PDA

View Full Version : Op welk gitaarmodel speel jij het comfortabelst?



RoelSmoel
2 december 2010, 23:18
Zoals de titel zegt..
Hier een stratachtige, een Les Paul, of een mix daarvan (MusicMan etc).

Brand maar los!

Koeloe
2 december 2010, 23:28
Mijn huidige tele, heel wat gitaartjes met verschillende halzen gehad.
Ik vind haar ideaal, past precies goed in mijn hand.

Squier4ever
2 december 2010, 23:31
Een dikke, lompe (semi) hollowbody of een tele.

Sanderltd
2 december 2010, 23:32
Qua vorm blijft het voor mij toch absoluut de strat-achtige. Heb 3 les paul-achtigen gehad, en zelfs al waren 2 ervan ltd's met al iets meer comfort, toch blijf ik moeite hebben met de hiel. (Wat waarschijnlijk wel gewoon een kwestie van wennen is hoor.)

(Qua sound is het toch echt een heel ander verhaal; vandaar die 3 lp's. :p)

richwoodplayer
2 december 2010, 23:33
tot nu toe een les paul en een mockingbird.
verder nog niet heel veel modellen gehad.

groovieguitarguus
2 december 2010, 23:36
Sinds de laatste tijd speel ik veel meer op mijn Gibson-achtige gitaren...

Maar het meeeeest comfortabel... Mijn 7/8 Valley Arts...

http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3303/gearpics/view-mainphoto.jpg

beruk
2 december 2010, 23:39
http://leftyfretz.com/wp-content/uploads/2010/06/ibanez-rg370dxl-left-handed-guitar.jpg
De meest comfortabele gitaar waar ik ooit op gespeeld heb. Ik vond de klassieke strat geluiden mooier vandaar dat ik voor een gewone strat ben gegaan. Stratocastermodellen dus. Omdat ze lekker zitten. Goede tweede: ES 330 achtige gitaren, kun je goed onder je arm klemmen, is prettig.

Squier02
2 december 2010, 23:40
Palmmutes en veel ritme technieken vind ik fijner met een Les paul Brug. Naar mijn mening kan je hier net iets subtielere verschillen laten horen. Maar het blijft tenslotte gewenning en smaak.

Ik moet wel zeggen dat ik zo nu en dan de afgeschuinde kant van mijn strat mis als ik lang zittend speel. Na een tijdje begint mijn Les Paul aardig mijn ribben te vervelen.

marco v
2 december 2010, 23:46
Ik laat de les paul modellen de laatste tijd hangen en pak steeds vaker mijn es modellen(niet in de laatste plaats omdat ik net een epi bb king erbij heb). Zittend spelen is voor mij een stuk comfortabeler met die gitaren.

HUESSEN
3 december 2010, 00:35
http://i415.photobucket.com/albums/pp238/HUESSEN/carinadahl257635awn7.jpg

Ace 1.15.19
3 december 2010, 00:40
Ik mag denk ik wel zeggen dat ik verkocht ben sinds ik mijn Les Paul heb, al vind ik mijn Strat ook niet verkeerd als we het puur over comfort hebben.

soup
3 december 2010, 00:47
SG en tele


met een strat kan ik niets en een les paul is te zwaar, wel zeer cool

BamBuFan1
3 december 2010, 01:38
Les Paul en SG.

barno
3 december 2010, 02:06
comfort is overrated. ergonomische gitaren vind ik wat verdacht :) dus geef mij maar een moeilijke dikke jazzbak of een bonkige tele ofzo. heb graag gitaren die gewoon koppig hun vierkante zelf blijven en zeggen: pas je maar aan.

ik overdrijf: ik speel ook graag strats (ergonomie in the flesh) en heb bij ontwerpen van mijn eigen gitaren fel gefocussed op goede balans enzo. maar dus liever geen supercomfortabele vederlichte Ibanezjes. inspireert me niet.

universe777
3 december 2010, 08:25
Star/Explorer achtigen en Flying V's (geen Rhoads V's). Ik speel altijd in "klassieke" positie.

Rinze
3 december 2010, 08:37
Indie IPR :cheerup:

PRS-kloon die zo lekker speelt en klinkt dat de rest van de gitaren niet meer aangeraakt wordt. Binnenkort misschien een tweede. Heb ook een aantal Fenderachtigen maar kan uit die hoek eigenlijk alleen de Tele nog waarderen. Verder de afgelopen 8 jaar langzaam overgelopen van Fender naar het PRS-Gibson kamp (qua constructie dan, niet qua prijs).

episua
3 december 2010, 08:49
Mijn Gretsch Duo jet is heerlijk licht dankzij de holle constructie en nergens kopzwaar. Heel comfortabel dus. Nou hangt mijn Rickenbacker ook wel erg lekker in balans en mijn gibson es is toch ook wel.... Kortom, je past je op een gegeven moment wel aan. Ben het wel eens met Barno zijn reactie.

Jasper.
3 december 2010, 08:50
Vind mijn RR3 zittend wel erg lekker spelen. Ik krijg met mijn ibanez nog wel eens last van mijn schouder. Maar misschien dat dat aan de houding ofzo ligt?

signsofzodiac
3 december 2010, 09:25
Sowieso strat-achtigen, met als hoogtepunt MM Silhouettes. Neck, compacte bodyshape, armscoop, ruimte in de cut-away, balans aan de riem, goede high-fret access. Perfect voor mij. Body van de Petrucci-sig is met de armscoop ook bijzonder prettig, maar de hals is me iets te breed en dun. Na jaren van Wizard-halsjes heb ik de laatste jaren liever wat body in mijn handen. Het soft-v profiel van Fender als neckshape vind ik ook erg comfy, net als de bodyshape. Een goeie dikke Gibson 50's neck ook erg lekker, slim taper 60's niet lekker. Ik speel eigenlijk, als total package, alleen nooit lekker op SG's. Positie van de slagarm ligt me gewoon niet, te ver naar voren of zo. Erg jammer, want ik vind ze wel te gek klinken en visueel ook zeer prettig.

jze
3 december 2010, 09:28
Momenteel zonder twijfel de Music Man Petrucci. Speelt heel comfortabel, sluit goed aan op je lichaam, nek is niet te dun niet te dik. Ondanks dat hij meer 'weerstand' geeft bij het spelen dan mijn Ibanez RG's, is dat wel fijner!

