PDA

View Full Version : Weet iemand een vet effectpedaal?



Acoustic Capo
1 december 2010, 23:08
Hallo,
Ik ben benieuwd naar een vette effect pedal.
Ik heb een roland cube versterker met effecten zoals flanger,distoration en tube drive en chorus enz enz. veel zit er op.

Maar weet iemand een vet effect wat erg cool klinkt bij metal of gewoon bij de gitaar voor blues of akkoorden liedjes?

Laterss

BamBuFan1
1 december 2010, 23:14
Begin zoals de meesten van ons ooit deden met een Boss MT-2.

http://www.stevesmusiccenter.com/BossMT-2Big.jpg

Dan leer je voor eens en altijd hoe een effectpedaal in ieder geval niet moet klinken.


Verder weet ik niet echt hoe goed de effectsimulatie van je versterker is. Maar de standaard-pedaaltjes die iedere gitarist wel in zijn arsenaal heeft (gehad) zijn de Boss SD-1 (Blues) en de DS-1 (Rock/Metal). Die zijn op marktplaats voor rond de €30 per stuk te vinden. In plaats van de SD-1 kun je ook een Ibanez TS-7 tubescreamer of een Digitech Bad Monkey zoeken.

Maleco
2 december 2010, 16:29
Dus je wilt klinken als metallica,
wat mis je dan in je huidige geluid?

Lijken de distortion kanalen van je versterker erop en lijkt het of ze net iets te kort komen?
Of wil je een heel ander geluid dan dat je nu hebt?

Wat goed klinkt bij iets bepaal alleen jij,
ik zou even gaan googlen op alle verschillende soorten pedalen die er zijn.
Dat is voor ons makkelijker helpen

Gitaar4LifeDude
2 december 2010, 16:29
1. Blackstar ht-dual, geweldige (buizen)overdrive die geschikt is voor zowel een blues randje als voor metallica achtige metal. Is vaak te vinden voor zo'n 100/120 euro op marktplaats.
2. Fulltone OCD, naar mijn mening de beste distortion die er is, ik gebruik 'm voor een beetje boost en als standalone distortion, zeer geschikt voor blues enzo maar je gaat er geen metal mee redden.
3. Danelectro cool cat chorus, Goeie chorus waarmee je ongeveer elk gewenst effect wel kunt bereiken, is ook zeer goedkoop daarbij.
4. Boss dd6, boss dd7, ehx memory man deluxe, ehx memory boy of toy als het wat goedkoper moet. Voor delay zijn dit allemaal prima opties en kan je een lange tijd vooruit, ik gebruik naast mijn line6 m13 nog steeds de dd6 omdat er toch een apart soundje in zit.

Hopelijk heb je hier wat aan :ok:

Acoustic Capo
2 december 2010, 16:30
ik zag net op youtube een moddtone extreme metal pedal, dat vind ik echt awesome klinken,vee

Maar in mn roland cube versterker zit al een distortion knop in. Maar met dat ding kun je heel veel kanten op voor stijlen metal,meer dan alleen de distortion knop op mijn versterker:crazyhappy: Goed idee, of slecht idee?
http://www.youtube.com/watch?v=R2hhI0sfjno

Maleco
2 december 2010, 16:31
Wat bevalt je dan niet aan de distortion op je huidige versterker?

Acoustic Capo
2 december 2010, 16:33
Wat bevalt je dan niet aan de distortion op je huidige versterker?

Die is wel goed, maar bij die pedal die ik zojuist gevonden gevonden heb, zitten meer distortion effecten op. zie filmpje^^^^

Maleco
2 december 2010, 16:37
hmm, misschien kijk ik er overheen maar er komt maar 1 distortion uit dit pedaal.
Wel kun je hem anders laten klinken door hem anders in te stellen(qua bass, mid, hoog enz.)

Wat je wilt is dus een veelzijdig Distortion-pedaal waar je meerdere kanten mee op kunt?

Hoe veel geld wil je hier aan uitgeven?
Welke gitaar heb je, welke versterker heb je precies?

Nitefly7
2 december 2010, 16:50
welke Cube heb je?
een pedaal lijkt leuk, maar wordt altijd buitenspel gezet door een versterker die het niet 'aan kan';

metal en blues zijn verschillende genres, dus zullen verschillende pedalen een ander resultaat geven..

mijn tip: bespaar je het geld van een pedaal, en probeer eerst een versterker te vinden die over het algemeen doet wat je ervan wilt (bijvoorbeeld: goede clean-geluid en een prima overdrive-geluid)..

