PDA

View Full Version : Versterkers en Rack apparatuur, het verschil?



Ijselrobo 07
2 december 2010, 09:43
Hallo allemaal..

Omdat ik toch maar op school zit, en het te koud is om naar buiten te gaan, en ik toch niets te doen heb, zit ik maar even op wat gear te gassen.
maar wat ik me nu afvraag,
Wat is het verschil tussen de volgende opstellingen:

1. Gitaar --> Head --> Effecten in de loop --> Cabinet(ten)
2. Gitaar --> multi effect apparaat --> Voorversterker --> Eindtrap --> Cabinet(ten)

Dus het verschil tussen een gewone amp met pedalen en een voorversterker met eindtrap.

Wie o wie weet het?

Grtz.
Ijselrobo 07

tommus42
2 december 2010, 09:48
Het voordeel van een rack is dat je 'm naar je eisen kan samenstellen.
Bijvoorbeeld de voorversterker, een kostbare investering, kun je in etappes upgraden, totdat je de ware hebt gevonden:D.

Henri H
2 december 2010, 09:49
Een head klinkt beter! :D

tommus42
2 december 2010, 10:33
Een head klinkt beter! :D

Nieeeeet:D

hole
2 december 2010, 20:47
Once you've had rack, you'll never go back

(behalve als je een AxeFx koopt, maar da's ook rack, dus eigenlijk toch)

ieme
2 december 2010, 21:08
Once you've had rack, you'll never go back

(behalve als je een AxeFx koopt, maar da's ook rack, dus eigenlijk toch)

So not True.....

Henri H
2 december 2010, 21:33
Inderdaad! Mijn (FX-)rack staat te koop. :soinnocent:
Weg met die meuk. ;)

Liquid_Metal
2 december 2010, 21:46
So not True.....

Dan moeten we m bijstellen: "Once you had a REAL rack, you never go back". Die dingen van jullie waren de naam rack gewoon niet waardig :supercool:.

Wat is de technische onderbouwing van het feit dat een head beter klinkt dan een rack? Ik heb het nooit naast elkaar gehoord, maar vind mijn ENGL E570 met 930/60 net zo tof klinken als de SE head. Overigens heb ik die laatste alleen in de winkel gehoord.

Met racks kun je veel flexibelere en ingewikkeldere setups bouwen. Schakelen tussen preamps gaat met bv een GCX erg soepel.
Als je het echt goed wilt doen bouw je zoiets als meneer Petrucci heeft:

http://www.johnpetrucci.com/images/gear/bcsl2009/rack.jpg

Thiez
2 december 2010, 21:54
Het is denk ik maar net waar je van houd. Wil je iets met heel veel knopjes en opties en voor elk ding wat je eruit knalt een specifiek geluid afstellen dan zou ik zeker een rack nemen.
Wil je gewoon lekker straight off een bak met herrie uit gooien dan zou ik liever gewoon een simpele top pakken.

Henri H
2 december 2010, 22:00
Dit is pas een rack:

http://94.100.118.105/1008700001-1008750000/1008725101-1008725200/1008725162_5_isl0.jpeg


....Wat is de technische onderbouwing van het feit dat een head beter klinkt dan een rack? ....Racks zuigen, en ja, ze slikken het ook door.
Heads zijn vet cool, geen technische onderbouwing nodig toch? Lijkt me nogal wiedes!

Geintjuuuuhh!

Liquid_Metal
2 december 2010, 22:26
Racks zuigen, en ja, ze slikken het ook door.
Heads zijn vet cool, geen technische onderbouwing nodig toch? Lijkt me nogal wiedes!

Geintjuuuuhh!

Ik ben om!! Ik ga m'n rack verkopen en een Marshall JTM head kopen :cheerup:.

Henri H
2 december 2010, 23:01
Goedzo! :gitarist:

srv-man
2 december 2010, 23:03
Dit is pas een rack:

http://94.100.118.105/1008700001-1008750000/1008725101-1008725200/1008725162_5_isl0.jpeg



Volgens mij is dat een head hoor (en een lelijke ook nog).

Ik heb liever een (huge) rack bij mijn gitaar, heeft echt alleen maar voordelen. Dit is wel een aardig rack:

http://farm3.static.flickr.com/2791/4157058021_ac667e5d27_m.jpg

Liquid_Metal
2 december 2010, 23:18
Volgens mij is dat een head hoor (en een lelijke ook nog).

Ik heb liever een (huge) rack bij mijn gitaar, heeft echt alleen maar voordelen. Dit is wel een aardig rack:

http://farm3.static.flickr.com/2791/4157058021_ac667e5d27_m.jpg

Wel meer onderhoud dan een head hoor ;).

Henri H
2 december 2010, 23:24
Voor dat soort racks maak ik uiteraard een uitzondering...

BeeJee
2 december 2010, 23:50
Volgens mij is dat een head hoor (en een lelijke ook nog).

Ik heb liever een (huge) rack bij mijn gitaar, heeft echt alleen maar voordelen. Dit is wel een aardig rack:

http://farm3.static.flickr.com/2791/4157058021_ac667e5d27_m.jpg

Flinke buizen...

