PDA

View Full Version : John Mayer Crossroads tone met Zvex Fuzz Factory?



LeNick
3 december 2010, 16:57
Hey,

Even een vraagje. Ik wil graag deze sound bereiken: http://www.youtube.com/watch?v=tjQvsH76isg

Nu heb ik gelezen dat dat met de ZVex Fuzz Factory (http://www.rockpalace.com/product/ZVex-Fuzz-Factory-Vexter-Series) goed te behalen valt. John zelf doet het met een Pete Cornish NG-2 maar het schijnt dus dat die Fuzz Factory aardig daar in de buurt zit.

Nu heb ik al de hele week het idee om hem zaterdag te halen, en dat gaat ook wel gebeuren gok ik, maar hoe dichter het bij zaterdag komt hoe minder zeker ik word, mede door de prijs, geen kattepis.. :cooler:

Denken jullie dat wat ik gelezen heb goed is? Dat forum waar ze vol lof er over praten is hier (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=633206&page=2). Stiekem hoop ik dat misschien iemand hem hier zelfs zelf heeft?

Thanks :ok:

Mitch
3 december 2010, 17:14
Die zou ik van harte willen afraden als je op zoek bent naar zo'n smoothe, makkelijk te controleren fuzz. De Fuzz Factory is nogal hype geworden omdat je er makkelijk freaky geluiden mee kan maken en hij makkelijk feedbackt in het circuit en makkelijk sputtert. Hij kán met de juiste settings wel als een normale fuzz gebruikt worden, maar dan blijft er niet veel meer dan een iel prutsdingetje over. Chargeer ik het misschien een beetje, maar als je 'm instelt als bruikbaar fuzzgeluid is het gewoon niet veel bijzonders.
In winkels zijn verhoudingsgewijs niet zo onglofelijk veel verschillende fuzzes te koop in vergelijking met wat je bij online-winkels kan halen, maar dan nog...er is zóveel meer bruikbaars te koop. Waarom speelt Mayer daar op Cornish spul? Omdat het lekker smooth is, makkelijk in te stellen, stil... geen van die eigenschappen zijn van toepassing op de Fuzz factory.

Als je dat topic al lovend vond moet je maar eens zoeken op Harmony Central, dat was voorheen ook bekend als Z Vex Ass Kissing Forum :seriousf:

Dirk_Hendrik
3 december 2010, 17:15
The Gear Page (The Groupie Page) en vol lof is altijd linke soep. En alles van Vex is (volgens tgp) goed.

E-J
3 december 2010, 17:18
Kijk hier eens voor een uitgebreide uitleg zijn sound en spel in Crossroads van Sjonnie Grasmaaier himself.

http://www.youtube.com/watch?v=5al_lCqdhSg&feature=related

Ik heb nog nooit een Fuzzfactory of een NG-2 gehoord maar sluit een Strat eens aan op die Fuzzfactory, gebruik je middelste pickup, draai je volumeknop op de gitaar naar 5, en probeer die riff te spelen.

Mitch
3 december 2010, 17:21
Proberen kan altijd, maar als je lang genoeg met zo'n ding gespeeld had, gaf je 'm dat advies niet ;)

LeNick
3 december 2010, 17:36
Die zou ik van harte willen afraden als je op zoek bent naar zo'n smoothe, makkelijk te controleren fuzz. De Fuzz Factory is nogal hype geworden omdat je er makkelijk freaky geluiden mee kan maken en hij makkelijk feedbackt in het circuit en makkelijk sputtert. Hij kán met de juiste settings wel als een normale fuzz gebruikt worden, maar dan blijft er niet veel meer dan een iel prutsdingetje over. Chargeer ik het misschien een beetje, maar als je 'm instelt als bruikbaar fuzzgeluid is het gewoon niet veel bijzonders.
In winkels zijn verhoudingsgewijs niet zo onglofelijk veel verschillende fuzzes te koop in vergelijking met wat je bij online-winkels kan halen, maar dan nog...er is zóveel meer bruikbaars te koop. Waarom speelt Mayer daar op Cornish spul? Omdat het lekker smooth is, makkelijk in te stellen, stil... geen van die eigenschappen zijn van toepassing op de Fuzz factory.