Uiteindelijk valt overal op te spelen natuurlijk, gewoon een kwestie van aanpassen.. Maar heb wel gemerkt dat Les Paul achtige gitaren mij persoonlijk niet liggen.

G.G.
3 december 2010, 09:32
Omdat ik een watje ben: een strat. Liefst met boomstam-achtige hals en linkshandige tremelo (ook omdat ik een watje ben en anders kramp krijg in mijn linker hand)

Ohjaaa... Om het nog mieteriger te maken. Mijn favo strat is Shell Pink vsn kleur.

heinz3110
3 december 2010, 09:33
Tele! Heeft voor mij precies de goede body-verhouding om staand en zittend mee te spelen. LP is te klein en de cutaway niet optimaal, strat heeft verkeerde plaatsing volumeknop en vind de body - hoe ergonomisch ook bedacht - helemaal niet lekker voegen. Jazzbakken zijn te dik , SG's te kopzwaar, enzovoorts.

Tele dus. :)

Orpheo
3 december 2010, 09:42
een les paul. liefst met hipshot/tremking/supervee/floyd rose en knoepert van een hals, 25.5'' scale, bolt on, en de wiring die Teye in zijn gitaren prakt (nou ja, sort-off, ik weet niet precies hoe hij z'n draadjes vast heeft, ik heb 't maar reverse-engineered, haha).

heinz3110
3 december 2010, 09:52
een les paul.

Waarom verbaast mij dat niets ;)

Orpheo
3 december 2010, 09:59
Waarom verbaast mij dat niets ;)

helderziend? ;)

Gretsch 5120
3 december 2010, 10:03
Heb de afgelopen 4 jaar op een Gretsch gespeeld, maar heb sinds enkele weken een partsocaster Tele in elkaar geknutseld (Fender 72 Deluxe met een rosewoodfingerboard neck met Sustainiac systeem): da's wel ff wat anders! Ik moet echt totaal omschakelen...

dus voor mij m'n Gretsch (met name hoe mijn rechterhand rust op de brug, lukt me niet bij m'n tele)

D-string
3 december 2010, 10:19
Ik GAS op een tele maar kwam ineens thuis met een strat. Volgens mij zegt dat genoeg :) Nu heb ik thuis weer wat te spelen en kan ik in alle rust een leuke tele uitzoeken.

Acoustic Capo
3 december 2010, 10:23
yamaha pacifica 112, speelt en ligt erg lekker in mn hand.

Midwolda
3 december 2010, 10:28
Gibson The Paul, Marauder of S-1: Les Pauls met belly-cuts.

Bijl
3 december 2010, 10:40
een les paul. liefst met hipshot/tremking/supervee/floyd rose en knoepert van een hals, 25.5'' scale, bolt on, en de wiring die Teye in zijn gitaren prakt (nou ja, sort-off, ik weet niet precies hoe hij z'n draadjes vast heeft, ik heb 't maar reverse-engineered, haha).

Dat is dus een Les Paul met de mensuur, bouwwijze, en brug van een (super)strat :???: Ik heb een paar keer zoiets gezien maar zoiets vind je bijna nergens denk ik.

Mijn gitaren:

LTD Viper 400: slim taper neck, en een body contour. Wel vreselijk topzwaar, daardoor niet de comfortabelste.
Ibanez Universe: Door de anorexia hals en lomp formaat van het hele instrument niet de comfortabelste, maar speelt erg lekker. Uitstekende balans
Godin Redline I: Dikke C hals, niet te lomp en niet te zwaar, goede balans, lekker platte brug, helaas geen body contour en dat is wel vervelend.
Jackson Stealth EX Professional: Licht, dunne superstrat hals, goede body vorm met contour, goede balans. Ondanks de 25,5" mensuur lijkt het net alsof je een 7/8 gitaar in handen hebt, heel typisch.

Voor energiek live gooi- en smijtwerk vind ik die Jackson veruit het comfortabelst, omdat die de meeste bewegingsvrijheid geeft. De Godin is een goede tweede, vooral vanwege de hals die ik lekkerder vind spelen dan de Jackson.

Martijn-w
3 december 2010, 10:43
Qua bodyvorm absoluut een stratachtige (of jazzmaster?). Alleen ram ik steeds de 5-way switch in een andere stand. Wel een dikkere hals dan een standaard stratje. Die bodyvorm is meteen de reden dat ik op zoek ben naar een andere gitaar.

SloeGin
3 december 2010, 10:44
Ik speel zeer vlot op men LP.
De neck is echt supersnel. Mijn leraar , een stratman, speelde eens op mijn LP en was verbaasd hoe vlot hij speelde :)

Mufftin
3 december 2010, 10:56
Een dunne en lichte gitaar. Denk aan Gibson Sg, Fender Stratocaster of Gibson blueshawk.

sideburns
3 december 2010, 10:56
een Lp, met 50's of 60's halsprofiel, maakt me niet zoveel uit, stratocaster ligt me niet zo, zou nog wel een keer een tele erbij willen hebben..