....


en als je dan toch echt per sé een pedaal erbij wilt, kijk dan of je het clean kanaal van de Cube (de Cube 30 en Cube 60, of Cube 80) kan gebruiken in combinatie met een pedaal dat de klank heeft die je zoekt:
het pedaal 'maakt dan het geluid' en het clean kanaal laat dit 'geluid' harder klinken: als je een pedaal gaat combineren met overdrive van je versterker, moet je vaak meer moeite doen om het onderling op elkaar af te stemmen.


en als je dan écht een pedaal wilt kopen, test dan eerst alles in de winkel met je eigen gitaar en versterker, en kijk vooral eens naar de:

- Boss FDR-1 (Deluxe Reverb '65/Fender): op vrijwel elke versterker een dikke bluestoon
- Boss ML-2 (Metal Core// NIET te verwarren met de Metal Zone MT-2); op vrijwel elke versterker een megamonster metal-geluid..

Dirk_Hendrik
2 december 2010, 16:52
Misschien moet SOAD de reacties die hij in deze thread krijgt gaan lezen en er daarna op reageren.

En meteen wat aan z'n Nederlands doen.

carbon_hill
2 december 2010, 17:11
SOAD, ik denk dat je eens moet gaan kijken naar een multi effect. Die hebben alles dat in je cube zit, maar meer, beter en breder in te stellen. Kijk bijvoorbeel eens naar de boss ME-50: http://www.rockpalace.com/product/Boss-ME50

Die heeft 22 distortions, delay,chorus,tremelo, Wah Wah, noem het maar op. op die manier kun je er goed achter komen welke effecten bij je passen en later eventueel over stappen op losse effect pedalen. Als het je wat lijkt heb ik hem eventueel nog 2ehands voor je.

Squier02
2 december 2010, 17:11
Ik zou inderdaad eens kijken naar een versterker die al een heel eind jou favoriete geluid kan produceren. Daarna zou ik pas gaan kijken naar pedaaltjes.

maar zoals Nitefly7 al zei, de Boss ML voor metal. sound clipje: http://www.youtube.com/watch?v=mtIToZiKUcA&feature=related

carbon_hill
2 december 2010, 17:21
]
de ME-50 zal door een Cube nog steeds klinken als een.. ME-50 door een Cube; dus dat 'meer, beter, breder' is niet helemaaaaaal waar...

verder is het een soort algemene mening dat '22 distortions' uit een multi-effect nooit zo fijn reageren en klinken als 2 distortions uit 2 losse pedaaltjes (die, als je goed kijkt, veel goedkoper te krijgen zijn dan één multi-effect..)


Natuurlijk zijn losse distortion pedalen beter dan een multi effect, maar volgens mij is dit iemand die graag nieuwe sounds wil ontdekken en niet zo zeer op zoek is naar een specifiek pedaal. Daar is een multi effect een hele goede opstap voor, zo ben ik zelf ook begonnen.

En wat dat verkopen betreft, al typende besefte ik me pas dat ik die van mij wel eens de deur uit wil doen, dus van een verkooppraatje is helemaal geen sprake. ik moedig hem net zo goed aan om de ME-70 te kopen of een ander multi effect.

carbon_hill
2 december 2010, 17:37
het kan zijn dat ik me inderdaad verlezen heb, maar volgens mij is dit iemand die op zoek is naar iemand de een vette effect pedaal weet ;) ...
en een multi is zeker een vette effect, maar misschien teveel v.h. goede voor een TS die een vraag stelt m.b.t. een overdrive/distortion voor blues en/of metal..

w.b. het verkopen, ik dacht behulpzaam te zijn om je erop te wijzen, als suggestie mede-forumlid..!

Helemaal prima, ik kan me inderdaad voorstellen dat het zo over kwam. Maar naar mijn idee is deze persoon niet specifiek op zoek naar een overdrive of distortion maar naar 'toffe effecten' in het algemeen? daarom adviseerde ik een multi effect. Het kan zijn dat ik dit verkeerd heb gezien, het is dus even wachten op de reactie van de OP. Mocht het dan toch echt om een overdrive/dist. gaan dan raad ik ook zeker losse pedaaltjes aan (:

Nitefly7
2 december 2010, 17:39
Helemaal prima, ik kan me inderdaad voorstellen dat het zo over kwam. Maar naar mijn idee is deze persoon niet specifiek op zoek naar een overdrive of distortion maar naar 'toffe effecten' in het algemeen? daarom adviseerde ik een multi effect. Het kan zijn dat ik dit verkeerd heb gezien, het is dus even wachten op de reactie van de OP. Mocht het dan toch echt om een overdrive/dist. gaan dan raad ik ook zeker losse pedaaltjes aan (:

goed plan!

