PDA

View Full Version : Kinman mod treble bypass



josan
2 december 2010, 23:45
Ik heb dan nu toch die Kinman mod doorgevoerd op mijn Fender Telecaster Custom FMT HH. Bij het terugdraaien van de volumeknop verloor ik toch wat veel van dat sprankelende hoog. Vooral als je wat veel kabel tussen je gitaar en de versterker hebt is dat hoge-tonen-terugdraai-effect van de volumeknop opvallend. Dit is waar vooral passieve gitaarelectronica last van kan hebben. Na de mod kan ik de volumeknop terugdraaien en het geluid wordt alleen maar zachter, niet doffer. Totdat ik hem praktisch dichtdraai blijft het geluid/toon nu praktisch intact. Werkt perfect.

Hier (http://diy-fever.com/misc/guitar-wiring-101/#treble_bleed)staat wat meer achtergrond info. In het kort:
soldeer een weerstand en een condensator, in serie, tussen de potmeter-aansluitingen die niet aan de aarde hangen. De volgorde van de weerstand en de condensator maakt niet uit.
De waarden voor deze componenten.

condensator 1 nFarad
weerstand 130kOhm (bij 250kOhm potmeter) of 250kOhm (bij 500kOhm potmeter)


In mijn geval 500kOhm potmeter heb ik dus gekozen voor de 250kOhm weerstand. De onderdelen kosten samen minder dan een Euro.

Je vindt op internet de volgende alternatieven met daarbij de reden waarom ik die niet gekozen heb.

alleen een condensator van 1 nF, zonder weerstand over de zelfde potmeter aansluitingen. Met deze treble bypass hou je bij volume terugdraaien te veel hoog, waardoor het geluid te iel wordt.
een condensator en weerstand parallel (de Duncan mod). Hierbij verander je de progresiviteit van de volumeknop (en dat wil je waarschijnlijk niet).


Simpel soldeerwerk, weinig kosten, veel resultaat.

josan
14 november 2012, 00:23
Nu ook op een Vox SSC33 (http://www.guitarplayer.com/article/moogerfooger-mf-105/dec-09/1616) toegepast. Deze had ook een volumeregelaar die bijna als toonregelaar functioneerde. Nu kun je het volume terugdraaien zonder dat het geluid onbruikbaar dof wordt. Werkje van 15 minuten.