D3nnis
3 december 2010, 11:01
Voor mij is de Kritz S202 op dit moment favoriet.
Bodycomfort vergelijkbaar met een Musicman Silhouette (ook een favoriet, maar wat te smalle topkam), sound richting een Les Paul-maar-dan-iets-anders (mahonie body met maple top, set neck, TOM brug), 26" mensuur, asymmetrische hals, en bereikbaarheid hoogste fretjes (23 stuks + 0-fret) erg goed!
En geen geklooi met afstellen van hals met trussrod en dergelijke, want die is er niet!

vulvasonic
3 december 2010, 11:01
Volgens mij noemt iedereen gewoon z'n eigen gitaar.... :D

Het is niet zo dat ik niet prettig speel op andere modellen, maar het meest comfortabele model vind ik nog steeds dat van de stratocaster. Hangt perfect in balans, sluit perfect aan op het lichaam, je arm rust er goed op, de body zit niet in je ribbenkast te porren, de positionering van de knoppen en de input is ideaal, alles bij elkaar is dat gewoon de beste. Jawel er zijn meerdere modellen die vrijwel al deze eigenschappen bezitten (meestal direct afgeleid van de stratocaster overigens), maar ik heb leren leven met de kleine nadeeltjes (zoals de relatief forse hiel).

De stratocaster dus.

Martijn-w
3 december 2010, 11:05
Volgens mij noemt iedereen gewoon z'n eigen gitaar.... :D



Hoho, ik niet ;)

Helemaal met je eens, op de positie van de pu-switch na. Een strat is totaal niet spannend, maar wel oh zo fijn.

telecastermaster
3 december 2010, 11:17
Ik ben een liefhebber van een heel brede toets, en bij voorkeur een dikgelakte maple hals (ook klankwise). Eigenlijk vind ik de hals van teles te smal (en da's jammer want ik heb er vier), maar het geluid maakt heel veel goed. Mijn strat heeft een bredere toets en dat vind ik wel lekker.

Maar twee onverwachtte gitaren vind ik ook erg lekker spelen: mijn Hohners.
Om te beginnen mijn hoofdloze gitaar. Die heeft een vrij dikke hals maar is erg comfortabel en snel! De hals maakt ca. 40% van het gewicht van de hals uit, en bij het spelen voel je de hele hals resoneren met de snaren.

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/7/4/3/270743.jpg



Verder speel ik de laatste tijd erg veel op mijn Hohner Revelation die juist een erg dunne hals heeft.

http://1.bp.blogspot.com/_7k5OyCD5h2E/TBSOLJcOw4I/AAAAAAAAAJA/6QqRtmkYNEI/s1600/Full+Web.jpg

Steven Otto
3 december 2010, 11:22
Maakt mij geen donder uit, alhoewel V's of RR's wel ff wennen zijn.

Rembull1980
3 december 2010, 11:22
Ik speel op zowel een strat als een Les Paul erg lekker. Maar prever een de één meer dan de ander voor mijn muziekstijl.

voor mezelf op een rijtje (hoef je niet mee eens te zijn, is mijn smaak/ervaring)

Voordelen single coil Strat :strat:
- Soft Finish op de nek = snel en soepel
- Dunne nek = lekker snel spelen
- Lekker licht en klein
- Geluid is uitstekend voor blues en funky


Voordelen Burstbucker Les Paul :lp:
- Het geluid is vele malen meer mijn stijl (soul Blues tot Classic Metal)
- Dikke nek (50's) voor chunky rythms, maar kan ook goed mee soleren.
- Veel sustain.. niet normaal
- Voelt stevig en vertrouwd aan
- Kleinere scale
- Blijft beter in "tune"


Speel van deze twee het liefst op de Les Paul.

Mufftin
3 december 2010, 11:32
Volgens mij noemt iedereen gewoon z'n eigen gitaar.... :D



De stratocaster dus.
Tuurlijk noem je je eigen gitaar, als je een gitaar koopt waar je niet fijn op speelt moet je hem niet kopen.

Martijn-w
3 december 2010, 11:41
Tuurlijk noem je je eigen gitaar, als je een gitaar koopt waar je niet fijn op speelt moet je hem niet kopen.

Hoeft niet. Kan zijn dat je zoekende bent naar je ideale gitaar.

Thyrif
3 december 2010, 12:02
Ik ben ontzettend tevreden met mn PRS CE3 uit 91, de hals is geweldig! Heb ook eens op een PRS Custom 22 en 24 mogen spelen, die spelen ook heerlijk (maar zijn nog een tikje te duur helaas).
Ook de MM Petrucci's hebben een heerlijke hals!
Qua brug heb ik een voorkeur voor de tremolos van PRS of MM, maar een vaste brug is ook lekker. Floyd-achtigen ben ik minder fan van (maar heb wel een op mn Carvin dc727)

Hals is voor mij het belangrijkste qua speelgemak denk ik. Ik heb wel eens twee uur in de gitaar winkel elke gitaar opgepakt, en direct weer neergezet omdat de hals me niet beviel.

Orpheo
3 december 2010, 12:08
grappig dat juist halsprofiel zo cruciaal is voor de meesten. ik kan me er wel overheen zetten, hoewel ik wel favoriete profielen heb. nee, frets, daar kan ik over struikelen. lage frets komen er bij mij niet in. het bend voor geen meter, de boel loopt te snel aan. bah. ik kan alleen met lage frets spelen wanneer er superdunne snaren opliggen. 009, 008, zoiets.

Orbis
3 december 2010, 12:10
Ik ben behoorlijk verknocht aan mijn Tele, maar ik moet toegeven: hij heeft wel wat kleine gebreken. Met name bij het hoger op de hals soleren kan de hiel best wel in de weg zitten. Ook de pickup-switch zit te dicht bij de volumeknop als hij in de brug-stand staat. Ik heb altijd moeite om hem met de muis van mijn hand naar de andere posities te krijgen: onhandig.

Anderzijds is de onwilligheid van de body-vorm eigenlijk wel lekker. Het toont karakter, als je het mij vraagt. De gitaar is er niet om het de speler alleen maar makkelijk te maken! En de zes-zadelige brug is echt erg fijn voor palm mutes, je kunt zeer precies nuances leggen.

TimoSomers
3 december 2010, 12:41
Qua speelgemak en comfortabelheid overduidelijk toch wel mijn 34 1/2 van Alternative guitars (Die was ik gisteren vergeten te noemen in off topic).

Daarnaast voortaan gewoon m'n les pauls, maar dat is pure gewenning aangezien ik daar al mn gigs op heb gespeeld.