Als je dat topic al lovend vond moet je maar eens zoeken op Harmony Central, dat was voorheen ook bekend als Z Vex Ass Kissing Forum :seriousf:

Goed dat ik toch even een topic heb aangemaakt. MAARRR.. Wat jij zegt heb ik júist over de Pete Cornish gehoord....... Ik heb geregeld contact met iemand uit Amerika waar ik mijn JM Black One replica heb gekocht en hij heeft ook veel verstand ervan, en hij zei laatst over de Cornish:

''Its both positive and negative really... That fuzz box is so loud an obnoxious and has so much fuzz and gain on tap that it is almost unusable. Mayer uses it but turns the guitar's volume down to almost nothing to get that choked out sound. His guitar volume never gets above 4 or 5 and you still have plenty of sound. Wont get that from any pedal on the market besides that one.''

En dat had ik ook al elders gelezen. Ik had ook wel verwacht dat ik met de Zvex ook mijn volume knop zou moeten terugdraaien eigenlijk. Maar dat vind ik niet erg.. dan gaat de versterker maar wat harder.. :seriousf:

Hoe (on)gebruikelijk is het om een effectpedaal in de winkel uit te proberen? Gitaren en amps worden natuurlijk vaak uitgeprobeerd, maar ik weet eigenlijk niet hoe dit zit met effecten? :???:

Mitch
3 december 2010, 17:54
Heel gebruikelijk hoor. Gewoon doen, maar misschien even overleggen of ze een testhok hebben en of het even op volume mag in de winkel zelf als ze die niet hebben.
Maar goed, over fuzz: er zijn er best veel. Er zijn een paar basis ontwerpen zoals de fuzzface, tonebender, superfuzz, octavia en Big Muff. Ze zijn erg verschillend in klank maar ook erg verschillend wat betreft samenwerking met gitaar (element, volume, toon) en versterker (volume, clean/drive, klankkleur). Er is dus nogal moeilijk kant en klaar advies voor te geven, voor zover dat al kan.
Dat verhaal over die Cornish zal best waar zijn, ken die niet persoonlijk. Ken alleen de soundclips en die hebben als grote gemene deler dat ze vrij smooth en bruikbaar zijn. Maar goed, praten over een merk dat niet bedoeld is voor de gemiddelde gitarist vind ik een beetje onzinnig.
De sound die Mayer hier haalt heb je sowieso een fuzz voor nodig, toon in ieder geval een flink stuk dicht, misschien volume ook afhankelijk van de fuzz. Een fuzzface schoont vrij ver op, een otnebender minder, een big muff nog minder.

Is dus de vraag: wat is je setup en welke winkel ga je naartoe?

LeNick
3 december 2010, 18:10
Heel gebruikelijk hoor. Gewoon doen, maar misschien even overleggen of ze een testhok hebben en of het even op volume mag in de winkel zelf als ze die niet hebben.
Maar goed, over fuzz: er zijn er best veel. Er zijn een paar basis ontwerpen zoals de fuzzface, tonebender, superfuzz, octavia en Big Muff. Ze zijn erg verschillend in klank maar ook erg verschillend wat betreft samenwerking met gitaar (element, volume, toon) en versterker (volume, clean/drive, klankkleur). Er is dus nogal moeilijk kant en klaar advies voor te geven, voor zover dat al kan.
Dat verhaal over die Cornish zal best waar zijn, ken die niet persoonlijk. Ken alleen de soundclips en die hebben als grote gemene deler dat ze vrij smooth en bruikbaar zijn. Maar goed, praten over een merk dat niet bedoeld is voor de gemiddelde gitarist vind ik een beetje onzinnig.
De sound die Mayer hier haalt heb je sowieso een fuzz voor nodig, toon in ieder geval een flink stuk dicht, misschien volume ook afhankelijk van de fuzz. Een fuzzface schoont vrij ver op, een otnebender minder, een big muff nog minder.

