PDA

View Full Version : Overdrive Jekyll & Hyde klinkt hol, leeg?



Orbis
3 december 2010, 12:20
Heren!

Ik gebruik nu al een tijd de Visual Sounds Jekyll & Hyde, met veel genoegen mag ik wel zeggen. Maar dan heb ik het met name over de distortion-kant. Nu ik wat meer nummers met de overdrive-kant wil spelen, lijkt dat geluid maar niet echt lekker te willen worden. Het klinkt, tja... afstandelijk, hol, 'dozig' alsof het geluid uit een doos of iets dergelijks moet komen. En dat terwijl de distortion wel helder en direct klinkt.

Maar nu vraag ik me dus af, waar zit hem dit in? Is het mijn versterker (Vox AC4TV), de gitaar (Fender MiM Tele Std.) en dan waarschijnlijk met name de pickups, of heb ik het pedaal gewoon niet goed ingesteld?

Wat betreft de settings: de tone van mijn versterker staat op ongeveer 3/4. Op het pedaal varieert de drive tussen de 12 uur en 3 uur, de tone staat op ongeveer 2 uur en het volume op 9/10 uur. Ik kan niet echt een lekker werkende combinatie van settings vinden, zie ik hier gewoon iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Nielsje
3 december 2010, 13:12
Hoeft niet perse.
Vox versterkers zijn bij mijn weten altijd wat kritisch met pedalen.
Zo kan het zijn dat je vorige drive pedaal veel lekkerder werkte dan deze J&H. Nu is voor mij een tijd geleden dat ik een J&H onder m'n voeten had, dus ik kan je niet direct advies geven, behalve dan dat je wellicht een ander pedaal moet proberen. Voxjes zijn en blijven eigenzinnig :)

Jimwoud
3 december 2010, 13:28
Die overdrive kant is een Tubescreamer clone. Ik vind dat persoonlijk niks om als overdrive te gebruiken, wel om een oversturende sound te boosten. Denk dat jij hetzelfde ervaart, voor een overdrive sound dus toch naar een ander pedaal kijken.

marc_o
3 december 2010, 13:29
Zeker zo'n (excuse me) speelgoedVoxje....nul headroom om de drivekant te verwerken...komaan zeg.
Ik heb die Jeckyll and Hyde al een aantal jaar en op een goede versterker kun je er meer dan prima sounds mee maken. Ik denk dat het aan je versterker ligt in dit geval.....test 'm op een andere versterker...heb 'm een tijd in combinatie met een Vox AC-15 gehad.

Orbis
3 december 2010, 14:20
Ik dacht dat headroom voornamelijk relevant was voor het clean spelen op een hoger volume?

Nu had ik laatst een TS-9 te gast, en die had inderdaad een beetje hetzelfde issue. Een wat holle sound, waar ik niet naar op zoek was.

Maar ik zal het pedaal eens bij een vriend met een wat bozere versterker aansluiten. Ik heb hier alleen maar mijn Vox staan (die overigens voor mijn doeleinden prima geschikt is, hoe speelgoed ook :P ) en een transistor-amp die bij mijn eerste gitaar zat.

Wat ik me overigens afvraag, als headroom relevant is voor het overdrivegeluid: waarom klinkt de distortion dan wel gewoon helder? Ik zou toch zeggen dat dit nog een stap verder is dan overdrive en daarom nog meer van de versterker zou vragen?

marc_o
3 december 2010, 14:27
Wellicht is headroom de verkeerde woordkeuze. De drivekant van de J&H heeft nogal wat in huis. Wanneer je bijvoorbeeld de bass-boost ook nog eens aanzet, zou het zomaar kunnen dat je ampje daar haast geen raad mee weet. Overigens behaalde ik de beste resultaten door het pedaal " andersom" te gebruiken. Dus een goede drivesound met de distortionkant maken en de ts kant als boost te gebruiken.

Orbis
3 december 2010, 15:02
Ah, op zo'n wijze. Nu moet ik inderdaad zeggen, hoe meer ik de drive terugdraai, hoe beter het geluid wordt. Maar ja, dan wordt het mij weer te boost-ig, terwijl ik een stevige overdrive zoek. Het de distortion-kant als overdrive gebruiken kan natuurlijk wel, maar dan ben ik mijn distortion dus weer kwijt als ik in een nummer van effect wil wisselen. Nu leent mijn Muff zich in zulke gevallen ook wel aardig voor de wat dikkere overdrive-klanken, hoewel het toch een beetje behelpen is.

Als ik het zo hoor, lijkt het me het beste om komende vakantie gewoon eens een trip te maken naar de muziekwinkel en zien wat er voor moois in de pedalenschappen ligt.

Jelle6
3 december 2010, 18:53
Ik had pas nog een jekyll and hyde en klonk bij mij best goed.
Ik heb dan een mini peavy versterker van 20 jaar oud en een 30 jaar oude ibanez gitaar(roadstar series, met nieuwe pickup) en klonk goed.
Het klonk bij mij als een gewone overdrive.

Orbis
7 december 2010, 18:25
Voor de volledigheid: ik heb mezelf een ProCo Rat 2 cadeau gedaan ('t was sinterklaas, meer reden is er niet nodig) en die is ook zeer bruikbaar als overdrive! Tot mijn vreugde zit daar absoluut niet die 'holheid' in. Zou het iets te maken kunnen hebben met de mid hump die wel in de TS-808 (en dus Jekyll) zit?

Een laatste vraag: de Rat heeft een adapteringang waar mijn daisychain niet inpast. Zijn hier bij de muziekzaak converters voor te scoren?

Tankman
7 december 2010, 18:31
Een Rat is toch een distortion pedaal...niet overdrive...:dontgeti:

Orbis
7 december 2010, 18:37
Een Rat is toch een distortion pedaal...niet overdrive...:dontgeti:

Dat dacht ik ook ja, maar ik was verbaasd over hoe mild hij kan klinken. Hij wordt niet zoals de Jekyll een boost, maar daar ben ik toch niet naar op zoek. Het karakter van de gitaar blijft echt goed behouden op de lagere gain-settings. Onverwacht tof.