ik kan wel meten maar zoals je al aangeeft heb je wel een schema nodig en die kan ik niet vinden.
Uit de trafo komen 3 draadjes. 1 blauwe en 2 rode. tussen de blauwe en iedere rode meet ik 12 volt. (uit m'n hoofd). Is dit een te lage spanning denk jij ?

cluseau
10 december 2010, 19:10
Is dit een te lage spanning denk jij ?

Nee hoeft niet te laag te zijn. Zoek eens naar twee grote elko's, ik vermoed tussen de 1000uF en 5000uF met een werkspanning van naar schatting 25V. Dat kunnen dan je voedingselko's zijn. Meet iig altijd tov het chassis om verwarring te voorkomen. Ik denk dat je op de elko's iets vam plus en min 18V zal meten, afhankelijk van de toegepaste schakeling. Het zal niet zo'n enorme amp zijn met veel vermogen dus de spanning zou kunnen. Als je deze spanning er is zal het toch in de schakeling elders zitten en moet er eerst een schema komen. Als ik het voor me zie kom ik er meestal wel uit maar zonder schema zou ik niet weten hoe ik je moet sturen.

Frans

paulesselman
10 december 2010, 21:35
Het is idd een klein ampje en er zitten idd 2 elko's op. Daar heb ik nog niet op gemeten. Op de printplaat staat iets van dat het ontwerp bij marshall vandaan komt.
okee ik zoek nog even verder, maar ben bang dat het verder niet veel gaat oplossen.
Evengoed bedankt !!

gr. paul

cluseau
10 december 2010, 21:48
okee ik zoek nog even verder, maar ben bang dat het verder niet veel gaat oplossen.l

Oke dan, klinkt een beetje als opgeven. Is dat niet een beetje snel? Ik zal morgen ook nog ff rondsnuffelen voor een schema.

Frans.

paulesselman
10 december 2010, 21:55
Oke dan, klinkt een beetje als opgeven. Is dat niet een beetje snel? Ik zal morgen ook nog ff rondsnuffelen voor een schema.

Frans.

Als je dat zou willen doen :blast: !

Plant
10 december 2010, 21:57
Het is idd een klein ampje en er zitten idd 2 elko's op. Daar heb ik nog niet op gemeten. Op de printplaat staat iets van dat het ontwerp bij marshall vandaan komt.
okee ik zoek nog even verder, maar ben bang dat het verder niet veel gaat oplossen.
Evengoed bedankt !!

gr. paul

Klopt! Park is of was een budgetmerkje van Marshall.

Waarschijnlijk zit er een eindtrapje in rond een TDA2030(A) versterker IC, dat zit in bijna al die zgn. 10 Watt practice ampjes van ongeacht welk merk.

Ik vond hier (http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=56490.0) een link van iemand die zo'n G-10 blijkbaar heeft omgebouwd naar een buizen voortrapje erin. Mogelijk is het eindtrap gedeelte van het afgebeelde schema wat je erin hebt zitten.

Kijk anders welk eindtrap IC er dan wel in zit en zoek aan de hand van het typenummer naar de technische gegevens / applicaties. Er is altijd wel een bruikbare PDF te vinden. Met een signaaltracertje / scoop moet toch wel te vinden zijn tot waar het geluid komt.

edit: probeer eerst eens een goede visuele inspektie bij de solderingen. Je schrijft dat de amp het altijd gewoon deed en na 20 jaar stilstaan nu niet meer. Je zult zien dat het een een of ander kleinigheidje is. Iets wat gecorrodeerd is of losgelaten heeft. Hangt ook een beetje af van hoe het ampje al die tijd opgeslagen heeft gestaan.

cluseau
11 december 2010, 09:30
Met een signaaltracertje / scoop moet toch wel te vinden zijn tot waar het geluid komt.

Hey Plant, ik ben het voor 100 procent met je eens maar denk niet dat Paul een scoop of signaaltracer heeft. En idd zou je zeggen dat het niet veel kan zijn als je hem goed hebt weggezet. Het is wel zo dat er door corrosie lekstroomjes kunnen opgetreden die het IC hebben verkloot. Als Paul weet of de voedingsspanningen er zijn dan is de kans groot op een defect IC.

Frans.

edit
Met een beetje geluk heeft deze (http://www.amps-unlimited.nl/schema/marshall/solidstate/valvestate10_10w_8001_8010.pdf) veel overeenstemming met jouw g10

paulesselman
11 december 2010, 13:38
Heren,
@plant; er zit idd een 2030 ic in. ik zal naar je schema kijken. Helaas heb ik geen signaaltracer. De solderingen had ik al nagelopen maar kon daar niks aan vinden. In het verleden was ik dat euvel al vaker tegengekomen bij (niet lachen) wasmachines en drogers enz.

@frans ; ook jou schema ga ik bekijken al moet ik eerlijk zeggen dat ik uit de bedrijfsinstallatie-kant kom en dit al weer een mooie tijd geleden is.

