PDA

View Full Version : Nieuwe speakers inbouwen...



CatchDude
2 december 2010, 14:21
Ik sta op het punt nieuwe speakers aan te schaffen voor m'n Vox AC30cc2.

Er zitten nu 2 in serie geschakelde wharfedales in, 30 watt RMS 8 ohm per stuk. De Celestion Blue Alnico's die ik op het oog heb, zijn 15 watt 8 ohm per stuk.

Mijn amp is 30 watt. Betekent dat, dat de in serie geschakelde 15 watt blue alnico's precies goed zijn (2 x 15 = 30?) en de 2 in serie geschakelde wharfedales samen goed zijn voor 60 watt, of gaat dit mis met die blue alnico's?

Toch te vaak naar de bioscoop gegaan tijdens elektrotechniek... :X

johanb
2 december 2010, 14:36
Ik heb de ac 30 ccx nieuw gekocht en daar zitten de blue alnico's 8 ohm in serie geschakeling. De schakelaar voor de speaker staat op 16 ohm .En dat gaat prima

CatchDude
2 december 2010, 16:38
Bedankt! Maar dat was me echter al duidelijk. ;) Het gaat mij meer om het wattage; de wharfedales die er in zitten zijn 30 watt RMS per stuk. De blue alnico's zijn 15 watt. Hoeveel watt staat op jouw blue alnico's aangegeven, per speaker?

johanb
2 december 2010, 17:19
volgens mij zijn blue alnico's altijd 15 watt ,anders word het de alnico gold ,die is dacht ik 50 watt

CatchDude
2 december 2010, 17:55
Ok, thanks.

Die 2 x 30 watt die er nu in zit is dus eigenlijk 'teveel van het goede'? Als in, die kunnen in serie geschakeld ook onder een '60 watt versterker' hangen? (Is wel even handig om te weten want ik ga vast een nuttig doel vinden voor de 2 wharfdales...)

johanb
2 december 2010, 19:36
Omdat jij vroeg wat er op mijn speakers stond, ben ik eens een kijkje gaan nemen achter in mijn vox.Er staat helemaal geen celestion op mijn blauwe speakers .Er staat : vox amplification limited ,designed for VOX sound equipment middlesex england .............heb ik nou echte? Ze klinken prima en blijven superstrak als het wat harder moet.

crapton
2 december 2010, 20:12
Twee 8 ohm 15W speakers in serie op een 16 ohm 30W uitgang gaat precies. Elke speaker neemt de helft van het vermogen.

Parallel wordt het een 4 ohm combinatie op de 4 ohm uitgang wederom elke speaker de helft.

CatchDude
2 december 2010, 22:10
Omdat jij vroeg wat er op mijn speakers stond, ben ik eens een kijkje gaan nemen achter in mijn vox.Er staat helemaal geen celestion op mijn blauwe speakers .Er staat : vox amplification limited ,designed for VOX sound equipment middlesex england .............heb ik nou echte? Ze klinken prima en blijven superstrak als het wat harder moet.

Ja hoor, je hebt gewoon de echte. Het enige verschil is dat ze zijn gemaakt in China. En da's helemaal niet erg; jouw (en mijn) versterker zijn daar ook gemaakt en is het goedkoper om de speakers ook daar te produceren ipv. de speakers naar China transporteren en vervolgens de amp inclusief speakers weer terug naar Europa (of naar waar dan ook) te sturen. De Chinese Alnico Blue's zijn met de zelfde materialen en naar de zelfde specs gemaakt als de Uk blue Alnico's. Vox is zo'n beetje de grootste afnemer van Blue Alnico's dus reken maar dat Celestion aandacht aan de kwaliteit besteed. :)


Twee 8 ohm 15W speakers in serie op een 16 ohm 30W uitgang gaat precies. Elke speaker neemt de helft van het vermogen.

Parallel wordt het een 4 ohm combinatie op de 4 ohm uitgang wederom elke speaker de helft.

Thanks, da's helder. Maar wat betekent het nou dat er nu 2x30 watt in zit. Houdt dat in dat de speakers 'niet lekker op gang' komen vanwege te weinig power of zo? Of betekent het alleen dat ik ze op geen manier op zal blazen op deze manier?

cluseau
2 december 2010, 22:48
.....Houdt dat in dat de speakers 'niet lekker op gang' komen vanwege te weinig power of zo? Of betekent het alleen dat ik ze op geen manier op zal blazen op deze manier?

Twee speakers van 15W zijn gecombineerd 30W zoals je weet. Het maakt niet uit of ze parallel of in serie staan. Je hebt dus een 30W amp met 30W aan belastbare speaker(s). Voor mijn gevoel is dat op het randje. Waarschijnlijk is het veiliger als de speaker iets meer kan verdragen dan de amp kan leveren. Het ander uiterste is bv een 3W ampje op een 100W cabinet. Hierin zal de speaker(s) nauwelijks beweging vertonen en heeft overeenkomsten met een olifant die wordt beschoten met een erwtjes pistool. De andere kant is dat het veel lekkerder klinkt als de speakers een beetje op hun donder krijgen. Als de amp wordt geleverd met de bewuste speakers van 15W zal het toch goed moeten gaan anders is de fabrikant verkeerd bezig toch?

Frans.

johanb
3 december 2010, 13:44
En dat ze al zo'n 50 jaar de vox met deze speakers bouwen....Op mijn speakers staat wel " middlesex england" dit ligt toch niet in China?

fredjuh
3 december 2010, 16:05
Bij die Alnico's moet je gewoon het vermogen nemen waaronder je versterker wordt verkocht. Ze zijn qua vermogen namelijk ontworpen op een hoeveelheid compressie en vervorming. Voor elk EL84-paar neem je een Blue, en voor elk EL34-paar neem je een Gold.
Die Wharfedales zijn dan wat ruimer bemeten omdat ze in mindere mate gemaakt zijn om te oversturen.

even
4 december 2010, 11:22
Goede keuze de Blue. Ik heb er één in mijn Mesa 22+ (2 x el84) zitten. Geen enkel probleem. Destijds twijfelde ik ook over de Blue (de Gold was nog niet op de markt). Ik heb ook eens gelezen dat ze eigenlijk 18 watt zijn.