:)

Acoustic Capo
2 december 2010, 20:38
tnx voor alle hulp hoor, top aan zo'n forum als dit.
Ik heb een yamaha pacifca 112 en roland cube versterker.

Er staat distortion op,metal,metal stack,tube drive,acoustic , flanger en nog een paar effecten.

Wat voor pedal zou daar goed bij passen?
Het meeste speel ik rock en metal, vooral metallica veel.

Maar dat moet de versterker dan wel aankunnen zoals jullie zeggen.

Acoustic Capo
2 december 2010, 23:12
dat kan nog steeds iedere Cube zijn; is het de -30, -60, -80, -20, -15....?
als je veel Metallica speelt, zou ik kijken of je een Cube 60 of 80 op de kop kunt tikken, of een Vox Valvetronix versterker (AD-VT of VT-XL serie...)

met een Cube -15 of -20 zal een pedaal niet veel gaan helpen ben ik bang;

.... en lees de tips nog eens door, je vraag is in feite al beantwoord door de adviezen van je mede-forumleden...!

ik heb een roland cube 20x, ik speel er prima metallica op, maar heeft een pedal uberhaupt nut als het een 20x versterker is?
Ik ben niet van plan een andere versterker te halen, deze roland cube kan hard genoeg om je buren weg te blazen en heeft veel mooie effecten, een mooie yamaha pacifica 112 gitaar en je hebt een prachtig geluid.
Ik zoek gewoon een mooi metal pedal voorbij de roland cube.

Ik zie al mensen met mooie info van lijstjes geven,tnx voor helping.
Maar een vraag: is een modtone metal pedal wat voor een roland cube 20 x versterker? Ik vind het namelijk een gruwelijk pedal:gitarist:

Acoustic Capo
2 december 2010, 23:28
ik vind zoals ik net zag, een mjm london fuzz helemaal te gek klinken, zijn die ook in nl verkrijgbaar of alleen in het buitenland?
En heeft zo'n een nut bij mijn roland cube 20 x?

Maleco
2 december 2010, 23:46
Let je wel op dat met een Roland Cube 20x pedalen niet zo goed gaan klinken als over betere versterkers.
Je kan een heel mooi,duur pedaal kopen maar als je basis(versterker, gitaar) niet goed is heb je er niks aan.
Het belangrijkste van je gear (vind ik) is je versterker, deze bepaalt voor het grootste deel je geluid en zal dus een goede basis moeten zijn.
Je gitaar bepaalt ook een groot deel, en dan komen de pedalen.
m.b.v. pedalen kun je proberen geluiden te maken die je normaal niet of nauwelijks met alleen je versterker kunt maken. Je moet het dus zien als een verlengstuk.

Een Roland Cube 20x is een transistor versterker met volgens mij moddeling. Dit betekend (volgens mij)dat er m.b.v. chips geprobeerd word geluiden na te bootsen ipv ze zelf te creeren. Natuurlijk kan dit goed klinken maar het echte is natuurlijk altijd beter. Omdat transistoren 1 specifiek geluid proberen na te bootsen op een stand, zul je met een pedaaltje niet hetzelfde effect hebben als met een echte buizenversterker zoals je die op youtube enzo ziet.
Nadeel van buizenversterkers is dat ze duur zijn en hard gaan. Tegenwoordig zijn er gelukkig ook laagwattage buizenversterkers die niet zo hard gaan en niet zo veel kosten.

Als ik je een tip mag geven, ga naar een muziekwinkel (ik weet niet waar je woont, maar er is meestal wel wat vlakbij :))
Als je in die winkel bent dan probeer je eerst een paar pedalen over je versterker (bijna elke winkel heeft wel een cube 15x). Nu weet je een beetje wat voor geluid je zou willen hebben.
Daarna zou ik even op een paar andere versterkers gaan spelen, met en zonder de pedalen die je tof vond.
Misschien blijkt wel dat je geen pedaal nodig hebt om je geluid te krijgen maar gewoon een betere versterker. Een pedaal kopen voor je Cube zou dan zonde zijn.