Exi
3 december 2010, 12:55
Voor mij een Strat-achtige of SG
Meer specifiek een neckthrough strat met een TOM of string-through brug.
Hals niet te dun en met Satin lak of ongelakt.:ok:

HUESSEN
3 december 2010, 12:55
Qua speelgemak en comfortabelheid overduidelijk toch wel mijn 34 1/2 van Alternative guitars (Die was ik gisteren vergeten te noemen in off topic).



Staat in het contract........:D

marter544
3 december 2010, 12:58
Het maakt me niet zoveel uit, zolang het maar geen SG of flying V is, daar kan ik helemaal niks mee.

rijsberman
3 december 2010, 13:07
Momenteel zittend toch wel mijn Gretsch, hoewel mijn strat ook goed bevalt. En nu speel ik meestal zittend, dus ja...

Vreemd genoeg heb ik minder met het comfort van mijn Godin 5th avenue. Prachtige gitaar, speelt ook heerlijk, maar het voelt bij het spelen net wat minder intiem ofzo dan de Gretsch. Moeilijk te omschrijven. De Godin is een beetje meer gereserveerde dame. ;)

HUESSEN
3 december 2010, 13:14
Het maakt me niet zoveel uit, zolang het maar geen SG of flying V is, daar kan ik helemaal niks mee.

Raar, het zijn nog wel hippie gitaren ook.......:hippie:

Ijselrobo 07
3 december 2010, 13:33
Fender Stratocasters!! :blast:

Blade Dayton :blast:

Blade RH-4 :blast:

barno
3 december 2010, 13:45
at martijn w: strats zijn alleen maar niet meer superspannend qua ontwerp omdat er zoveel van zijn (for a reason). Toen ze pas uitkwamen, kwam dat ontwerp over als een spaceship from hell bij de gitaristieke goegemeente :)

EuroCinema
3 december 2010, 13:50
Qua comfort vind ik de jazzmaster onovertroffen, die offset body is te gek.

terrasbeest
3 december 2010, 13:55
Qua comfort vind ik de jazzmaster onovertroffen, die offset body is te gek.

Body is vrij groot dacht ik, mss wel de grootste van alle solidbodies?

Size matters.

EuroCinema
3 december 2010, 15:10
Yep, een solid die qua omvang voelt als een semihollow. I like!

terrasbeest
3 december 2010, 15:21
Yep, een solid die qua omvang voelt als een semihollow. I like!

Als ik ooit weer een solidbody koop is de Jazzmaster zeker een kanshebber.
Maar ik ben nu eenmaal die dikke 17'' bakken gewoon, m'n ES330 ( 16'') bespeel ik ongeveer nooit.

Qua comfort ( en enkel dat ) staat bij mij Michael Kelly Jumbo FT, een 17'' thinline.

http://www.empmusic.nl/ProductImages/Thumbnails/1024x768/~_ProductImages_872.jpg?20091222

LesPaul1612
3 december 2010, 15:24
Les paul en telecasters. Ik vind dat die gitaren gewoon de fijnste halzen en beste gewichtsverhouding hebben. De hiel van de Les Paul is soms wel (letterlijk) een struikelblok bij solo's, maar het went op den duur wel.

Van strats moet ik niks hebben. Ik vind de bovenste hoorn echt oncomfortabel en ik vind de uitsparingen in de body eerder irritand dan ergonomisch. Hoewel ik wel denk dat ergonomie wel eens de toekomst voor de gitaarmarkt kan zijn. een supermakkelijk spelende gitaar verkoopt volgens mij wel sneller dan een gitaar die misschien wel iets beter klinkt, maar gewoon minder speelt.

Martijn-w
3 december 2010, 15:38
Van strats moet ik niks hebben. Ik vind de bovenste hoorn echt oncomfortabel en ik vind de uitsparingen in de body eerder irritand dan ergonomisch. Hoewel ik wel denk dat ergonomie wel eens de toekomst voor de gitaarmarkt kan zijn. een supermakkelijk spelende gitaar verkoopt volgens mij wel sneller dan een gitaar die misschien wel iets beter klinkt, maar gewoon minder speelt.

Die uitsparingen vind ik juist heerlijk. Zo zie je maar weer hoe verschillend de smaken zijn.

Mitch
3 december 2010, 15:50
Qua comfort vind ik de jazzmaster onovertroffen, die offset body is te gek.
Post 52 en dán post iemand pas de Jazzmaster, ongelofelijk. Je kan de sound of de trem stom vinden of zo, maar de body en hals vallen het mooiste tegen aan van alle solid bodes, zonder meer.

Martijn-w
3 december 2010, 15:54
In post 31 had ik em ook al genoemd.

terrasbeest
3 december 2010, 16:04
Post 52 en dán post iemand pas de Jazzmaster, ongelofelijk. Je kan de sound of de trem stom vinden of zo, maar de body en hals vallen het mooiste tegen aan van alle solid bodes, zonder meer.

He ja, die trem he.. ik heb nog 'minstens een paar' vragen over die gitaar.

Mr. Dynamite
3 december 2010, 16:05
Strat vind ik het meest comfortabel van allemaal.
Zit als gegoten zon ding.

Maar de hals van mijn les paul vind ik het prettigst spelen, alleen hoge frets zijn lastig te bereiken.

Martijn-w
3 december 2010, 16:07
He ja, die trem he.. ik heb nog 'minstens een paar' vragen over die gitaar.

Gewoon een jazzmaster zonder trem laten maken.

EuroCinema
3 december 2010, 16:14
Gewoon een jazzmaster zonder trem laten maken.

Trem vastzetten met daartoe bestemd knopje, pookje eraf schroeven en gaan. Op nieuwere modellen zoals de classic player werkt-ie trouwens als een zonnetje.

Fireburst
3 december 2010, 16:25
Strat vind ik het meest comfortabel van allemaal.
Zit als gegoten zon ding.

Maar de hals van mijn les paul vind ik het prettigst spelen, alleen hoge frets zijn lastig te bereiken.

