PDA

View Full Version : heeft een pickup cover invloed op het geluid..??



errolls
3 december 2010, 14:19
Hallo,

Ik heb net een chrome pickup cover binnen gekregen
en wil graag weten of het invloed heeft op mijn geluid.
Ik heb dus een Seymour Duncan SH-2 humbucker
en wil er nu een chromen pickup cover opzetten.
Mijn gitaar is een Ibanez Artcoren AK85 (hollow body)
Ik speel het liefst wat jazz/bleus achtige muziek.
Mijn versterker is een Vox AD-50

gr Erroll Melvin

HaroldA
3 december 2010, 14:40
He Erroll, is de Classic 57+ al binnen? ;) (of is da een andere Erroll?)

Anyway: naar verluid verlies je wat tophoog, maar de pickup zal 99% hetzelfde blijven klinken.

Ik ga er niet vanuit dat je kunt waxpotten (net als ik) en daarom plaats ik de covers altijd zo:
1) Laat een theelichtje een tijdje branden zodat hij lekker gesmolten is
2) tape de gaten van de kap af
3) draai de schroeven van de pickup zo dat ze een eindje uitsteken en je de cover precies en makkelijk kunt plaatsen
4) keer het theelichtje om in de cover
5) druk daar snel de pickup goed in tot je kunt voelen dat de polepieces goed uitgelijnd zijn
6) soldeer de cover vast op 2 plaatsen


Voor punt 6 moet je je soldeerbout op z'n heetst zetten!

errolls
3 december 2010, 14:57
Klopt dat ben ik haha, klein wereldje he..

Ik heb eerlijk gezegd die '57 nog niet besteld, ik dacht
probeer eerst die SH-2n uit en later dan een '57+ als brug pickup,
maar ja het moet wel leuk blijven, je kan immers van een VW geen Rolls maken toch.

Maar wat je nu verteld is wel een hele drastische operatie
voor het plaatsen van een pickup cover.
Ik dacht 'gewoon effe opklikken en klaar.
Ik heb ook net die SD SH-2(neck) binnen gekregen
dan kan ik het net zo goed allebei te gelijk doen.

maar wat je nu zegt, is het dus ook een verbetering voor het geluid?
en is het wel verstandig om aan die schroefjes van die humbucker zelf te draaie..??

gr erroll

HaroldA
3 december 2010, 15:03
1) maar wat je nu zegt, is het dus ook een verbetering voor het geluid?
2) en is het wel verstandig om aan die schroefjes van die humbucker zelf te draaie..??

1) Als je hiet niet doet bestaat de kans dat de cover gaat trillen en dus microfonisch wordt. Als resultaat kan hij lekker gaan gillen/feedbacken. De ene pickup is hier gevoeliger voor dan de andere.

2) Waarom denk je dat dat schroefjes zijn? ;) Schroeven uit de pickup laten steken: meer attack/hoog, dieper in de pickup: doffer/laag.

TopRob
3 december 2010, 15:15
Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=Mp7hAqmzecA) laat je zien hoe je pickup covers moet plaatsen, het is vrij eenvoudig.

Om meteen te gaan waxpotten lijkt me nogal overdreven. Als de pickups microfonsch blijken te zijn, zou je waxpotting kunnen overwegen, maar dat kan een behoorlijke kliederboel geven en meestal is het ook helemaal niet nodig. Beter is om een stukje schuimrubber onder de pickups stoppen, dan is het meestal wel over.

HaroldA
3 december 2010, 15:20
Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=Mp7hAqmzecA) laat je zien hoe je pickup covers moet plaatsen, het is vrij eenvoudig.

Kit! Kan natuurlijk ook... Alhoewel het me wel moeilijker te verwijderen valt als je de kap er weer af wil hebben...

errolls
5 december 2010, 03:03
Ik heb m er in gezet, het geluid is super vet, maar bij somige tonen
is tie inderdaad microfonisch.
Ik heb niet aan de schroefjes gedraaid, ze komen niet boven de pickup cover uit, dat is de reden dat tie dus microfonisch is, zoals Harold al zei.