EDIT: Over die fuzz, in het betreffende topic staat dat je hem uit Canada moet laten komen.

beruk
3 december 2010, 00:09
En heeft zo'n een nut bij mijn roland cube 20 x?
Voorbeelden genoeg op youtube. Maar of het mooi klinkt... Oordeel zelf (http://www.youtube.com/watch?v=4aZloe6XaHQ&playnext=1&list=PL5C2A6A5F1A7CCF8A&index=14) Die pedalen zijn onderling niet te vergelijken (digitech is bepaald niet de top), maar je loopt wel het risico om zo'n ervaring te krijgen als op het filmpje.
Ik zou het toch uit de versterker zelf halen. Ga je dan ooit het podium op dan heb je tijd genoeg (en hopelijk geld ook) om met een grote versterker en vette pedalen los te gaan.

Acoustic Capo
3 december 2010, 10:15
oke, ik ga binnen 1 of 2 weken tog al naar Tonika toe om een beurt te krijgen voor mn gitaar.onderhoudsbeurt krijg je als service.

De roland cube heb ik daar gekocht dus die hebben ze vast nog wel,
dan zal ik wel vragen of ik pedaaltjes mag proberen op die versterker.

Maar het is een prima versterker hoor, het klinkt mooi , veel effecten, super tevreden mee.

tuurlijk zoals ik hier in dit topic zie beschreven zijn er betere versterkers .
Ik probeer gewoon in de muziekzaak Tonika, in Groningen. Waar ik mijn spullen ook heb gekocht. Voor de rest is alle info welkom, kan ik meenemen voor proberen in de zaak.Amen.

EuroCinema
3 december 2010, 11:25
p.s. die Osho kende ik nog niet, erg interessant!

Maar van Bhagwan heb je wel gehoord toch? Osho = Bhagwan. Ik ken iemand die jaren in zijn sekte heeft geleefd. Zeker een interessant figuur, en kleurrijk ook: een spiritueel goeroe met zesennegentig Rolls-Royces.

wireman
3 december 2010, 11:48
Gasten.. Volgens mij is de persoon die de vraag stelde een erg jong beginnend gitarist.. Ik vind het jammer dat ie meteen afgezeken wordt. De vraagstelling is inderdaad niet al te sterk, maar ik lees een bericht van een ventje van 14 die begint met spelen (zeker gezien zn amp en zn vraag) Ook die jongens kunnen veel handige info van het forum halen en veel leren (maar daar moeten wij hem bij helpen en 'sturen') Als we mensen af gaan zeiken sluiten we mensen buiten en dat kan niet de bedoeling zijn van een forum..
enfin.. mijn tip.. veel lezen, luisteren, PROBEREN en lekker rommelen.. Als je wil kijken wat je tof vindt, zou ik lekker beginnen met een multi-effect van Zoom of iets dergelijks.. hou je zakgeld lekker in de zak en koop een Zoom of Boss van 3 tot 7 tientjes op Marktplaats en ga op basis daarvan je effecten uitzoeken.

EuroCinema
3 december 2010, 12:01
Wireman heeft gelijk. Maar de cube heeft bij mijn weten al ingebouwde effecten? In dat geval ken je de grote lijnen al. Ik denk dat de topic starter van een wah het meeste extra spelplezier gaat krijgen en dat zu dus ook mijn advies zijn.

Acoustic Capo
3 december 2010, 13:35
Ik ben geen extreme beginner. Ik ben 16 jaar, speel nu een jaar gitaar, half jaar les gehad van een hele goede lerares , op een andere goede overgestapt, ik ben nu bezig in de lessen met soleren,ik speel nu metallica,blues,iron maiden, door het vele oefenen en elke dag spelen kan ik nu al behoorlijk goed spelen.:)
Mn roland cube heeft al veel ingebouwde effecten, maar ik wil graag een metal pedal,
Is de modtone extreme metal pedal iets, ik heb het gehoord en bekeken op youtube en ben helemaal verkocht, maar zou zoiets mijn versterker ook beinvloeden, dat het echt een nuttige aankoop is?
Kan je alleen voet pedals gebruiken voor een optreden of ook een normale pedal?
Maarja, mensen die geen tips geven en alleen zeuren heb ik niks aan. ik zit op dit forum voor info, en omdat ik verkocht ben aan de muziekwereld met gitaar. Mensen die hulp hier geven bedank ik dan natuurlijk.