Hier 100% hetzelfde van idee. Daarom speel ik ook 90% van de tijd op de LP : de body van een LP tegen je ribben (niet comfortabel !) is toch makkelijker uit te houden dan een nek die je wat minder (of niet) ligt.
Qua sound zijn het eigenlijk 2 ontwerpen die elke gitarist zou moeten hebben.

Mitch
3 december 2010, 17:07
In post 31 had ik em ook al genoemd.
Tussen haakjes en met een vraagteken erachter. Telt niet :sssh:

He ja, die trem he.. ik heb nog 'minstens een paar' vragen over die gitaar.
Ik vind het de fijnste trem die ik tot nu toe gebruikt heb. Wat is het probleem?
Overigens versta ik onder comfortabel vooral bodyvorm, plaats van de hals t.o.v. de body, bereikbaarheid van de hogere regionen en halsprofiel.

Wabbie
3 december 2010, 19:01
Ik prefereer toch een strat boven een jazzmaster, alhoewel het niet veel scheelt. Een vereiste is wel dat er een dikke 25,5inch neck op zit. Met alles wat korter is krijg ik acuut ruzie, en dunne neckjes spelen gewoon niet lekker.

Tupelo
3 december 2010, 19:13
Zoiets :

http://www.tfoa.eu/user_files/images/Hofner%2009.JPG

Reden :

Hoge losstaande brug om mijn hand op te steunen.
Hoge actie, dat helpt me definiëren.
Veel afstand tussen de body en de snaren, heb ik nodig voor mijn volledig foutieve aanslag.
Dikke body, juiste hoek ten opzichte van mijn lichaam voor een prettige speel houding.

oigun
3 december 2010, 20:45
Het meest comfortabel vind ik deze:
http://www.guitarsite.com/newsletters/gnw/images/other/ConversationCouch.jpg

Eko
3 december 2010, 20:49
Strats. Het liefst met een hele dikke hals en jumbo frets.

fuchs
3 december 2010, 21:29
Ik had al een Strat (Classic Player 60s) en onlangs heb ik mijn Epiphone Les Paul geruild voor nog een Strat (Classic 60s).
Een Strat is voor mij toch het lekkerst.

blademan
3 december 2010, 21:43
gewoon op mn Fret King Esprit!

tostiapparaat
3 december 2010, 21:58
mijn les paul, en zo'n '59 danelectro :)

helaas heb ik geen danelectro:dontgeti:

Martijn-w
3 december 2010, 22:01
Gewoon je tostiapparaat verkopen en je kan zo een dano betalen.

LucaBrasi
4 december 2010, 06:36
EBMM (met uitzondering van de Petrucci). Ongelakte halzen, wax en olie. Eens je eraan gewend bent wil je bijna niks anders meer.

FruscianteFan
4 december 2010, 11:38
Ik heb eens op een PRS Custom 24 gespeeld en dat was denk ik wel de comfortabelste gitaar die ik in mijn handen heb gehad. Ondanks te dikke frets en te dunne snaren.

De Gibson ES-335 die ik heb bespeeld vond ik ook wel heel erg comfortable, vooral de hals.

budje
4 december 2010, 12:30
deze natuurlijk!

http://94.100.116.83/950700001-950750000/950710801-950710900/950710853_5_ZK0c_1.jpeg

pim raaijmakers
4 december 2010, 20:45
net als Rinze ben ik verknocht aan mijn Indie IPR. speelt als een tierelier. Ik moet wel zeggen dat ik stiekem een phatcat bij de brug in heb geplant. de humbucker vond ik wat te modderig. Voor de rest een zalige gitaar. Niet de mooiste vorm. (ik blijf de telecaster de ultieme vorm hebben.) maar niet dan lof over het comfort van de IPR.

Matthijs24
4 december 2010, 20:51
Ik speel toch het liefst op een strat:):punk:

allochthomas
4 december 2010, 20:58
stratocaster en superstrats blijven bij mij het steeds goed doen

guitarguru
4 december 2010, 21:47
Speel toch het liefst op mijn Strat, kijkend naar ergonomie. Alleen dan mis ik weer de dikke sustain en ballen van mijn Les Paul. Een goede 'do-it-all' ben ik nog niet tegengekomen, al kwam mijn PRS Custom 22 aardig in de buurt. Maar alles dus net niet.

Lodedsvd
4 december 2010, 21:50
mijn MIJ strat!

xSophie
4 december 2010, 21:56
Telecaster met jumbo frets of een SG.

RS-Rik
4 december 2010, 22:36
Ik denk dat een strat en comfortabelst is, of in ieder geval alles wat daar op lijkt.

Les Pauls zijn oop prima maar die zijn vaak ietsje zwaar aan de achterkant, zeker als je zit. Het zal niet de eerste keer zijn dattie bijna een achterwaardse salto van mn schoot maakt. Daarom speel ik altijd met de band om.

Rens van Herpt
5 december 2010, 13:29
Ik vind de V's toch het beste spelen. Kun je in ieder geval goed bij de hoogste frets. Als ik op een normale manier speel op een strat, kom ik hoogstens bij de 14e of 15e fret omdat dan mijn arm in mijn zij zit te porren. Bij een V kan ik gewoon overal bij zonder problemen. Het soleren gaat dan wel een stuk makkelijker.

no 1 hops
5 december 2010, 13:32
heb nu zelf verschillende gitaren gehad, o.a lp, sg modellen en wat strats.
heb zelf een paar gemaakt en een tele uit onderdelen samengesteld en toch kom ik terug op een bepaald cort model.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/cortthree.jpg

heb net van een mede forumlid nog een s2600 overgenomen (rechtse) die voorzien zal worden van een complete ultrasonic pickup set waarvan nu nog een deel in de rode s400 zit.

speel veel zittend en dan is de positie van de hals en de afstand van de topkam tov mijn lichaam gewoon ideaal.

kwam dat trouwen ook tegen in een Musicman Silhouette.
heeft eenzelfde speelhouding maar dan wel voor een heel wat hoger bedrag

vulvasonic
5 december 2010, 13:36
Ik vind de V's toch het beste spelen. Kun je in ieder geval goed bij de hoogste frets. Als ik op een normale manier speel op een strat, kom ik hoogstens bij de 14e of 15e fret omdat dan mijn arm in mijn zij zit te porren. Bij een V kan ik gewoon overal bij zonder problemen. Het soleren gaat dan wel een stuk makkelijker.