Is dus de vraag: wat is je setup en welke winkel ga je naartoe?

Een John Mayer strat met Texas Specials en een Fender Hot Rod Deluxe. Planning was om naar Rock Palace te gaan omdat de Zvex daar een tientje goedkoper is dan Feedback, maar Feedback is dus evengoed mogelijk. Andere winkels ook. ;) Als het maar niet helemaal in het noorden van het land is met dit weer.

Maar ik had me er sowieso al wel op ingesteld dat ik de volumeknop van de gitaar naar 4-5 zou moeten doen dus dat is niet erg voor mij. Dat heeft John zelf ook bij de Cornish, want bij sommige clips van mensen met een Cornish NG-2 die blijkbaar wel gewoon volume hoog hebben staan, dan denk ik echt van dit is wel voor hele zware heavy metal bands.. :(

Einzeln
3 december 2010, 21:50
Die fuzz klinkt hier zo geweldig:
http://www.youtube.com/watch?v=4ruic_HgQ6U

LeNick
3 december 2010, 22:12
Die fuzz klinkt hier zo geweldig:
http://www.youtube.com/watch?v=4ruic_HgQ6U

Ja, vertel mij wat... :stop: Jammer dat die NG-2 zo verrekte duur is..

Maarja, ik zoek nu dus alternatief, Zvex of niet doen????

Fragedallic
3 december 2010, 22:41
Die fuzz klinkt hier zo geweldig:
http://www.youtube.com/watch?v=4ruic_HgQ6U

ja die is zo lekker! hoevaak ik dit niet zelf op zolder heb nageaapt. nog steeds één van m'n favorieten.

(Slowdancing in a burning room Two Rock versie op nr1 )

LeNick
3 december 2010, 22:49
ja die is zo lekker! hoevaak ik dit niet zelf op zolder heb nageaapt. nog steeds één van m'n favorieten.

(Slowdancing in a burning room Two Rock versie op nr1 )

Ook heel lekker ja! Speel je die clean of welke pedals gebruik je daarvoor?

Mitch
3 december 2010, 23:14
Maar ik had me er sowieso al wel op ingesteld dat ik de volumeknop van de gitaar naar 4-5 zou moeten doen dus dat is niet erg voor mij. Dat heeft John zelf ook bij de Cornish,
Beetje raar om dat als uitgangspunt te nemen?
Maar goed, Rock Palace weet ik niet wat ze verder hebben staan, Feedback heeft misschien nog een ouwe Fulltone 70 of Soulbender waar ze van af willen. Die hebben ook de Exar Superfuzz. Erg goed in te stellen veelzijdig ding waarvan ik alleen niet snap waarom die de laatste twee jaar zo achterlijk duur is geworden. Marketing waarschijnlijk, maar het proberen waard!
Hoe dan ook, ik denk dat je versteld zal staan hoe ver je met wat simpele high gain distortions kan komen, als je daar de gain laag vanaf stelt en op je strat het volume nog terughaalt.
Weten we alleen nog niet wat voor amp je hebt en ik zou je de tip willen geven om in je profiel je woonplaats te vermelden, dat adviseert nog wat sneller ;)

LeNick
3 december 2010, 23:26
Beetje raar om dat als uitgangspunt te nemen?

Misschien, maar mijn redenatie was zo: als je demo's hoort van de NG-2 (waar mensen gewoon volume op 10 hebben) dan hoor je een hoog 'metal' gehalte. Als John de volume halveert is dat metal gehalte verdwenen.

Als ik mijn drive channel bespeel op mijn Fender Hot Rod Deluxe op volume 10, is het veel meer 'metal' dan dat ik het volume ook halveer ;)

Ik noem het maar even metal gehalte, weet niet precies hoe ik zou moeten noemen. Maar zo dacht ik..