wireman
3 december 2010, 14:01
Zo'n Roland Cube is een tof versterkertje.. Ik heb zelf in den beginne een Cube 60 gehad. De ingebouwde effecten zijn van de Roland/Boss COSM technologie en dat klinkt erg overtuigend. Wat ik jammer vond was dat je ze niet kan schakelen zonder de draaiknoppen te gebruiken. Een vloerplankje zou het geheel een stuk completer maken. Maar goed.. Zoek je puur een tof overdrive pedaaltje, Zou ik inderdaad een Boss pedaal (1e reactie) gebruiken. Past mooi in het cirquit. Succes met de zoektocht en succes op het forum!

Bijl
3 december 2010, 16:11
Een modtone xtreme ken ik niet, maar koop geen duur pedaal van vele honderden euro's, omdat je dat geld beter kan investeren in een betere versterker.

Als je een goed metalpedaal zoekt is een Boss MetalZone nog steeds een van de beste pedalen voor een goede prijs. Op Harmony Central wordt de Metalzone honderden gebruikers beoordeeld met gemiddeld een 9 als rapportcijfer, dat kan niet verkeerd zijn.

Het kan in het begin moeilijk zijn het juiste geluid te vinden met een metalzone, dit kan je het beste alsvolgt doen:

1. Zet low en high op 9 uur
2. Zet mid en mid freq op 15 uur
3. Zet gain op 12 uur

En dan met minimale aanpassingen aan je geluid sleutelen. Gebruik daarbij vooral je oren en niet je ogen. De mid frequency knop doet wonderen bij iedere versterker.

Mitch
3 december 2010, 16:16
Ik ben geen extreme beginner. ...
Maarja, mensen die geen tips geven en alleen zeuren heb ik niks aan. ik zit op dit forum voor info, en omdat ik verkocht ben aan de muziekwereld met gitaar. Mensen die hulp hier geven bedank ik dan natuurlijk.

Je bent nog wel een absolute beginner wat betreft je kennis van gear en dat is wat hier een beetje mis ging. Ik heb een hoop off topic gelul en waarde oordelen verwijderd. Maar ik moet je wel aanspreken op je vraagstelling (uitermate onduidelijk) en je manier van posten (vragen stellen zonder te laten merken dat je iets doet met eerdere tips). Je kan dus terecht mopperen op de onderbroekenlol die gepost werd, maar je hebt wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid. Neem die.

Acoustic Capo
3 december 2010, 19:32
Je bent nog wel een absolute beginner wat betreft je kennis van gear en dat is wat hier een beetje mis ging. Ik heb een hoop off topic gelul en waarde oordelen verwijderd. Maar ik moet je wel aanspreken op je vraagstelling (uitermate onduidelijk) en je manier van posten (vragen stellen zonder te laten merken dat je iets doet met eerdere tips). Je kan dus terecht mopperen op de onderbroekenlol die gepost werd, maar je hebt wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid. Neem die.

De kennis van gear stuff is inderdaad minder dan anderen, in gitaar spelen opzicht valt dat heel erg mee vind ik.
En de tips neem ik echt wel mee hoor, ik lees elke reactie.Een boss metal zone pedal vind ik inderdaad erg goed klinken, beter dan de 2 metal effecten op mijn roland cube versterker.
Eerste nummer dat mijn band doet is sad but true, heb ik nou net het juiste filmpje gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=84spdWYuXAA&feature=relatedhoewel zijn camera het geluid volgens mij erg lelijk maakt maargoed.

Maleco
3 december 2010, 23:37
Ik was laatst ook in Tonika en daar werkt (sinds kort?) een hele aardige gast die je graag wil helpen om pedalen te ontdekken, ook al koop je er de eerste keer nog niks.
Als je toch in groningen bent kun je misschien ook in Westerhaven kijken, hebben ook een hoop leuke pedalen om te testen.
Bij tonika weet ik bijna 100% zeker dat ze je cube nog hebben dus dan kun je mooi kijken of het wat is, en vooral veel vragen stellen aan de verkopers, ze zijn er om je te helpen.