Zegt dat iets over de ergonomische kwaliteiten van de V, of over jouw postuur? :D

geert1976
5 december 2010, 13:42
SG's vind ik het fijnste, daarna de LP

guitarkid
5 december 2010, 17:18
Op dit moment één van mijn Tele's, maar vraag het me over een paar maanden weer en dan is het misschien mijn Les Paul of één van mijn Strats. Dat is ook wel het leuke van gitaarspelen: het eeuwige twijfelen en zoeken.....
Ik kom er echter steeds meer achter dat een Telecaster toch wel een erg universele gitaar is! Tot voor kort was dat in mijn optiek een Strat. In ieder geval geen Les Paul. Ik heb het dan wel over de gitaren in hun min of meer standaard-configuratie, want ik kan me voorstellen dat er genoeg gitaren zijn te bedenken die "the best of both (of meer) worlds" zijn.
Ik ben alleen zo vreselijk conservatief als het om gitaren gaat (verder echt niet hoor!) en bovendien speel ik op dit moment heel veel met een 60s/70s coverband en dan kun je niet aankomen met een PRS of zo, vind ik.... Ach, bijna alles op mijn 70 Tele, een vijftal nummers Les Paul en twee op een Tele in G en verder een Strat mee als back-up.

Gr. C.

Hendriks
5 december 2010, 17:53
Een strat heeft een contoured bodie , vind ik wel prettig, een tele heeft dan weer de juiste sound en feel.

Dus een tele met een contoured bodie zou het ideaal zijn.

Outline
5 december 2010, 21:25
'n Usa Deluxe dus.

newbreed
6 december 2010, 08:37
Les Paul en Sg kan ik helaas helemaal niets mee.
Superstrats zijn meer mijn ding hoewel ik ook ooit eens een erg goede en lekker spelende usa Fender tele heb gehad.
Mijn main gitaar blijft toch absoluut de bo-el mc7

The Unforgiven
6 december 2010, 08:47
Heb eigenlijk alleen maar op een Les Paul gespeeld, ook een tijdje op een strat en een tijdje op een tele, maar dat waren Squiers, en dus niet representatief. Vind persoonlijk Les Paul's heerlijk, maar heb ook eens op een heerlijke Schecter Tele mogen spelen.

Comfortably Daniel
6 december 2010, 09:04
Voel me nog steeds het meest thuis met een Strat.

Nagramoth
6 december 2010, 09:41
Comfort is zooooo 2009...
Doet mijn dus maar Telecaster !

guitarkid
6 december 2010, 09:51
Heb eigenlijk alleen maar op een Les Paul gespeeld, ook een tijdje op een strat en een tijdje op een tele, maar dat waren Squiers, en dus niet representatief.

:???: :???: :???:
Ik ken best wel de nodige zeer representatieve Squiers.....

Gr. C.

s0ulmaster
6 december 2010, 10:57
+1 voor EBMM :)

De dag dat je aan MM gewend raakt is de dag dat je nooit meer wat anders wil :P

En voor mij zijn de petrucci modellen 100% ideaal :mmmm:
Heb nu een JPX maar het oude JP model (met de grote bodyscoop) is zeker 1 die nog aan mijn assortiment moet toegevoegd worden

verbaast me dat er zo weinig EBMM tussen staat, misschien vanwege het prijskaartje?

oigun
6 december 2010, 16:18
Een strat heeft een contoured bodie , vind ik wel prettig, een tele heeft dan weer de juiste sound en feel.

Dus een tele met een contoured bodie zou het ideaal zijn.

Zoiets?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JJPJFXD.jpg

Hier de rest http://www.flickr.com/photos/8903114@N07/2257973280/in/photostream/

jze
6 december 2010, 16:54
+1 voor EBMM :)

De dag dat je aan MM gewend raakt is de dag dat je nooit meer wat anders wil :P

En voor mij zijn de petrucci modellen 100% ideaal :mmmm:
Heb nu een JPX maar het oude JP model (met de grote bodyscoop) is zeker 1 die nog aan mijn assortiment moet toegevoegd worden

verbaast me dat er zo weinig EBMM tussen staat, misschien vanwege het prijskaartje?

EBMM is in Europa helaas nog niet al te ingeburgerd, vandaar waarschijnlijk de hoge prijzen.. Aan de andere kant, blijven ze een beetje exclusief! ;)

Heb je de gewone JP6 al eens in handen gehad? Is er nu echt een verschil in 'feel' met de JPX?

Hendriks
6 december 2010, 17:07
Zoiets?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JJPJFXD.jpg

Hier de rest http://www.flickr.com/photos/8903114@N07/2257973280/in/photostream/

Ietsjes te extreem voor mij.

Nobler
6 december 2010, 17:34
ES 335, zowel qua grootte (ik vind les Pauls en Fenders te klein voor mijn lichaam, maar een dikke jazzbak niet lekker staand spelen), als balans, als qua geluid (enerzijds wel het warme, ronde van humbuckers, anderzijds wel fel kunnen janken).

Outline
6 december 2010, 17:46
Zoiets?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JJPJFXD.jpg

Hier de rest http://www.flickr.com/photos/8903114@N07/2257973280/in/photostream/

Kunnen we degene die dit gedaan heeft niet gewoon dood martelen?

HaroldA
6 december 2010, 17:48
Kunnen we degene die dit gedaan heeft niet gewoon dood martelen?

Nee.

Op topic: mijn RD heeft de comfortabelste body. Zowel staand als zittend perfect!

