PDA

View Full Version : Welke speaker, 1x12 cab



jaccobogers
2 december 2010, 12:42
Mensen,

Ik heb thuis nog een leeg 1x12 cabinetje (open-back) staan, van het merk Harley-Benton.

Volgens mij komt dat van Thomann?

Hier wil ik graag een speaker inzetten, het cabinet gaat voornamelijk gebruikt worden door een 5watt buizentopje, maar ook om af en toe aangesloten te worden op een Marshall JCM900 100watt top (schakelbaar naar 50watt).

Ik speel voornamelijk rock en een beetje pop.

Ik zat zelf te denken aan een Eminence Legend Gb128, goede recensies over gelezen. Weet alleen niet hoe die zit houdt in combinatie met een open-back 1x12 cab en mijn amps.

Iemand suggesties of andere goede input?

Lexvandoef
2 december 2010, 12:47
Ik wil wel even van de gelegenheid gebruik maken om mijn eigen waren aan te prijzen :P

Zonder grappen, die eminence is toch een greenback-achtige? Gezien je wensen (af en toe je jcm900 aansluiten, open back cab) zou je best wel een Celestion G12-65 er in kunnen hangen. Kunnen 65W aan, wordt getypeerd als een higher-wattage greenback en je ziet ze ook in open back kasten terugkomen. Ze klinken ook wat smoother en lomper, combineerde goed met mijn oude 2203 (jcm800) en zeer waarschijnlijk ook met een jmc900.

Ohja, gepm-med ;).

Nielsje
2 december 2010, 12:54
higher-wattage greenback

Lex, van jou duld ik dergelijk taalgebruik niet.
higher-wattage...?!

jaccobogers
2 december 2010, 12:56
Ik wil wel even van de gelegenheid gebruik maken om mijn eigen waren aan te prijzen :P

Zonder grappen, die eminence is toch een greenback-achtige? Gezien je wensen (af en toe je jcm900 aansluiten, open back cab) zou je best wel een Celestion G12-65 er in kunnen hangen. Kunnen 65W aan, wordt getypeerd als een higher-wattage greenback en je ziet ze ook in open back kasten terugkomen. Ze klinken ook wat smoother en lomper, combineerde goed met mijn oude 2203 (jcm800) en zeer waarschijnlijk ook met een jmc900.

Ohja, gepm-med ;).

Bedankt voor de goede input, helaas heb ik thuis nog een marshall combo staan (50 watt split channel reverb uit ongeveer 1985?) met 2 G12-65 speakers. Dus die optie is op dit moment al aanwezig.

Lexvandoef
2 december 2010, 12:59
Lex, van jou duld ik dergelijk taalgebruik niet.
higher-wattage...?!

Sorry Nielsje ;) Ik typ vaak in een internet-gear-accent... ;)

Ik bedoelde natuurlijk hoger-vermogen... :soinnocent:

@Jacco, nog prob! Maar ze bevallen niet dusdanig dat je er meer van wilt ;).

Een Celestion H30 werkt ook echt geweldig in mijn open back combo en in Nielsje's openback cab, heeft een power-rating van 30W, maar het klinkt wel echt super vind ik. Weet natuurlijk niet hoe die combineert met je 5W top (wat is het er voor eentje eigenlijk)?

jaccobogers
2 december 2010, 13:00
Sorry Nielsje ;) Ik typ vaak in een internet-gear-accent... ;)

Ik bedoelde natuurlijk hoger-vermogen... :soinnocent:

@Jacco, nog prob! Maar ze bevallen niet dusdanig dat je er meer van wilt ;).

Haha nee, 2 is genoeg voor mij.

Iemand anders nog suggesties?

Lexvandoef
2 december 2010, 13:03
Haha nee, 2 is genoeg voor mij.

Iemand anders nog suggesties?

Een Celestion H30 werkt heel goed in een open back cab/combo vind ik, ook een aanrader!

kidrock
2 december 2010, 13:21
Het is altijd lastig om een speaker aan te bevelen, gezien het feit dat sommige amps meer kritischer zijn dan andere wat betreft speaker keuze m.a.w. je zou gewoon het beste wat verschillende cabs moeten uitproberen en horen wat je zelf het lekkerste vindt klinken met je beide amps.
Persoonlijk, heb ik tot nu toe het meeste succes gehad met Celestion V30ers met mijn amps. Alleen mijn Hook R40 is meer kritisch waardoor ik uiteindelijk uit kwam bij een G12H30/V30 combi en ben daar zeer content mee. Succes! :rockon:

Erik70
3 december 2010, 16:00
Ik ben zelf de Eminence gb128 ook. In een marshall 1912 cab (en dat dan 2x). Ik vind deze speakers geweldig. De cabs zijn echter wel closed-back. Geen idee hoe ze het open-back doen. Maar gelet de aanschafprijs van deze speaker kan je het bijna wel blind proberen...

Ik gebruik de cabs overigens ivm een soldano sp77 preamp en een peavey 50/50 eindtrap.