Beetje raar om dat als uitgangspunt te nemen?
Maar goed, Rock Palace weet ik niet wat ze verder hebben staan, Feedback heeft misschien nog een ouwe Fulltone 70 of Soulbender waar ze van af willen. Die hebben ook de Exar Superfuzz. Erg goed in te stellen veelzijdig ding waarvan ik alleen niet snap waarom die de laatste twee jaar zo achterlijk duur is geworden. Marketing waarschijnlijk, maar het proberen waard!
Hoe dan ook, ik denk dat je versteld zal staan hoe ver je met wat simpele high gain distortions kan komen, als je daar de gain laag vanaf stelt en op je strat het volume nog terughaalt.
Weten we alleen nog niet wat voor amp je hebt en ik zou je de tip willen geven om in je profiel je woonplaats te vermelden, dat adviseert nog wat sneller ;)

Is goed, ik woon in Rhoon, vlakbij Schiedam.. Zal het updaten ;)

Heb een Fender Hot Rod Deluxe, had het ook al in die vorige post gezet maar je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen.

Ivm het weer heeft Feedback nu toch de voorkeur gekregen zelfs.. Toch wat veiliger dichterbij.. :dontgeti:

Einzeln
4 december 2010, 14:02
Op de cornish site staat dat de NG-2 feitelijk uit 3 stages bestaat. een 23 dB cleane boost die een cleane preamp in gaat, met daar weer achteraan een trap die een sputterende eindtrap simuleert. En ik heb gelezen dat dit feitelijk een combinatie van een booster met een tonebender is.

http://johnmayer.yuku.com/topic/7267/t/crossroads-fuzz.html

En inderdaad luister maar eens wat tonebenders en de gelijkenis is te horen.

Mitch
4 december 2010, 14:13
Een tonebender is feitelijk een Treblebooster vol open vóór een fuzzface. Als dat circuit van Cornish ook een booster vóór een fuzz is kun je vergelijkbare resultaten krijgen.

Einzeln
4 december 2010, 14:51
Een tonebender is feitelijk een Treblebooster vol open vóór een fuzzface. Als dat circuit van Cornish ook een booster vóór een fuzz is kun je vergelijkbare resultaten krijgen.
Ik begrijp dat het nog een stage extra is. Daarmee zou het booster voor een booster voor een fuzzface zijn.

LeNick
4 december 2010, 16:20
Ik ben vandaag bij Feedback geweest. Ik liet het liedje gelijk even horen bij de gitaarafdeling aan een heel stel bij de kassa, en iedereen kwam al met wat suggesties. Uiteindelijk het testhok in gegaan met heel wat Fuzz pedalen..

Helaas hadden ze de Zvex Fuzz Factory niet, maar de MXR M173 SILICON FUZZ CLASSIC 108 kon mij daar dusdanig bekoren dat ik die maar heb genomen.. Hij was ook nog €60 goedkoper dan de Fuzz Factory. Het kwam wel mooi uit want ik had op die manier net nog genoeg voor een Ibanez TS-9 erbij.. :soinnocent:

Ik kan dus helaas niet zeggen of de Zvex de Crossroads tone nog meer zou 'nailen', maar de MXR kwam er voor mij dichtbij genoeg in de buurt in ieder geval :ok:

Alleen jammer dat als ik thuis zo hard speel als daar in het testhok dat de buren gek zouden worden :( Dat is wel een verschil, zo'n geisoleerd kamertje.

tillens
4 december 2010, 16:27
Kijk hier eens voor een uitgebreide uitleg zijn sound en spel in Crossroads van Sjonnie Grasmaaier himself.

http://www.youtube.com/watch?v=5al_lCqdhSg&feature=related

Ik heb nog nooit een Fuzzfactory of een NG-2 gehoord maar sluit een Strat eens aan op die Fuzzfactory, gebruik je middelste pickup, draai je volumeknop op de gitaar naar 5, en probeer die riff te spelen.

