PDA

View Full Version : Fretbuzz



Dennis_Ajax
2 december 2010, 01:07
Ik heb vorige week mijn eerste gitaar gekocht en ben er erg blij mee, klinkt goed en zie bij mezelf al veel groei. Alleen erger ik me best snel aan dingen dus ook aan het volgende probleem. Als ik de A snaar vanaf fret 7 hard aansla hoor ik een irritante buzzzzz, niet te horen op de versterker volgens mij maar ik hoor hem wel duidelijk tegen de hals aan kletteren. Volgens mij is mijn hals aardig recht of het is zelfs zo dat de bovenkant iets naar beneden kromt (als je de gitaar plat op de grond legt met het frettenbord omhoog). Dit is alleen zeer lastig te zien voor mij. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Moet ik hem gewoon laten afstellen waar ik hem heb gekocht? Of zijn zulke dingen nooit echt te voorkomen.

Het is een Alden Les Paul. Blues Line Custom ofzo, denk ik hehe.

rijsberman
2 december 2010, 01:13
Het is me niet helemaal duidelijk welke kant je hals nu buigt, maar hij hoor een klein beetje hol te zijn. Als je je snaren fret bij pak 'm beet de eerste en 12e fret, hoort die snaar halverwege los te komen van je frets.

Dennis_Ajax
2 december 2010, 01:21
Nou, als je hem op de rug legt is het een rechte hals maar bij de eerste fretten is er volgens mij een lichte kromming naar beneden. Als ik fret 1 en 12 indruk dan zit de snaar nog net niet tegen fret 7 aan, maar scheelt een haar. Bij de andere 4 snaren (DGBhogeE) heb ik totaal geen problemen. Probleem doet zich ook alleen voor als ik wat harder aansla.

barno
2 december 2010, 08:37
kwestie van de truss rod afstellen idd. ik zou er mee naar de winkel gaan, normaal heb je toch recht op een gratis afstelbeurt na enkele weken