Acoustic Capo
4 december 2010, 01:07
klopt, ik trof ook een hele aardige verkoper aan. Tuurlijk ga ik binnenkort dan ook veel uitproberen daar en testen.
Ook een blues gitaartje,niet kopen maar gewoon ff kijken hoe die is.:cooler:

The Unforgiven
4 december 2010, 01:26
Leuk, naar een winkel gaan om iets te proberen waarvan je bij voorbaat al weet dat je het niet gaat kopen.

Acoustic Capo
4 december 2010, 01:38
Leuk, naar een winkel gaan om iets te proberen waarvan je bij voorbaat al weet dat je het niet gaat kopen.

Ik zeg helemaal niet dat ik niks koop, als ik weer na 3 maand ofzo lekker heb gespaard kijk ik voor een mooie 2de gitaar. Voor mn collectie.
Tuurlijk, als je een gitaar vet vindt die je hebt geprobeerd, dan wil je em ook echt hebben(meteen,of later)

Henri H
4 december 2010, 02:04
Misschien een tubescreamer? Heb je altijd wat aan, ook als je later een buizenbak koopt.
Als je de Cube op een lekkere crunch instelt, wie weet dat je met de tubescreamer een mega-vet-MetallicA-geluid eruit krijgt?!

Ik vond EuroCinema's suggestie tot nu toe de beste: een Wah-pedaal, 2e hands CryBaby GCB-95, helemaal top, kost je €50,-.
Als je kunt solderen, maak je hem gelijk even true bypass, of dat doe je later, als je erachter bent wat tonesuck is....

En anders moet je hier (http://www.team-solid.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=514) 's kijken. ;)

Jan Buurman
4 december 2010, 12:06
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
Het duurde even voor het kwartje gevallen was.... Zo zie je maar... er zijn veel verschillende pedalenfreaks....

caliban
6 december 2010, 21:57
ik zag net op youtube een moddtone extreme metal pedal, dat vind ik echt awesome klinken,vee

Maar in mn roland cube versterker zit al een distortion knop in. Maar met dat ding kun je heel veel kanten op voor stijlen metal,meer dan alleen de distortion knop op mijn versterker:crazyhappy: Goed idee, of slecht idee?
http://www.youtube.com/watch?v=R2hhI0sfjno

Euhhh, echt goed vind ik dat toch niet klinken hoor... De overdrive op een cube is niet slechter..

Acoustic Capo
6 december 2010, 22:54
Ik oefen nu op de gitaar, purple haze van jimi hendrix voor gitaarles, heel erg vet trouwens.

Maar hoe krijg ik dat effect van dat geluid om te spelen op bijvoorbeeld mijn gitaar?

Link naar de video:
http://www.youtube.com/watch?v=cnFSaqFzSO8

Mitch
6 december 2010, 23:02
Tja, da's zó'n optelsom van factoren... als je dát uit een Cube weet te toveren verdien je een plaats in de Hall of Fame. Grote non mastervolume Marshall, ik denk hier de Fuzface, afijn: dit gaat je met een modern klein oefenversterkertje niet lukken op dezelfde manier.

Acoustic Capo
6 december 2010, 23:14
Tja, da's zó'n optelsom van factoren... als je dát uit een Cube weet te toveren verdien je een plaats in de Hall of Fame. Grote non mastervolume Marshall, ik denk hier de Fuzface, afijn: dit gaat je met een modern klein oefenversterkertje niet lukken op dezelfde manier.

oke. En als ik in de de toekomst een marshall vintage versterker zou nemen van 400 a 500 euries dan?

Mitch
6 december 2010, 23:36
Als jij voor 450E een vintage Marshall kan halen kom je nóg een keer in de Hall of Fame :seriousf:

vulvasonic
6 december 2010, 23:37
Het is al eerder geschreven, maar misschien dat het in andere bewoordingen iets duidelijker wordt, dus ik doe een poging:

Je gaat met je Cube never nooit niet een geweldig geluid krijgen, al zet je er het 'vetste' pedaal voor wat er op de markt te krijgen is. Voor een goed geluid heb je druk nodig en vermogen. Maakt niet uit WAT voor een geluid je zoekt, zonder die twee eigenschappen ga je het niet redden.
De Cube is perfect voor de gitarist die wat wilt snuffelen aan de mogelijkheden die er zijn, maar that's it.

