PDA

View Full Version : Slide gitaar/Bottleneck



beunklats
3 december 2010, 15:45
Hee

Ik heb sins pas een bottleneck.
Mijn vraag is of jullie artiesten met nummer weten die met een bottleneck spelen?
Maakt niet uit wat voor muziek.

Gr
Johan

sideburns
3 december 2010, 15:55
zoek eens wat muziek op van Chris Whitley, op het album Living with the Law staan wel wat dingen leuke dingen,

Succes en zorg dat je een wat hogere actie hebt op je gitaar,

gr serge

Rinze
3 december 2010, 15:59
Chris Whitley + 1 :rockon:

Ben Harper is ook ok, in de rock-hoek Rose Tattoo. En natuurlijk Ry Cooder. En Derek Trucks. En Duane Allman.

beunklats
3 december 2010, 16:02
Succes en zorg dat je een wat hogere actie hebt op je gitaar,

Mischien is het een domme vraag, maar wat is een hogere actie.

sideburns
3 december 2010, 16:03
Chris Whitley + 1 :rockon:

Ben Harper is ook ok, in de rock-hoek Rose Tattoo. En natuurlijk Ry Cooder. En Derek Trucks. En Duane Allman.

Ja, jammer dat Whitley niet meer onder ons is....:(

Martijn-w
3 december 2010, 16:05
Mischien is het een domme vraag, maar wat is een hogere actie.

De actie is de hoogte tussen snaar en fretboard. Dus hogere actie, dan zitten de snaren verder van de hals vandaan.

sideburns
3 december 2010, 16:07
Mischien is het een domme vraag, maar wat is een hogere actie.

Dat je snaren wat hoger staan / verder van je fretboard, zodoende kun je met je bottleneck spelen zonder dat je de snaren tegen de fretten aandrukt en de boel gaat ratelen. Kun je doen door je brug wat omhoog te draaien.

Rinze
3 december 2010, 16:10
En lekker dikke snaren, dat scheelt ook.

Duhsjaak
3 december 2010, 16:16
Hi
Dat vind ik genieten, dat Chris nog niet is vergeten. Een held, vinnik. Mijn dank is groot.

Het zijn er heel veel die slide spelen.
- Rory Gallagher
- Johnny Winters
- Ry Cooder
- Taj Mahal, die in 1968 toen iedereen loodzware elektrische blues speelde een beeldschone, vrijwel acoustische blues LP uit heeft gegeven. Daardoor is ie helaas min of meer genegeerd in die tijd.

Laten we de vrouwelijke slide spelers ook niet vergeten:
- Bonnie Raitt
- Jo Ann Kelly, die niet alleen formidabel zoende eh.... zong maar ook heerlijk gitaar slide dingest. Zo zie je maar, je raakt gewoon in de war.

Er zijn er ongetwijfeld nog een heleboel te noemen, maar hier heb je een aantal erg uiteenlopende slide spelers die makkelijk te vinden zijn.
Wil je echt fundamentalistisch dan kom je bij de oude blues negers uit. Dat wordt lastiger.

Succes!!!
Gus

barno
3 december 2010, 16:19
slide: enkele grootmeesters: derek trucks, bob brozman, blind willy johnson (!)

Stratman70
3 december 2010, 22:46
Voor mooi slidewerk in standaardstemming: Ritchie Blackmore (Difficult To Cure)

nickofzo
3 december 2010, 22:48
zztop...

:zz:

btw ooit een slide workshop gehad van Alan Gascoigne, hij attendeerde me erop om vóór de slide de snaren te dempen (kleine tip) maar veel aan gehad.

fuchs
3 december 2010, 22:50
Eric Sardinas

barno
3 december 2010, 23:26
zztop...

:zz:

btw ooit een slide workshop gehad van Alan Gascoigne, hij attendeerde me erop om vóór de slide de snaren te dempen (kleine tip) maar veel aan gehad.

dempen: zeer belangrijk, weinig rockjongens die wel es slide spelen doen het en daarom klinkt het dan ook meestal klote.
nog beter is dempen met rechterhand, de snaren die je niet speelt dempen met beschikbare vingers ...

goed te zien in deze clip van absolute slide master sonny landreth http://www.youtube.com/watch?v=Pf2k7WpkIxQ

Duhsjaak
4 december 2010, 09:00
slide: enkele grootmeesters: derek trucks, bob brozman, blind willy johnson (!)

@Barno
Leuk!!!
De eerste heb ik helemaal niet bij stilgestaan (Duane Allman heb ik wel overwogen), de tweede kende ik helemaal niet en heb ik dus wat erbij geleerd en de derde tja.... the begin all and end all van de slide waarschijnlijk.

@Stratman70
Ja, leuk. Ik had de hele reut standaard stemmers overgeslagen volgens mij. En ik vind deze kracht zo wie zo behoorlijk onderschat. Misschien geef jij m dat zetje tot herwaardering.

Hij is fijn!
Fijn weekend. Gus