Qua podiumcomfort zweer ik echter bij mijn SG's. Lekker licht en goed bereikbare hals.

The Unforgiven
6 december 2010, 17:51
:???: :???: :???:
Ik ken best wel de nodige zeer representatieve Squiers.....

Gr. C.

Een Squier van minder dan 250 euro is vrijwel niet representatief, als je er een kan vinden die dat wel is hoor ik dat graag.

barno
6 december 2010, 17:59
Een Squier van minder dan 250 euro is vrijwel niet representatief, als je er een kan vinden die dat wel is hoor ik dat graag.

het gaat hier om comfortabel. dus vooral de ergonomie van het ontwerp. een squier is op dat vlak tamelijk identiek aan een fender hoor. iemand die mij blind de verschillen kan vertellen: chapeau

Riky
6 december 2010, 18:08
Voel me nog steeds het meest thuis met een Strat.

yes ik ook! Klopt gewoon bijna alles aan (had liever 2 weg switch gezien).

s0ulmaster
8 december 2010, 13:48
EBMM is in Europa helaas nog niet al te ingeburgerd, vandaar waarschijnlijk de hoge prijzen.. Aan de andere kant, blijven ze een beetje exclusief! ;)

Heb je de gewone JP6 al eens in handen gehad? Is er nu echt een verschil in 'feel' met de JPX?

overduidelijk!
de gelakte hals
grotere body
5-way switch
ebony board
chambered
arm-scoop

noem maar op! 2 werelden van verschil maar allebei pracht gitaren. Voor mij dus een reden om ze allebei in huis te moeten hebben...nu alleen nog even sparen :P

en natuurlijk is EBMM is de meest sexy en exclusieve kleuren te verkrijgen
voor als je wat geld over hebt ;)

EuroCinema
8 december 2010, 13:58
Zoiets?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JJPJFXD.jpg

Hier de rest http://www.flickr.com/photos/8903114@N07/2257973280/in/photostream/

Jezus, hier word ik echt fysiek naar van.

zoonchild
8 december 2010, 14:28
Heel eenvoudig..........

Vandenberg custom, quilt en puzzle
Caparison TAT II
Robin custom shop Medley

Rembull1980
8 december 2010, 14:55
http://static.gigwise.com/gallery/1840023_JimmyPage-LesPaul1.jpg

mikeyaxeman
8 december 2010, 21:35
Zoiets?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JJPJFXD.jpg

Hier de rest http://www.flickr.com/photos/8903114@N07/2257973280/in/photostream/

:eek:

Deed me gelijk aan deze denken, een Fucked up '59 LP:

http://home.provide.net/~woodrails/galpics/lp59mod.jpg

Rens van Herpt
11 december 2010, 19:01
Zegt dat iets over de ergonomische kwaliteiten van de V, of over jouw postuur? :D

Haha LOL ja ik zou na dit verhaal gelezen te hebben ook denken mijn postuur, maar ik sport 4 á 5 keer per week dus ik denk het niet haha.
Ik speel nu overigens op een Schecter Blackjack C-7, die speelt ook best lekker maar dan leg ik hem wel tussen mijn benen als een V. Heb ik toch een beetje van beide haha. Staand is er trouwens weinig verschil.

Chocola
11 december 2010, 21:19
Voor mij is dat de:

http://www.12fret.com/new/Gibson_Les_Paul_Supreme_Root_Beer.jpg

Les Paul!

Vind ze gewoon zalig spelen. Helemaal als ze lekker zwaar, lomp, log, niet te tillen etc. zijn :D.

En als je dan toch een plaatje moet kiezen... Waarom dan niet een van de meest geile? :lp: Ben overigens meer fan van de oer-lp, zonder binding en dat soort meuk.

vulvasonic
11 december 2010, 22:02
De oer Les Paul was juist voorzien van binding en dat soort meuk. verder had het een draak van een brug/staartstuk, viel het niet te intoneren en had het P90's ipv humbuckers.

Sjit86
12 december 2010, 03:03
een gibson sg standard, wat een heerlijke gitaar is dat.
Verder vind ik een Les Paul ook helemaal geweldig. :mmmm:

.slash.
12 december 2010, 11:01
strat, ik vind ze niet erg mooi maar ze spelen erg fijn!

jutter
12 december 2010, 11:48
+1 voor EBMM :)

.....verbaast me dat er zo weinig EBMM tussen staat, misschien vanwege het prijskaartje?


http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/MusicMan%20Luke1/DSC00135.jpg
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/DSC01853.jpg
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Luke%20Blue/DSC01873.jpg

MM is voor mij dè gitaar! Heerlijke halzen,lekker compact,bodies is goed over nagedacht die liggen zeer comfortabel tegen mijn bierbuik!

Liquid_Metal
12 december 2010, 11:53
Zoals de titel zegt..
Hier een stratachtige, een Les Paul, of een mix daarvan (MusicMan etc).

Brand maar los!

Een stratachtige of een LP... daar heb je wel zo'n beetje alles mee gehad (blijven de hollow bodies over). Ik vind LPs veel te compact en ga liever voor superstrats.

Musicman kan mij zeker bekoren maar ik heb nog geen model gevonden waar de looks me van aanspreken. Ook zijn de sounds het voor mij niet helemaal, hoewel de Petrucci Sig. in de buurt komt.
Ik ga voor Mayones. Zowel de Setius als Regius zijn echt fantastisch qua looks, feel en sound. Voor palmmutes vind ik een Floyd Rose altijd erg fijn hoewel dat wel wennen is.

no 1 hops
13 december 2010, 17:28
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/MusicMan%20Luke1/DSC00135.jpg

He jutter!
is dit een nieuwe of een van je eerdere MM?

jutter
13 december 2010, 20:08
He jutter!
is dit een nieuwe of een van je eerdere MM?

Dit is de schuldige die mij heeft besmet met het EBMM-virus, oftewel mijn eerste!

caliban
13 december 2010, 23:40
Waarschijnlijk tele.

no 1 hops
14 december 2010, 07:52
Dit is de schuldige die mij heeft besmet met het EBMM-virus, oftewel mijn eerste!dan gewoon gaan genieten nu, of niet dan?