Arvoitus
3 december 2010, 03:49
Grappig dat het woord "rack" zoveel betekenis heeft ...
http://www.jesseshunting.com/photopost/data/500/1436Nice_RAck.jpg

morris
3 december 2010, 09:24
Zo zie je maar weer, jullie hebben niet veel kaas gegeten van echte racks. En dan bedoel ik alle mogelijke betekenissen van het woord ;)
svp geen pics meer van door newton aangetaste melkbussen met (toch wel mooie) gitaren, bejaarde fietsenstallingen etc. Laten we het on topic houden.

Morris

Henri H
3 december 2010, 09:57
OK, sorry voor de off topic, maar het topic vroeg er gewoon een beetje om :D

...
Wat is het verschil tussen de volgende opstellingen:

1. Gitaar --> Head --> Effecten in de loop --> Cabinet(ten)
2. Gitaar --> multi effect apparaat --> Voorversterker --> Eindtrap --> Cabinet(ten)

Dus het verschil tussen een gewone amp met pedalen en een voorversterker met eindtrap.

Wie o wie weet het?

Grtz.
Ijselrobo 07Wat betreft de volgorde van aansluiten bij een rack (dat woord heeft nu toch een bepaalde "lading" gekregen ;)), dan ga je ook eerst naar de voorversterker dacht ik, dus daar zit het verschil niet.

Een rack kan heel praktisch zijn, want je hebt al je gear in één flightcase zitten, geen aparte units.
De Brunetti EVO XL head heeft trouwens een uitsparing voor een 19"-unit, dus is een uitzondering.
Nadeel is dat racks wel erg zwaar kunnen worden, zeker als je een 2HE voor- en eindtrap hebt, een FX-unit, powerconditioner en evt. nog een switcher/looper/mixer.
Nog een nadeel vind ik de ingewikkelde schakelingen etc., maar voor de echte rack-fanaten is dat juist weer een voordeel, omdat je erg veel sounds tot je beschikking hebt.

Zo kun je nog wel even doorgaan met voordelen/nadelen t.o.v. elkaar.

srv-man
5 december 2010, 22:57
Zonder op de praktische voor- en nadelen in te gaan is het inderdaad de vraag wat nu werkelijk het verschil is.
Wanneer je in een top de seriële loop gebruikt is de voorversterker losgekoppeld van de eindversterker en is het daarmee toch min of meer gelijk geworden aan een "rack"-opstelling met losse voor- en eindversterker.
Alleen de voeding wordt dan nog gemeenschappelijk gebruikt. Dus feitelijk is er eigenlijk geen verschil naar mijn mening.

Arvoitus
6 december 2010, 02:35
Dus feitelijk is er eigenlijk geen verschil naar mijn mening.
In een head zijn de preamp en poweramp vaak op elkaar aangepast. Bij een rack is dat niet zo, dat kan nadelig (maar ook voordelig) uitpakken.

Het grootste voordeel vindt ik toch dat je er alles kwijt in kan, en met de deksels erop zit het meteen veilig opgeborgen.
Het ideaalste is een rackje met een bijv. een Power distributor, Wireless reciever, Axe-FX, In-ear transmitter, mixer, patchbay en een racklade.
Stroompje erop, kabeltje voor midi board, XLR-tje naar FOH, XLR-tje van de monitor tafel en je bent gewoon klaar met aansluiten binnen een minuut.

Maar ... een 2HE rack met een preamp en poweramp kan voor iemand al voldoende zijn. En dat is ook het mooie van een rack, je kan zelf bepalen wat je gebruikt.

srv-man
6 december 2010, 10:01
In een head zijn de preamp en poweramp vaak op elkaar aangepast. Bij een rack is dat niet zo, dat kan nadelig (maar ook voordelig) uitpakken.



Ja, dat is zeker zo. Ik heb mijn preamps al op heel wat eindtrappen van tops aangesloten en vaak levert dat geen fijn resultaat. Het klinkt dan of te donker of veel te helder. Kennelijk worden bij een top "tekortkomingen" van de preamp in de poweramp gecompenseerd.

tommus42
8 december 2010, 11:52
Misschien heeft dat te maken met ingangs- en uitgangsimpedanties. Of met de kwaliteit van de verschillende effectlusreturns, maar dan zou je verwachten dat de preamp ook niet goed klinkt op de eindversterker van die top:???:.

even
10 december 2010, 19:32
Mijn ex-rack:
Mesa Triaxis, Mesa 20/20, Intellifex, 19 inch tuner, 19 inch Rexer draadloos, mooi speelgoed maar op laag volume geen toon en loeizwaar > ruim 40 kilo.

Nu sinds twee jaar;
Mesa 22+ combo, Mesa Thiele met een Celestion alnico Blue en een TC electronic nova system. Dijk van een sound en portable.

srv-man
11 december 2010, 20:22
Mijn ex-rack:
Mesa Triaxis, Mesa 20/20, Intellifex, 19 inch tuner, 19 inch Rexer draadloos, mooi speelgoed maar op laag volume geen toon en loeizwaar > ruim 40 kilo.

Nu sinds twee jaar;
Mesa 22+ combo, Mesa Thiele met een Celestion alnico Blue en een TC electronic nova system. Dijk van een sound en portable.

Dat is toch een beetje appels met peren vergelijken. Als je de Triaxis en de 20/20 in een SKB kastje stopt, en er een TC Nova bij gebruikt heb je toch ook een compact setje.
Een Mesa 22+ combo + Mesa Thiele zullen ook niet ver van de 40 kg zitten. ;)