Als ik zo'n nieuwe ic heb kan ik deze er dan zo in solderen (met een beetje pasta aan de onderkant)?

Alvast bedankt allebei

paulesselman
11 december 2010, 14:06
ik heb even gemeten op de ic met spanning er op. volgens bijde schema's moet daar tussen pootje 3 en 5 spanning staan. ik meet daar echter niks. Nu is het voor mij ook onduidelijk welke 3 en welke 5 is. Kunnen jullie dat aangeven?
Ook tussen de massa en elk van de 5 pootjes meet ik helemaal niks.

Voeding?

Het ledje brand wel maar staat gelijk achter de trafo en zegt dus niet zo veel. misschien dat de trafo het doet?

Klopt mijn gedachten gang?

edit: op de gelijkrichter meet ik op de ingang 27.8 volt AC en op de uitgang DC helemaal niks........... ????

cluseau
11 december 2010, 14:09
Klopt mijn gedachten gang?

Blijkt dan dat een van de mogelijke oorzaken waarheid wordt. Je hebt dus gewoon geen voeding. Meet even op de blauw en rode draden of je daar wisselspanning hebt. Is dat in orde dan meet je DC na de gelijkrichter. Mogelijk liggen de diode's eruit of zit er gewoon een zekering verstopt.

Frans.


edit
Volgens het schema zit de led op de wisselspannings kant dus de gelijkrichter is een goede optie


Nu is het voor mij ook onduidelijk welke 3 en welke 5 is. Kunnen jullie dat aangeven?
Hier (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/1458.pdf) staat je antwoord (bovenaan blz 2)

/edit

Plant
11 december 2010, 14:21
... Nu is het voor mij ook onduidelijk welke 3 en welke 5 is. Kunnen jullie dat aangeven?

http://circuits.datasheetdir.com/271/TDA2030-pinout.jpg

Gewoon vooraanzicht van links naar rechts dus. Die wat langer afgebeelde pennetjes zijn de pootjes die wat naar voren staan.

edit: O, héél belangrijk. Zorg dat bij vervangen van het IC er isolatie zit tussen het metalen bevestigingsflapje (tab) en het versterkerchassis! Dat zit er nu als het goed is ook tussen in de vorm van een mica plaatje of matje en een geisoleerd ringetje. Dat metalen flapje van het IC is namelijk intern elektrisch verbonden met het middelste pootje pin 3. Hier staat de negatieve voedingsspanning (-Vs) op. Als je de isolatie weglaat en het chassis aan aarde zit (reken daar maar op), dan sluit je deze voedingsspanning kort.

paulesselman
11 december 2010, 14:43
ZO dat is snel!

aan de hand van jullie gegevens kom ik tot de conclusie dat die gelijkrichter stuk is. Kan dat zomaar?

En moet een vervangende gelijk richter nog aan bepaalde voorwaarden voldoen?

Ik meet op de gelijkrichter dus op de print plaat en meet wel AC maar geen DC.

paulesselman
11 december 2010, 16:27
HIJ DOET HET !!:punk:

In het schuurtje lag een kapotte schuurmachine en daarin zat een gelijkrichter. Welliswaar wat groter maar wel door 4 draadjes aan te sluiten, en ja hoor hij doet het !
Ik zal het nog wat knapper wegwerken.
Mag ik jullie namens een 7 jarig jongetje hartelijk bedanken. En als hij later beroemd is kunnen jullie zeggen...............

Nogmaals Bedankt

Mvg Paul Esselman

G.G.
11 december 2010, 16:49
Lang leve het internet! Wat geweldig dat dit tewgenwoordig zo kan.

cluseau
12 december 2010, 11:14
Nogmaals Bedankt

Mvg Paul Esselman

Our pleasure :ok:

Plant
12 december 2010, 16:04
:grouphug:

En? Klinkt die G-10 nu als een (kapotte) schuurmachine? ;)
Of zijn dat nog best leuke versterkertjes.

paulesselman
12 december 2010, 18:18
Hij klinkt clean nog niet zo heel verkeerd, in distortion wordt je er niet heel opgewonden van maar ach. Die jongen heeft op school muziekles en kwam zo op gitaar spelen.
Toen kwam er bij z'n opa dit versterkertje en een yamaha gitaar tevoorschijn. Hij oefent zich suf en hij heeft er wel aanleg voor. Daarom was het ook zo jammer dat het versterkertje het niet meer deed.

Mvg Paul Esselman

Plant
12 december 2010, 23:13
Zo, een Yamaha erbij. Misschien al een Pacifica (112) uit diezelfde tijd als die Park? :cheerup: Dan boft ie maar. Velen van ons zijn op kwalitatief heel wat minder begonnen.

Alleen gaat die gitaar wat betreft afmetingen al bij een jongen van 7 vraag ik me ineens af? Nou ja, veel geluk ermee en post maar eens een fotootje van dit toekomstige snarenwonder met deze set.