Als je denkt dat je toe bent aan 'het echte werk' (en waarom niet...), dan zul je toch echt eerst moeten sparen voor een grote mensen versterker.
Je hebt alle tijd. Blijf rustig pielen. Ga voor die Hendrix-vibe. Helemaal goed. Oefen, oefen, oefen nog eens en blijf oefenen. En hou de centen lekker nog een jaartje of twee in je zak. Spaar in de tussentijd wat bij en geef je oren de kost. Bezoek jamsessies, ga luisteren bij anderen, plug eens in op grote mensen versterkers in muziekzaken, blijf advies vragen, blijf je oriënteren en blijf dromen. Zorg dat je je vingers gebruikt om jouw geluid zo dicht mogelijk te benaderen (techniek is zoooooo belangrijk). Met een beetje mazzel vind je over twee jaar een lekkere buizenbak (een zoektocht an sich) en verwonder je over je eigen spel en hoeveel beter je klinkt.

Natuurlijk, als jij op dit moment moeiteloos €3000,- uit je poeplap kunt trekken, dan ben ik de laatste om je tegen te houden als je met een Brunetti op je rug naar huis fietst (ik noem zomaar wat), maar als je nu een geinig pedaaltje koopt (terwijl je in principe alles hebt met je Cube) en je koopt nog eens een geinig gitaartje voor een paar honderd euro en daarna nog eens een lollig effectje (want dat gebruikt die en die gitarist ook), dan heb je goed beschouwd over twee jaar nog steeds een kutgeluid. En da's zonde, want tegen die tijd heb je enthousiaste mede muzikanten gevonden om een bandje mee te beginnen en je hebt misschien een paar verrekkes leuke mupkes geschreven..... en dan sta je daar met je Cube.

Begrijp je waar ik heen wil?

Gaat heen en weest een wijs mens! :)
Succes.

Acoustic Capo
7 december 2010, 11:18
Het is al eerder geschreven, maar misschien dat het in andere bewoordingen iets duidelijker wordt, dus ik doe een poging:

Je gaat met je Cube never nooit niet een geweldig geluid krijgen, al zet je er het 'vetste' pedaal voor wat er op de markt te krijgen is. Voor een goed geluid heb je druk nodig en vermogen. Maakt niet uit WAT voor een geluid je zoekt, zonder die twee eigenschappen ga je het niet redden.
De Cube is perfect voor de gitarist die wat wilt snuffelen aan de mogelijkheden die er zijn, maar that's it.

Als je denkt dat je toe bent aan 'het echte werk' (en waarom niet...), dan zul je toch echt eerst moeten sparen voor een grote mensen versterker.
Je hebt alle tijd. Blijf rustig pielen. Ga voor die Hendrix-vibe. Helemaal goed. Oefen, oefen, oefen nog eens en blijf oefenen. En hou de centen lekker nog een jaartje of twee in je zak. Spaar in de tussentijd wat bij en geef je oren de kost. Bezoek jamsessies, ga luisteren bij anderen, plug eens in op grote mensen versterkers in muziekzaken, blijf advies vragen, blijf je oriënteren en blijf dromen. Zorg dat je je vingers gebruikt om jouw geluid zo dicht mogelijk te benaderen (techniek is zoooooo belangrijk). Met een beetje mazzel vind je over twee jaar een lekkere buizenbak (een zoektocht an sich) en verwonder je over je eigen spel en hoeveel beter je klinkt.

Natuurlijk, als jij op dit moment moeiteloos €3000,- uit je poeplap kunt trekken, dan ben ik de laatste om je tegen te houden als je met een Brunetti op je rug naar huis fietst (ik noem zomaar wat), maar als je nu een geinig pedaaltje koopt (terwijl je in principe alles hebt met je Cube) en je koopt nog eens een geinig gitaartje voor een paar honderd euro en daarna nog eens een lollig effectje (want dat gebruikt die en die gitarist ook), dan heb je goed beschouwd over twee jaar nog steeds een kutgeluid. En da's zonde, want tegen die tijd heb je enthousiaste mede muzikanten gevonden om een bandje mee te beginnen en je hebt misschien een paar verrekkes leuke mupkes geschreven..... en dan sta je daar met je Cube.

Begrijp je waar ik heen wil?