Whahaha, dat begin met die lead van beverly hills theme, hahaha die kop, zo droog! hahaha, echt heel grappig.

Nielsje
4 december 2010, 16:32
Ik ben vandaag bij Feedback geweest. Ik liet het liedje gelijk even horen bij de gitaarafdeling aan een heel stel bij de kassa, en iedereen kwam al met wat suggesties. Uiteindelijk het testhok in gegaan met heel wat Fuzz pedalen..

Helaas hadden ze de Zvex Fuzz Factory niet, maar de MXR M173 SILICON FUZZ CLASSIC 108 kon mij daar dusdanig bekoren dat ik die maar heb genomen.. Hij was ook nog €60 goedkoper dan de Fuzz Factory. Het kwam wel mooi uit want ik had op die manier net nog genoeg voor een Ibanez TS-9 erbij.. :soinnocent:

Ik kan dus helaas niet zeggen of de Zvex de Crossroads tone nog meer zou 'nailen', maar de MXR kwam er voor mij dichtbij genoeg in de buurt in ieder geval :ok:

Alleen jammer dat als ik thuis zo hard speel als daar in het testhok dat de buren gek zouden worden :( Dat is wel een verschil, zo'n geisoleerd kamertje.

Gefeliciteerd met je aankoop! Als jij tevreden bent, top! Een TS9 erbij is overigens absoluut niet slecht, over het algemeen een zeer bruikbaar pedaal.

LeNick
4 december 2010, 16:38
Gefeliciteerd met je aankoop! Als jij tevreden bent, top! Een TS9 erbij is overigens absoluut niet slecht, over het algemeen een zeer bruikbaar pedaal.

Ja, ben zeker tevreden.. Uiteindelijk is die Fuzz pedaal VOORNAMELIJK voor Crossroads, en als het dan óók dicht bij de echte tone zit en nog eens €60 scheelt.. Waardoor ik de TS9 (over het algemeen wat breder inzetbaar) erbij kon kopen..

Dan heb ik 2 leuke pedaaltjes :)

Xnimez
4 december 2010, 22:04
Ja, ben zeker tevreden.. Uiteindelijk is die Fuzz pedaal VOORNAMELIJK voor Crossroads, en als het dan óók dicht bij de echte tone zit en nog eens €60 scheelt.. Waardoor ik de TS9 (over het algemeen wat breder inzetbaar) erbij kon kopen..

Dan heb ik 2 leuke pedaaltjes :)

TS9 is voor Mayer zeker wel het ideale pedaaltje ja :)

PT1989
5 december 2010, 22:10
http://www.youtube.com/watch?v=QOPrXP02USE

Roger Linn Adrenalinn III

Grootste k*t pedaal wat ik ooit gehad heb:cheerup:, maar ideaal voor al je mayer sounds/tunes!
John gebruikt de adrenalinn 1,2 en 3.

zoon van Piet
6 december 2010, 14:34
Een tonebender is feitelijk een Treblebooster vol open vóór een fuzzface.

Au! Tikkie kort door de bocht en tegen het zere been van Tonebenderfetisjiten :)
Want er zijn veel tonebenders.. en alleen de oude Vox/Jen en alle derivaten daarvan hebben die trebleboost. Ze zijn wel de Benders met de mooiste dynamiek via je volumeknop..

ieme
6 december 2010, 18:25
Pete cornish fuzz gebruikt Mayer voor de opname van t battle studies album

Einzeln
6 december 2010, 20:30
Au! Tikkie kort door de bocht en tegen het zere been van Tonebenderfetisjiten :)
Want er zijn veel tonebenders.. en alleen de oude Vox/Jen en alle derivaten daarvan hebben die trebleboost. Ze zijn wel de Benders met de mooiste dynamiek via je volumeknop..
En gezien de chronologie van de pedalen zou je dan moeten stellen dat de fuzzface een tonebender zonder booster is. ( alls het tenminste om de MK I gaat)