'78 Custom Deluxe
14 december 2010, 08:24
nu definitief: Tele

Muchachooo
14 december 2010, 20:09
Voor mij is het toch wel erg lastig. Ik speel 'fijn' op het moment dat ik tevreden ben met wat ik hoor...

LP, want daarop soleer ik zo lekker. Ik kan mijn hand laten rusten op de stukjes snaren tussen de tailpiece en de brug, wat voor mij de ideale plek is tijdens het spelen.

Strat, want ze zijn zo lekker licht. Ook speel ik veel liever op een strat als ik niet met een plectrum speel, de gitaar leent zich veel meer voor het geluid dat daarbij ontstaat...

Uiteindelijk ligt het natuurlijk ook aan de stijl. Classic rock speel ik bijna altijd op mijn LP (ook al doe ik dat meer vanwege de sound dan de feel) en de rest op een Strat.

ieme
15 december 2010, 13:55
meest comfortabel? mijn prs singlecut usa
beste sound? mijn gibson lp custom

mikeyaxeman
15 december 2010, 14:01
Op een LP, maar een goeie lekkere Fender/Squier vind ik ook heerlijk spelen.
De laatste tijd grijp ik bijv. erg vaak naar mijn Classic Vibe Squiertje.
Dat ding speelt ook als een zonnetje.

tidalwave_sideburns
15 december 2010, 14:51
Frappant dat strats de hele tijd worden genoemd. Ik heb een keer een concert af moeten maken op zo'n ding, snaar gebroken en wel extra snaren bij me, maar kon het aanbod niet afwijzen...
Nou ben ik een hollowbody gewend, dus je kan je wel voorstellen dat die hals zo vlak langs m'n pokkel even wennen was. Geen bigsby maar zo'n ielig klein dingetje van niks, werd er tijdens het spelen even snel ingedraaid. Dun halsje, maar goed, da's maar net wat je gewend bent. Ook niet veel lichter dan mijn eigen gitaar. Geluid was ook niet al te best, maar dat kan ook aan andere dingen liggen, hoewel ik over het algemeen stratocasters echt nergens naar vind klinken. Ik vind ze ook zo klein, net speelgoed. Ik kan echt niets met die dingen. Toch heeft iedereen en z'n oma zo'n ding. Ik zal we nooit begrijpen waarom.

iWishmaster
15 december 2010, 15:41
Voor mij absoluut strats. Ook sommige superstrats bevallen erg goed, hoewel bijvoorbeeld Ibanezzen voor mij dan weer als speelgoed aanvoelen. Gibsons vind ik allemaal stuk voor stuk onergonomische modderige boomstammen :makeup:.

HaroldA
15 december 2010, 15:43
Gibsons vind ik allemaal stuk voor stuk onergonomische modderige boomstammen :makeup:.

De SG en RD ook?

iWishmaster
15 december 2010, 15:55
De SG en RD ook?

Vooruit, iets genuanceerder:
De hals van een SG staat me niet zo aan: sowieso vallen gelakte halzen vrijwel altijd af. Gibson Faded varianten (met 60's neck) zijn iets beter, maar nog steeds te groot/breed, te kleine frets en te kleine radius. Geluid van een SG is niet modderig, dat klopt, maar voor mij juist te dun: op de één of andere manier krijg ik een veel voller geluid uit een strat (met humbuckers) als uit een SG. Daarbij vind ik de brug van veel Gibsons (Tune-O-Matic achtige) niet fijn. Bij een strat of tele rust mijn hand er fijner op en heb ik veel meer controle over aanslag en palm-mutes. Ik ben vrij kieskeurig qua bespeelbaarheid van gitaren, vind ik zelfs belangrijker als het geluid (tot op zekere hoogte).

RD heb ik nog nooit op gespeeld helaas: kom je niet elke dag tegen ...

HaroldA
15 december 2010, 16:03
...

Ik vind ook niet iedere SG hals fijn: alleen de mijne ;) Met een faded kon ik helemaal niks en gelakte halzen ruw ik op. Op mijn SG Jr ligt geen TOM maar een TonePros wrapover, dis vind ik ook fijner dan een TOM.

Misschien is een Les Paul Lite of een Smartwood dan wel iets voor jou? Ten minste, als je een keer een echte mannengitaar wil hebben ipv zo'n bouwpakket stratje :soinnocent:

iWishmaster
15 december 2010, 16:14
Ik vind ook niet iedere SG hals fijn: alleen de mijne ;) Met een faded kon ik helemaal niks en gelakte halzen ruw ik op. Op mijn SG Jr ligt geen TOM maar een TonePros wrapover, dis vind ik ook fijner dan een TOM.

Misschien is een Les Paul Lite of een Smartwood dan wel iets voor jou? Ten minste, als je een keer een echte mannengitaar wil hebben ipv zo'n bouwpakket stratje :soinnocent:

Haha, nee dankje. Ik heb een heleboel Les Pauls (van splinternieuwe customshop tot studio, faded, smartwood en een 40 jaar oude Standard) in handen gehad en ik heb zelf een Burny Les Paul (pre-lawsuit kopie, Japan jaren 80), maar het is het gewoon niet voor mij. Andere mensen halen er een fantastisch geluid uit, maar ik krijg het niet voor elkaar: ten eerste speelt het niet fijn en ten tweede, als ik erop speel klinkt het gewoon niet lekker.

Ik zat eerder naar een Jackson te kijken, een RR bijvoorbeeld, maar ik wil absoluut geen Floyd Rose. Ik heb pas ook op een Telecaster Deluxe (2 widerange humbuckers) gespeeld waar ik erg van onder de indruk was. Eerst even mijn collectie wat uitdunnen (met name mijn Rivera moet een keer de deur uit en ik wil mijn 2x12" toch inruilen voor een 4x12") en dan ga ik weer op zoek naar een gitaar.