Gaat heen en weest een wijs mens! :)
Succes.

precies goed advies.Ik snap je helemaal. ;)Thanks.
Vraag over versterker dan:
Werkt een pedal goed bij een buizenversterker(daar zit neem ik aan veel kracht achter)
Werkt een pedalof het jimi hendrix/metal geluid goed bij een marshall versterker?
Wat voor soort genre is Marshall Vintage, zit achter zo'n versterker ook kracht?
Als je zo'n soort versterker neemt,heeft een pedal dan weleens nut?

newbreed
7 december 2010, 11:44
ik zag net op youtube een moddtone extreme metal pedal, dat vind ik echt awesome klinken,vee

Maar in mn roland cube versterker zit al een distortion knop in. Maar met dat ding kun je heel veel kanten op voor stijlen metal,meer dan alleen de distortion knop op mijn versterker:crazyhappy: Goed idee, of slecht idee?
http://www.youtube.com/watch?v=R2hhI0sfjno

Wat een verschrikkelijk pedaal is dat!
Kijk eens voor een zoom tri-metal of naar een cheapo line6
ubermetal.
Lees ook het verhaal van Vulvasonic goed. Uit een cube haal je geen metalsound die je broekspijpen laat wapperen
Aan de andere kant begrijp ik dat je nu ook lekker wilt spelen en wat verschillende geluiden wilt. Houd marktplaats goed in de gaten. Staan vaak
leuke effecten voor weinig geld te koop.

Henri H
7 december 2010, 12:12
...
Werkt een pedal goed bij een buizenversterker(daar zit neem ik aan veel kracht achter)Dat hangt helemaal van je amp/gitaar/pedaal/persoonlijke smaak af.

Werkt een pedalof het jimi hendrix/metal geluid goed bij een marshall versterker?De ene Marshall is de andere niet. De ene is er meer geschikt voor dan de andere.

Wat voor soort genre is Marshall Vintage, zit achter zo'n versterker ook kracht?Ik neem aan dat je de "Vintage Modern" bedoelt? Die schijnt het wel aardig goed te doen voor Hendrix-achtige soundjes.

Als je zo'n soort versterker neemt,heeft een pedal dan weleens nut?Dat hangt ook helemaal van je wens af.

Ik zou, als ik jouw was eerst op zoek gaan naar een fijne buizen-amp (als je er aan toe bent), waarvan je vind dat ie van zichzelf al lekker klinkt.
Vervolgens neem je er een multi-effect bij, zoals b.v. een POD/Tonelab/GT-X o.i.d., zodat je een beetje ervaring krijgt met welke effecten je wel en niet leuk vindt, en wat de mogelijkheden zijn e.d.

Nogmaals: Een wah-pedaal kun je nu ook al aanschaffen, en ook een tubescreamer zou geen verkeerde keus zijn.

Acoustic Capo
7 december 2010, 23:16
Dat hangt helemaal van je amp/gitaar/pedaal/persoonlijke smaak af.
De ene Marshall is de andere niet. De ene is er meer geschikt voor dan de andere.
Ik neem aan dat je de "Vintage Modern" bedoelt? Die schijnt het wel aardig goed te doen voor Hendrix-achtige soundjes.
Dat hangt ook helemaal van je wens af.

Ik zou, als ik jouw was eerst op zoek gaan naar een fijne buizen-amp (als je er aan toe bent), waarvan je vind dat ie van zichzelf al lekker klinkt.
Vervolgens neem je er een multi-effect bij, zoals b.v. een POD/Tonelab/GT-X o.i.d., zodat je een beetje ervaring krijgt met welke effecten je wel en niet leuk vindt, en wat de mogelijkheden zijn e.d.

Nogmaals: Een wah-pedaal kun je nu ook al aanschaffen, en ook een tubescreamer zou geen verkeerde keus zijn.

oke. Het verhaal van vulvasonic heb ik gelezen hoor,elke reactie lees ik en neem ik in me op om mee te nemen.:chicken:

The Unforgiven
8 december 2010, 17:21
Duidelijk een desoriëntatie pendaal met hambringers!!!

VerbekeD
10 december 2010, 11:58
Kijk ook eens naar de Metal Muff met Top Boost van EHX. Deze kost je ongeveer een 80 à 90 EUR nieuw.
Op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=K5ujrfOUmpM) vind je er wel wat reviews over.

Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.

Gearjunkie
10 december 2010, 18:18
Kijk ook eens naar de Metal Muff met Top Boost van EHX. Deze kost je ongeveer een 80 à 90 EUR nieuw.
Op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=K5ujrfOUmpM) vind je er wel wat reviews over.

Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.

Wat voor spullen gebruik jij dan? M.a.w. de vraag is of een Big Muff klinkt op zijn Cube.